نرم افزار اکسل یک نرم افزار قدرتمند برای پردازش اطلاعات و آمار و برنامه ریزی براساس تحلیل این آمار است اما بعضی مواقع اطلاعاتی که شما در چند فایل یا شیت (برگه) مختلف تقسیم شده اند و شما برای پردازش سریعتر و مدیریت بهتر این فایل ها نیاز دارید که آنها را در یک فایل و یک شیت ادغام کنید. ممکن است راهی که در اولین قدم به ذهن برسد کپی و پیست کردن اطلاعات توی یک فایل جدید هست اما امروز در کلاسیک وب قصد داریم برای ادغام فایل های اکسل را در ادامه به شما آموزش دهیم، با ما همراه باشید.
آموزش ادغام فایلها، انتقال خودکار اطلاعات و ترکیب دو یا چند فایل در اکسل
Integration Of Files, Two Columns, Multi-Layers, Automatic Data Transfer And Combining Two Or More Files In Excel
تصور کنید تعداد زیادی فایل اکسل با ساختار یکسان دارید یا کارمندان شما همزمان روی یک موضوع تحقیق و اطلاعات را در فایل اکسل ذخیره می کنند و شما نیاز دارید تا اطلاعات همه آنها را با هم ترکیب و ادغام کنید تا بتونید تحلیل دقیق و درستی از این آمار داشته باشید در این آموزش قرار است ما سه روش برای انتقال خودکار اطلاعات چند فایل اکسل به یک فایل و یک شیت برای شما معرفی کنیم. این روش برای تعداد کمی از فایل ها و شیت ها ممکن است مفید باشد، اما تصور کنید که شما نیاز دارید تا اطلاعات ۱۰۰ فایل و شیت رو ادغام کنید در این جور مواقع کپی و پیست کردن اطلاعات ممکن است حتی بیشتر از بررسی تک تک فایل ها زمان بر باشد. در ادامه آموزش های قبلی ارائه شده در زمینه اکسل کلاسیک وب از جمله ۱۰ قابلیت مهم و مخفی نرم افزارهای مایکروسافت آفیس و معرفی کلیدهای میانبر کیبورد اکسل تصمیم داریم چند روش کاربردی دیگر را نیز برای ترکیب چند یا دو فایل اکسل به شما معرفی کنیم.
چگونه شیت های اکسل را با یکدیگر ادغام کنیم؟
یک راه آسان برای ادغام بیشتر از یک شیت (sheet) در محیط کاری جدید اکسل (workbook) استفاده از روش سریع زیر میباشد :
- ابتدا شیتی که میخواهید عملیات ادغام بر روی آن انجام شود را باز کنید.
- سپس مسیر Home > Format > Move or Copy Sheet را طی کنید.
- سپس از لیست کشویی گزینه (new book) را انتخاب و بر روی دکمه OK کلیک کنید.
روش ادغام چند شیت در یک صفحه
با انجام این کار باید پنجره ای شبیه به عکس زیر برای شما باز شود:
(میانبر : می توانید با کمک دکمه Shift و یا Ctrl همه و یا بخشی از شیت ها رو انتخاب و با راست کلیک روی آنها و انتخاب گزینه Move or Copy Sheet عمل ادغام شیت های اکسل رو انجام بدید)
نحوه ترکیب و ادغام چند فایل اکسل در یک شیت
بعضی مواقع نیاز است تا اطلاعات زیادی را از شیت ها و فایل های مختلف اکسل در یک شیت ادغام کنید این کار هم با امکاناتی که اکسل در اختیار شما قرار می دهد بسیار راحت و ساده است، همان طور که در شکل زیر مشاهده می کنید، اطلاعات مان که در دو فایل جداگانه قرار داده ایم تا نحوه ترکیب و ادغام چند فایل اکسل در یک شیت را به شما آموزش دهیم.
نکته مهم و با اهمیت برای ادغام شیت های اکسل در این روش، ساختار کاملا یکسان فایل ها و شیت ها است همان طور که در شکل بالا مشاهده می کنید هر دو تا فایل دارای ساختار یکسان، تیتر های مشابه و تعداد ستون های برابر هستند البته تعداد ردیف ها تاثیری در روند انجام کار ندارد و ممکن است یک فایل ۱۰۰ ردیف و فایل دیگه فقط ۲ ردیف داشته باشد.
برای ادغام فایل های اکسل از این طریق ابتدا یک فایل خالی جدید ایجاد کنید سپس از تب Data گزینه Consolidate را انتخاب کنید.
با انجام این کار یک پنجره جدید همانند شکل زیر برای شما باز خواهد شد.
با کمک منوی Function گزینه Sum را انتخاب کنید مانند تصویر زیر در بخش Reference داده ها و ستون های مورد نظر خودتان که مایل به ادغام آنها هستید را انتخاب کنید، چنانچه داده های شما در فایل های دیگر ذخیره شدن هم میتوانید با استفاده از دکمه Browse این اطلاعات رو فراخوانی کنید.
بعد از این کار بر روی گزینه Add کلیک کنید تا داده ها به لیست All references اضافه شوند، همچنین با کلیک بر روی چک باکس Create links to source data میتوانید تعیین کنید تا اگر تغییری در فایل منبع ایجاد شد این تغییرات بصورت خودکار در فایل ادغام شده نیز انجام شود.
در پایان روی OK کلیک کنید تا تمام داده های شما در فایل ها و شیت های منتخب در این فایل جدید ادغام شوند و نتیجه این اقدامات خروجی شبیه به شکل زیر خواهد بود:
روش ادغام چند فایل اکسل با استفاده از VBA
حال فرض کنید که شما چند ورک بوک مختلف دارید و مایل هستید تا با ادغام فایل های اکسل همه این اطلاعات را یک جا و کنار هم داشته باشید
برای این کار شما باید از ماکرو و VBA استفاده کنید. قبل از انجام این کار اطمینان حاصل کنید که تمام فایل های موردنظر را در یک پوشه و کنار هم منتقل کرده اید سپس از تب Developer گزینه Visual Basic را انتخاب کنید.
در پنجره باز شده از منوی Insert گزینه Module را انتخاب کرده و کد زیر را کپی و در آنجا پیست کنید.
Path = “C:UsersPeymanAnzalwebMergingSheets”
Filename = Dir(Path & “*.xls”)
Do While Filename <> “”
Workbooks.Open Filename:=Path & Filename, ReadOnly:=True
For Each Sheet In ActiveWorkbook.Sheets
Sheet.Copy After:=ThisWorkbook.Sheets(1)
Next Sheet
Workbooks(Filename).Close
Filename = Dir()
Loop
End Sub
با انجام این کار مشاهده می کنید که یک صفحه جدید که کلیه فایل های اکسل شما در آن با هم ادغام شده اند در محل ذخیره آنها ایجاد شده که میتوانید از اطلاعات آن به خوبی بهره مند شوید.
نظرات و پشنهادات شما ؟
اگر شما هم قابلیت کاربردی دیگری از اکسل میدانید و یا با روش دیگه برای ادغام فایل های اکسل آشنایی دارید که در بالا ذکر نشده بود، تجربیات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه پست با ما به اشتراک بگذارید.
آخرین دیدگاه ها
تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.