مطلب فعلی :

آموزش استفاده از اسکرین رکوردر ویندوز ۱۱ (بدون نصب برنامه و با صدا)

رفتن به بالا

آموزش استفاده از اسکرین رکوردر ویندوز ۱۱ (بدون نصب برنامه و با صدا)

نوشته admin

2 هفته قبل

بدون دیدگاه

آموزش

مجله اینترنتی دانستنی ها
آموزش استفاده از اسکرین رکوردر ویندوز 11 (بدون نصب برنامه و با صدا)

آموزش استفاده از اسکرین رکوردر ویندوز ۱۱ (بدون نصب برنامه و با صدا)

استفاده از قابلیت اسکرین رکورد 📽️ یکی از امکانات کاربردی ویندوز است که میتواند شما را از استفاده از سایر برنامه‌های جانبی بی نیاز کند.

از این امکان میتوان برای ضبط صفحه نمایش کامپیوتر، بازی‌های ویدیویی یا فیلم‌های آموزشی استفاده کرد. این قابلیت امکانات متنوعی را به کاربران ارائه میدهد که میتواند در عین سادگی بسیار مفید باشد. به همین خاطر در این مطلب از کلاسیک وب به آموزش استفاده از اسکرین رکوردر ویندوز ۱۱ بدون نصب برنامه و با صدا میپردازیم.

اسکرین رکوردر ویندوز ۱۱

How to Record Screen on Windows 11

به طور خلاصه نحوه اسکرین رکوردر در ویندوز ۱۱ به شرح زیر است:

  • ضبط صفحه نمایش با Xbox Game Bar: استفاده از کلیدهای ترکیبی Win+G (باز کردن محیط رکوردر) یا Windows + Alt + R (شروع مستقیم رکورد)
  • ضبط صفحه نمایش با استفاده از Snipping Tool: باز کردن برنامه Snipping Tool، زدن روی آیکون ویدیو و سپس دکمه New، انتخاب محدوده ضبط و انتخاب گزینه Start
  • ضبط صفحه نمایش با پاورپوینت: باز کردن برنامه، رفتن به منوی Insert و انتخاب ابزار Screen Recording، رفتن به صفحه مورد نظر، انتخاب محدود با دکمه Select Area، زدن گزینه Record

خوشبختانه ویندوز ۱۱ دو قابلیت کاربردی برای ثبت تصاویر صفحه نمایش و ضبط آنها دارد. برنامه های Snipping Tool و Xbox Game Bar از جمله برنامه‌هایی هستند که اینکار را به خوبی انجام دهند البته این برنامه ها نیز محدودیت‌هایی دارند به طور مثال شما نمیتوانید از Xbox Game Bar، برای ضبط دسکتاپ یا فایل اکسپلورر استفاده کنید و برای این منظور حتما احتیاج به نصب برنامه های دیگر مخصوص به رکورد اسکرین دارید. در ادامه به نحوه استفاده از این ابزار خواهیم پرداخت:

۱- نحوه ضبط صفحه نمایش با Xbox Game Bar

Xbox Game Bar یکی از ابزارهای داخلی ویندوز است که برای گیمرها طراحی شده است تا از آن طریق بتوانند بدون نیاز به برنامه های جانبی از صفحه نمایش فیلم برداری کنند یا مدیریت صفحه نمایش را انجام دهند. از قابلیت‌های اصلی آن میتوان به ضبط صدا، نمایش عملکرد سیستم، پخش موسیقی و رسانه ها و… است.

روش فعالسازی Xbox Game Bar

  برای آنکه بتوانید به سریع ترین شکل ممکن به این برنامه دسترسی داشته باشید میتوانید از کلیدهای ترکیبی Win+G کیبورد استفاده کنید.

نحوه اسکرین رکوردر در ویندوز 11

بعد از نمایش داده شدن نوار برنامه Xbox Game Bar در بالای صفحه، میتوانید ابزارهای مختلف آن را مشاهده کنید. یکی از قابلیت‌های این بخش  Capture است که با آیکون دوربین نمایش داده میشود. با انتخاب این گزینه صفحه تنظیمات مربوط به آن نمایش داده میشود. توجه داشته باشید که فیلم گرفتن از صفحه ویندوز ۱۱، تنها برای برخی از بخش‌ها قابل استفاده است. در اینصورت شما این آیکون را به صورت خاموش خواهید دید. پس از انتخاب دکمه Record یا استفاده از کلیدهای ترکیبی Windows + Alt + R، میتوانید فیلم برداری از صفحه را شروع کنید.

استفاده از اسکرین رکوردر ویندوز 11

همچنین شما میتوانید در زمان استفاده از اسکرین رکوردر ویندوز ۱۱، با زدن دکمه Turn Microphone On میکروفون را خاموش یا روشن کنید تا بتوانید به طور همزمان صداها را نیز ضبط کنید.

روشن کردن میکروفون در ریکورد اسکرین ویندوز

قابلیت‌های دیگر ابزار Capture

علاوه بر تصویر برداری از صفحه نمایش شما میتوانید با استفاده از کلیدهای سریع زیر برای کارهای مختلفی استفاده کنید:

  • گرفتن عکس از صفحه: Alt+S
  • ضبط ۳۰ ثانیه قبلی: Windows+Alt+G
  • شروع و توقف ضبط اسکرین رکورد: Windows+Alt+R
  • ضبط صدا: Windows+Alt+M

ابزارهای اسکرین ریکورد ویندوز

نحوه دیدن ویدیوهای ضبط شده

پس از آنکه فرایند ضبط صفحه نمایش ویندوز را تمام کردید، احتمالا نیاز به دیدن آن خواهید داشت. برای اینکار میتوانید دوباره با گرفتن کلید میانبر اسکرین رکوردر ویندوز ۱۱ وارد محیط Xbox Game Bar شوید و ابزار Capture را انتخاب کنید. و با استفاده از گزینه See my capture فیلم‌های ضبط شده را میتوانید به راحتی در لیست Gallery مشاهده کنید.

استفاده از اسکرین رکوردر ویندوز 11

شما همچنین پس از تمام شدن فرایند گرفتن فیلم از صفحه نیز میتوانید پیام پاپ آپ آن را در گوشه سمت راست صفحه مشاهده کنید و با زدن بر روی آن، بخش ویدیوهای ضبط شده را ببینید.

نحوه دیدن ویدیوهای ضبط شده 

علاوه بر آن معمولا میتوانید از طریق آدرس C:UsersYour system nameVideosCaptures نیز به این فایل‌ها دسترسی پیدا کنید.

تنظیمات بخش Capture و اسکرین رکورد

برای آنکه بتوانید مدیریت بیشتری در زمان استفاده از اسکرین رکوردر ویندوز ۱۱ داشته باشید، پس از باز کردن برنامه از طریق کلید Win+G ابتدا روی آیکون چرخ دنده (Settings) بزنید. حالا از منوی سمت راست به قسمت capturing بروید. در صورتی که این گزینه در پنل شما وجود ندارد میتوانید تنظیمات این بخش را در قسمت widgets ببینید.

تنظیمات ابزار Capture در ویندوز 11

در قسمت Audio to Record، گزینه All را فعال کنید تا ضبط صدا شامل تمامی برنامه‌ها، بازی‌ها و برنامه های فعال شده با میکروفون شود. زمانی که کارتان تمام شد میتوانید پنجره تنظیمات را از طریق دکمه Esc بر روی کیبورد ببندید.

نکته: اگر قصد دارید در زمانی که مشغول بازی هستید، برنامه در پیش زمینه به صورت خودکار ویدیوهای شما را ضبط کند، گزینه Record in the background while I’m playing a game را از تنظیمات بالای همین صفحه فعال کنید.

تنظیمات کیفیت ویدیو و صدا

برای کنترل کیفیت ویدیوها و صدا، پس از باز کردن برنامه وارد بخش Settings شوید و به بخش Gaming و سپس capture بروید. در این بخش میتوانید فریم ضبط ویدیو را مشخص کنید. این بخش به صورت خودکار روی عدد ۳۰ تنظیم شده است اما در صورت نیاز شما میتوانید آن را برای کیفیت بیشتر روی frames per second (fps) قرار دهید و آن را آپدیت کنید.

همچنین میتوانید حالت ضبط ویدیو را از Standard به High تغییر دهید تا وضوح و کیفیت بالاترین داشته باشید. البته اینکار حجم ویدیوهای شما را نیز افزایش میدهد.

۲- نحوه ضبط صفحه نمایش با استفاده از Snipping Tool

قابلیت Snipping Tool میتواند یکی از بهترین اسکرین رکوردر ویندوز ۱۱ باشد؛ که شما میتوانید علاوه بر گرفتن عکس صفحه نمایش، از آن برای اسکرین رکورد نیز استفاده کنید. اما باید بدانید که این قابلیت روی جدیدترین نسخه این برنامه موجود است و شاید در برخی از نسخه های ویندوز اجرا نشود.

برای آنکه ببینید آیا میتوانید از این امکان استفاده کنید یا خیر لازم است ابتدا سیستم عامل را بررسی کنید. بنابراین ابتدا روی دکمه استارت ویندوز بزنید و تنظیمات (Settings) را انتخاب کنید. در بخش System صفحه را به پایین اسکرول کنید و روی About بزنید.در این صفحه مشخصات کامپیوتر شما به طور کامل نمایش داده میشود اگر نسخه ویندوز ۱۱ ۲۲۶۲۱.۱۳۴۴ یا بالاتر بود، قابلیت های Snipping Tool به طور امل در اختیار شما است.

شروع استفاده از Snipping Tool

در اینصورت با استفاده از مراحل زیر میتوانید به طور کامل از Snipping Tool برای اسکرین رکورد کامپیوتر استفاده کنید.

۱- Snipping Tool را اجرا کنید

برای باز کردن برنامه Snipping Tool میتوانید آن را از طریق نوار جستجوی ویندوز سرچ کنید و روی ابزار آن کلیک کنید تا برنامه باز شود. محیط کاربری این ابزار مطابق تصویر زیر است:

باز کردن Snipping Tool

استفاده از اسکرین رکوردر ویندوز ۱۱ با Snipping Tool

سپس روی دکمه Record با آیکون دوربین فیلم برداری از بالای صفحه بزنید. (آیکون دوربین عکاسی مربوط به گرفتن تصویر از صفحه یا اسکرین شات است.) حالا روی دکمه +New در گوشه سمت چپ بالای پنجره کلیک کنید تا ضبط فیلم شروع شود.

استفاده از اسکرین رکوردر ویندوز 11

سپس از شما خواسته میشود که یک محدوده را برای ضبط فیلم انتخاب کنید. اینکار را میتوانید با کشیدن موس روی صفحه و ایجاد یک محدوده مستطیلی انجام دهید. انتخاب کردن دستی محدوده مورد نظر برای فیلم برداری یکی از نقاط قوت این ابزار محسوب میشود.

در مرحله بعدی یک نوار ابزار ظاهر میشود که از طریق آن میتوانید فیلم‌ برداری را شروع (Start)، متوقف (Pause) یا قطع (Stop) کنید.

استفاده از اسکرین رکوردر ویندوز 11 با ابزار Snipping Tool

همچنین شما میتوانید با زدن دکمه میکروفون ضبط صدا را نیز قطع یا وصل کنید. در صورتی که تمایل داشته باشید اینکار را به صورت تخصصی تری انجام دهید، میتوانید از سایر روش‌های ضبط صدا در ویندوز ۱۱ استفاده کنید. در نهایت شما میتوانید پس از اتمام ضبط؛ ویدیو را بار دیگر مشاهده کنید و از گزینه Save در بالای صفحه برای ذخیره سازی آن در محل مورد نظرتان استفاده کنید.

ذخیره سازی ویدیو در Snipping Tool

۳- ضبط صفحه نمایش با پاورپوینت

یکی دیگر از روش‌ها برای اسکرین رکورد در ویندوز ۱۱ بدن نیاز به نصب برنامه، استفاده از برنامه پاورپوینت است. این برنامه جز نرم افزارهای آفیس است که شما میتوانید آن را روی هر نوع سیستمی پیدا کنید. برای استفاده از این قابلیت ابتدا Microsoft PowerPoint را باز کنید و سپس وارد تب Insert شوید. سپس از بخش  Media گزینه Screen Recording را انتخاب کنید.

ضبط صفحه نمایش با پاورپوینت

سپس در پنجره مربوط به ضبط صفحه Select Area را انتخاب کنید و روی منطقه ای که می خواهید فیلم آن را بگیرید، کلیک کنید و ماوس را بکشید. حالا با زدن دکمه Record میتوانید فرایند ضبط را آغاز کنید.

اسکرین رکورد پاورپایونت

برای آنکه بتوانید صدا را نیز از این طریق در فیلم‌هایتان داشته باشید مطمئن شوید که آیکون میکروفون یا Audio در بالای صفحه روشن باشد. اگر میخواهید در زمان فیلمبرداری آیکون ماوس شما در فیلم مشخص نباشد، گزینه Record Pointer  را از نوار بالای صفحه فعال کنید.

سوالات متداول

چرا اسکرین رکوردر صدا ندارد؟

اگر اسکرین رکوردر شما قادر به ضبط صداهای نیست، بهتر است یکبار تنظیمات مربوط به بخش Microphone یا Recording برنامه را چک کنید. آیکون ضبط صدا معمولا به صورت یک میکروفون نشان داده میشود و لازم است تا به وسیله کاربر روشن شود.

جمع بندی

در این اموزش اسکرین رکوردر ویندوز ۱۱ سعی کردیم تا شما را با ابزارهایی مثل Xbox Game Bar، Snipping Tool و مایکروسافت پاورپوینت آشنا کنیم تا بتوانید با استفاده از ابزارهای خود سیستم عامل و بدون نیاز به نصب هیچ برنامه دیگری اینکار را انجام دهید. این ابزارها میتوانند به شما کمک کنند تا هر زمان که نیاز به فیلم یا تصویر برداری ا صفحه داشتید، به سرعت و با استفاده از کلید سریع آنها، ضبط از صفحه را انجام دهید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

به نظر شما دیگر راهکارهای فیلم گرفتن از صفحه لپتاپ بدون برنامه چیست؟ آیا توانستید از روش‌های گفته شده در این مطلب برای ضبط صفحه نمایش ویندوز استفاده کنید؟ اگر شما روش دیگری را برای اینکار میشناسید یا در این زمینه تجربه ای دارید، لطفا نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 2 هفته قبل
  • بدون دیدگاه
  • آموزش

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب