مطلب فعلی :

نشانه های خطرناک انفجار باتری قابل شارژ گوشی و.. بشناسید

رفتن به بالا

نشانه های خطرناک انفجار باتری قابل شارژ گوشی و.. بشناسید

نوشته admin

4 هفته قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
نشانه های خطرناک انفجار باتری قابل شارژ گوشی و.. بشناسید

نشانه های خطرناک انفجار باتری قابل شارژ گوشی و.. بشناسید

گوشی‌های هوشمند با باتری‌های لیتیوم یونی 🔋 تغذیه می‌شوند.

این باتری‌ها حاوی تعادل دقیق الکترودهای مثبت و منفی هستند تا امکان شارژ مجدد را فراهم کنند. هنگامی که مشکلی پیش بیاید، اجزای داخلی باتری ممکن است خراب شوند و واکنش هایی را انجام دهند که نتیجه آن می تواند ، انفجار باتری گوشی همراه باشد. در این مطلب از کلاسیک وب به بررسی نشانه های خطرناک انفجار باتری قابل شارژ گوشی و.. می پردازیم.

جلوگیری از ترکیدن و انفجار باتری گوشی

How to Tell If Your Rechargeable Battery Is About to Explode

با توجه به اینکه سالانه بیش از یک میلیارد باتری لیتیوم یون در سراسر جهان تولید می شود، آگاهی از خطرات احتمالی انفجار و آتش سوزی این باتری ها اهمیت زیادی پیدا می کند. به همین دلیل، بهتر است با نشانه های خطرناک انفجار باتری قابل شارژ گوشی آشنا شوید. به طور کلی ۷ نشانه انفجار باتری گوشی وجود دارد:

  • گرما بیش از حد گوشی
  • متورم شدن باتری گوشی
  • دود سفید
  • صدای خش خش از باتری گوشی
  • سرازیر شدن مایعات از قطعات گوشی
  • بوی بد شیمیایی

در ادامه به روش های جلوگیری از انفجار باتری گوشی و علت انفجار باتری های لیتیومی گوشی ها نیز می پردازیم.

۱- چرا باتری های لیتیومی آتش می گیرند؟

باتری ها با تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی، الکتریسیته تولید می کنند. باتری ها این کار را با استفاده از واکنش های شیمیایی، برای ایجاد جریان الکترون ها از یک ماده به ماده دیگر انجام می دهند. نکته مهمی که باید بدانید این است که مواد مورد استفاده در ساخت باتری ها مانند اسید سرب، مواد قلیایی، نیکل کادمیم و.. همگی ویژگی های شارژی متفاوتی دارند.

باتری‌های لیتیومی از لیتیوم فلزی یا یونی (Li-ion) به عنوان ماده آند خود استفاده می‌کنند و دارای چندین مزیت هستند. باتری‌های لیتیوم یون به راحتی قابل شارژ هستند و دارای بالاترین چگالی انرژی در بین فناوری های ساخت باتری هستند. این بدان معنی است که این باتری ها انرژی بیشتری را در فضای کوچک‌تری قرار می‌دهند. آنها همچنین می توانند ولتاژی تا سه برابر بیشتر از سایر انواع باتری ها را ارائه دهند. اما تولید تمام الکتریسیته مورد نیاز باعث ایجاد گرما زیادی می شود که می تواند منجر به آتش سوزی باتری یا حتی انفجار آن شود. در حقیقت گرما یکی از نشانه های انفجار باتری لیتیوم گوشی است.

تنها در سال ۲۰۲۳، شهر نیویورک ۲۰۰ مورد از آتش سوزی باتری های لیتیومی را گزارش کرده است. این باتری‌های قابل شارژ قابلیت این را دارند که به طور خود به خود منفجر شوند. اما خبر خوب این است که علائم هشداردهنده ای برای باتری دستگاه های شارژی در حال انفجار وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

۲- چه نوع دستگاه هایی دارای باتری لیتیومی هستند؟

باتری های لیتیومی تقریباً در تمام دستگاه های الکترونیکی مدرن و قابل حمل استفاده می شوند. این دستگاه ها شامل گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ، تبلت، کتاب‌خوان‌های الکترونیکی، ساعت‌های هوشمند و هدفون‌های بلوتوثی می‌شوند. باتری‌های لیتیومی بزرگ‌تر نیز برای تامین انرژی وسایلی مانند اسکوترهای برقی، دوچرخه‌های الکتریکی و حتی خودروهای برقی مورد استفاده قرار می گیرند.

انفجار باتری لیتیومی

۳- نشانه های انفجار باتری گوشی

همانطور که اشاره کردیم، باتری‌ها با واکنش‌های شیمیایی که برای حرکت الکترون‌ها از یک ماده به ماده دیگر استفاده می شود ، کار می‌کنند و این واکنش شیمیایی می‌تواند تحت شرایطی به سمت انفجار برود. باتری‌های قابل شارژ برای بخشی از عملکرد عادی خود گرما تولید می‌کنند اما در صورتی که دستگاه شما بیش از حد داغ شده باشد، به طوری که نتوانید آن را لمس کنید، یکی از علائم هشدار دهنده انفجار باتری است.

به علاوه اینکه باتری های لیتیومی می توانند به دلیل ترکیبی از گرما و تجمع گازها متورم شوند. البته خود‌ تورم لزوماً به معنی انفجار باتری نیست اما اگر دستگاه شما علاوه بر تورم علائم دیگری را هم از خود نشان داد، قطعا انفجار باتری رخ خواهد داد. همچنین دود سفید یا خاکستری نشانه آن است که باتری خیلی زود منفجر می شود. اگر هر نوع بخاری از دستگاه خود می‌بینید، بهتر است فرض کنید در حال دیدن آتش از دستگاه خود هستید.

جلوگیری از ترکیدن و انفجار باتری گوشی

از دیگر نشانه های انفجار باتری لیتیومی گوشی ، شارژ نشدن آن است. این مورد ممکن است نشانه این باشد که گوشی هوشمند شما در حال آتش گرفتن است ، در نتیجه برای حفظ امنیت بیشتر، به بررسی سلامت باتری گوشی خود بپردازید.

ریختن مایعات از گوشی می تواند از خطرناک ترین علائم انفجار باتری های لیتیومی باشد. این مورد ممکن است از باتری دستگاه نباشد، اما همچنان یک علامت هشدار دهنده است که نباید آن را نادیده گرفت. در شرایطی ممکن است ریختن مایعات از باتری نباشد و بخش دیگری از دستگاه به این مشکل دچار شده باشد.

بوی بد شیمیایی که از گوشی می آید از دیگر علامت های هشدار دهنده انفجار باتری است. ممکن است در اینجا مشکل از باتری نباشد، اما هر بوی تند ناشی از یک دستگاه نشانه‌ای است که نیاز به بررسی دارد.

۴- روش های جلوگیری از انفجار باتری موبایل

اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) و انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA)، اعلام کرده اند که اقدامات احتیاطی متعددی برای جلوگیری از آتش سوزی باتری لیتیومی گوشی وجود دارد.

اولین اقدام دنبال کردن دستورالعمل ها است. همیشه دستورالعمل های سازنده دستگاه را برای ذخیره سازی، استفاده، شارژ و نگهداری دنبال کنید. مورد دوم تعویض یا تعمیر باتری ها و شارژر ها است. تعویض و یا تعمیر باتری گوشی را تنها با قطعاتی که مخصوص باتری گوشی شما طراحی شده اند، انجام دهید.

از شارژ دستگاه خود بر روی سطوح قابل اشتعال مانند بالش، روی تخت یا روی مبل خودداری کنید. در آخر هم پس از شارژ کامل موبایل، آن را از شارژر خارج کنید زیرا احتمال انفجار باتری گوشی در حال شارژ وجود دارد. باتری های لیتیوم یونی باید همیشه در جای خشک و خنک نگهداری شوند. باتری ها را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

۵- اگر باتری در حال منفجر شدن باشد، چه اقداماتی باید انجام داد؟

اگر باتری در حال منفجر شدن باشد، چه اقداماتی باید انجام داد؟

اگر احتمال میدهید که یکی از باتری های قابل شارژ شما منفجر می شود، فورا اقداماتی که در ادامه به آن اشاره می کنیم را انجام دهید. اگر دود یا جرقه دیدید، مکان مورد نظر را تخلیه کنید. از دستان خود هنگام برداشتن دستگاه محافظت کنید. از انبرها می توان برای برداشتن دستگاه های کوچکتر استفاده کرد، یا می توانید از دستکش اجاق گاز، حوله، یا به معنای واقعی کلمه هر چیزی دیگری که می تواند به عنوان یک محافظ بین شما و دستگاهی که در خانه شما در حال انفجار است ، استفاده کند. در صورت امکان دستگاه را از پریز جدا کرده و آن را خاموش کنید.

همچنین سعی کنید دستگاه را با دقت حرکت دهید. به هیچ وجه آن را پرتاب نکنید. سعی کنید با احتیاط به نقطه ای منزوی که می توان شعله های آتش آن را مهار کرد ، جایی با یک کف بتنی مانند گاراژ، یا یک مکان بیرونی روی سنگفرش منتقل کنید. اگر جعبه ای محکم یا گاوصندوق نسوز دارید، می‌توانید دستگاه را داخل آن قرار دهید، اما همچنان توصیه می شود آن را به مکانی دورتر از محل زندگی خود منتقل کنید.

در آخر اگر دستگاه آتش گرفت، می توانید از یک کپسول آتش نشانی استاندارد (در صورت داشتن کلاس D) برای خاموش کردن شعله ها یا از یک شلنگ آب استفاده کنید. اما اگر دستگاه بزرگی مانند دوچرخه الکتریکی دچار آتش سوزی شده است، بهتر است با آتش نشانی تماس بگیرید.

سوالات متداول

علت انفجار باتری گوشی چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است باتری یک گوشی هوشمند آتش بگیرد یا منفجر شود. از شایع ترین دلایل انفجار باتری های گوشی سرازیر شدن مایعات ، دود سفید ، تورم و تولید گرما است.

کد تست باتری گوشی چیست؟

با استفاده از کد تست باتری برای تست باتری برای گوشی های اندروید می‌توانید سلامت باتری خود را بررسی کنید. *#*#۴۶۳۶#*#* را شماره‌گیری کنید. این منو دارای بخشی به نام Testing است که می‌تواند شامل Battery Information شود و شما بتوانید اطلاعات مربوط به سلامت باتری را مشاهده کنید. البته این کد برای همه گوشی‌ها قابل استفاده نیست.

جمع بندی

باتری‌های لیتیوم یونی که در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شوند، اگرچه معمولاً ایمن هستند، اما در شرایط خاص ممکن است دچار آسیب شوند و خطر انفجار را به همراه داشته باشند. از مهم‌ترین نشانه‌های انفجار باتری باد کرده گوشی است. متورم شدن باتری ممکن است باعث جدا شدن پنل پشتی گوشی شود. گرم شدن بیش از حد به ویژه هنگام شارژ، می‌تواند نشانه‌ای از مشکل در باتری باشد. سرازیر شدن مایعات از خطرناک ترین نشانه های انفجار باتری است. اما برخلاف همه این نشانه ها، انفجار باتری لیتیوم گوشی ها بسیار کم اتفاق می‌افتد اما اگر این اتفاق را برای گوشی خود محتمل می‌دانید، با راهکارهای ساده همچون استفاده از کابل و شارژر استاندارد، خودداری از شارژ طولانی مدت گوشی و دور نگه داشتن گوشی از آب به خصوص اگر در برابر آب مقاوم نباشد، می توانید از انفجار باتری گوشی همراه خود جلوگیری کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز نشانه های خطرناک انفجار باتری قابل شارژ گوشی را بررسی کردیم. شما چه نشانه های دیگری را از باتری در حال انفجار گوشی می شناسید؟ چه راهکارهای دیگری برای پیشگیری از این موضوع را می توانیم انجام بدهیم؟ می توانید پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 4 هفته قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب