در گوشی اندرویدتان مشکل اتصال به اینترنت خط گوشی ? دارید؟ چگونه سرویس دیتا را روشن کنیم؟ روش های حل مشکل روشن نشدن اینترنت دیتا اندروید ممکن پاسخ این سوال ها باشد و این مساله را حل کند و ما در این پست در کلاسیک وب به شما روش های روش حل مشکل روشن نشدن اینترنت دیتا اندروید را خواهیم آموخت.
رفع مشکل روشن و وصل نشدن دیتای گوشی اندروید
Fix Mobile Data Not Working on Android
پیش از این آموزش استفاده هم زمان از اینترنت دیتا و وایرلس در اندروید و تنظیمات دیتا سیم کارت گوشی را در کلاسیک وب قرار دادیم. در ادامه با ما همراه باشید تا مشکل وصل نشدن دیتا در اندروید به شما آموزش دهیم.
دیتای موبایل یکی از مواردی است که تنها با خرید اولین تلفن هوشمند خود، متوجه ضرورت آن می شوید، هنگامی که اتصال خود را از دست می دهید متوجه می شوید که نمی توانید بدون Google Maps به جایی بروید، بدون Flipboard چیزی بخوانید و نمی توانید از موبایلتان از طریق WhatsApp با دیگران ارتباط برقرار کنید.
اگر اکنون متوجه اهمیت مشکل اتصال به اینترنت دیتا در اندروید شده اید، اکنون نوبت آن است با ما همراه شوید تا راه حل های این مشکل را به شما بگوییم.
دیتا در آپدیت Android کار نمی کند
اگر اخیراً به جدیدترین نسخه اندروید موبایل خود را ارتقا داده اید، ممکن است در اثر این بهروزرسانی دچار مشکلات شدید شوید. این اشکال باعث می شود صفحه تنظیمات e-sim بهم ریخته و دیتای شما وصل نشود.
برای رفع این مشکل، به تنظیمات Android خود بروید، سپس “Carrier” را در کادر جستجو در قسمت بالا تایپ کنید. به تنظیمات شرکت مخابراتی خود بروید، سپس در زیر گزینه “Carrier” شبکه خود را انتخاب کنید (ممکن است به طور پیش فرض روی “null” تنظیم شده باشد) تا دوباره دیتا کار کند.
تنظیم مجدد APN
APN راهی است که تلفن شما با شبکه تلفن همراه شما ارتباط برقرار می کند. این درگاه مانند تنظیمات رمز عبور WiFi است با این وجود APN ها بسیار پیچیده تر هستند.
تلفن های مختلف روش های مختلف برای دسترسی به تنظیمات APN را دارند، اما به طور کلی آنها تحت بخش “Mobile Date” ، “ٌWireless Control” یا “Wireless and Network” قرار دارند. به هر طریق منوی مورد نظر را پیدا کنید و به دنبال نام Access Point باشید. روی نماد منو ضربه بزنید تا گزینه Reset To Defaults را انتخاب کنید.
تنظیمات APN خود را به صورت دستی وارد کنید
این یک اتفاق عجیب است اما غیر معمول نیست، برای همین تنظیمات APN شما پس از بهروزرسانی نرم افزار اندرویدی ممکن است از حالت عادی خارج شود، و اگر یک تنظیم مجدد استاندارد مشکل را برطرف نکرد ممکن است لازم باشد آدرس APN خود را به صورت دستی وارد کنید. برای اینکار ابتدا به لیست APN خود بروید ، سپس روی گوشه سمت راست بالای نماد “+” ضربه بزنید. سپس تمام جزئیات APN را برای شبکه خود وارد کنید، که می توانید در وب سایت رسمی شرکت مخابراتی پیدا کنید بعد از آن تنظیمات APN جدید خود را ذخیره کنید، سپس آن را از لیست APN در دستگاه خود انتخاب کنید.
پروتکل APN را روی IPv4 / IPv6 تنظیم کنید
این گزینه در تنظیمات APN همه تلفن ها وجود ندارد، اما برخی از دستگاه ها (مانند OnePlus 3) امکان خالی گذاشتن قسمت APN Protokol را به شما می دهند. اگر این مورد در تنظیمات APN شبکه شما وجود دارد، مطمئن شوید که به جای آن، IPv4 / IPv6 قرار دارد. به همین ترتیب، هنگام کار با سایر دستگاه ها مطمئن شوید که یکی از این دو پروتکل در جای درست قرار دارند، با این راه حل ممکن است مشکل شما حل شود.
مشکل اینترنت دیتا در اندروید ممکن است دلایل دیگری داشته باشد، از این رو با ما در کلاسیک وب همراه باشید. مشکل روشن نشدن دیتا همراه اول، ایرانسل و.. ممکن است با روش هایی که تا کنون گفته ایم درست شده باشد، ولی اگر مشکل درست نشده بود، شاید این راه حل جواب دهد.
استفاده از دیتا تلفن همراه را برای همه برنامه ها مجاز کنید
بیشتر تلفن های همراه به کاربران امکان می دهند تا استفاده از دیتای موبایل را برای برنامه های خاص خاموش کنند. اگر به دلایلی برنامه ها روی “فقط WiFi” تنظیم شده اند، باید از طریق بخش تنظیمات موبایلتان به “Data Usage” بروید و به دنبال برنامه هایی که دسترسی آن ها را محدود کرده اید باشید. گزینه ها را مجددا تنظیم کنید تا امکان استفاده از داده ها برای این برنامه ها فراهم شود.
تنظیمات شبکه را به تنظیمات اولیه برگردانید
وصل نشدن گوشی به اینترنت سیم کارت همراه اول حل نشد؟ یا ممکن است این مشکل برای وصل نشدن گوشی به اینترنت سیم کارت ایرانسل باشد. فرقی در مدل سیم کارت نیست، شاید باید تنظیمات شبکه خود را ریست کنید.
اگر هیچ یک از گزینه هایی که برای حل مشکل روشن نشدن دیتای گوشی گفتیم کار نکند، ممکن است به معنای تغییر تنظیمات شبکه در مسیر اتصال باشد. این مشکل احتمالاً مربوط به شبکه است، بنابراین تنظیم مجدد تنظیمات شبکه به پیش فرض های کارخانه فقط می تواند مشکل را برطرف کند.
به سادگی به برنامه تنظیمات خود بروید و بخش “Backup and Reset” را پیدا کنید. “Reset Network Setting” را انتخاب کرده و دستورالعمل ها را دنبال کنید.
سیم کارت خود را خارج و دوباره وارد دستگاه کنید
البته این راه را بسیاری از متخصصین قبول ندارند، اما دیده شده این روش کار می کند و نتیجه بخش است، به عبارتی شاید مشکل دیتا در بخش سخت افزاری یا نرم افزاری سیم کارت گوشی باشد از این رو این راه را نیز امتحان کنید.
یک راهکار کوچک اضافی برای راه اندازی مجدد تلفن شما وجود دارد که می تواند کمک کند:
قبل از راه اندازی مجدد، حالت هواپیما را روشن کنید
۳۰ ثانیه صبر کنید، سپس حالت هواپیما را خاموش کنید
اگر هنوز دیتا ندارید، حالت هواپیما را روشن کنید، تلفن خود را خاموش کنید، یک دقیقه صبر کنی ، تلفن خود را دوباره روشن کنید، حالت هواپیما را خاموش کنید، سی ثانیه صبر کنید، سپس داده های تلفن همراه را روشن کنید.
اتصال شبکه تلفن خود را مجددا تنظیم کنید
یک راه حل بسیار ساده و قدرتمند برای دیتای گوشی هایی که با سیستم عامل Android کار می کند ، ورود به SCRTN (بخش ویژه کد برای تنظیم مجدد شبکه) است. توجه داشته باشید که این راه حل فقط برای تلفن هایی است که از شبکه های CDMA استفاده می کنند و این روش در سایر شبکه هایی که فاقد این سرویس هستند کار نمی کند. در ایالات متحده در سال ۲۰۱۹، این شبکه ها Sprint ، Verizon و US Cellular بودند.
با فرض اینکه شبکه شما قابلیت پشتیبانی از حالت CDMA را دارا است، بسته به مدل گوشی خود به صفحه شماره گیری تلفن همراه خود رفته و کد ها زیر را وارد کنید:
*#*Google Pixel, Moto G4: *#*#72786#
*#*Nexus 5, Nexus 6, Moto G5: #*#*72786#
Other Android phones: ##72786#
توجه داشته باشید که شرکت های مخابراتی به آرامی سعی در حذف شبکه های CDMA از شبکه خود را دارند، زیرا آنها به دنبال تغییر کامل روی استاندارد LTE و سریع تر کردن سرعت اینترنت خود هستند، بنابراین ممکن است این راه حل خاص به کار شما نیاید، زیرا ممکن است این حالت از شبکه تلفن همراه شما حذف شده باشد و هیچ گونه پاسخی از زدن این کد ها نگیرید.
حافظه Cache تلفن را از Recovery پاک کنید
در تلفن شما بخشی از حافظه دستگاه شما به حافظه Cache اختصاص داده شده است، جایی که دیتا برای برنامه ها و فرآیندهای مختلف “در پشتیبان (Back Burner)” ذخیره می شود، تا برنامه ها و پردازش ها با سرعت بیشتری روی دستگاه شما اجرا شوند.
اما گاهی اوقات، همانطور که توسط برخی کاربران تلفن همراه Galaxy S10 و سایر کاربران اندرویدی گزارش شده است، ممکن است خطایی در حافظه Cache رخ دهد که منجر به فرایندهای مهم – در این حالت اتصال دیتای شما – شود و باعث از کار کردن افتادن دیتا شده و دیگر فعال نباشد. برای رفع این مشکل، باید پارتیشن حافظه Cache سیستم خود را، که از صفحه Recovery تلفن شما قابل دسترسی است را پاک کنید.
پس هنگامی که در بخش Recovery هستید، از دکمه های میزان صدا در تلفن خود استفاده کنید تا گزینه “Wipe cache partition” یا “Wipe Cache” را انتخاب کنید، سپس با استفاده از دکمه پاور گزینه را انتخاب کنید.
این روند فقط باید چند ثانیه طول بکشد. پس از اتمام کار، تلفن خود را دوباره راه اندازی کنید.
حالت شبکه درست را فعال کنید
این روش ساده ترین راه ممکن است، احتمال دارد در حین بهروزرسانی، یا به سادگی در تنظیمات پیش فرض تلفن، حالت شبکه (۳G ، ۴G و غیره) تلفن شما تنظیم شده باشد که پوشش بهینه ارائه نمی دهد. به عنوان مثال اگر تلفن ۴G دارید، همیشه باید اطمینان حاصل کنید که ۴G در حالت های شبکه شما انتخاب شده است تا بتوانید به طور بهینه از این سرویس استفاده کنید و بهترین کیفیت دیتا را تجربه کنید یا اگر تلفن شما ۴G نیست اما اگر شما در حالت ۴G تنظیمات گوشی خود را قرار می دهید ولی در محدوده ۴G قرار ندارید، باید انتظار داشته باشید که سیگنال درست توسط گوشی شما دریافت نشود و دچار مشکلاتی در سرعت و یا ارتباط دیتای خود با شبکه اصلی تلفن همراه باشید.
محدودیت دیتا تلفن همراه دارید؟
هر تلفن با سیستم عامل اندروید به شما امکان می دهد محدودیت و هشدارهای مربوط به داده های تلفن همراه خود را برای زمانی که می خواهید به حد خود برسد تنظیم کنید. این محدودیت ها معمولاً به طور پیش فرض روشن نیستند، اما شاید شما قبلاً محدودیتی را تعیین کرده باشید، حالا ممکن است از آن زمان که محدودیت دیتا را در موبایل خود ست کرده اید، فراموش کرده اید که محدودیت داده های تلفن همراه خود را مطابق با آن به روز کنید. برای بررسی این موارد:
۱٫ به Setting رفته و بسته به مدل موبایل خود وارد بخش Mobile Data یا Data Usage شوید.
۲٫ طرح گرافیکی را مشاهده می کنید که به کاربر نشان میدهد چقدر دیتا مصرف کرده است، می توانید با انگشت خود این حد گراف را بالا و پایین ببرید و برای آن سقف جدید تعیین کرده یا سقف مورد نظر را کاهش و افزایش دهید.
۳٫ از طرف دیگر ، می توانید با برداشتن کادر “Limit Mobile Data Usage” ، همه محدودیت های دیتای موبایلتان را خاموش کنید.
ریست کردن به تنظیمات کارخانه
در صورت عدم موفقیت همه روش های گفته شده و روشن نشدن دیتا اندروید، روش تنظیمات مجدد به تنظیمات کارخانه را انجام دهید، یادتان باشد این کار آخرین راه حل شما باشد. زیرا با این کار همه چیز در تلفن شما پاک می شود و همه تنظیمات را به حالت پیش فرض کارخانه می آید. این بدان معنی است که تلفن شما مانند اولین باری که آن را روشن کرده اید عمل خواهد کرد، بدون هیچ اطلاعاتی و همراه با تنظیمات اولیه.
این مسئله تقریباً هرگونه مشکل نرم افزاری که ممکن است با آن روبرو شوید را برطرف می کند. این بهترین راه حل برای بسیاری از مسائل نرم افزاری است، اما همانطور که گفتیم باید به عنوان آخرین راه حل انجام شود، زیرا در صورت درست نشدن مشکل ممکن است حسرت اطلاعاتی را بخورید که از دست داده اید.
مانند بسیاری از فرایندهای دیگر، ریست کردن به تنظیمات کارخانه تقریباً در هر مدل تلفن متفاوت است. برای به دست آوردن دستورالعمل های مرحله به مرحله باید از اینترنت کمک بگیرید یا راهنمای گوشی خود را بخوانید.
مشکل حل نشد
اگر مشکل اتصال به اینترنت گوشی سامسونگ ، هواوی ، شیائومی و… که همگی گوشی های تحت سیستم عامل اندروید هستند، حل نشد، اکنون وقت آن رسیده دیگر کاری نکنید، احتمالاً باید شخصی حرفه ای دستگاه شما را مورد بازرسی قرار دهد. توصیه می کنیم به سازنده تلفن، شرکت مخابراتی یا حتی راهنمای مدل گوشی خود در Google مراجعه کنید.
نظرات و پیشنهادات شما؟
ما در این مطلب سعی کردیم آموزش حل مشکل روشن شدن خودکار دیتای گوشی را برای شما قرار دهیم اگر سوالی یا نظری مشکل روشن نشدن دیتا همراه اول، رایتل و… و یا وصل نشدن تبلت به اینترنت دارید می توانید از قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.
آخرین دیدگاه ها
تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.