مطلب فعلی :

آموزش حل مشکل جمع نزدن و نشان ندادن جمع اعداد در اکسل

رفتن به بالا

آموزش حل مشکل جمع نزدن و نشان ندادن جمع اعداد در اکسل

نوشته admin

4 روز قبل

بدون دیدگاه

آموزش

مجله اینترنتی دانستنی ها
آموزش حل مشکل جمع نزدن و نشان ندادن جمع اعداد در اکسل

آموزش حل مشکل جمع نزدن و نشان ندادن جمع اعداد در اکسل

مایکروسافت اکسل یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای حوزه‌های کاری مختلف محسوب میشود.

اما گاهی ممکن است کاربران این برنامه با مشکلاتی همچون جمع و تفریق کردن 🔢 یا نشان ندادن علائم مربوط به آن مواجه شوند. به همین خاطر در این مطلب از کلاسیک وب به آموزش حل مشکل جمع نزدن و نشان ندادن جمع اعداد در اکسل میپردازم.

چرا اکسل جمع نمیزنه؟ حل مشکل با چند روش ساده

Fix: Excel SUM Formula Not Adding Correctly

به طور خلاصه برای رفع مشکل جمع اعداد در اکسل میتوانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • از درست بودن فرمول توابع SUM مطمئن شوید.
  • فاصله و کاراکترهای اضافه بین فرمول را حذف کنید.
  • ستون را گسترش دهید تا تمامی اعداد را ببینید.
  • فرمت متنی را از سلول‌ها حذف کنید.
  • از گزینه Add و Values در ​​Paste Special استفاده کنید.

اکسل علاوه بر کاربرد در عرصه‌های مختلف، به عنوان یک ماشین حساب نیز کاربرد دارد. اکثریت کاربران این برنامه از فرمول SUM برای جمع زدن اعداد استفاده میکنند. این تابع پر استفاده ترین فرمول در اکسل محسوب میشود. فرمول SUM هرگز اعداد را اشتباه محاسبه نمیکند اما گاهی اوقات نیز نتایج مورد نظر را نشان نمیدهد یا مشکل جمع نکردن اعداد در اکسل ایجاد میشود. بر اساس مطلب سایت مایکروسافت شما میتوانید برای رفع این مشکل از راهکارهای زیرا استفاده کنید:

۱- درستی تابع SUM را بررسی کنید

یکی از اصلی ترین دلایل خطای عملکرد محاسبات و عدم اجرای فرمول در اکسل، وارد کردن فرمت اشتباه فرمول‌ها است. در مرحله اول باید مطمئن شوید تابع SUM در نوار فرمول به درستی وارد شده باشد. در اکسل برای نوشتن جمع مقادیر از  تابع SUM استفاده میشود که به صورت زیر است:

=SUM(محدوده_سلول_ها)

به طور مثال فرض کنید میخواهید مجموع اعداد موجود در سلول‌های A1 تا A5 را محاسبه کنید. برای اینکار سلول مقصد که قصد دارید نتیجه جمع در آن نشان داده شود را انتخاب کنید. مثلا خانه A6. حالا لازم است فرمول =SUM(A1:A5) را وارد کرده و کلید Enter روی کیبورد را فشار دهید، تا مقادیر جمع کل اعداد بین دو سلول انتخاب شده را ببینید.

توابع SUM در اکسل

البته این فرمول میتواند بر حسب نوع جمع اعداد، به شکل‌های مختلفی مثل SUM(شماره ۱, شماره ۲) برای جمع چند عدد مشخص در سلول نیز نوشته شود. در صورتی که فرمت نوشتن فرمول به درستی انجام نشود، شما اخطارهایی را از برنامه در زمینه نادرست بودن آن دریافت میکنید یا آن را به شکل سلول #Name خواهید دید.

نشان ندادن جمع اعداد در اکسل

۲- حل مشکل جمع نزدن با حذف فاصله‌های اضافه از بین توابع

زمانی که در بین فرمول تابع SUM فاصله وجود داشته باشد، مشکل نشان ندادن جمع اعداد در اکسل ایجاد میشود. اینکار در عوض باعث نشان دادن فرمول در جای خودش خواهد شد. برای رفع این مشکل سلول فرمول را انتخاب کنید و در سمت چپ نوار تابع کلیک کنید. حالا از دکمه Backspace بر روی کیبورد استفاده کنید تا فاصله قرار گرفته حذف شود. در ادامه نیز مطمئن شوید جای دیگری از فرمول فاصله اشتباه قرار نگرفته باشد.

حذف فواصل از بین فرمول تابع جمع

برحسب مطلب سایت مایکروسافت این روش میتواند برای رفع مشکل جمع اعداد اعشاری در اکسل نیز موثر باشد.

۳- برای حل مشکل نشان ندادن جمع ستون فرمول را گسترش دهید

اگر سلول فرمول SUM ####### را نشان دهد، ممکن است به این دلیل باشد که عدد پاسخ جمع در ستون سلول جا نشده است. بنابراین با بزرگ کردن و گسترش کل ستون مطمئن شوید که تمامی اعداد در آن جا میشوند. برای انجام درست اینکار، مکان نمای موس را به سمت چپ یا راست کنار ستون SUM بکشید تا مکان نما مثل تصویر زیرا به یک فلش دوتایی تبدیل شود.

گسترش ستون فرمول در اکسل

۴- حذف فرمت متنی از سلول‌ها

تابع SUM در برنامه اکسل نمیتواند محاسبه را در سلول‌هایی که فرمت متنی دارند و در سمت چپ نوشته شده باشند را به درستی انجام دهد. برای اطمینان از اینکه قالب بندی و فرمت سلول‌ها درست است، حالت را در بالای صفحه بر روی General  قرار دهید. برای اینکار تمامی سلول‌های موجود را انتخاب نمایید و کلیک راست کنید. سپس Format Cells را انتخاب کنید تا پنجره ای نمایش داده شود. در بخش Category از این قسمت General را انتخاب کنید و دکمه OK را بزنید.

حذف فرمت متنی از سلول‌ها

در این صورت فرمت سلول‌ها همچنان به شکل متن باقی خواهد ماند و شما برای تکمیل پروسه باید روی هر تابع جمع دوبار بزنید و دکمه Enter را فشار دهید تا شماره آن به فرمت General یا عمومی تغییر کند. اگر سلول تابع به جای نتیجه جمع، فرمول را نشان میدهد، مراحل بالا را میتوانید دوباره تکرار کنید.

۵- از گزینه Add و Values در ​​Paste Special استفاده کنید

با استفاده از این روش شما بدون نیاز به تبدیل فرمت سلول به General میتوانید با متن، مقادیری را اضافه کنید. در ابتدا روی یک سلول خالی کلیک راست کنید و Copy را بزنید و سپس سلول‌های متنی محدوده تابع را انتخاب کنید. حالا روی دکمه Paste کلیک کنید و Paste Special را انتخاب نمایید تا پنجره ای به شما نمایش داده شود.

نشان ندادن جمع اعداد در اکسل

در اینجا گزینه های Values ​​و Add را انتخاب کنید و دکمه OK را بزنید. پس از آن میتوانید اعداد را به شکلی درست در سلول‌ها اضافه کنید.

دلیل مشکل جمع ستون در اکسل چیست؟

علت‌های متفاوتی میتواند برای اجرای نادرست فرمول SUM وجود داشته باشد که به آنها اشاره میکنیم با شناخت این عوامل میتوانیم نتیجه بگیریم که با استفاده از چه راهکاری میتوان این مشکل را برطرف کرد.

استفاده از سلول‌هایی با مرجع نادرست

ابتدا لازم است مطمئن شوید که از سلول‌های درست و مناسبی برای قرار دادن اعداد استفاده میکنید. سلول‌ها در واقع بخش‌هایی از داده هستند که شما میخواهید آنها را جمع کنید.

سطرها یا ستون‌های مخفی وجود دارند که جزء محاسبات هستند

برخی اوقات ممکن است ردیف یا ستون‌هایی در داده باشند که باید مطمئن شوید این بخش‌ها به طور تصادفی در محاسبات شما لحاظ نشوند. شما میتوانید اینکار را با بررسی Cell references یا مراجع سلولی در فرمول‌ها بررسی کنید و ببینید که آیا سلول‌های مخفی وجود دارد یا خیر.

وجود سلول‌های حاوی متن یا خطا

اگر سلول‌هایی در محل جمع و تفریق وجود داشته باشد که حاوی متن یا ایراد باشد، فرمول SUM به درستی کار نخواهد کرد. بنابراین جهت رفع این مورد باید مطمئن شوید که تمامی سلول‌ها تنها به صورت عددی باشند.

قرار گرفتن فرمت سلول‌ها روی فرمت متن

اگر فرمت سلول‌های انتخاب شده روی حالت Text باشد، نمیتوان از آن انتظار داشت که مشکل جمع زدن در اکسل ایجاد نشود. برای رفع این موضوع باید سلول‌های مدنظر را انتخاب کنید و در برگه Home، بخش Number قسمت General را به Number تغییر دهید.

تغییر فرمت سلول‌های اکسل به Number

اشتباه بودن فرمت اعداد

برخی اوقات ممکن است شیوه نگارش اعداد درست نباشد در این زمان باید مطمئن شوید که فرمول نوشتن SUM به درستی باشد برای اینکار از علامت مساوی (=) و پرانتزهای باز و بسته استفاده کنید.

سوالات متداول

چرا فرمول در اکسل عمل نمی کند؟

وارد کردن فرمت اشتباه برای فرمول‌ها، فرمت ناهمخوان سلول‌ها، وجود کاراکترهای اضافه یا فاصله و همچنین استفاده از نام‌های نا معتبر میتواند از اصلی‌ترین دلایل عمل نکردن فرمول‌ها در اکسل باشد.

جمع بندی

در این مطلب به موثرترین راهکارهای برطرف کردن مشکل جمع ستون در اکسل با وارد کردن فرمت‌های درست برای تابع، از بین بردن فاصله یا کاراکتر های اضافه بین فرمول‌، گسترش دادن ستون در صورت طولانی بودن جواب، حذف و تغییر فرمت متنی از سلول‌ها و استفاده از گزینه‌های Add و Values در ​​Paste Special می‌باشد. اکثر اوقات مشکل صفر شدن جمع اعداد در اکسل یا سایر مسائل مربوط به آن با وارد کردن فرمت درست برطرف میشود.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا شما هم با مسائلی همچون نشان ندادن جمع اعداد در اکسل مواجه شده‌اید، به نظر شما چه راهکارهای دیگری برای رفع این مشکل وجود دارد؟ در صورتی که روش یا تجربه ای در این زمینه دارید، لطفا نظراتتان را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 4 روز قبل
  • بدون دیدگاه
  • آموزش

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب