مطلب فعلی :

چگونه می توان به وکیل در ایران وکالت داد؟

رفتن به بالا

چگونه می توان به وکیل در ایران وکالت داد؟

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

رپرتاژ

مجله اینترنتی دانستنی ها

چگونه می توان به وکیل در ایران وکالت داد؟

وکالت قراردادی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را به عنوان نماینده خود برای انجام وظایف یا اموری که طبق قوانین ایران نیز تعیین می کند، وکالت جایز است، به این معنا که هر یک از طرفین می تواند آن را در تاریخ فسخ کند.

وکالت را می توان به دو بخش مدنی و قضایی تقسیم کرد. در بخش مدنی که به کلیه امور غیرقضایی از قبیل خرید و فروش، اجاره، نکاح، طلاق، بدهی، رهن و غیره اشاره دارد، می‌توانیم شخص غیرمجاز را به وکالت خود تعیین کنیم. اما در امور قضایی یعنی مواردی که در دادگاه رسیدگی می شود، نمی توان به غیرمجاز وکالت داد. فقط وکلای صلاحیتدار دارای پروانه خاص می توانند به عنوان وکیل در محاکم قضایی اقدام کنند. به این معنی که مقامات قضایی از پذیرش وکالت های مدنی معمول در پرونده های دادگاه خودداری می کنند.

با توجه به موارد فوق، وکالتنامه زیر طبق قوانین ایران قابل اعطا است:

  • وکالتنامه مدنی مطلق که توسط دفاتر اسناد رسمی یا مقامات دیپلماتیک ایران در سایر کشورها تنظیم و صادر می شود.
  • وکالتنامه مدنی محدود که از مراجع مذکور صادر می شود و
  • وکالت دادگستری که صرفاً برای وکیل رسمی ایرانی است که وکالت موکل خود را در محاکم ایران داشته باشد.

کاربرد انواع وکالت در قوانین ایران

۱٫ وکالت مطلق مدنی

معمولاً از این نوع وکالت برای امور اداری عمومی در ایران استفاده می‌شود، مثلاً از طرف شخصی در شهرداری یا اداره مالیات. با این وکالتنامه، شما مجاز به انجام امور مهمی مانند افتتاح حساب بانکی یا فروش و/یا خرید ملک در ایران نیستید.

۲٫ وکالت مدنی محدود

محدوده اختیارات در این نوع وکالت محدود به اعمال خاصی است. اگر مایل به فروش و/یا خرید ملک از طریق وکیل در ایران هستید، مشخصات این ملک باید در وکالتنامه محدود شده به طور واضح و دقیق ذکر شود.

۳٫ وکالتنامه محضری

وکالتنامه ای است که با حضور طرفین و احراز اصالت توسط سردفتر تنظیم و در دفتر اسناد رسمی به ثبت می رسد.

۴٫ وکالتنامه غیر محضری

این نوع وکالت توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم نمی شود، اما یک سری اصول باید رعایت شود، مثلاً وکالتنامه غیر محضری نیز باید با امضای طرفین تأیید شود. وکالتنامه غیر محضری دارای دامنه اختیارات بسیار محدودی است، به عنوان مثال می توان از آن در مواردی استفاده کرد که کارفرما بخواهد از طریق کارکنان خود در برابر اداره مالیات یا سازمان تامین اجتماعی انجام وظیفه کند. معمولاً در ایران، اکثر وظایف مهم به ویژه آنهایی که عواقب مالی سرد دارند، از طریق این نوع PoA انجام نمی شود.

وکالت نامه وکلا برای امور وکالت تنظیم می شود زیرا فقط وکلای رسمی در ایران می توانند وکالت موکل خود را در محاکم قضایی داشته باشند. با توجه به موارد فوق، از طریق وکالتنامه محضری، شخص غیر رسمی و یا حتی وکیل رسمی نمی تواند وکالت موکل را در دادگاه وکالت دهد. با این حال، ارائه یک وکیل رسمی برای شخص ثالث قابل قبول است تا بتواند از طرف شما یک وکیل معتبر برای یک کار قضایی تعیین و استخدام کند.

چگونه می توانیم بر اساس انواع مختلف وکالت در ایران اعطا کنیم؟

در این قسمت به نحوه اعطای وکالت در قوانین ایران می پردازیم. بر این اساس ابتدا به بررسی پرونده اتباع خارجی که مایل به تعیین وکیل در ایران هستند و ثانیاً پرونده موکلان ایرانی مقیم خارج یا داخل ایران را مورد بررسی قرار می دهیم.

۱٫ صدور PoA برای اتباع خارجی که می خواهند از خدمات وکیل رسمی در ایران بهره مند شوند

در حال حاضر، بهره مندی خارجی ها از برنامه های الکترونیکی که معمولاً برای اعطای PoA استفاده می شود، قابل اجرا نیست. بنابراین، آنها باید نامه رسمی PoA یک وکیل معتبر را به صورت کاغذی امضا کنند. این نوع نامه های PoA توسط کانون وکلای دادگستری کشور صرفاً برای وکلای تایید شده صادر می شود.

موکل یا وکیل باید متن و محتوای وکالتنامه را تهیه کند. این وکالتنامه در موسسات مختلف در ایران قابل قبول است. پس از تعیین نوع وکالت و تهیه متن، مشتری باید از سایت میخک استفاده کند و در صورت نداشتن حساب کاربری در این وب سایت ابتدا باید ثبت نام و پنل شخصی در این وب سایت تولید کند.

پس از رسیدن به وب سایت، متقاضی باید بخش “امور وکالتنامه” را تعیین کند و دسته بندی PoA را تعیین کند.

وکیل دادگستری

با انتخاب نام وکیل ariadadyar.com با توجه به کشور محل اقامت (در مورد ایرانیان مقیم آمریکا و کانادا، بخش منافع ایران در واشنگتن) مراکز دیپلماتیک مربوطه ایران در سایر کشورها انتخاب می شوند.

در قسمت بعدی مشخصات دقیق شناسنامه موکل و وکیل درج می شود و در نهایت باید محتوای وکالتنامه درج شود و حدود اختیارات وکیل مشخص شود. کد رهگیری بسته به نوع کشور محل سکونت مشتری برای احراز هویت حضوری یا غیرحضوری به طور موقت ثبت می شود و وکالت نامه با تایید امضای وی تایید می شود. لینک دریافت کد رهگیری و رسید وکالتنامه جهت دانلود در اختیار مشتری قرار می گیرد. نسخه اسکن شده این رسید باید برای ثبت نگهداری شود.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و کلاسیک وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • رپرتاژ

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب