مطلب فعلی :

حل مشکل عدم شناسایی کارت گرافیک در ویندوز (بهترین روش ها بر اساس تجربه)

رفتن به بالا

حل مشکل عدم شناسایی کارت گرافیک در ویندوز (بهترین روش ها بر اساس تجربه)

نوشته admin

6 روز قبل

بدون دیدگاه

آموزش

مجله اینترنتی دانستنی ها
حل مشکل عدم شناسایی کارت گرافیک در ویندوز (بهترین روش ها بر اساس تجربه)

حل مشکل عدم شناسایی کارت گرافیک در ویندوز (بهترین روش ها بر اساس تجربه)

کارت گرافیک بخش مهمی از سخت افزار کامپیوتر محسوب میشود.

اما اگر اخیرا کارت گرافیک جدیدی خریده‌اید و کامپیوتر شما آن را تشخیص نمیدهد یا ایراداتی در عملکرد آن وجود دارد، باید برای نمایش داده نشدن کارت گرافیک ⚠️ اقدام کنید. در ادامه این مطلب از کلاسیک وب به بررسی راهکارهای حل مشکل عدم شناسایی کارت گرافیک در ویندوز و ارائه بهترین روش ها بر اساس تجربه کاربران و متخصصان کامپیوتر میپردازیم.

حل مشکل عدم شناسایی کارت گرافیک در ویندوز ۱۱ ، ۱۰ و…

…Fix the Problem of Not Recognizing the Graphics Card In Windows 11, 10 and

به طور خلاصه برای رفع مشکل شناسایی نشدن کارت گرافیک در ویندوز میتوانید راهکارهای زیر را انجام دهید:

  • بررسی‌های اولیه را انجام دهید.
  • مطمئن شوید که GPU شما واقعاً شناسایی نشده
  • فعال بودن کارت گرافیک را بررسی کنید.
  • کارت گرافیک را درست نصب کنید.
  • از سازگاری منبع تغذیه با کارت گرافیک مطمئن شوید.
  • درایورها را بروزرسانی یا دوباره نصب کنید.
  • غیرفعال کردن PCI Express از Command Prompt
  • بایوس سیستم را ریست و آپدیت کنید.
  • BIOS را به روز کنید.
  • حذف یا بازگردانی بروزرسانی اخیر ویندوز
  • از سالم بودن کارت گرافیک مطمئن شوید.

بر اساس گزارش کاربران در سایت مایکروسافت فعال سازی کارت گرافیک در ویندوز را میتوان با استفاده از راهکارهای زیر انجام داد:

۱- بررسی‌های اولیه را انجام دهید

فرایند عیب‌یابی اولیه میتوانید به شما کمک کند تا پیش از راهکارهای تخصصی‌تر برخی مشکلات ایجاد شده را برطرف کنید. برای اینکار میتوانید روش‌های زیر را امتحان کنید تا شاید سریع‌تر به نتیجه برسید:

  • کامپیوتر را یکبار ریستارت کنید.
  • تمامی دستگاه های متصل شده به کامپیوتر به خصوص تلفن همراه و کنترلرهای بازی را جدا کنید.
  • از بروز بودن بایوس (BIOS) مطمئن شوید. زیرا قدیمی بودن این بخش ممکن است باعث عدم شناسایی کارت گرافیک شود.
  • بروزرسانی‌های ویندوز را نصب کنید.

در صورتی که موارد اولیه بالا نتوانست مشکل شما را برطرف کند باقی روش‌ها را امتحان کنید.

۲- مطمئن شوید که GPU شما واقعاً شناسایی نشده

برخی اوقات ممکن است کارت گرافیک شما به عنوان گزینه پیش فرض تعیین شده باشد اما برخی از برنامه یا بازی‌ها آن از آن استفاده نکنند. در این حالت اگر همچنان نسبت به نصب شدن کارت گرافیک مشکوک هستید، میتوانید به سادگی آن را بررسی نمایید. برای این منظور کلید Win + R را فشار دهید تا پنجره Run باز شود سپس “msinfo32” را تایپ کنید و Enter را فشار دهید.

در پنجره System Information روی علامت به علاوه کوچک کنار Components بزنید تا گزینه های بیشتر نمایش داده شود. اگر که که GPU شما شناسایی شده باشد، باید آن را در این بخش پیدا کنید. در غیر این صورت میتوانید متوجه شوید که این اتفاق نیفتاده است و اقدامات لازم را انجام دهید.

بررسی بخش System Information

۳- فعال بودن کارت گرافیک را بررسی کنید

فعال سازی کارت گرافیک در ویندوز از دیگر مواردی است که پس از خرید آن اهمیت دارد. بسیاری اوقات ممکن است کارت گرافیک شما شناسایی شده باشد اما غیرفعال بودن آن باعث شود نتوانید به درستی از آن استفاده کنید. برای بررسی این موضوع باید بوسیله بخش Device Manager این موضوع را بررسی کنید.

ابتدا روی دکمه Start کلیک راست کنید و بزنید Device Manager را انتخاب کنید. سپس به تب View از بالای صفحه بروید و روی گزینه Show hidden devices بزنید. بعد از نمایش دستگاه‌های پنهان شده، با زدن فلش کوچک کنار Display adapters آن را باز کنید. در این بخش روی کارت گرافیک مد نظرتان کلیک راست کنید و Properties را بزنید. سپس به بخش Driver بروید و از این قسمت وضعیت کارت را بررسی کنید. در صورت غیر فعال بودن کارت گرافیک بر روی دکمه Enable Device بزنید. برای غیر فعال کردن آن نیز میتوانید Disable Device  را انتخاب کنید.

فعال کرد درایو کارت گرافیک

۴- کارت گرافیک را درست نصب کنید

اگر همچنان با مشکل عدم شناسایی کارت گرافیک مواجه هستید، شاید بهتر باشد یکبار دیگر نصب صحیح کارت گرافیک را چک کنید. دقت داشته باشید که موارد زیر به دستی انجام شده باشد:

  • کارت به صورت مناسب و ایمن در اسلات‌های PCIe روی مادربرد قرار گرفته باشد.
  •  کانکتورهای برق باید به خوبی به GPU متصل شده باشد.
  • مانیتور به خروجی ویدیویی کارت گرافیک (GPU video output) متصل شده باشد نه مادربرد.
  • در صورت وجود آلودگی یا گرد و غبار روی اسلات PCIe  آن را با یک دستمال پارچه ای نخی و بدون پرز تمیز کنید.

نصب درست کارت گرافیک کامپیوتر

اگر با بررسی تمامی این موارد فکر میکنید نصب کارت گرافیک به درستی انجام شده اما مشکل همچنان رفع نشده است، سیستم را یکبار از برق جدا و مجددا وصل کنید. اینکار ممکن است برای رفع مشکلات موقتی تشخیص کارت گرافیک تاثیرگذار باشد.

۵- از سازگاری منبع تغذیه با کارت گرافیک مطمئن شوید

یکی از موارد تاثیرگذار در زمینه مشکل کارت گرافیک Nvidia ، AMD در ویندوز، سازگاری آنها با منبع تغذیه یا PSU است. در این مورد علاوه بر متناسب بودن کانکتور با مشخصات کارت گرافیک، این بخش باید بتواند برق مورد نیاز برای کارکرد آن را نیز تامین کند. در صورتی که منبع تغذیه انرژی لازم را به به کارت گرافیک نرساند، ممکن است نتیجه آن عدم شناسایی دستگاه یا وارد شدن آسیب به آن باشد.

کارت های گرافیک معمولا بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ وات مصرف می کنند. برای آنکه بدانید یا PSU میتواند میزان برق مورد نیاز را تامین کند یا خیر، بهتر است به وبسایت سازنده قطعه مراجعه کنید و با بررسی مدل، امکانات آن را مشاهده نمایید. در ادامه کل برق مورد نیاز برای بخش‌هایی مثل RAM، GPU، SSD و غیره را محاسبه و میزان کل برق مورد نیاز را از وات PSU کم کنید. در صورتی که مجموع توان خالص بیش از مقدار وات PSU باشد، لازم است از یک منبع تغذیه با ظرفیت بالاتر استفاده کنید.

بررسی تناسبات منبع تغذیه با مشخصات کارت گرافیک

۶- درایورها را بروزرسانی یا دوباره نصب کنید

یکی دیگر از مواردی که میتوانید برای حل مشکل نشناختن کارت گرافیک در ویندوز ۱۱ و سایر نسخه های آن انجام دهید، آپدیت کردن درایورها است. اگر برای اولین بار است که کارت گرافیک را نصب میکنید و اخیرا درایورهای مربوط به آن را بروز رسانی نکرده‌اید، چندین روش برای انجام اینکار دارید که به هر یک از آنها میپردازیم:

از طریق Device Manager

اگر با عدم نمایش کارت گرافیک در تسک منیجر مواجه شده‌اید، روی منوی Start کلیک راست کنید و گزینه Device Manager را انتخاب کنید. سپس قسمت Display adapters را باز کنید و روی درایور کارت گرافیکتان از این بخش کلیک راست کنید و Update driver را بزنید تا فرایند بروزرسانی انجام شود.

بروز رسانی درایور کارت گرافیک با Device Manager

سپس روی گزینه Search automatically for drivers بزنید و بعد از انجام فرایند کامپیوتر را ریبوت کنید.

جستجوی خودکار برای درایور کارت گرافیک

از طریق وبسایت سازنده کارت گرافیک‎

یکی دیگر از راهکارهایی که میتوانید انجام دهید، آپدیت درایور از طریق وبسایت رسمی شرکت سازنده Nvidia  یا AMD بسته به برند کارت گرافیک است. سپس نوع محصول، سری آن، سیستم عامل، نوع دانلود و زبان متناسب با توضیحات کارت گرافیک را انتخاب کنید و روی دکمه  Search بزنید.

دانلود آپدیت کارت گرافیک از طریق وبسایت برند سازنده

از طریق بخش آپدیت ویندوز

ابتدا دکمه Windows+I را بزنید و به بخش Update & Security بروید و روی View all optional updates بزنید. حالا بخش Driver updates را گسترش دهید و روی Download and install بزنید.

آپدیت کارت گرافیک از طریق ویندوز

۷- غیرفعال کردن PCI Express از Command Prompt

یکی دیگر از راهکارهای توصیه شده برای حل مشکل نصب نشدن کارت گرافیک Nvidia در ویندوز ۱۰ یا سایر نسخه‌ها، اعمال برخی تنظیمات از طریق Command Prompt است. برای اینکار ابتدا به بخش Search ویندوز بروید و cmd را جستجو کنید و آن را با حالت Run as administrator باز کنید.

حل مشکل عدم شناسایی کارت گرافیک

حالا دستور زیر را در این محیط کپی و پیست کنید. در نهایت دکمه Enter را فشار دهید و پس از اتمام کامپیوتر را ریبوت و راه اندازی مجدد کنید.

bcdedit /set pciexpress forcedisable

حل مشکل عدم شناسایی کارت گرافیک از طریق Command prompt

۸- بایوس سیستم را ریست و آپدیت کنید

در روش دیگر این امکان وجود دارد تا مشکل عدم شناسایی کارت گرافیک AMD در ویندوز ۱۱ را با استفاده از بخش BIOS برطرف کنید. برای اینکار پس از فشار دادن دکمه پاور با استفاده از کلیدهای F2 یا Del به BIOS بوت شوید. سپس به قسمت Reset to Default بروید و Load setup default را انتخاب کنید و دکمه Enter را بزنید. توجه داشته باشید که اینکار ممکن است بسته به نوع کامپیوتر شما کمی متفاوت باشد.

حل مشکل عدم شناسایی کارت گرافیک از طریق بایوس

در اینجا لازم است بایوس را آپدیت کنید تا مادربرد بتواند با سخت افزار اخیرا نصب شده کار کند. بنابراین اگر سیستم شما نمیتواند کارت گرافیک جدید را شناسایی کند، اینکار ممکن است به شما برای حل آن کمک کند.

توجه داشته باشید که BIOS بخش حساسی است که اعمال برخی تغییرات در آن میتواند خطرناک باشد. به همین خاطر برای جلوگیری از آسیب‌های جبران ناپذیر برای فعالیت در این بخش احتیاط کنید یا از یک فرد باتجربه کمک بگیرید.

۹- BIOS را به روز کنید

برای بروزرسانی بایوس ابتدا لازم است سازنده و مدل مادربرد سیستمتان را شناسایی کنید. در مرحله بعدی برای دانلود بایوس مدل مادربردتان را در وبسایت سازنده سرچ کنید تا نحوه بروزرسانی بایوس آن را در دفترچه راهنمای سازنده پیدا و مطالعه کنید. در ادامه به نحوه پیدا کردن اطلاعات و جزئیات مدل مادربرد کامپیوتر در ویندوز اشاره کرده‌ایم:

ابتدا دکمه Windows + S را فشار دهید تا بخش سرچ ویندوز باز شود. سپس msinfo را در این بخش تایپ کنید تا قسمت System Information باز شود. در این پنجره به قسمت‌های به Baseboard Manufacturer و Baseboard Product بروید و اطلاعات آن را یادداشت کنید.

آدیت بایوس برای حل مشکل عدم شناسایی کارت گرافیک

۱۰- حذف یا بازگردانی بروزرسانی اخیر ویندوز

گاهی اوقات بروزرسانی های ویندوز میتواند باعث ایجاد عملکرد پردازند یا سایر بخش‌های آن شود. به همین خاطر  اگر اخیرا پس از آپدیت کردن ویندوز دچار خطاهای کارت گرافیک شده‌اید، آن را میتوانید از طریق بخش Update & Security برطرف کنید. برای این منظور به قسمت View update history بروید و روی Uninstall update بزنید. حالا آخرین بروزرسانی نصب شده را انتخاب کنید و دکمه Uninstall را برای حذف آن بزنید.

حذف بروزرسانی ویندوز برای رفع مشکل عدم شناسایی کارت گرافیک

۱۱- از سالم بودن کارت گرافیک مطمئن شوید

در صورتی که هیچ کدام از راهکارهای پیشنهادی نتوانست مشکل عدم شناسایی کارت گرافیک را برطرف کند، یا با علائم دیگری مثل صداهای غیرعادی فن، خرابی مکرر کامپیوتر، بلو اسکرین یا ارورهای مربوط به کارت گرافیک مواجه شدید، میتوانید این احتمال را بدهید که کارت گرافیک شما خراب است یا عملکرد کاملی ندارد. برای رفع این مشکل به یک فرد متخصص برای بررسی قطعه مراجعه کنید.

سوالات متداول

علت پاک شدن درایور کارت گرافیک AMD چیست؟

پاک شدن درایو کارت گرافیک عموما به دلایلی همچون فعالیت ویروس یا بدافزارها یا پاک شدن تصادفی با خطای انسانی ایجاد میشود.

چرا کارت گرافیک تصویر نمیده؟

عدم نمایش تصویر توسط کارت گرافیک به دلایلی همچون خرابی کارت گرافیک یا مانیتور، مشکل در انجام اتصالات، نصب درایور نادرست یا ناسازگار با سیستم بوجود می‌آید.

چرا کارت گرافیک شناسایی نمی شود؟

برای جلوگیری از عدم شناسایی کارت گرافیک بهتر است مواردی همچون تنظیمات بایوس، نصب درست کارت در اسلات PCIe، بررسی شناسایی شدن درست کارت گرافیک در سیستم، نصب درایورهای گرافیک مناسب در ویندوز را انجام دهید.

چرا کارت گرافیک نصب نمیشود؟

ناسازگار بودن درایور، ناهمخوانی منبع تغذیه با سایر مشخصات سیستمی، نسخه ناسازگار سیستم عامل با کارت گرافیک و وجود درایورهایی که قبلا به درستی پاک نشده‌اند از اصلی ترین دلایل نصب نشدن کارت گرافیک جدید هستند.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم تا به بهترین روش‌های حل مشکل عدم شناسایی درایور کارت گرافیک اینتل در ویندوز و سایر کارت‌های گرافیک بپردازیم. شما با استفاده از روش‌های مثل انجام بررسی‌های اولیه، چک کردن اتصال درست کارت گرافیک و کارکرد آن، بروز رسانی یا فعال کردن GPU از طریق System Information، انتخاب منبع تغذیه سازگار با کارت گرافیک، بروزرسانی یا نصب درایورهای کارت گرافیک و انجام تنظیمات در بخش بایوس مشکلات ایجاد شده برای کارت گرافیک را برطرف کنید.

در صورت نیاز از یک متخصص برای اینکار کمک بگیرید یا برای بررسی مسائل سخت افزاری کارت گرافیک، به مرکز معتبر برای استفاده از گارانتی یا تعمیرات آن مراجعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

به نظر شما مشکل شناسایی نشدن کارت گرافیک AMD در ویندوز را چگونه میتوان برطرف کرد؟ اگر تا به حال با خطاهای نمایش یا سازگاری کارت گرافیک با ویندوز مواجه شده‌اید لطفا تجربیات و راهکارهای خودتان برای رفع آن را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 6 روز قبل
  • بدون دیدگاه
  • آموزش

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب