با پیشرفت دنیای ارتباطات روز به روز به سایت های خرید و فروش اینترنتی اضافه می شود. به همین دلیل باید مراکزی وجود داشته باشد که بر کار این فروشگاه ها نظارت کنند و در صورت وجود مشکل، به شکایات مردم ⚖️ رسیدگی کنند. در این مطلب از کلاسیک وب به آموزش کامل روش شکایت از سایت های فروش اینترنتی ، دیوار و.. میپردازیم.
آموزش ثبت شکایت از سایت
Effective Ways to File Complaints About a Website Online
اگر در هنگام خرید اینترنتی دچار مشکل شدید، می توانید از سایت متخلف یا صفحه، کانال و… فرد شکایت کنید. برای این کار روش های مختلفی وجود دارد. در این مطلب از کلاسیک وب نحوه شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام، شکایت از خرید اینترنتی تلگرامی، سایت فروشگاهی و… را آموزش می دهیم.
ثبت شکایت از سایت های اینترنتی در ای نماد
برای ثبت شکایت اینترنتی از فروشگاه هایی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند، به سایت ای نماد مراجعه کنید. سپس روی شکایت از کسب و کار کلیک کنید.
حال روی ایجاد حساب کاربری کلیک کنید.
اطلاعات خواسته شده را دقیق وارد کنید. شماره موبایلی که وارد می کنید باید با کد ملی مطابقت داشته باشد و نمی توانید از شماره ای که کد ملی متفاوتی دارد، استفاده کنید.
وقتی ثبت نام کردید روی گزینه ثبت شکایت کلیک کنید. نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید. از سمت راست روی ارسال شکایت بزنید.
حال برای ثبت شکایت از سایت اینترنتی URL سایت را وارد کنید. سپس شماره فاکتور و کد رهگیری خرید را وارد کنید. سپس باید علت ثبت شکایت را انتخاب کنید:
مغایرت کالا و خدمت تبلیغ شده، عدم ارائه خدمت یا تحویل کالا، دیرکرد در تحویل کالا یا خدمت،عدم ارائه خدمات پس از فروش و عدم بازپرداخت وجه.
حال توضیح کوتاهی درباره درخواست خود بنویسید. سپس در صورت وجود عکس مانند تصویر کالای خراب یا ناقص، اسکرین شات پرداخت و… آن را ضمیمه کنید. در آخر روی گزینه ارسال بزنید.
می توانید از بخش گزارش وضعیت شکایات، شکایت خود را به صورت مرحله به مرحله پیگیری کنید.
نحوه شکایت از سایت های فروش اینترنتی در اتحادیه کسب و کارهای مجازی
برای شکایت از سایت های اینترنتی وارد سایت اتحادیه کسب و کارهای مجازی شوید. اگر فروشگاهی دارای این نماد باشد، می توانید علامت زیر را در آن ببینید.
در این سایت می توانید هم از فروشگاه هایی شکایت کنید که این نشان را دارند و هم آنهایی که ندارند. در پایین صفحه روی شکایت کلیک کنید. سپس در سایت ثبت نام کنید. پس از آن شکایت خود را شرح دهید.
حال اطلاعات خواسته شده را وارد کنید و علت شکایت را به صورت خلاصه بنویسید. اگر فایلی وجود دارد، آن ها را ضمیمه کنید.
روی ثبت بزنید. کد رهگیری برای شما ارسال می شود. با این کد می توانید شکایت خود را پیگیری کنید.
نمونه شکایت از سایت اینترنتی در این سامانه:
نحوه شکایت از سایت اینترنتی در پلیس فتا
برای ثبت شکایت پلیس فتا وارد سایت فتا شوید. برای ثبت شکایت روی خدمات الکترونیکی و سپس ثبت گزارش مردمی بزنید.
حال روی ورود / ثبت نام در گوشه چپ و بالای صفحه بزنید و در سایت ثبت نام کنید. روی گزارش تخلف وب سایت بزنید.
سپس باید نام کاربری و رمز را وارد کنید. حال می توانید شکایت خود را ثبت کنید و شرح دهید. شکایت شما بررسی می شود و در صورت وقوع جرم، فرد خاطی دستگیر خواهد شد.
نکته: در این روش، شکایت شاکی مورد رسیدگی حقوقی و کیفری قرار نخواهد گرفت. به نحوی که رأی لازم الاجرا صادر شود. زیرا اصولا پلیس فتا صرفا تحقیقات را در حوزه تخصصی انجام می دهد و صلاحیت صدور حکم و مجازات را ندارد. پس اگر قصد شکایت و دریافت حکم را دارید، می توانید از روش شکایت به مراجع قضایی استفاده کنید.
نحوه شکایت از سایت های کلاهبردار از طریق مراجع قضایی
برای ثبت شکایت از سایت اینترنتی می توانید به مراجع قضایی مراجعه کنید. این در صورتی است که شکایت شما بسیار جدی باشد زیرا انجام این روند زمانبر است. برای این کار باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی بروید. سپس شکواییه ای ارائه دهید. هر گونه مدرکی را ضمیمه کنید.
وقتی شکواییه ارسال شد، دادسرا به عنوان یک مرجع قضایی رسیدگی مقدماتی انجام می دهد و اگر جرم های ارتکاب یافته توسط سایت اینترنتی نیاز به تحقیقات بیشتری داشته باشد ، موضوع را به پلیس فتا هم ارجاع می دهد. در این حالت پلیس فتا باید در این رابطه تحقیق کند و نتیجه را به دادسرا اعلام کند .
اگر دادسرا جرمی را تشخیص بدهد، پرونده به دادگاه کیفری ارجاع داده می شود. سپس قاضی با توجه به تخلفات رای صادر خواهد کرد.
نکته: برای شکایت از سایت های فروش اینترنتی بهتر است کار به این مورد نکشد. زیرا هم هزینه و هم زمان زیادی باید صرف کنید.
برای مشاهده انواع تخلفات اینترنتی مطلب بررسی انواع کلاهبرداری اینترنتی و روش های جلوگیری از آن را مطالعه کنید.
نحوه شکایت از سایت دیوار
ممکن است در هنگام استفاده از سایت دیوار با مواردی همانند کلاهبرداری، مزاحمت و… مواجه شوید. در این بخش نحوه شکایت از سایت دیوار را آموزش می دهیم. اگر در معاملات دیوار دچار مشکل شدید، ابتدا باید در سامانه ثنا ثبت نام کنید. وارد سایت سامانه ثنا شوید. سپس روی ثبت نام برخط بزنید.
حال اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. سپس نوع شکایت خود را انتخاب و نوبت اینترنتی دریافت کنید.
برای دریافت نوبت باید به سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بروید.
حال می توانید لیست دفاتر خدمات قضایی را مشاهده کنید. نزدیک ترین دفتر به محل زندگی خود را برای دریافت نوبت انتخاب کنید.
پس از دریافت نوبت باید در زمان تعیین شده به دفتر خدمات قضایی بروید و شکایت خود را ثبت کنید. می توانید برای پیگری شکایت خود به سامانه ثنا مراجعه کنید.
برای شکایات کوچک تر و یا شکایت از سایت دیوار می توانید به صفحه پشتیبانی دیوار بروید. روی ارتباط با پشتیبانی کلیک کنید. سپس از طریق یکی از روش های زیر اقدام کنید:
پشتیبانی: ۰۲۱۷۹۴۵۸۰۰۰
تلفن شکایت از فروشگاه اینترنتی دیوار و گزارش تخلف: ۰۲۱۷۹۴۵۸۸۰۰
نظرات و پیشنهادات شما؟
در این مطلب از کلاسیک وب نحوه شکایت به پلیس فتا، سایت ای نماد و… را آموزش دادیم. شما از کدام روش برای ثبت شکایت سایت، تلگرام و… استفاده کردید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.
آخرین دیدگاه ها
تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.