مطلب فعلی :

آموزش قدم به قدم ساخت فرم در ورد (قابل پر کردن برای اکثر کارها)

رفتن به بالا

آموزش قدم به قدم ساخت فرم در ورد (قابل پر کردن برای اکثر کارها)

نوشته admin

1 هفته قبل

بدون دیدگاه

آموزش

مجله اینترنتی دانستنی ها
آموزش قدم به قدم ساخت فرم در ورد (قابل پر کردن برای اکثر کارها)

آموزش قدم به قدم ساخت فرم در ورد (قابل پر کردن برای اکثر کارها)

استفاده از فرم‌های آماده در ورد 📝 میتواند کار شما را برای پر کردن آنها در مواقع مختلف آسان کند.

این فرم‌ها میتوانند کاربردهای متنوعی داشته باشند و به روش‌های مختلفی نیز بر اساس نوع آنها ساخته شوند. به همین دلیل در این مطلب از کلاسیک وب به آموزش قدم به قدم ساخت فرم در ورد برای عملکردهای مختلف می پردازیم.

آموزش ساخت فرم با ورد

How to Create Fillable Forms in Microsoft Word

به طور خلاصه روش ساخت انواع فرم ها در ورد شامل موارد زیر است:

  • ساخت فرم ثابت در ورد با فیلدهای سفارشی
  • ساخت فرم‌های قابل پر کردن با Developer Tools
  • ایجاد لیست کشویی
  • وارد کردن انتخابگر تاریخ
  • ساخت چک باکس
  • استفاده از فرم‌های آماده

برای اینکه روش مناسب برای ساخت فرم‌ها را انتخاب کنید، نیاز به مشخص کردن نوع استفاده و کاربرد آن دارید. علاوه بر آن شما میتوانید کارهای خلاقانه دیگری مثل طراحی پوستر در ورد را نیز امتحان کنید تا خروجی جذاب‌تری داشته باشید.

۱- ساخت فرم ثابت در ورد با فیلدهای سفارشی

ایجاد فرم‌های قابل پر کردن در عین سادگی یکی از موارد پر کاربرد برای ساخت فرم استخدام در ورد، مدارک نظرسنجی، اداری و پژوهشی است. برای ایجاد این فرم ها باید ابتدا عنوان مورد نظر و فضای نوشتن آن را در مقابل در نظر بگیرید. اینکار را میتوان به شکل مورد نظر خودتان مطابق تصویر زیر انجام دهید.

ساخت فرم ثابت در ورد

در مرحله بعدی باید فیلدهای سفارشی را برای ورود اطلاعات مشخص کنید. برای انجام اینکار به مسیر File Options و Properties بروید. در این قسمت یک پنجره تنظیمات برای شما باز می شود، تب Custom را از ان بخش انتخاب کنید. در این پنجره شما میتوانید نوع فرم و مشخصات تایپ آن را مشخص کنید.

انتخاب نوع فایل و نام آن

با اضافه کردن هر فیلد بر روی دکمه Add در گوشه این پنجره بزنید تا تمام فیلدهای فرم تکمیل شود در نهایت روی دکمه OK بزنید.

وارد کردن تنظیمات فیلدهای فرم

حالا نوشته مورد نظرتان را به وسیله هایلایت کردن انتخاب کنید و از زبانه Insert، ابزار Quick parts و زیر گزینه Field را انتخاب کنید.

وارد کردن فیلد در ورد

از لیست نمایش داده DocProperty را انتخاب کنید و از بین آیتم های نمایش داده شده، روی فیلد مورد نظر برای نوشته انتخاب شده بزنید.

ساخت فرم در ورد

اینکار را برای همه نوشته ها انجام دهید تا زمانی که هر فیلد را در جای مناسب قرار دهید.  شما میتوانید با ساخت کاغذ خط دار در ورد، متن فیلدها را روی آنها قرار دهید تا بتوانید به شکل متفاوت‌تری از آنها استفاده کنید.

روش پر کردن فیلدها در فرم

حال برای آنکه بتوانید فیلدهای ایجاد شده را با متن پر کنید، باید به بخش File بروید و Options را انتخاب کنید. سپس روی گزینه Properties بزنید و مانند روش قبلی Advanced Properties را انتخاب کنید تا پنجره مربوط به آن باز شود. حالا وارد زبانه Custom از بالای صفحه شوید.

در صفحه Document Properties شما یا استفاده کنندگان از این فرم باید در کادر value اطلاعات متناسب با آن را وارد کنید و روی دکمه Modify بزنید. پس از کامل کردن اطلاعات فایل نیز در نهایت OK را بزنید تا اطلاعات ثبت شود.

وارد کردن اطلاعات در فیلدهای فرم

بعد از وارد کردن اطلاعات در بخش Field روی متن آن در صفحه کلیک راست کنید تا گزینه‌های بیشتر برای شما نمایش داده شود. سپس روی دکمه Update fields بزنید. یک روش دیگر آن است که تمامی فیلدها را انتخاب کنید و دکمه F9 را بزنید. سپس افراد میتوانند با ذخیره سازی لیست و پر کردن فیلدهای مختلف آن را به سادگی ذخیره یا ارسال کنند. اینکار میتواند در وقت افراد برای پر کردن فرم‌های مختلف صرفه جویی کند.

روش ساخت فرم در ورد

۲- ساخت فرم‌های قابل پر کردن با Developer Tools

اگر به یک ابزار همه کاره برای ساخت فرم‌های مختلف نیاز دارید، بهتر است از ابزارهای توسعه دهنده مایکروسافت ورد یا Developer Tools استفاده کنید. اما پیش از هر چیز لازم است منوی Developer Tools را فعال کنید.

برای اینکار وارد منوی File و بخش Options شوید. سپس در پنجره نمایش داده شده از سمت چپ وارد تب Customize Ribbon شوید. در بخش Choose commands from، حالت ابزارها را روی Main tabs قرار دهید. اگر گزینه Developer  در حال حاضر در پنل سمت راست نمایش داده میشود، تیک کنار آن را فعال کنید. در غیر اینصورت از پنل سمت چپی Developer را انتخاب کنید و دکمه Add>> را بزنید تا به لیست اضافه شود. در نهایت OK را بزنید.

ساخت فرم در ورد

پس از اینکار بخش Developer به نوار ابزار بالای محیط کار ورد اضافه خواهد شد و شما میتوانید از گزینه‌های آن برای ساخت فرم در ورد استفاده کنید. حالا لازم است یک سند یا Document جدید بسازید. برای اینکار روی گزینه File و سپس New بزنید تا در نهایت Blank Document را انتخاب کنید. حالا وارد منوی Developer که به تازگی اضافه شده است شوید و Design Mode را انتخاب کنید.

 تنظیمات Design Mode

قرار دادن متن در فیلدها

برای وارد کردن متن و تایپ روی فرم آماده گزینه Plain Text Content Control را انتخاب کنید.

گزینه Plain Text Content Control

پس از انتخاب این گزینه در محل مشخص شده یک باکس متنی قابل پر کردن ایجاد میشود که میتوانید از آن برای ساخت فرم در ورد استفاده کنید.

ایجاد باکس متنی در ساخت فرم در ورد

۳- ایجاد لیست کشویی در ورد

یکی دیگر از کارهایی که میتوانید در زمان ساخت فرم آماده در ورد انجام دهید، ایجاد فهرست یا لیست‌هایی است که بتوان آنها ره به سادگی پر کرد. برای انجام اینکار از تب Developer، گزینه Drop-Down List Content Control را انتخاب کنید.

بخش Drop-Down List Content Control

با اینکار یک لیست کشویی در طراحی در ورد ایجاد میشود با اینحال برای آنکه بتوانید کادر را به شکل لیست پر کنید نیاز به انجام برخی تنظیمات دارید. برای انجام اینکار روی کنترلر لیست کلیک راست کنید و Properties را انتخاب نمایید و در کادر Content Control Properties، دکمه Add را بزنید تا موارد جدید به لیست اضافه شود.

ساخت فرم آماده در ورد

در نهایت پس از نوشتن اطلاعات دکمه OK را برای تایید تغییرات بزنید. با خاموش کردن گزینه Design Mode یک فلش در کنار کادر ایجاد میشود که با زدن آن میتوانید آیتم نوشته شده را ببینید و انتخاب کنید.

وارد کردن متن در لیست فرم

۴- وارد کردن انتخابگر تاریخ در ورد

یکی دیگر از موارد پر کاربری که میتوانید در زمان ساخت فرم در ورد انجام دهید، قرار دادن انتخابگرهای تاریخ در متن است. برای اینکار Date Picker Content Control را انتخاب کنید.

وارد کردن انتخابگر تاریخ در ورد

سپس کاربران میتوانند با زدن آیکون فلش در کنار جدول تاریخ را ببینند و آن را انتخاب نمایند یا با استفاده از بخش Properties تنظیمات بیشتری را روی آن اعمال کنند.

وارد کردن تنظیمات تاریخ در ورد

۵- ساختن چک باکس در ورد

یکی از موارد دیگری که میتوانید در زمان ویرایش فرم در ورد انجام دهید ایجاد چک باکس است. برای اینکار ابتدا چند چک باکس در جاهای مورد نظرتان ایجاد کنید و سپس متن مورد نظرتان را در کنار گزینه ها بنویسید. با اینکار شما یا سایر استفاده کنندگان میتوانید یک یا چندین گزینه مدنظر را به سادگی انتخاب نمایید.

ساختن چک باکس در ورد

۶- استفاده از فرم‌های آماده در ورد

در صورتی که ساخت یک فرم کامل در مایکروسافت ورد برای شما سخت و زمانبر به نظر میرسد، میتوانید فایل های آماده اینکار را از منابع مختلف دانلود نمایید. این فرم ها را میتوانید بر اساس موضوعات مختلفی پیدا و با ایجاد برخی تغییرات مورد نظر، برای کارهای خودتان استفاده کنید.

تست فرم های پر کردنی در ورد

شما میتوانید هر تعدادی از فرم‌ها یا فیلدهای مدنظرتان را بر اساس کاربرد در مدرک ورد اضافه کنی، زمانی که کارتان به اتمام رسید، Design mode را از منوی Controls انتخاب کنید تا خاموش شود و شما بتوانید تغییرات اعمال ده را مشاهده کنید. به این صورت میتوانید فایل را با سایر افراد نیز به اشتراک بگذارید تا بتوانند از آن استفاده کنند. پیش از این کار بهتر است کنترلرها و فیلدهای ساخته شده را بررسی کنید تا از کارکرد درست آن مطمئن شوید.

سوالات متداول

چرا روی فرم ورد تایپ نمیکنه؟

قفل بودن فرم ورد، فعال بودن حالت محافظت یا Protected View، وجود محدودیت های ویرایشی و یا وجود مشکلات در فایل باعث محدودیت در تایپ یا ادیت کردن آن میشود.

چرا ورد پرینت نمی‌گیرد؟

مشکلات بخش Print در مایکروسافت ورد، عموما به دلیل ایراد درایور پرینتر، متصل نبودن چاپگر یا تنظیمات نادرست آن ایجاد میشود.

چرا ورد هنگ می‌کند؟

کمبود حافظه سیستم، نصب ورد با نسخه نامتناسب نسبت به مشخصات سیستم، معیوب بودن فایل، قدیمی بودن ورژن برنامه یا مشکلات سیستم عامل از اصلی ترین دلایل هنگ کردن ورد است.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم به چندین روش کاربری برای ساخت فرم‌های آماده سفارشی، برای قرار دادن متن، تاریخ، چک لیست، فهرست، فیلدهای چند گزینه ای و… کمک کنیم. استفاده از این قابلیت ممکن است ابتدا کمی سخت به نظر برسد اما قطعا با یکبار ایجاد کردن چنین فرم‌های میتوانید برای مدت طولانی از آنها استفاده و در وقتتان صرفه جویی کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

به نظر شما مهم ترین موارد مصرف ساخت فرم در ورد چیست؟ اگر در زمینه استفاده از فرمهای آماده تجربه ای دارید یا روش‌های دیگری را میشناسید لطفا نظراتتان را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 هفته قبل
  • بدون دیدگاه
  • آموزش

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب