مطلب فعلی :

چرا ویندوز ۱۱ بالا نمیاد؟ از این ۱۱ روش برای نجات آن استفاده کنید

رفتن به بالا

چرا ویندوز ۱۱ بالا نمیاد؟ از این ۱۱ روش برای نجات آن استفاده کنید

نوشته admin

3 هفته قبل

بدون دیدگاه

آموزش

مجله اینترنتی دانستنی ها
چرا ویندوز ۱۱ بالا نمیاد؟ از این 11 روش برای نجات آن استفاده کنید

چرا ویندوز ۱۱ بالا نمیاد؟ از این ۱۱ روش برای نجات آن استفاده کنید

ویندوز ۱۱ ⏺️ در کنار تمامی قابلیت‌های جدید، شامل برخی مشکلات و باگ‌های مختلف نیز میشود.

در چند ماه اخیر بسیاری از کاربران این سیستم عامل از بالا نیامدن آن در زمان روشن شدن گزارش داده‌اند. این مسئله میتواند برای افراد نگران کننده و دردسرساز باشد. به همین خاطر در این مطلب از کلاسیک وب به سوال چرا ویندوز ۱۱ بالا نمیاد؟ با معرفی چند راهکار کاربردی پاسخ میدهیم.

حل مشکل بالا نیامدن ویندوز ۱۱

How to Fix Windows 11 Not Booting Up

به طور خلاصه بالا نیامدن ویندوز ۱۱ صفحه سیاه میتوانید بر اثر موارد زیر باشد:

  • قطعی برق یا استفاده از کابل معیوب
  • مشکلات مربوط به مانیتور و صفحه نمایش
  • خطای دیسک
  • بروز مشکل در فایل‌های سیستم عامل
  • خراب شدن هارد دیسک
  • ویروسی شدن ویندوز

در زمان بوت نشدن ویندوز ۱۱ بر طبق پیشنهاد مایکروسافت اولین کار لازم عیب یابی درست است. زیرا به همین ترتیب میتوان مشکل پیش آمده را به بهترین شکل برطرف کرد.

۱- بررسی جریان برق و اتصال قطعات سیستم

اگر ویندوز بوت نمیشود و هیچ نشانه‌ای از جریان برق در کامپیوتر را احساس نمیکنید، ابتدا کابل‌ها برق را چک کنید و از اتصال آن به پریز مطمئن شوید. سپس یکبار دکمه خاموش و روشن را فشار دهید و دقت کنید آیا صدای فن را میشنوید یا خیر. اگر هیچ علائم و صدایی مربوط به روشن شدن کامپیوتر نشنیدید به معنای آن است که برق رسانی به دستگاه دچار مشکل شده است. بنابراین بهتر است یکبار به طور کامل کامپیوتر را از برق جدا و مجددا متصل کنید. در صورتی که این مشکل برای لپ تاپ پیش آمده آن را برای مدت طولانی تری در شارژ قرار دهید.

در صورت نیاز از کابل جدیدی استفاده کنید تا مطمئن شوید کابلی فعلی خراب نباشد. سپس اتصالات مربوط به مانیتور را بررسی کنید و در صورت نیاز کابل ها را یکبار جدا کرده و مجددا وصل نمایید.

۲- بررسی سیستم عامل

برخی مواقع ممکن است پس از بروز رسانی ویندوز ۱۱ با روشن نشدن آن مواجه شوید. در این حالت نگران نشوید زیرا با چند روش میتوان این مشکل را برطرف کرد. پیش از هر چیز باید مطمئن شوید که بروز رسانی انجام شده ویندوز با مشخصات سخت افزاری شما مطابقت داشته باشد و برای کامپیوتر بیش از حد سنگین نباشد. در برخی مواقع مشکل ورود به ویندوز ۱۱ موقتی است و با یکبار ری استارت کردن سیستم میتوان مشکل سیاه شدن صفحه لپ تاپ را به سادگی برطرف کرد.

۳- اجرای دستورات تعمیر (Repair Command) در ویندوز

در صورتی که کامپیوتر پس از بروز رسانی بوت نمیشود، میتوانید روش خاموش کردن اجباری یا Force shutdown را امتحان کنید و سیستم را چندین بار ری استارت کنید تا سیستم عامل به صورت اجباری وارد حالت Automatic Repair یا تعمیرات اتوماتیک شود. برای اینکار دکمه پاور یا همان روشن و خاموش کامپیوتر را برای ۵ دقیقه نگه دارید تا سیستم به طور کامل خاموش شود. سپس آن را مجددا روشن کنید. و دوباره به همان روش گفته شده تا ۳ بار اینکار را انجام دهید تا صفحه Automatic Repair نمایش داده شود.

چرا ویندوز ۱۱ بالا نمیاد

به مسیر Advanced Options > Troubleshoot > Command Prompt بروید و دستور chkdsk c: /f /r را وارد کنید؛ سپس دکمه Enter را بزنید تا دستور اجرا شود. اگر مشکل شما از دیسک بود، این مرحله ممکن است بتواند آن را حل کند. در غیر اینصورت ممکن است خطا مربوط به MBR باشد. در این حالت مطابق راهکار گفته شده مجددا وارد Command Prompt شوید و دستورات زیر را وارد کنید و پس از هر یک کلید Enter را بزنید.

  • bootrec /FixMbr
  • bootrec /FixBoot
  • bootrec /RebuildBcd

حال سیستم را مجددا ریستارت کنید و ببینید ویندوز بوت میشود یا خیر. در غیر این صورت باید برای حل مشکل نصب ویندوز اقدام کنید.

۴- Startup Repair ویندوز ۱۱ را اجرا کنید

ابتدا لازم است فرایند خاموش کردن اجباری یا Force Shutdown را چند بار به طور مکرر انجام دهید. برای اینکار همانند روش گفته شده، انگشتتان را برای ۵ تا ۷ ثانیه روی دکمه Power (روشن و خاموش) سیستم نگه دارید تا کامپیوتر خاموش و مجددا روشن شود. حدود ۴ بار این کار را تکرار کنید تا در نهایت حالت تعمیر خودکار ویندوز (Automatic Repair mode) فعال شود. در صفحه نمایش داده شده روی گزینه Advanced Options بزنید. به مسیر Troubleshoot > Advanced options > Startup Repair بروید و مطمئن شوید ویندوز در روشن شدن بعدی به درستی بوت میشود.

اجرا شدن Startup Repair

۵- حل مشکل بالا نیامدن ویندوز با CMD

در صورتی که با مشکل بالا نیامدن ویندوز ۱۱ بعد از آپدیت مواجه شدید، مسئله اصلی می تواند مربوط به ضبط اصلی بوت (MBR) باشد. یکی از راهکارهای حل این مشکل اجرای دستور CMD در Command Prompt است. برای اینکار سیستم را از طریق Windows Installation Media (با گذاشتن دی وی دی یا USB نصب ویندوز و بوت سیستم به بخش نصب ویندوز به این مرحله خواهید رسید) وارد مرحله بوت کنید.

بالا نیامدن ویندوز 11 بعد از آپدیت

سپس به مسیر Repair your computer > Troubleshoot > Advanced options > Command Prompt بروید.

چرا ویندوز ۱۱ بالا نمیاد

در مرحله بعدی دستورات زیر را در CMD وارد کنید و بعد از زدن هر دستور Enter را بزنید.

  • bootrec /fixmbr
  • bootrec /fixboot
  • bootrec /rebuildbcd

حالا کامپیوتر را مجددا ریستارت کنید و رفع مشکل بالا نیامدن ویندوز ۱۱ را بررسی نمایید.

۶- سیستم را بازیابی (Restore) کنید

هنوز نتوانسته‌اید برای سوال چرا ویندوز ۱۱ بالا نمیاد، به نتیجه ای برسید؟ شاید Restore کردن سیستم بتواند مشکل را حل کند. برای وارد شدن به حالت Automatic Repair، مانند روش های قبلی کامپیوتر را چندین بار پشت سر هم ری استارت کنید و پس از نمایش صفحه عیب یابی وارد مسیر  Troubleshoot > Advanced Options > System Restore شوید.

بازیابی سیستم (Restore) ویندوز 11

حال با باز شدن پنجره آخرین نقطه بازیابی را انتخاب کنید و برای ادامه مسیر روی دکمه Next بزنید و Finish را انتخاب کنید.

۷- تعمیر ویندوز با Recovery Disk

اگر در زمان بوت نشدن ویندوز با صفحه سیاه مواجه شدید و در صورتی که فن‌ها کار میکند، اما صفحه نمایش فقط صفحه سیاه و نشانگر ماوس است و هیچ خطایی دیده نمیشود، پس به سختی میتوان فهمید مشکل از کجا است. برای رفع این مسئله چندین راهکار وجود دارد. یکی از آنها بررسی اتصالات سیستم به برق است. روش دیگری که میتوانید آن را امتحان کنید، تعمیر ویندوز با دیسک بازیابی است.

ابتدا لازم است Windows installation media را وارد کنید و سیستم را ری استارت کنید. حال روی گزینه Repair your computer کلیک کنید تا وارد منوی Choose an Option شوید.

چرا ویندوز ۱۱ بالا نمیاد

حالا وارد مسیر Troubleshoot > Advanced Options > Startup Repair شوید و سیستم عامل را انتخاب کنید. در اینجا باید منتظر بمانید تا ویندوز فرایند تعمیر را کامل کند.

۸- بوت کردن ویندوز از طریق بایوس

در صورتی که رفع مشکل بالا نیامدن ویندوز ۱۱ در لپ تاپ ایسوس و سایر مدل‌ها از طریق USB یا SSD بوت نمیشود، میتوانید اینکار را با استفاده از بایوس انجام دهید. ابتدا لازم است کامپیوتر را یکبار ری استارت کنید و در این زمان کلیدهای F2، F8، F10، F12 یا Del را در زمان راه اندازی فشار دهید. با این روش میتوانید به تنظیمات بایوس دست پیدا کنید. حالا از این بخش گزینه Boot را انتخاب کنید و USB یا SSD boot disk را به عنوان اولین گزینه تنظیم کنید.

بوت کردن ویندوز از طریق بایوس

در نهایت تنظیمات را ذخیره کنید و مجددا سیستم را ری استارت کنید.

۹- کامپیوتر را در حالت Safe Mode بوت کنید

حالت ایمن یا Safe Mode ویندوز راهکار خوبی برای رفع مشکلات محسوب میشود. شما میتوانید پس از مشخص کردن علت بالا نیامدن ویندوز ۱۱، از این روش برای حل آن استفاده کنید. این حالت را تنها میتوان با درایورها و برنامه های اصلی راه اندازی کرد.

اگر کامپیوتر شما به صورت ثابت روشن مانده است، آن را با نگه داشتن دکمه پاور برای ۵ تا ۷ دقیقه به صورت اجباری خاموش کنید. سپس آن را به همان روش گفته شده مجدد روشن و خاموش کنید تا برای بار سوم محیط بازیابی ویندوز یا Windows Recovery Environment باز شود. در این حالت به مسیر Troubleshoot > Advanced options بروید.

بوت کردن کامپیوتر در حالت Safe mode

حال تنظیمات Start-up را انتخاب کنید و سپس روی Restart کلیک کنید. سپس هر یک از کلیدهای ۴، ۵ و ۶ را فشار دهید تا حالت Safe Mode راه اندازی شود.

چرا ویندوز ۱۱ بالا نمیاد

اگر با استفاده از روش Safe Mode موفق به حل مشکل شدید، لازم است مجددا برنامه های اخیرا نصب شده را بررسی کنید و به دنبال تداخلات آن با سایر نرم افزارها یا سیستم عامل بگردید. همچنین استفاده از آنتی ویروس‌ها برای اسکن سیستم میتواند روش موثری برای جلوگیری از بروز مشکلات دوباره در کامپیوتر باشد.

اگر کامپیوتر به صورت Safe Mode بوت نشد چه کاری باید انجام داد؟

در صورتی که با وجود انجام فرایند Safe mode هنوز نمی دانید چرا ویندوز ۱۱ بالا نمیاد، ممکن است ایراد اصلی مربوط به درایورهای شما باشد. در این صورت میتوانید با تیم پشتیبانی مایکروسافت تماس بگیرید و مشکل را گزارش کنید.

زمانی که وارد سیف مد شدیم چکار کنیم؟

۱۰- TPM را فعالسازی کنید

Trusted Platform Module یا TPM یک تراشه روی مادربرد کامپیوتر شما است که وظیفه ایمن کردن آن را برعهده دارد. برای آنکه بتوانید ویندوز ۱۱ را اجرا کنید نیاز به TPM 2.0 یا بالاتر دارید. اما اگر TPM شما به صورت اتفاقی یا هر دلیل دیگری غیر فعال شده باشد، با این روش میتوانید آن را مجددا راه اندازی کنید:

ابتدا محیط Run را با فشار دادن Win + R باز کنید و “tpm.msc” را در قسمت متن تایپ کنید. روی Enter بزنید. حال بررسی کنید که آیا TPM فعال است یا خیر.

فعالسازی TPM در ویندوز 11

اگر این بخش فعال نبود، لازم است تا وب سایت سازنده مادربرد را بررسی کنید تا روش فعالسازی آن را مطابق با دستگاهتان پیدا کنید.

۱۱- Secure Boot را فعال کنید

Secure Boot از لود شدن و بارگیری برنامه های ناایمن و غیر قابل اعتماد در زمان بوت شدن سیستم جلوگیری میکند. فعال بودن این قابلیت باعث میشود تا در صورت وجود برنامه های آسیب‌زا از باز شدن آنها در زمان شروع به کار ویندوز جلوگیری شود. برای راه اندازی آن کلید Win + R را بزنید تا محیط Run باز شود. سپس msinfo32 را در قسمت متن تایپ کنید و دکمه Enter را بزنید. منتظر بمانید وضعیت Secure Boot State نمایش داده شود. در صورتی که این حالت غیر فعال بود، کامپیوتر را در حالت بایوس بوت کنید.

فعالسازی Secure Boot در ویندوز 11

برای اینکار وارد تب Boot شوید و روی بخش Advanced mode کلیک کنید. کلیک کنید. در این قسمت گزینه Secure Boot را پیدا کرده و آن را فعال کنید. در نهایت، کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید و بررسی کنید که آیا مشکل بالا نیامدن ویندوز ۱۱ در لپ تاپ لنوو و سایر دستگاه‌ها حل شده است یا خیر.

اقداماتی که پس از حل مشکل بوت نشدن ویندوز باید انجام دهید

زمانی که توانستید به سوال چرا ویندوز ۱۱ بالا نمیاد به درستی پاسخ بدهید، میتوانید امیدوار باشید که این مشکل برطرف شده است. البته نگران شدن از دید صفحه سیاه یا باز نشدن بخش‌های مختلف کامپیوتر یک واکنش طبیعی است. اما لازم است تا با پیدا کردن دلیل بالا نیامدن ویندوز ۱۱ آن را به طور دائمی برطرف کنید تا از بروز دوباره آن در آینده جلوگیری کرده باشید. در صورت نیاز میتوانید به یک فرد متخصص یا مرکز معتبر مراجعه کنید تا به بهترین شکل این مسئله را برطرف کنید.

سوالات متداول

چرا بوت بالا نمیاد؟

بوت نشدن ویندوز میتواند به دلایلی مثل خرابی هارد دیسک یا SSD، تنظیمات نادرست بایوس، خرابی سخت افزار، عدم همخوانی سیستم عامل با مشخصات سخت افزاری سیستم و به روز رسانی‌های ناقص باشد.

چرا کامپیوتر روشن میشه ولی ویندوز 11 بالا نمیاد؟

مسائلی مثل مشکل در فایل‌های بوت، تنظیمات نادرست بایوس (BIOS/UEFI)، مشکلات سخت افزاری، ویروس یا بدافزارها، مشکلات بروزرسانی سیستم عامل و عدم تطابق درایورها میتواند اصلی‌ترین دلیل این موضوع باشد. برای رفع آن بهتر است یکبار ویندوز را به حالت ایمن (Safe Mode) راه اندازی کنید.

جمع بندی

در این مطلب سعی کریم تا شما را با موثرترین راهکارهای حل مشکل بالا نیامدن ویندوز ۱۱ مثل فعالسازی Safe mode، اجرای دستورات تعمیر (Repair Command)، بازیابی (Restore) سیستم، تعمیر ویندوز با Recovery Disk، فعال سازی Secure Boot و بوت کردن ویندوز از طریق بایوس را انجام دهید. توجه داشته باشید در صورتی که در انجام هر کدام از این مراحل تخصص لازم را نداشتید، این کار را به یک فرد با تجربه بسپارید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا دلیل بالا نیامدن ویندوز ۱۱ را پیدا کردید؟ چگونه توانستید آن را برطرف کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات خودتان را درباره این موضوع با ما در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 3 هفته قبل
  • بدون دیدگاه
  • آموزش

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب