مطلب فعلی :

آموزش کامل حل مشکل پرش تصویر دوربین مداربسته در روز یا شب

رفتن به بالا

آموزش کامل حل مشکل پرش تصویر دوربین مداربسته در روز یا شب

نوشته admin

3 ماه قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
آموزش کامل حل مشکل پرش تصویر دوربین مداربسته در روز یا شب

آموزش کامل حل مشکل پرش تصویر دوربین مداربسته در روز یا شب

یکی از اصلی ترین وسایل نظارتی برای تامین امنیت و نظارت بر محیط اطراف، دوربین مداربسته 📹 می باشد.

گاهی تصاویری که از دوربین مداربسته در مانیتور یا گوشی دریافت میکنیم دارای پرش یا برفک است! در این مطلب از کلاسیک وب به آموزش کامل حل مشکل پرش تصویر دوربین مداربسته می پردازیم.

علت پرش تصویر دوربین مداربسته چیست؟

Solutions for Fix Security Camera Image Flickering

به طور خلاصه راهکارهای رفع مشکل پرش تصویر دوربین مداربسته به صورت زیر می باشد:

  • بررسی کابل ها و درگاه ورودی و خروجی دوربین مداربسته
  • بررسی منبع تامین برق دوربین
  • عدم قرار دادن دوربین در معرض نور مستقیم یا شرایط بد آب و هوایی
  • بررسی و تعویض کابل و فیش BNC و کواکسیال
  • تعویض دوربین و مانیتور در صورت خرابی
  • تغییر تنظیمات Shutter Speed و Frame Rate دوربین مداربسته متناسب با قدرت لامپ روشنایی محیط اطراف دوربین

دوربین مداربسته یکی از ابزارهای کاربردی برای نظارت بر محیط اطراف به شمار می آید که به شناسایی مجرم و کاهش سرقت کمک می کند. امروزه بسیاری از منازل و مراکز تجاری برای تامین امنیت و بررسی رفت و آمدها از دوربین های مداربسته استفاده می کنند. تصاویر دوربین، قابلیت پخش روی تلفن همراه و مانیتور را هم دارد. با این قابلیت شما می توانید به صورت زنده به تصاویر دسترسی داشته باشید. با توجه به اهمیت بسیار بالای دوربین های مداربسته می بایست هرگونه خطا و اشکال در پخش تصاویر آن، پیگیری و رفع گردد. در این مطلب با آموزش حل مشکلات تصویر دوربین مداربسته با ما همراه باشید.

دلایل و روش های رفع پرش تصویر دوربین های مداربسته در روز و شب

اختلال در سیگنال درگاه ورودی و خروجی دوربین مداربسته

اگر احساس میکنید که تصاویر دریافتی با تاخیر و بی کیفیت به مانیتور می رسد، ممکن است به این دلیل باشد که میزان سیگنال ورودی و خروجی به مانیتور با هم هماهنگ نیست. اگر سیگنال بیش از ظرفیت مدار دوربین باشد باعث تاخیر و پرش تصویر در مانیتور خواهد شد. برای رفع مشکل اختلالات سیگنال و پرپر زدن تصویر می توان از کابل های مناسب برای انتقال تصویر دوربین مداربسته استفاده کرد. برای انتخاب کابل مناسب می توانید از متخصصین نصب و تعمیر دوربین مداربسته کمک بگیرید.

پرش تصویر به علت خرابی مانیتور

در صورت ادامه یافتن پرش تصویر نیاز است که شما ورودی تصویر به مانیتور را قطع کنید. اگر مشکل همچنان ادامه داشت احتمالا به این دلیل است که مانیتور شما خراب شده است. در این صورت نیاز است مانیتور خود را تعویض کنید یا تصویر را در دستگاه های دیگر مانند گوشی تست و مشاهده کنید.

 خرابی کابل کواکسیال

کابل های کواکسیال برای انتقال داده و اطلاعات در وسایل الکترونیکی و خصوصا وسایل ویدیویی استفاده می شود. یکی از مزایای این نوع از کابل ها عدم تداخل سیگنال ها در آن می باشد. در صورت خرابی و یا له شدگی مغزی کابل کواکسیال دوربین تصویر دچار پرش و قطعی خواهد شد. برای پیشگیری از مشکلات مربوط به کابل کواکسیال، نیاز است که به صورت مرتب سلامت این کابل ها را چک کنید.

 خرابی کابل کواکسیال

پرش تصویر به علت خرابی هوا

یکی از دلایل مشکلات تصویر در دوربین های مداربسته می تواند به علت مشکلات آب و هوایی باشد و پس از بهبود وضعیت هوا کیفیت تصویر هم بهتر می شود.

نوسان ولتاژ

میزان ولتاژ ورودی در تمامی وسایل برقی از جمله دوربین های مداربسته باید مقدار معینی داشته باشد. در صورت هر گونه نوسان و تغییر در مقدار ولتاژ، شما شاهد مشکلات و پرش تصویر دریافتی از دوربین در مانیتور خواهید بود. برای رفع این مشکل می توانید از آداپتور متناسب با میزان ولتاژ مورد نیاز دوربین مداربسته استفاده کنید.

قرار گرفتن در معرض نور مستقیم

تابش نور مستقیم به دوربین مداربسته یکی دیگر از دلایل پرش تصویر می باشد. در صورتی که دوربین در جایی قرار داشته باشد که آفتاب به صورت مستقیم بر آن بتابد و یا بازتاب نور به دوربین زیاد باشد، این مشکل رخ می دهد. از این رو باید در جهت محافظت دوربین از نور زیاد خورشید اقدام نمایید.

وجود امواج الکترومغناطیس

امواج الکترومغناطیس مثل آهنربا و سایر لوازم مشابه آن می تواند بر عملکرد دوربین های مداربسته تاثیرگذار باشد. از این رو لازم است اطراف دوربین را به طور کامل بررسی کنید تا کیفیت تصویر بهتری داشته باشید.

برای تامین کیفیت بهتر دوربین های مداربسته، نیاز است تا از مجاورت آن ها با کابل های فشار قوی و امواج الکترومغناطیس جلوگیری شود. داکت کشی مجزا برای سیم های دوربین نیز می تواند در جلوگیری از مشکلات تصویر موثر باشد.

مشکلات منبع تغذیه

استفاده از منبع تغذیه و آداپتور بی کیفیت باعث اختلال در تصویر می شود. یکی از راهکارهای بسیار مهم در جهت رفع این مشکل استفاده از آداپتور های با کیفیت و مناسب دوربین مداربسته شما می باشد.

همچنین باید از آداپتور های مشترک با وسایل برقی دیگر استفاده نکنید. دستگاه آداپتور باید در نزدیکی دوربین مداربسته قرار داشته باشد تا از نوسان ولتاژ تا حدی جلوگیری شود.

کیفیت و طول کابل ها

طول کابل ها و همچنین سلامت آن ها در کیفیت تصاویر تاثیر زیادی دارد. هر چقدر طول کابل کمتر باشد، احتمال بروز مشکل در کیفیت پخش تصاویر هم کمتر می شود. همچنین باید از سلامت کابل ها، عدم پوسیدگی و پارگی آن ها اطمینان حاصل کنید. اگر نیاز به افزایش طول کابل داشتید باید کابل با کیفیتی تهیه کنید تا بتواند جریان برق را به خوبی از خود عبور دهد.

با کیفیت نبودن فیش های BNC

یکی از ابزار های مورد استفاده در دوربین های مداربسته فیش های BNC می باشد. این فیش در واقع یک رابط است که ارتباط بین دوربین مداربسته و دستگاه ضبط تصاویر DVR را برقرار می کند. این فیش ها باید باکیفیت باشند تا بتوانند تصویر قابل قبولی از دوربین انتقال دهند.

رفع مشکل تصویر دوربین مداربسته با فیش BNC

 

اگر دوربین مداربسته شما در شب دچار پرش تصویر می شود، می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

 منبع برق را چک کنید

مثل بسیاری دیگر از وسایل برقی یکی از مهم ترین عوامل موثر بر عملکرد دوربین مداربسته، اختلال در سیستم برقی می باشد. مشکل در انتقال برق و یا اختلال در باتری می تواند باعث قطع و وصل شدن تصویر دوربین مداربسته شود. به همین علت در صورت پرش تصویر می بایست پیش از هر چیز، سلامت سیستم برقی دوربین را چک کنید.

مشکل و خرابی اتصالات و کابل ها

سلامت کابل ها و اتصالات دوربین مداربسته خود را مرتبا چک کنید. کابل ها در طول زمان می توانند دچار آسیب و پوسیدگی شوند. این آسیب ها می توانند باعث اختلال در انتقال برق و تصاویر شود. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم که از کابل های ضد پوسیدگی در برابر آفتاب و تجهیزات محافظی برای دوربین مداربسته خود استفاده کنید.

نور محیط را تغییر دهید

برخی از دوربین ها به گونه ای هستند که در شرایط کم نور کیفیت بهتری ارائه می دهند. وجود لامپ و نور در کنار دوربین می تواند بر کیفیت تصاویر تاثیرگذار باشد. همچنین در مواردی که نور زیاد یا کم باعث پرش تصویر در دوربین های مداربسته می شود می توانید با تغییر زاویه دوربین به گونه ای که هنوز بر محیط اشراف داشته باشد زاویه ای که کیفیت بهتری ارائه می دهد را بیابید.

کهنگی و خرابی دوربین مداربسته

بهترین دوربین های مداربسته هم عمر مشخصی دارند. هر چقدر سال های بیشتری از استفاده آن ها بگذرد مشکلات بیشتری برای دوربین ها اتفاق می افتد. پس اگر سال های زیادی از عمر دوربین شما می گذرد و دچار مشکل شده اید، بهترین کار تعویض دوربین مداربسته می باشد. همچنین نکته مهم در رابطه با خرید دوربین های مداربسته این است که حتما باید گارانتی داشته باشند تا در صورت بروز مشکل از سوی سرویس دهنده تعمیر شوند.


رفع پرش تصویر در دوربین های مداربسته با تنظیمات دوربین

در برخی از موارد باید تنظیمات دوربین متناسب با قدرت توزیع روشنایی لامپ تنظیم شود. نکته مهمی که باید بدانید این است که جریان متناوب برق در لامپ های مهتابی معمولا ۵۰ هرتز می باشد و در واقع این لامپ ها برای تولید نور ۱۰۰ بار در ثانیه جریان منتقل می کنند.

تغییر تنظیمات Exposure Mode و Shutter Speed دستگاه DVR دوربین مداربسته

توجه کنید که تنظیمات DVR با توجه به نوع برند می‌تواند متفاوت باشد، پس پیشنهاد می‌کنیم پس از ورود به تنظیمات دستگاه دی وی آر خود به دنبال گزینه‌های مشابه بگردید و اعدادی که در ادامه آموزش می‌دهیم را تنظیم کنید.

برای تنظیم دوربین ابتدا به قسمت Setup دستگاه DVR بروید و گزینه Image را انتخاب کنید.

مشکلات تصویر دوربین مداربسته

در این مرحله در قسمت Exposure باید میزان Exposure Mode را چک کنید.

رفع پرش تصویر دوربین مداربسته

میزان Exposure Mode باید متناسب با تابش نور لامپ های مهتابی یعنی بر روی indoor 50hz باشد. اگر پس از تنظیم عدد هنوز مشکل رفع نشده بود گزینه Exposure Mode را بر روی Manual تنظیم کنید.

پرش تصویر در دوربین مداربسته

یکی از مهم ترین دلایل پرش تصویر می تواند Shutter Speed دوربین مداربسته باشد. شما با تنظیم این قسمت می توانید مشکل پرش تصویر را حل کنید. در قسمت Manual اگر سرعت شاتر دوربین یا Shutter Speed روی ۱.۶۰ باشد احتمالا هنوز پرش تصویر دارید. برای تنظیم سرعت شاتر دوربین با توجه به لامپ مهتابی ۵۰ هرتزی و نوری که در هر ثانیه منتشر میکند، عدد Shutter Speed باید بر روی ۱.۱۰۰ و یا ۱.۵۰ تنظیم شود تا تصویر با کیفیتی داشته باشید.

مشکلات تصویر دوربین مداربسته

یکی از موارد مهم دیگر که باید در تنظیمات دوربین چک شود Frame Rate می باشد. برای تنظیم این گزینه به قسمت Video بروید. فرمول کلی برای تنظیم Frame Rate این است که عدد Shutter Speed دو برابر عدد Frame Rate می باشد. یعنی برای Shutter Speed به عدد ۱.۵۰، Frame Rate باید ۲۵ باشد.

تنظیمات رفع فلیکر دوربین مدار بسته

به این ترتیب با تغییر تنظیمات سرعت شاتر و تنظیم رنگ دوربین مداربسته به کیفیت خیلی بهتری از تصویر دست خواهید یافت.

تنظیمات تصویر در برند دستگاه DVR داهوا

DVR برند داهوا یا Dahua نیز یکی دیگر از دستگاه های پرکاربرد برای دوربین مدار بسته در ایران هستند. برند داهوا به علت کیفیت تصویر و قابلیت آنتی فلیکر بودن خود، پرش تصویر کمتری دارد. برای تنظیم سرعت شاتر، نور و.. مراحل زیر را دنبال کنید.

تنظیمات رفع پرش تصویر دوربین مدار بسته

بسته به نوع مدل دستگاه وارد بخش تنظیمات دستگاه شوید، در قسمت Setup یا Setting وارد بخش Camera شوید.

در اینجا گزینه هایی که در بالا به آن اشاره شد مانند : Shutter Speed ، Frame Rate ، Exposure Mode را میتوانید تنظیم کنید.

تنظیمات تصویر در برند دستگاه DVR داهوا

در بخش آموزش تنظیم دوربین دستگاه های داهوا میتوانید تمامی تنظیمات تصویر این برند برای روز و شب را مشاهده کنید.

آموزش تنظیم دوربین دستگاه های داهوا

سوالات متداول

چرا تصویر دوربین مدار بسته نمایش داده نمی شود؟

یکی از دلایل نداشتن تصویر دوربین مداربسته می تواند از سوختن پورت دستگاه ضبط کننده تصویر DVR باشد. در صورت بروز این مشکل می بایست دوربین را به پورت دیگری متصل کنید. سوختن پورت می تواند به علت نوسانات برق ایجاد شود. از دیگر دلایل این مشکل می توان به اختلال در منبع تغذیه اشاره کرد. این اختلال می تواند شامل شل بسته شدن دوربین به منبع برق و یا مشکل آداپتور باشد.

جمع بندی

به طور کلی یکی از مهمترین عوامل موثر بر حفظ کیفیت تصویر دوربین مداربسته مراقبت از آن می باشد. بسیار مهم است که به صورت دوره ای سلامت کابل ها و دوربین و مانیتور چک شود. همچنین برای اینکه کمتر شاهد پرش تصویر در این دوربین ها باشید می توانید از محصولات با امکاناتی مثل قابلیت آنتی فلیکر استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امیدواریم توانسته باشید مشکل پرش تصویر دوربین مداربسته در روز یا شب را حل کنید. اگر از راه حل دیگری استفاده کردید و همچنین در صورت تجربه مشکلات مشابه دانش و نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 3 ماه قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب