مطلب فعلی :

نحوه تمیز کردن کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر (درست و اصولی)

رفتن به بالا

نحوه تمیز کردن کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر (درست و اصولی)

نوشته admin

1 ماه قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
نحوه تميز كردن كيبورد لپ تاپ و کامپیوتر (درست و اصولی)

نحوه تمیز کردن کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر (درست و اصولی)

تمیز کردن کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر می تواند بعضا کاری ضروری اما دردسر ساز برای نظافت و روانی دکمه های کیبورد باشد 💻 بنابراین لازم است که آن را با روش های اصولی انجام دهید.

در این مطلب از کلاسیک وب، به بررسی نحوه تمیز کردن کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر به شکل درست و اصولی خواهیم پرداخت.

چگونه کیبورد را تمیز کنیم؟

How to Clean Your Computer and Laptop Keyboard

استفاده مداوم و روزمره از انواع کیبوردها، خواسته یا ناخواسته منجر به کثیفی، جذب گرد و غبار و خرده آشغال ها می شود. اگرچه نظافت دلیل کافی برای رسیدگی به کیبورد است اما خوب است بدانید که گاهی این کثیفی ها منجر به سفت شدن و عملکرد نامناسب دکمه های کیبورد می شود. تمیز کردن کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر همانقدر که ضروری است می تواند چالش برانگیز هم باشد. به طور کلی برای این کار ۴ روش وجود دارد:

  • تمیز کردن کیبورد با استفاده از برس
  • استفاده از اسپری هوای فشرده
  • فشردن ژل یا اسلایم تمیز کننده روی کیبورد
  • تمیزکاری عمقی با استفاده از الکل ایزوپروپیل

در ادامه به توضیح این ۴ روش و بررسی جداگانه تمیز کردن کیبورد لپ تاپ و کیبوردهای مکانیکی می پردازیم.

۱- تمیز کردن کیبورد با استفاده از برس

تمیز کردن کیبورد با استفاده از برس

یکی از ساده ترین روش ها برای تمیز کردن کیبورد استفاده از یک برس است. این برس ها در ابعاد مختلفی تولید می شوند. شما می توانید متناسب با نیازتان یکی از آن ها را تهیه کنید تا کثیفی و آشغال های بین دکمه های کیبورد را خارج کنید. اگر مشغول تمیز کردن کیبورد لپ تاپ نیستید، می توانید پس از کشیدن برس کیبورد خود را سر و ته کنید و به پشت آن ضربه نه چندان محکمی بزنید تا کثیفی ها خارج شوند. استفاده ای از وسیله ای مانند سشوار نیز به شرط آن که دما بیش از حد نباشد، می تواند به این فرآیند کمک کند.

۲- استفاده از اسپری هوای فشرده

"</p

از قوطی هوا که محتوای آن تحت فشار بالایی نگهداری می شود، هوا با فشار بیرون می آید و گرد و غبار و آشغال های ریز را از بین می برد. این ابزار عموما برای جدا کردن خاک از وسایل الکترونیکی، مانند فضای داخلی کیس کامپیوترها، استفاده می شود.

میز را از هر چیزی که ثابت نیست و ممکن است جابجا شود، خالی کنید. کیبورد را به پهلو روی یک سطح محکم قرار دهید و سپس دهانه پخش کننده هوا را در مسیر درزهای کیبورد بگیرید و چند بار آن را فشار دهید دهید تا هوا با فشار خارج شود. چند ضربه به پشت کیبورد کیبورد بزنید و این فرآیند را تا زمانی که به حد مطلوبی از تمیزی نرسیدید، تکرار کنید. برداشتن دکمه های کیبورد به افزایش کیفیت تمیزی کمک می کند اما اگر از چگونگی انجام آن مطمئن نیستید، بهتر است دکمه ها را جدا نکنید.

در نهایت لازم است به یاد داشته باشید که هوای فشرده، اغلب باعث باقی ماندن رطوبت یا یخ زدگی می شود. همچنین هرگز از کمپرسور هوا که برای پر کردن لاستیک های خودرو به کار برده می شود، استفاده نکنید. چرا که می تواند با فشار زیاد یا مواد شیمیایی موجود در خود به کیبورد یا دستگاه شما آسیب برساند.

۳- فشردن ژل یا اسلایم تمیز کننده روی کیبورد

فشردن ژل یا اسلایم تمیز کننده روی کیبورد

ژل یا اسلایم تمیز کننده به اندازه کافی چسبنده است تا تمام خاک و پرزهای روی کیبورد شما را بگیرد. این چسبندگی اما به حدی نیست که کیبورد یا دستان شما را چسبناک کند. اسلایم را روی کلیدهای کیبورد فشار دهید. کثیفی ها به ژل می چسبند و می توانید به این شکل کیبورد را تمیز کنید.

همچنین اگر احساس ماجراجویی می کنید، حتی می توانید خودتان در خانه اسلایم تمیز کننده بسازید. اگر به اسلایم تمیز کننده کیبورد علاقه دارید، باید بدانید که چندین راه هوشمندانه برای استفاده از ژل دست ساز وجود دارد.

۴- تمیزکاری عمقی با استفاده از الکل ایزوپروپیل

تمیزکاری عمقی با استفاده از الکل ایزوپروپیل

اسپری هوای فشرده و اسلایم تمیز کننده برای تمیز کردن کیبوردهای چسبناک، گزینه های مناسبی نیستند. بنابراین در چنین مواردی برای تمیزکاری عمقی کیبورد، به چیز قوی تری نیاز دارید. الکل ایزوپروپیل حداقل ۷۰ درصد (که به صورت علمی “ایزوپروپانول” نامیده می‌شود) بهترین انتخاب برای تمیز کردن کیبورد شما است. یک گوش پاک‌کن بردارید و آن را در مایع الکل بزنید و سپس آن را به اطراف کلیدها بمالید. برداشتن دکمه های کیبورد به افزایش کیفیت تمیزی کمک می کند اما اگر از چگونگی انجام آن مطمئن نیستید، بهتر است دکمه ها را جدا نکنید.

۵- تمیز کردن کیبورد لپ تاپ

تمیز کردن کیبورد لپ تاپ

کیبوردهای معمولی به راحتی اجازه می دهند کلیدها را جدا کنید و بین فواصل را تمیز کنید. اما اگر از لپ تاپ استفاده می‌کنید، غالبا کلیدها به سیستم متصل اند و تمیز کردن آن ها سخت تر است. برای تمیز کردن کیبورد لپ تاپ ایسوس و دیگر شرکت ها، ابتدا بررسی کنید که آیا می توانید کلیدها را جدا کنید یا نه. برای فهمیدن آن، بهتر است دفترچه راهنمای تولیدکننده لپ تاپ خود را بررسی کنید. اگر در این مورد توصیه یا راهنمایی ندارند، بهتر است کلیدها را جدا نکنید و با احتیاط عمل کنید. پس از بررسی، لپ تاپ را خاموش و از باتری جدا کنید.

سپس، اگر دستورالعملی برای تمیز کردن کیبورد لپ تاپ لنوو و دیگر شرکت ها از طرف تولید کننده لپ تاپ خود دارید دارید، آن را دنبال کنید. از اسلایم تمیز کننده کیبورد لپ تاپ برای از بین بردن ذرات بزرگتر و از الکل ایزوپروپیل برای لکه های سرسخت استفاده کنید. همچنین می توانید لپ تاپ را برگردانید و آن را تکان دهید تا آلودگی ها جدا شوند. ترجیحا این کار را روی سینک یا سطل زباله انجام دهید تا همه گرد و غبار جمع آوری شود. تمیز کردن کیبورد لپ تاپ، نه تنها بهداشت را حفظ می کند بلکه یکی از نکات کلیدی برای رفع اشکالات کیبوردهای لپ‌تاپ نیز هست. بنابراین اگر کلیدهای کیبورد شما به خوبی و روانی کار نمی کنند، این روش ها ارزش امتحان کردن دارند.

۶- تمیز کردن کیبورد کامپیوتر (مکانیکی)

تمیز کردن کیبورد کامپیوتر (مکانیکال)

تمیز کردن کیبوردهای مکانیکی به دلیل مکانیسم های پیچیده سوییچ زیر هر کلید، ممکن است کمی دشوارتر از کیبوردهای جزیره ای باشد. قبل از شروع تمیزکاری، یک کلید‌بردار، چند گوش پاک کن و مقداری الکل ایزوپروپیل بردارید.

ابتدا همه کلیدهای کیبورد را با احتیاط بردارید. اگر نمی توانید چیدمان دقیق کلیدها را به یاد بیاورید، ابتدا از آن عکس بگیرید یا تصویری از آن پیدا کنید تا بتوانید در پایان کار کلیدها را به درستی به جای خود بازگردانید. سپس با استفاده از گوش پاک کن و الکل به آرامی اطراف کلیدها و سوئیچ ها را تمیز کنید. یک کاسه آب گرم و صابون آماده کنید و کلیدها را برای چند ساعت در آن بگذارید. لازم است توجه داشته باشید که قبل از بازگرداندن آن ها به کیبورد، حتما به درستی آن ها را خشک کرده باشید.

همچنین خوب است بدانید که اگر مایعی روی کیبورد مکانیکی شما ریخت، نباید آن را کج نکنید. چرا که مایع ممکن است به داخل کلیدها نفوذ کند. برای رفع این مشکل، کلیدها را بردارید و به آرامی هر مایعی را که بین کلیدها یافتید پاک کنید. سپس، با استفاده از الکل ایزوپروپیل یک تمیزکاری عمیق تر انجام دهید تا هر گونه چسبندگی احتمالی را از بین ببرید.

سوالات متداول

چگونه دکمه های کیبورد را در بیاوریم؟

برای خارج کردن دکمه‌های کیبورد، باید با دقت و احتیاط عمل کنید تا به کیبورد آسیب نزنید.  برای این کار به یک پیچ گوشتی کوچک یا ابزار مخصوص خارج کردن دکمه های کیبورد نیاز دارید. اگر از کیبورد لپ تاپ استفاده می کنید، حتما لپ تاپ را خاموش کنید. اگر کیبورد جداگانه است، آن را از کامپیوتر جدا کنید. سپس پیچ گوشتی یا ابزار مورد نظر را زیر لبه دکمه قرار دهید. ترجیحا از گوشه ها شروع کنید. به آرامی فشار وارد کنید تا دکمه از جای خود بیرون بیاید. اگر احساس می کنید که دکمه به سختی بیرون می آید، فشار بیشتری اعمال نکنید تا به پایه دکمه آسیب نرسد. پس از خارج کردن دکمه ها، می توانید قسمت های زیر آن ها را با استفاده از یک پارچه نرم یا مسواک تمیز کنید. در نهایت پس از پاکسازی، دکمه ها را به آرامی به جای خود برگردانید و مطمئن شوید که به درستی روی پایه قرار گرفته اند.

چگونه دکمه های کیبورد را نرم کنیم؟

برای نرم کردن دکمه‌های کیبورد که سفت شده اند یا به هر دلیلی درست کار نمی کنند، قبل از هرگونه اقدام، بهتر است راهنمای دستگاه خود را مطالعه کنید تا با روش‌های مناسب و توصیه‌های سازنده آشنا شوید. اما به طور کلی اگر از لپ تاپ استفاده می کنید، ابتدا حتما آن را خاموش کنید و اگر کیبورد جداگانه است، آن را از کامپیوتر جدا کنید. سپس با استفاده از یک ابزار مناسب مانند پیچ گوشتی کوچک، دکمه ها را به آرامی خارج کنید. از یک پارچه نرم، مسواک یا یک گوش پاک کن برای تمیز کردن گرد و غبار و آلودگی های زیر دکمه ها استفاده کنید. همچنین می توانید از الکل ایزوپروپیل برای تمیز کردن و از اسپری هوای فشرده برای پاک کردن آشغال های ریز استفاده کنید. پس از تمیز کردن، دکمه ها را به آرامی به جای خود برگردانید. در نهایت با استفاده از روان کننده های مخصوص کیبورد می توانید دکمه های سفت شده را روان‌تر کنید. این روان کننده ها معمولا به صورت اسپری یا قطره ای هستند و باید با دقت و به میزان کم استفاده شوند. همچنین باید توجه کنید که در برخی موارد، ممکن است مکانیزم زیر دکمه ها دچار مشکل شده باشد. در این صورت، نیاز به بررسی و در صورت لزوم تعویض قطعات داخلی کیبورد دارید.

جمع بندی

ساده ترین روش تمیز کردن کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر، استفاده از برس برای کشیدن روی منافذ کیبورد و سپس برعکس کردن کیبورد و زدن ضربه نه چندان محکم به پشت آن است. می توانید از اسپری هوای فشرده و اسلایم تمیز کننده به عنوان روش های کارآمدتر استفاده کنید. در صورتی که نیاز به تمیزکاری عمیق تری داشتید می توانید از الکل ایزوپروپیل استفاده کنید.

توجه داشته باشید که برای تمیز کردن کیبورد لپ تاپ HP و سایر برندها ممکن است شرکت سازنده، دستورالعمل خاصی را در دفترچه راهنما مشخص کرده باشد. پیش از شروع تمیزکاری بهتر است دفترچه راهنما را بررسی کنید. همچنین کیبوردهای مکانیکی نیز برای تمیز شدن نیازمند پروسه خاصی هستند که در این مطلب به طور کامل به نحوه تمیز کردن درست و اصولی کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر پرداختیم.

نظرات و پیشنهادات شما؟

تمیز کردن کیبورد بخصوص وقتی می خواهید دکمه را جدا کنید، می تواند چالش برانگیز باشد. شما چه تجربه ای از تمیز کردن کیبورد لپ تاپ یا کامپیوتر خود دارید؟ کدام یکی از این روش ها به شما کمک کرده است؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه همین مطلب با ما در میان بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 ماه قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب