مطلب فعلی :

چرا دوربین مداربسته تصویر ندارد؟ چند دلیل باعث مشکل است! (راهنما تصویری)

رفتن به بالا

چرا دوربین مداربسته تصویر ندارد؟ چند دلیل باعث مشکل است! (راهنما تصویری)

نوشته admin

3 روز قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
چرا دوربین مداربسته تصویر ندارد؟ مشکل این چند دلیل است (راهنما تصویری حل مشکل)

چرا دوربین مداربسته تصویر ندارد؟ چند دلیل باعث مشکل است! (راهنما تصویری)

قطع و خرابی تصویر در دوربین های مدار بسته 📹 عموما به اشکال مختلف اتفاق می افتد.

گاهی تصویر یک دوربین و یا همه دوربین ها در مانیتور یا گوشی قطع می شود. در برخی از موارد  تصویر در شب یا ساعاتی از شبانه روز، سیاه می شود. همچنین گاهی ممکن است تصویر دوربین دچار پرش شود. در این مطلب از کلاسیک وب به اینکه چرا دوربین مداربسته تصویر ندارد و راهنمای تصویری حل این مشکل خواهیم پرداخت.

مشکل تصویر دوربین مداربسته

Troubleshooting a CCTV Camera with No Picture

به طور خلاصه دلایل مشکلات تصویر دوربین مداربسته به صورت زیر می باشد:

  • نوسان ولتاژ به علت تداخل جریان در داخل دوربین و یا نصب دوربین بر روی سطوح رسانا و همچنین نوسانات به علت بروز صاعقه، که برای جلوگیری از این مشکل می توان از محافظ برق استاندارد استفاده کرد.
  • مشکلات منبع تغذیه دوربین، قطع اتصال کابل ها از منبع تغذیه و یا اشکال در پورت ها و گاهی بلندی کابل می تواند باعث بروز مشکل تصویر دوربین مداربسته شود. برای رفع این مشکل حتما سلامت منبع تغذیه و کابل های متصل به آن را بررسی کنید.
  • چک کردن سلامت دوربین و چراغ های مادون قرمز (IR) آن یکی دیگر از راه های عیب یابی مشکل ندیدن تصویر دوربین مداربسته است. برای رفع این مشکل تعویض کابل و تعمیر دوربین می تواند کمک کننده باشد.
  • سرعت پایین اینترنت و مشکلات پهنای باند
  • فعال بودن تغییر دهنده آی پی یا کار نکردن درست آن برای اتصال
  • سازگار نبودن نوع سیگنال دوربین با پورت دستگاه های DVR/NVR می تواند باعث بروز این مشکل می گردد. سیگنال و کیفیت ورودی برای پورت های DVR/NVR یک میزان مشخص می باشد. در صورتی که این مقدار بین دوربین و پورت هماهنگ نباشد می تواند باعث سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته شود.
  • بررسی تنظیمات دوربین برای چک کردن کانال دوربین مداربسته، کیفیت و فرمت ویدیو

همچنین افراد برای حل مشکل نشان ندادن دوربین مدار بسته در گوشی باید کیفیت اتصال اینترنت، تنظیمات ای پی در دستگاه DVR و همچنین نرم افزار مشاهده دوربین و یوزرنیم و پسورد ورودی به آن را چک کنند. در ادامه این مطلب دلایل و راهنمای تصویری حل مشکل تصویر دوربین مداربسته ارائه داده خواهد شد.

دلایل تصویر نداشتن دوربین مدار بسته

نوسان ولتاژ دوربین مداربسته

نوسان ولتاژ می تواند باعث مشکل در انتقال تصویر دوربین مداربسته، قطع تصویر یک دوربین و یا همه دوربین ها، نمایش خط های افقی و عمودی در تصویر و یا آسیب های جدی به برد دوربین مداربسته شود. از دلایل این مشکل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب دوربین مداربسته بر روی یک سطح رسانا
  • برخورد صاعقه و رعد و برق
  • تداخل جریان های الکتریکی در دوربین

برای پیشگیری از بروز این مشکلات از محافظ برق و یا ارستر (صاعقه گیر) استاندارد و همچنین از محافظ های برق UPS استفاده کنید. در آخر اگر امکان جابه جایی و یا نصب دوربین بر سطوح نارسانا وجود ندارد، بین دوربین و سطح رسانا، سنگ و یا چوب بگذارید.

مشکل تصویر دوربین مداربسته به خاطر خرابی منبع تغذیه

حل مشکل تصویر دوربین مداربسته

ضعف یا خرابی منبع تغذیه یکی از دلایل  رایج مشکلات تصویر دوربین مداربسته می باشد. این مشکل می تواند به علت های زیر اتفاق بیفتد:

  • قطع اتصال کابل از منبع تغذیه و یا (خرابی، پارگی و…) کابل منبع تغذیه
  • خرابی و نقص در اتصال پورت به سوئیچ شبکه PoE
  • بلندی بیش از حد کابل دوربین و یا اینکه یک کابل به چند دوربین متصل باشد.

برای رفع این مشکل تمامی کابل ها اعم از کابل های تقسیم، کابل های متصل به دوربین و … را دوباره چک کنید. دوربین های با قابلیت دسترسی به اینترنت را به جای اتصال به سوئیچ شبکه PoE به پورت دستگاه NVR متصل کنید. از کابل های BNC و یا کابل های کوتاه تر استفاده کنید. اگر از دوربین های شارژی استفاده می کنید از سلامت باتری و درست شارژ شدن دوربین توسط برق و یا پنل های خورشیدی اطمینان حاصل کنید و حتما از منبع تغذیه استاندارد موجود در کیت دوربین استفاده کنید.

برای بررسی سلامت منبع تغذیه و کابل ها می توانید از دستگاه های ولت متر کمک بگیرید. کابل ها را به دستگاه ولت متر متصل کرده و میزان ولتاژ خروجی آن ها را چک کنید. معمولا منبع تغذیه دوربین به ظرفیت ۱۲ ولت می باشد و این میزان از طریق رشته های تقسیم باید یکسان به همه کابل ها برسد. در صورتی که با تعویض منبع تغذیه و همچنین انجام باقی مراحل تصویر نشان داده نمی شود، در صورت وجود یدک از آن استفاده کنید. اما حتما توجه داشته باشید که مقدار ولتاژ دوربین یدک با منبع تغذیه هماهنگی داشته باشد.

رفع مشکل تصویر دوربین مداربسته

رفع مشکل تصویر دوربین مداربسته

همچنین شما  می توانید علاوه بر روش های بالا جعبه فیوز داخل منبع تغذیه دوربین را چک کنید و در صورت تشخیص، مشکل را رفع کنید.

مشکل تصویر دوربین مداربسته

چک کردن سلامت دوربین و چراغ های مادون قرمز (IR)

دستتان را در جلوی دوربین بگیرید. چنانچه نور مادون قرمز (IR) را مشاهده کردید، به این معنی است که دوربین به درستی روشن شده و کار می کند. اگر پس از کاور کردن دوربین نور مادون قرمز را مشاهده نکردید، یعنی دوربین شما کار نمی کند و باید منبع تغذیه آن را تعویض کنید.

رفع مشکل تصویر دوربین مداربسته

در صورتی که پس از تعویض منبع تغذیه باز دوربین کار نکند، می توانید به جای استفاده از کابل های Splitter (جدا کننده امواج ۱*۴) از یک کابل استفاده کنید. پس از انجام این مراحل نور مادون قرمز دوربین روشن خواهد شد.

حل مشکل تصویر دوربین مداربسته

مشکل تصویر دوربین مداربسته از سرعت پایین اینترنت وای فای و پهنای باند پایین

قطع تصویر دوربین و سیگنال ضعیف سیستم دوربین های مداربسته متصل به وای فای می تواند باعث قطع شدن انتقال تصویر از دوربین مداربسته به مانیتور شود. از دلایل بروز این مشکل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فاصله زیاد بین دوربین و مودم اینترنت
  • وجود مانع بین مودم و دوربین
  • مشکلات و نوسان در سیگنال وای فای
  • پهنای باند پایین با سوئیچ شبکه PoE یا NVR
  • قطع اتصال بین رابط BNC و دوربین

رابط های BNC در کابل های اترنت ممکن است باعث سیگنال نداشتن دوربین مداربسته شود. همچنین در برخی از موارد مشکل انتقال تصویر دوربین مداربسته به مانیتور به علت پهنای باند پایین و ترافیک بالا اینترنت می باشد. اگر سوئیچ شبکه PoE خراب  است، باعث بروز مشکل در پخش تصاویر دوربین مداربسته خواهد شد.

اگر شما از یک دوربین مداربسته بدون سیم استفاده کنید نوسانات سرعت اینترنت می تواند باعث نشان ندادن تصویر شود. برای حل این مشکلات می بایست سوئیچ شبکه PoE را چک کرده و نزدیک تر به مودم قرار دهید. برای عیب یابی یکی از کانال های دوربین را مورد بررسی قرار داده و اتصال کابل BNC آن را چک کنید.

مشکل تصویر دوربین مداربسته

سازگاری نوع سیگنال دوربین  و پورت های DVR/NVR

گاهی  دستگاه DVR/NVR خروجی تصویر ندارد. کیفیت انتقال تصویر در این دستگاه ها تا ۱۰۸۰p می باشد و گاهی از تصاویر با رزولوشن بالا تر از ۴MP یا ۵MP دریافتی از دوربین با برند متفاوت پشتیبانی نمی کند. برخی از پورت های دستگاه DVR جدید به صورت هیبرید می باشند. قابلیت هیبرید از بسیاری از فرمت ها پشتیبانی می کند.

برای بررسی پشتیبانی از کابل و پورت های مختلف از تیم پشتیبانی دوربین کمک بگیرید. حتی الامکان بهتر است برند پورت و دوربین با هم همخوانی داشته باشند.

چک کردن تنظیمات دوربین مداربسته

بر روی تصویر دوربین کلیک راست کنید و سپس گزینه Main Menu را انتخاب کنید.

تنظیمات مشکل تصویر دوربین مداربسته

سپس در این قسمت گزینه System را انتخاب کنید.

مشکل تصویر دوربین مداربسته

بر روی گزینه General کلیک کنید.

تنظیم مشکل تصویر دوربین مداربسته

در این قسمت می توانید در بخش Video Standard تنظیمات استاندارد ویدیو دوربین را چک کنید.

حل مشکل تصویر دوربین مداربسته

ریست فکتوری دوربین مداربسته

به قسمت تنظیمات Main Menu دوربین بروید. سپس گزینه Advanced را انتخاب کنید.

حل مشکل تصویر دوربین مداربسته

در این قسمت بر روی گزینه Restore کلیک کنید.

راه حل مشکل دوربین مدار بسته

Select All را انتخاب کنید و سپس Ok را بزنید. این کار تنظیمات دوربین مداربسته شما را به تنظیمات کارخانه باز می گرداند.

رفع مشکل تصویر دوربین مداربسته

بررسی تنظیمات کانال دوربین مداربسته

بر روی گزینه Main Menu کلیک کنید و پس از انتخاب گزینه System به قسمت Digital بروید.

مشکل تصویر دوربین مداربسته

در این مرحله گزینه Channel Type را انتخاب کنید.

مشکل نداشتن تصویر دوربین مدار بسته

از این که کانال را به درستی انتخاب کرده اید، اطمینان حاصل کنید. (به صورت خودکار گزینه اول تیک خورده است.)

مشکل تصویر دوربین مداربسته

کیفیت تصویر را از قسمت تنظیمات چک کنید

پس از کلیک راست، از لیست گزینه TVI & AHD را انتخاب کنید.

مشکل تصویر دوربین مداربسته

در این قسمت تمام گزینه ها را تک به تک انتخاب کنید تا کیفیت مناسب دوربین مداربسته شما پیدا شود.

رفع مشکل تصویر دوربین مداربسته

مشکل تصویر دوربین مدار بسته در گوشی و راه حل آن

در صورت مشکل تصویر دوربین مداربسته در گوشی، ابتدا باید وضعیت اینترنت وای فای و اینترنت خط (در صورت استفاده از اینترنت سیم کارت) را چک کنید. روشن بودن تغییر دهنده آی پی می تواند بر سرعت اینترنت شما تاثیر بگذارد. تغییر دهنده آی پی را خاموش و سپس دوباره امتحان کنید.

پیشنهاد میکنیم از وضعیت اینترنت و مودم دوربین هم اطمینان حاصل کنید و داشتن اینترنت مودم دوربین را نیز بررسی کنید.

اگر اینترنت گوشی شما مشکلی نداشت، می توانید دوربین را از نرم افزار مشاهده آنلاین دوربین مداربسته حذف و مجددا اضافه کنید. تمام دوربین های تحت شبکه و دستگاه DVR بصورت پیش فرض دارای آی پی هستند. هر برندی، آی پی متفاوتی دارد . اگر چند دوربین تحت شبکه و یا دستگاه ذخیره ساز از یک برند وارد یک سامانه شوند، همه آن ها با یک آی پی نمایان خواهند شد و در صورت عدم تغییر آی پی آن ها، با تداخل آی پی مواجه خواهید شد. رقم انتهایی سمت راست آی پی دوربین ها و دستگاه هایی که با هم در یک شبکه ارتباط  دارند در تنظیمات، باید از ۱ الی ۲۵۵ ( به شرط عدم تداخل ) باشد.

نام کاربری و پسورد اتصال به DVR را یک بار دیگر چک کنید و در صورتی که هیچ کدام از روش های این بخش در حل مشکل کارساز نبود، ممکن است مشکل از نرم افزار مشاهده دوربین مداربسته در گوشی باشد. برای رفع مشکل یا تنظیمات برنامه را ریست کرده و یا از برنامه دیگری برای مشاهده تصاویر دوربین استفاده کنید.

سوالات متداول

علت افلاین شدن دوربین مدار بسته داهوا چیست؟

از دلایل آفلاین شدن دوربین مدار بسته داهوا می توان به مشکل در اتصال اینترنت و اشکال در تنظیمات شبکه و همچنین مشکلات دوربین و مشکلات نرم افزاری آن اشاره کرد.

چرا تصویر دوربین مدار بسته نمایش داده نمی شود؟

یکی از دلایل نداشتن تصویر دوربین مداربسته می تواند از سوختن پورت دستگاه ضبط کننده تصویر DVR باشد. در صورت بروز این مشکل می بایست دوربین را به پورت دیگری متصل کنید. سوختن پورت می تواند به علت نوسانات برق ایجاد شود. از دیگر دلایل این مشکل می توان به اختلال در منبع تغذیه اشاره کرد. این اختلال می تواند شامل شل بسته شدن دوربین به منبع برق و یا مشکل آداپتور باشد.

جمع بندی

مشکل عدم نمایش تصویر دوربین مداربسته می تواند اذیت کننده باشد. اما با شناخت از اجزای دوربین و دلایل بروز این مشکل می توان آن را را تا حد زیادی بر طرف کرد. برای مشکل تصویر دوربین مداربسته در مانیتور کامپیوتر، با استفاده از به کارگیری محافظ برای محافظت از دوربین مداربسته در برابر نوسانات برق، چک کردن سلامت کابل ها و منبع تغذیه و همچنین توجه به میزان سیگنال ورودی و خروجی دوربین و بررسی وضعیت اینترنت می تواند مشکل را تا حدی کنترل و حل کرد.

همچنین برای مشکل تصویر دوربین مداربسته در گوشی، باید در کنار تنظیم آی پی دستگاه DVR، بررسی کیفیت اینترنت و همچنین وضعیت نرم افزار مشاهده دوربین را چک کنید. استفاده از کابل ها و قطعات استاندارد  و سالم می تواند تا حد زیادی از بروز مشکل تصویر دوربین مداربسته جلوگیری کند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امیدواریم که راه حل های مشکل عدم نمایش تصویر دوربین مداربسته در این مطلب برای شما مفید بوده باشد. آیا شما هم تجربه قطع تصویر دوربین مداربسته را دارید؟ برای رفع این مشکل از چه راه حلی استفاده کردید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما در بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 3 روز قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب