مطلب فعلی :

بازاریابی B2B چیست؟ آشنایی با کاربرد و استراتژی های بازاریابی صنعتی

رفتن به بالا

بازاریابی B2B چیست؟ آشنایی با کاربرد و استراتژی های بازاریابی صنعتی

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
بازاریابی B2B چیست؟ آشنایی با کاربرد و استراتژی های بازاریابی صنعتی

بازاریابی B2B چیست؟ آشنایی با کاربرد و استراتژی های بازاریابی صنعتی

شما ممکن است نام بازاریابی B2B یا بازاریابی صنعتی را شنیده باشید. این نوع بازاریابی با سایر انواع آن تفاوت های بیشتری دارد. فعالیت های ویژه در B2B در حدود سال های ۱۹۹۰ میلادی آغاز شده است و استراتژی ها، تعریف ها و روند های مختلفی با آن شکل گرفته اند. اگر می خواهید با B2B آشنا شوید، با ما همراه باشید. امروز در کلاسیک وب بازاریابی B2B را به شما با زبانی ساده معرفی کرده و همینطور استراتژی ها و کاربرد ها مربوط به آن را بررسی خواهیم کرد.

بازاریابی B2B چیست؟ آشنایی با کاربرد و استراتژی های بازاریابی صنعتی

What Is B2B Marketing? Definition, Strategy, and Trends

ما قبلا در کلاسیک وب تعدادی از انواع بازاریابی را به شما معرفی کرده ایم. امروز هم به معرفی مدل B2B خواهیم پرداخت. بازاریابی B2B که به نام بازاریابی صنعتی هم در ایران شناخته می شود، از سالیان بسیار دور مورد استفاده انسان ها قرار گرفته است. اما در ۲۰ سال اخیر توجه ویژه ای به آن شد و تبدیل به یک رشته و عنوان مهم شده است که در ادامه بیشتر در مورد این نوع بازاریابی و مسائل مربوط به آن خواهیم گفت.

بازاریابی B2B چیست؟ ( B2B Marketing)

بازاریابی B2B مخفف عبارت Business to Business Marketing می باشد. همانطور که از نام آن پیدا است، این نوع بازاریابی اشاره به تجارت کسب و کار ها بین سایر کسب و کار ها است. این امر سبب ایجاد تمایز با بازاریابی B2C یا مصرف کننده شده است که در آن کسب و کار ها با مشتریان تعامل دارند.

بازاریابی B2B چیست؟ ( B2B Marketing)

به عبارت دیگر در بازاریابی صنعتی، یک سمت معامله یک کسب و کار است و در سمت دیگر نیز کسب و کار دیگری قرار دارد و قرارداد بین Business می باشد. فرض کنید که یک کارخانه که خود تولید کننده است، برای تهیه محصول خود نیاز به موادی دارد که آن مواد را کارخانه ای دیگر تولید می کند. یعنی در این بین مشتری نهایی یا مصرف کننده، مستقیما درگیر نیست و در نتیجه باید روی مسائل متفاوتی نسبت به بازاریابی معمولی تمرکز کرد. در این نوع بازاریابی تمرکز شرکت ها بیشتر بر سر مسائل مالی می باشد در صورتی که در هنگام کار با مشتری نهایی، به جز مسائل مالی باید بر روی بسیار دیگری از موضوع ها تمرکز کرد.

همچنین آیا با بازاریابی عصبی هم اشنا هستید؟ پیشنهاد می کنیم مطلب بازاریابی عصبی چیست؟ آشنایی با کاربرد، تکنیک و مثال های بازاریابی عصبی را هم مطالعه نمایید.

آموزش B2B ، بازاریابی B2B برای چه کسانی است و چه کاربرد هایی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم، هر شرکتی که به سایر شرکت ها خدمات یا محصولی بفروشد، نیاز به بازاریابی B2B دارد. از آن جایی که معمولا حجم و ارزش اینگونه معاملات بالا است، شرکت ها در قابت با یکدیگر هستند. در این زمان پای گروه ها و افراد خبره بازاریاب B2B در این زمینه و استراتژی های این نوع بازاریابی به میان می آید.

تفاوت بازاریابی B2B و B2C

یکی از سوالاتی که در تعریف بازاریابی صنعتی برای افراد زیادی پیش می آید، تفاوت بین بازاریابی B2B و B2C است که آن ها را مختصرا معرفی می کنیم.

تفاوت بازاریابی B2B و B2C

  • بازار های B2B واحد تصمیم گیری پیچیده تری دارند
  • خریداران B2B منطقی تر هستند
  • محصولات B2B اغلب پیچیده تر هستند
  • تعداد محدود واحد های خرید در بازار های B2B
  • بازارهای B2B دارای بخش های رفتاری و نیاز های کمتری هستند
  • روابط شخصی در بازارهای B2B از اهمیت بیشتری برخوردار است
  • خریداران B2B خریداران طولانی مدت هستند
  • بازار مصرف کننده یا B2C بسیار بیشتر روی بسته بندی تکیه می کند
  • مارکهای فرعی در بازارهای B2B کمتر به چشم می خورند

همینطور برای آشنایی با بازاریابی تلفنی هم مطالعه مطلب راهنما: بازاریابی تلفنی چیست؟ آشنایی با اصول و فنون بازاریابی تلفنی برای شما کاربردی خواهد بود.

گام های ایجاد استراتژی بازاریابی  B2B

برای ایجاد استراتژی های بازاریابی صنعتی در سطح مناسب، باید از گام های مختلفی شروع کرد که آن ها را معرفی می کنیم.

گام های ایجاد استراتژی بازاریابی B2B

  • گام اول: ایجاد دید کلی، فراموش نکنید که برنامه ریزی شکست خورده، برنامه ای برای شکست خوردن است. قبل از هر کاری باید یک دید کلی از اهداف و سایر موارد به دست بیاورید. سپس چهار چوبی را برای فعالیت و چگونگی دستیابی به اهداف خود تعیین کنید.
  • گام دوم: مشخص کردن خریدار و معرفی بازار، این موضوع یک اقدام مهم برای سازمان های B2B است. در این بازاریابی، شما با محدود نسبتا کوچکی از افراد رو به رو هستید. باید آن ها را متقاعد کرده که شما می توانید از پس چالش ها برآیید. پیشنهاد می شود راجب اشخاص مربوطه تحقیق کرده و با انتظارات آن ها آشنا شوید.
  • گام سوم: مشخص کردن تاکتیک ها و کانال های بازریابی، شما باید تعیین کنید که چگونه می خواهید به مقصد خود برسید. با توجه به گام قبلی، باید راهی را معرفی کنید که شکاف هایی که رقبا شما دارند را برطرف می کند و این موضوع را به خوبی به اشخاص متقابل بیان کنید.
  • گام چهارم: یک نماد ایجاد کرده و کمپین راه بیاندازید، با داشتن طرحی در دست، زمان آن است با تشکیل تیم و شرایط، رویکرد خود را به صورت خلاقانه نشان دهید و رو به جلو حرکت کنید.
  • گام پنجم: بررسی و بهبود، فراموش نکنید که این روند مداوم است که شما را در مسیر درست نگه می دارد. شما باید با برنامه ریزی، تحلیل و گزارش گیری همواره رشد کنید و جایگاه خود را بهبود ببخشید.

کانال ها و انواع بازاریابی B2B

حال که با گام های ایجاد استراتژی آشنا شده اید، بهتر است با انواع روش ها و مدل بازاریابی صنعتی هم آشنا شوید.

  • وبلاگ: بلاگی که مدام به روز شود، می تواند پایه اصلی تیم محتوا شود. با رعایت SEO آن را بهبود دهید تا خود را به خوبی نشان دهید.
  • رسانه های اجتماعی: در زمان کنونی، رسانه ها و شبکه های اجتماعی می توانند یکی از معم ترین کانال های معرفی شما باشند. تمرکز خوبی در این زمینه داشته باشید.
  • کتاب های الکترونیکی: دارایی هایی مستقل که دارای ارزش زیادی هستند. آن ها را فراموش نکنید.
  • ایمیل: استفاده از ایمیل همچنان یکی از راه های اثر بخش می باشد.
  • فیلم ها: این نوع محتوا می تواند یکی از تاثیر گذارترین روش ها باشد که به صورت ادغامی با بلاگ ها، رسانه های اجتماعی و ایمیل و.. کاربرد قوی تری دارند.

بهترین روش های بازاریابی B2B  (بازاریابی صنعتی و خدمات)

به عنوان یک بازاریاب خوب در زمینه بازاریابی صنعتی پیشرفته (حوزه B2B )، شما باید با نکات زیر را فراموش نکنید.

بهترین روش های بازاریابی B2B (بازاریابی صنعتی و خدمات)

  • بیاموزید! شما در حال تلاش برای فروش به یک شرکت هستید. باید بر مهارت های شناخت انسان ها، آشنایی با انگیزه ها و احساسات، آشنایی با شرکت ها و تجارت خود مسلط شوید زیرا تاثیر زیادی روی بهبود کار شما دارد.
  • تمرکز روی هدف! برای رسیدن به هدف نیازمند یک تیم خوب هستید. با زمان بندی مناسب و تیم هم فکر، روی هدف تمرکز کنید.
  • تفکرات رهبرانه! تحقیقات نشان می دهد که تصمیم گیرنده های سطح ارشد، تاثیر زیادی روی ارزش آن دارند. پس تفکرات خود را گسترش داده و آینده نگرانه کنید.
  • کار در LinkedIn! مطابق گزارش ها، LinkedIn پرکاربرد ترین بستر رسانه اجتماعی برای بازاریابان B2B است و با آمار ۹۷ درصد، همچنین موثر ترین هم هست. پس آن را فراموش نکنید.
  • تبلیغات مناسب! تبلیغات مناسب نقش زیادی در جذب ذهن مخاطب شما دارد اما تبلیغات شما باید هدفمند باشند.

بازاریابی شبکه ای هم جزو انواع دیگر بازاریابی می باشد. در پایان برای آشنایی با آن مطالعه مطلب Network Marketing یا بازاریابی شبکه ای در ایران و جهان چیست؟ چه مزایا و خطراتی دارد؟ را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز بازاریابی B2B را به شما معرفی کرده و استراتژی ها، کاربرد ها و سایر مطالب مربوط به آن را بررسی کردیم. شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه مدل بازاریابی B2B را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب