سئو تکنیال به معنای بهبود جنبههای فنی یک وبسایت است تا رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو افزایش یابد. سرعت بخشیدن به وبسایت، آسانتر ساختن فرآیند پیمایش و درکپذیرتر کردن آن برای موتورهای جستجو از پایههای بهینهسازی فنی هستند. سئو فنی جزء سئو داخلی است، که بر روی بهبود عناصر در وبسایت شما برای کسب رتبههای بالاتر تمرکز دارد.
چرا سئو تکنیکال مهم است ؟
موتورهای جستجو از جمله گوگل، به دنبال ارائه بهترین نتایج ممکن برای سوالات کاربران خود هستند. به همین دلیل، رباتهای گوگل و سایر موتورهای جستجو صفحات وب را بر اساس عوامل مختلفی مورد ارزیابی قرار میدهند. برخی از این عوامل مبتنی بر تجربه کاربری هستند، مانند سرعت بارگذاری یک صفحه. عوامل دیگر به رباتهای موتورهای جستجو کمک میکنند تا محتوای صفحات شما را درک کنند. این کار از جمله با دادههای ساختاری انجام میشود. بنابراین با بهبود جنبههای فنی، به موتورهای جستجو کمک میکنید تا وبسایت شما را پیمایش کرده و درک کنند. اگر این کار را به خوبی انجام دهید، ممکن است با رتبهبندیهای بالاتری مواجه شوید. یا حتی نتایج غنیتری را کسب کنید!
همچنین این امر به صورت دوطرفه عمل میکند: اگر اشتباهات فنی جدی در وبسایت خود انجام دهید، ممکن است هزینههایی برای شما داشته باشد. شما ممکن است اولین نفر نباشید که از طریق اضافه کردن اشتباه یک کاما در مکان نادرست در فایل robots.txt، موتورهای جستجو را به طور کامل از پیمایش وبسایتتان محروم کنید.
اما فکر نکنید که باید بر روی جزئیات فنی یک وبسایت تمرکز کنید تا موتورهای جستجو را راضی کنید.برای انجام یک سئو حرفه ای ابتدا یک وبسایت باید برای کاربران خود به خوبی کار کند – سریع، شفاف و آسان برای استفاده. خوشبختانه، ایجاد یک پایه فنی قوی اغلب با تجربه بهتری برای کاربران و موتورهای جستجو همراه است.
۱. سرعت سایت
در این روزها، صفحات وب باید به سرعت بارگذاری شوند. مردم بیصبر هستند و نمیخواهند منتظر باز شدن یک صفحه باشند. در سال ۲۰۱۶، تحقیقات نشان داد که ۵۳% از بازدیدکنندگان وب سایتها از دست میروند اگر یک صفحه وب در عرض سه ثانیه باز نشود. و این ترند نیز ناپدید نشده است – تحقیقات از سال ۲۰۲۲ نشان میدهد که نرخ تبدیل در فروشگاههای آنلاین تقریباً ۰٫۳% برای هر ثانیه اضافی که برای بارگذاری صفحه صرف میشود، کاهش مییابد. بنابراین، اگر وبسایت شما آهسته باز میشود، مردم ناراحت میشوند و به وبسایت دیگری میروند، و شما از ترافیک زیادی دست میزنید.
گوگل میداند که صفحات وب آهسته تجربهای کمتر از ایدهآل ارائه میدهند. بنابراین، آنها ترجیح میدهند صفحات وب را که سریعتر بارگذاری میشوند،. بنابراین، یک صفحه وب آهسته نیز در نتایج جستجوی پایینتر از نسخه سریعتر خود قرار میگیرد، که منجر به کاهش ترافیک حتی بیشتر میشود. از سال ۲۰۲۱، تجربه صفحه (چقدر سریع مردم تجربه وبسایت را دارند) به طور رسمی به عنوان یک عامل رتبهبندی گوگل تبدیل شده است. بنابراین، داشتن صفحاتی که به اندازه کافی سریع بارگذاری میشوند، اکنون از همیشه مهمتر است.
در این مقاله به صورت جامع و کامل بخوانید : بهبود سرعت بارگذاری سایت
۲٫ برای موتورهای جستجو قابل خزیدن
موتورهای جستجو از رباتها برای پیمایش وبسایت شما استفاده میکنند. این رباتها از طریق پیوندها به محتواهای وبسایت شما پیش میروند. یک ساختار پیوند داخلی عالی باعث میشود تا آنها محتوای مهمترین بخشهای وبسایت شما را درک کنند.
اما راههای دیگری نیز برای هدایت رباتها وجود دارد. به عنوان مثال، میتوانید آنها را از پیمایش بخشهای خاصی از محتوا در صورتی که نخواهید به آنجا بروند، محروم کنید. همچنین میتوانید به آنها اجازه دهید یک صفحه را پیمایش کنند، اما به آنها بگویید این صفحه را در نتایج جستجو نشان ندهند یا پیوندهای موجود در آن صفحه را دنبال نکنند.
۳٫ پیوندهای مرده (زیاد) نداشته باشید
لینکهای مرده در وبسایت اذیتکننده هستند. اگر پیوند به صفحهای که وجود ندارد ببرد، بازدیدکننده با خطای ۴۰۴ مواجه میشود. موتورهای جستجو نیز این صفحات خطا را دوست ندارند و زیادتر از بازدیدکنندگان پیوندهای مرده را پیدا میکنند. ابزارها میتوانند به شما در شناسایی و حل این مشکل کمک کنند. برای جلوگیری از پیوندهای مرده، همیشه باید صفحههای حذف یا انتقال یافته را هدایت کنید.
۴٫ موتورهای جستجو را با محتوای تکراری سردرگم نکنید
داشتن محتوای یکسان در صفحات مختلف وبسایت یا سایتهای دیگر، موجب ابهام برای موتورهای جستجو میشود. برای جلوگیری از این مشکل، از عنصر لینک کانونیکال استفاده میشود. این عنصر به موتورهای جستجو میگوید کدام صفحه اصلی یا کدام صفحه باید در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشد. در Yoast SEO نیز این امکان وجود دارد که به راحتی لینک کانونیکال را برای صفحات تنظیم کنید و از ایجاد مشکلات محتوای تکراری جلوگیری کنید.
۵. امنیت سایت
وبسایت بهینه فنی باید ایمن باشد. برای تضمین حریم خصوصی کاربران، امنیت وبسایت ضروری است. برای ایجاد امنیت، اجرای پروتکل HTTPS مهم است. این پروتکل ارتباط بین مرورگر و سایت را محافظت میکند و باعث ایمنی اطلاعات کاربران میشود. برای اجرای HTTPS به گواهی SSL نیاز دارید. گوگل هم اهمیت امنیت را تأیید کرده و وبسایتهای امن را در رتبهبندی بالاتر قرار میدهد. در اکثر مرورگرها میتوانید به سادگی بررسی کنید که آیا وبسایت شما از HTTPS استفاده میکند یا خیر. همچنین از مواردی امنیتی در سایت خود که شامل موارد مختلفی می باشد حتما باید بهره ببرید
۶. ساختار منظم
دادههای ساختاری به موتورهای جستجو کمک میکنند تا محتوا و وبسایت شما را بهتر درک کنند. با استفاده از دادههای ساختاری، شما میتوانید جزئیات محصولات یا محتوای خود را به موتورهای جستجو منتقل کنید. این به موتورها کمک میکند که محتوای شما را بهتر قرار دهند و امکان نمایش نتایج غنی با جزئیات و نمرات در نتایج جستجو را به شما میدهد.
۷. نقشه سایت XML
به سادگی توضیح داده شود، نقشه سایت XML یک لیست از تمام صفحات وبسایت شماست. این نقشه سایت به عنوان یک نقشه جاده برای موتورهای جستجو در وبسایت شما عمل میکند. با استفاده از آن، شما تضمین میکنید که موتورهای جستجو محتوای مهمی را در وبسایتتان از دست نخواهند داد. نقشه سایت XML اغلب به پستها، صفحات، برچسبها یا نوعهای ارسال سفارشی دیگر تقسیمبندی میشود و شامل تعداد تصاویر و تاریخ آخرین تغییر برای هر صفحه است.
بهترین حالت این است که یک وبسایت به نقشه سایت XML نیاز نداشته باشد. اگر یک ساختار پیوند داخلی مناسبی داشته باشد که تمام محتوا را به خوبی متصل میکند، رباتها به آن نیاز نخواهند داشت. با این حال، همه وبسایتها ساختار عالی ندارند و داشتن یک نقشه سایت XML به هیچ آسیبی نخواهد رساند. بنابراین، همیشه توصیه میشود که یک نقشه سایت XML در وبسایتتان داشته باشید.
۸. ریسپانسیوپذیری
گوگل از فهرستگذاری ابتدا بر اساس نسخه موبایل استفاده میکند. این به این معناست که برای فهرستگذاری و رتبهبندی محتوا، به نسخههای موبایل صفحات وب نگاه میکند.
بنابراین، مطمئن شوید که وبسایتتان با دستگاههای موبایل سازگار است.
برای بررسی اینکه آیا وبسایت شما بر روی دستگاههای موبایل سازگار است یا خیر، به بخش “قابلیت استفاده از موبایل” در کنسول جستجوی گوگل مراجعه کنید.
منبع مقاله : وب سایت مجازی مارکت
/ پایان رپرتاژ
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و کلاسیک وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمیپذیرد.
آخرین دیدگاه ها
تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.