مطلب فعلی :

کاربرد دکمه Shift Lock ماشین دنده اتوماتیک چیست؟ (زمان استفاده از آن)

رفتن به بالا

کاربرد دکمه Shift Lock ماشین دنده اتوماتیک چیست؟ (زمان استفاده از آن)

نوشته admin

3 هفته قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
کاربرد دکمه Shift Lock ماشین دنده اتوماتیک چه زمانی از آن استفاده کنیم؟

کاربرد دکمه Shift Lock ماشین دنده اتوماتیک چیست؟ (زمان استفاده از آن)

احتمالا دکمه Shift Lock کنار دنده خودروهای دنده اتوماتیک 🚗 را دیده اید.

این دکمه از تعویض ناگهانی و ناخواسته دنده جلوگیری می کند و در نتیجه باعث کمتر شدن احتمال حادثه می شود. در این مطلب از کلاسیک وب به بررسی کاربرد دکمه Shift Lock ماشین دنده اتوماتیک، مزایا و مشکلات آن می پردازیم.

دکمه Shift Lock Release چیست؟

?What Is ‘Shift Lock’ On An Automatic Transmission

به طور کلی از قابلیت Shift Lock Release می توانید برای حل مشکل عدم حرکت دنده بعد از خاموشی ماشین های دنده اتوماتیک استفاده کنید. در صورتی که در ماشین قابلیت Shift Lock  فعال باشد و دچار مشکل و خاموشی شود، دنده قفل خواهد شد.

Shift Lock یک مکانیزم ایمنی است که در این حالت تنها وقتی که ترمز بگیرید دنده تغییر پیدا می کند. این قابلیت تنها در صورت روشن بودن ماشین می تواند غیرفعال شود و برای غیرفعالسازی آن در خاموشی ماشین، نیاز است که از Shift Lock Release استفاده کنید. روش فعال سازی Shift Lock Release در ماشین های مختلف متفاوت است. در برخی از ماشین ها عدم حرکت دنده با فشار بر روی دکمه Shift Lock در قسمت دنده رفع می شود.

در ماشین های جدیدتر این دکمه معمولا در زیر شکاف پلاستیکی و در کنار دنده ماشین قرار دارد. شما با استفاده از سوییچ ماشین و یا پیچ گوشتی می توانید با کندن پوشش پلاستیکی این قسمت، به دکمه Shift Lock Release دسترسی پیدا کنید. با فعالسازی Shift Lock Release دنده را می توانید از حالت پارک (P) به حالت خلاص (N) ببرید و ماشین خود را حرکت دهید. در ادامه کاربرد دکمه Shift Lock در ماشین دنده اتوماتیک را به صورت دقیق تر بررسی می کنیم.

کاربرد دکمه Shift Lock در ماشین دنده اتوماتیک

رانندگی در شهرهای شلوغ و پرترافیک با ماشین های دنده ای به علت کار با کلاچ و تعویض مکرر دنده کمی سخت است. ماشین های دنده اتوماتیک با ارائه جعبه دنده بهتر در ترافیک و شهر های پرتردد، تجربه رانندگی بهتر و آسان تری را برای رانندگان فراهم می کنند. یکی ار قابلیت هایی که در ماشین های دنده اتوماتیک وجود دارد تکنولوژی Shift Lock می باشد.

Shift lock یک مکانیزم ایمنی است که تنها با فشار بر پدال ترمز اجازه تغییر دنده به صورت اتوماتیک را به راننده خواهد داد. این قابلیت از بروز حوادث در اثر تغییر دنده ناگهانی و گاها اشتباه جلوگیری می کند. فعال و غیرفعالسازی این قابلیت تنها در صورت روشنی ماشین امکان پذیر می باشد. برخی از ماشین های مدل قدیمی تر دکمه Shift Lock  را در کنار دنده دارند . ماشین های مدل جدیدتر با بهره گیری از گیربکس های (CVT) قابلیت Shift Lock را با فشار روی پدال ترمز فراهم می کنند.

چگونگی استفاده از دکمه Shift Lock دنده اتوماتیک

ماشین های با دنده اتوماتیک قدیمی تر دکمه Shift Lock را در قسمت دنده دارند. از دکمه Shift Lock می توانید زمانی که میخواهید از حالت پارک (P) به دنده عقب (R) و یا از حالت خلاص (N) به دنده عقب (R) بروید استفاده کنید. در برخی از ماشین های دنده اتوماتیک برای تغییر دنده مطابق تصویر پایین با فشردن دکمه Shift Lock می توانید دنده را تغییر دهید. برای تغییر دنده از دنده عقب (R)  به خلاص (N) و حرکت (D) نیازی به فعال سازی Shift Lock نیست.

دکمه Shift Lock

قابلیت Shift Lock در موقعیت های اضطراری مثل خوابیدن باتری و یا خراب شدن ماشین می تواند دردسرساز باشد. تصور کنید که باتری ماشین شما دچار مشکل شده است و نیاز به بکسل ماشین دارید تا به تعمیرگاهی برسید، اما امکان حرکت و تغییر دنده از حالت پارک (P) برای ماشین شما وجود ندارد. در ماشین های دنده اتوماتیک حتما ماشین باید روشن باشد تا بتوانید دنده را تغییر دهید. دانش درباره غیر فعال سازی قابلیت Shift Lock با استفاده از Shift Lock Release می تواند در حل مشکل شما کمک کننده باشد.

فعالسازی قابلیت Shift Lock Release ماشین دنده اتوماتیک

این دکمه معمولا در زیر شکاف پلاستیکی قسمت دنده ماشین قرار دارد. شما با استفاده از سوییچ ماشین و یا پیچ گوشتی می توانید پوشش پلاستیکی این قسمت را برداشته و دکمه Shift Lock Release را فشار دهید. با فعال کردن این قابلیت شما می توانید با استفاده از یک وسیله برای عبور از شکاف، دنده را از حالت پارک (P) به حالت خلاص (N) برده و ماشین خود را هل دهید.

برای فعال سازی باید اول سوییچ ماشین را در حالت Lock قرار دهید.

دکمه Shift Lock در ماشین دنده اتوماتیک

ترمز دستی را بکشید و سوییچ را خارج کنید.

ماشین دنده اتوماتیک دکمه Shift Lock

در این قسمت بسته به نوع ماشین خود، دکمه Shift Lock Release را فعال کنید.

فعال سازی دکمه Shift Lock Release در ماشین دنده اتوماتیک (تویوتا)

در ماشین های تویوتا کمری دکمه Shift Lock Release در محفظه ای پلاستیکی قرار دارد. با سوییچ و یا پیچ گوشتی می توانید این محفظه را جدا کنید.

دکمه Shift Lock در ماشین دنده اتوماتیک

سپس با انگشت دکمه Shift Lock Release را بفشارید و دنده را تغییر دهید.

دکمه Shift Lock release در ماشین دنده اتوماتیک

در بعضی دیگر از مدل های ماشین تویوتا این قسمت به صورت حفره وجود دارد که با فشار پیچ گوشتی می توانید Shift Lock Release را فعال کنید.

دکمه Shift Lock release

فعال سازی دکمه Shift Lock Release در ماشین دنده اتوماتیک (سانتافه)

در ماشین های هیوندای سانتافه، این دکمه در زیر محفظه پلاستیکی با نوشته Shift Lock Release وجود دارد. با پیچ گوشتی این قسمت را جدا کنید.

دکمه Shift Lock releaseدر ماشین دنده اتوماتیک

داخل محفظه را پیچ گوشتی فشار دهید.

دکمه Shift Lock در ماشین دنده اتوماتیک

با فشار این قسمت دنده شما آزاد می شود و می توانید ماشین را حرکت دهید.

سوالات متداول

دکمه روی دنده اتوماتیک چیست؟

در برخی از ماشین های دنده اتوماتیک مثل ماشین های شرکت نیسان دکمه ای در روی دنده تعبیه شده است. این دکمه فقط به منظور ایمنی و کنترل بیشتر راننده در تعویض دنده قرار داده شده است. تا زمانی که این دکمه فشار داده نشود به هیچ عنوان دنده از وضعیتی که در آن قرار دارد تغییر پیدا نخواهد کرد.

جمع بندی

به طور کلی قابلیت Shift Lock با وجود ایمنی که برای ماشین فراهم می کند می تواند در زمان خرابی ماشین مشکل ساز گردد. پیشنهاد می شود که تنها در مواقع لزوم از قابلیت Shift Lock استفاده کنید و همچنین در صورت قفل شدن دنده همیشه پیچ گوشتی و یا ابزاری برای تعمیر و فعالسازی Shift Lock Release با خود به همراه داشته باشید. نکته مهم دیگر در رابطه با دکمه Shift Lock و قابلیت Shift Lock Release این است که شما باید شناخت درستی از اجزای ماشین و قابلیت های آن داشته باشید تا در صورت بروز مشکل بتوانید به بخش مربوط مراجعه و مشکل را رفع کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امیدوارم توانسته باشید کاملا کاربرد دکمه Shift Lock ماشین دنده اتوماتیک را متوجه شوید. اگر در مورد این مطلب تجربه یا پیشنهادی داشتید حتما آن در بخش پیشنهادات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 3 هفته قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب