قبل از اینکه ۴G معرفی و مورد استفاده قرار بگیرد، همه از شبکه های ۳G استفاده می کردند. استفاده از ۳G به دلیل کندی که داشت خسته کننده بود. در حین استریم یا گشت و گذار در نت چندین با با بافر مواجه می شد. بعدها شبکه ۴G ظهور کرد و جای ۳G را گرفت. اما گاهی با چند مشکل در شبکه های ۴G مواجه می شویم. ممکن است سوال کنید که چرا گوشی ۴G من فقط در حالت ۳G کار می کند؟ 📶 در مقاله امروز کلاسیک وب ما آموزش ۱۹ روش حل مشکل نبودن حالت ۴G/LTE در تنظیمات شبکه اندروید را در اختیار شما قرار می دهیم.
آموزش ۱۹ روش حل مشکل نبودن ۴G/LTE در اندروید
Ways to Fix 4G Not Working on Android
همه برای برقراری ارتباط و یادگیری به اینترنت نیاز دارند. با این دنیای پر سرعتی که با آن روبرو هستیم؛ گوشی همراه با اتصال شبکه کندتر خسته کننده خواهد بود. شبکه نسل چهارم (۴G) از بسیاری جهات زندگی ما را ساده کرده است. استفاده از شبکه نسل پنجم (۵G) در حال رشد است، اما در حال حاضر در همه جا در دسترس نیست. گرچه ۴G به خوبی توسعه یافته است اما بسیاری از ما هنوز با مشکلات ۴G و LTE مواجه هستیم. ممکن است هنگام برقراری تماس تصویری یا گشت و گذار آنلاین یا زمانی که در خانه کار می کنید مشکلات شبکه تلفن همراه را تجربه کنید.
چرا گوشی من به جای ۴G از LTE استفاده می کند؟
گوشی شما ممکن است به دلیل در دسترس بودن شبکه در منطقه خاص، به جای ۴G از LTE استفاده کند. LTE مخفف Long Term Evolution است و در واقع کندتر از ۴G واقعی است اما سریعتر از شبکه های ۳G است. به دلیل در دسترس بودن شبکه در مکانی که در آن هستید، ممکن است گوشی شما به جای ۴G از LTE استفاده کند و یا بلعکس.
مراحل مقدماتی اتصال به شبکه ۴G
برای اتصال به شبکه ۴G باید مراحل اولیه زیر را انجام دهید:
مطمئن شوید که سیم کارت و دستگاه شما با ۴G سازگار است. اگر هر یک از آنها با ۴G سازگاری نداشته باشند نمی توانید به شبکه ۴G متصل شوید.
بررسی کنید که سیم کارت سازگار با ۴G را در اسلات مربوطه قرار داده اید، زیرا تعداد کمی از مدل های گوشی از ۴G در یک اسلات سیم کارت اختصاصی استفاده می کنند.
توجه: از آنجایی که گوشی های هوشمند تنظیمات یکسانی ندارند و از برندی به برند دیگر متفاوت هستند، قبل از اعمال تغییرات، از تنظیمات صحیح اطمینان حاصل کنید. در این مطلب از گوشی OnePlus Nord استفاده شده است.
توصیه می کنیم قبل از مطالعه ادامه این مطلب آموزش فعال سازی اینترنت پرسرعت ۳G ، ۴G و ۴٫۵G سیم کارت ایرانسل را دنبال کنید.
حل مشکل نبودن حالت ۴G/LTE با بیرون آوردن سیم کارت
علت مشکل نبودن حالت ۴G/LTE می تواند به سیم کارت شما برگردد. برای حل این مشکل همه برنامه های در حال اجرای خود را ببندید.
از پین اجکتور سیم کارتی که همراه گوشی ارائه شده است (یا سوزن یا هر وسیله نوک تیز) استفاده کنید و آن را در حفره کنار سینی سیم کارت خود قرار دهید و فشار دهید تا سیم کارت خارج شود.
سینی سیم کارت را بیرون بیاورید و چند ثانیه صبر کنید. سپس دوباره سیم کارت را در آن وارد کنید. منتظر بمانید تا شبکه تلفن همراه برقرار شود. حالا ببینید که آیا دستگاه شما به شبکه ۴G وصل می شود یا خیر.
گوشی خود را ریست کنید و مشکل نبودن حالت ۴G/LTE را حل کنید
اگر حتی بعد از روشن کردن گوشی با مشکلی در شبکه ۴G مواجه شدید دستگاه خود را مجددا راه اندازی کنید. برای این کار:
دکمه پاور را برای چند ثانیه فشار دهید.
روی گزینه Restart ضربه بزنید.
دیتای گوشی را فعال کنید
گاهی اوقات ممکن است فراموش کرده باشید که دیتای گوشی خود را فعال کنید و تعجب کنید که چرا ۴G وصل نیست. برای بررسی این وضعیت:
با کشیدن انگشت خود از بالای صفحه اصلی به پایین نوار اعلان را باز کنید.
روی گزینه Mobile data ضربه بزنید تا فعال شود.
حل مشکل نبودن حالت ۴g/lte در تنظیمات شبکه
اگر به این فکر می کنید که چرا گوشی ۴G من فقط ۳G را دریافت می کند ممکن است به دلیل تنظیمات شبکه اشتباه باشد. برای حل مشکل نبودن حالت ۴g/lte در تنظیمات شبکه مراحل زیر را دنبال کنید:
وارد تنظیمات گوشی خود شوید.
روی Wi-Fi & Network ضربه بزنید.
در اینجا گزینهSIM & Network را انتخاب کنید.
حالا روی Preferred network type تپ کنید.
گزینه ۲G/3G/4G (Automatic) را انتخاب کنید.
توجه: ممکن است دستگاه شما گزینه های دیگری مانند Prefer 4G/LTE یا ۴G خالی را داشته باشد اگر چنین است این گزینه را انتخاب کنید.
شما می توانید برای تغییر حالت شبکه گوشی خود از ۹ روشی که قبلا آموزش دادیم هم استفاده کنید.
حالت هواپیما را غیرفعال کنید
گاهی اوقات غیر فعال کردن حالت هواپیما می تواند به حل مشکل نبودن حالت ۴g/lte کمک کند. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:
با کشیدن انگشت خود از بالای صفحه اصلی به پایین؛ به پنل اعلان دستگاه خود بروید.
روی آیکن حالت هواپیما ضربه بزنید تا اگر به طور پیش فرض غیرفعال است آن را فعال کنید.
چند ثانیه صبر کنید و روی آیکن حالت هواپیما ضربه بزنید تا غیرفعال شود.
حالا به همان روش اولی که توضیح داده شد به شبکه سلولی متصل شوید.
برای حل مشکل نبودن ۴g/lte در اندروید بلوتوث را غیرفعال کنید
ممکن است بلوتوث با اتصال Wi-Fi گوشی همراه شما تداخل داشته باشد و مشکلاتی را در شبکه تلفن همراه نیز ایجاد کند. برای حل این مشکل مراحل زیر را دنبال کنید:
با کشیدن انگشت خود از بالای صفحه اصلی به پایین؛ به پنل اعلان دستگاه خود بروید.
روی آیکن بلوتوث ضربه بزنید تا غیرفعال شود.
Mobile Data Limit را غیرفعال کنید
برخی کاربران ترجیح می دهند از دیتای روزانه خود به صورت محدود استفاده کنند، بنابراین ویژگی محدودیت دیتای گوشی را فعال می کنند. غیرفعال کردن این ویژگی برای محدود کردن استفاده از دیتای گوشی ممکن است مشکل نبودن ۴g/lte در اندروید را حل کند. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:
به تنظیمات گوشی خود بروید و روی Wi-Fi & Network ضربه بزنید.
سپس روی گزینه Data usage ضربه بزنید.
Billing Cycle را انتخاب کنید.
گزینه Auto-disconnect from the network را غیرفعال کنید.
حالا دیتای گوشی خود را با کمک روش اول فعال کنید.
حل مشکل نبودن حالت ۴g/lte با ریست Access Point Names (APNs)
یکی از پاسخ های این سوال که چرا گوشی من به جای ۴G وضعیت LTE را نشان می دهد، ریست Access Point Names (APNs) است. این APN وظیفه ریست آدرس IP و گیتوی هایی (دروازه هایی) برای اتصال به شبکه را به عهده دارند. برای رفع این مشکل مراحل زیر را دنبال کنید:
به تنظیمات دستگاه خود بروید و روی Wi-Fi & Network ضربه بزنید.
سپس روی SIM & Network ضربه بزنید.
سیم کارت مربوطه (به عنوان مثال سیم کارت ۱ ) را برای استفاده از شبکه ۴G در بخش SIM SETTING انتخاب کنید.
سپس، روی Access Point Names ضربه بزنید.
حالا در گوشه سمت راست بالای صفحه، روی آیکن سه نقطه افقی ضربه بزنید.
در نهایت بر روی گزینه Reset to default ضربه بزنید.
با این کار تنظیمات اینترنت و MMS شما ریست می شود. حالا با استفاده از روش اول دیتای گوشی را فعال کنید.
پروتکل APN را روی IPv4/IPv6 تنظیم کنید
اکثر گوشی ها به شما اجازه تنظیم پروتکل APN را نمی دهند. اگر موبایل شما این گزینه را دارد، مطمئن شوید که پروتکل APN را به IPv4/IPv6 تغییر داده اید و برای حل مشکل نبودن ۴g/lte در اندروید اقدام کرده اید.
همانطور که در روش بالا نشان داده شد به مسیر Settings > Wi-Fi & Network > SIM & Network > SIM SETTING > Access Point Names بروید.
در اینجا، روی APN خود ضربه بزنید.
به پایین اسکرول کنید و APN protocol را انتخاب کنید.
سپس، گزینه IPv4/IPv6 را انتخاب کنید.
حالا دیتای گوشی خود را فعال کنید.
حل مشکل نبودن ۴g/lte در اندروید با ورود دستی به تنظیمات APN
برخی از آپدیت های اندروید ممکن است منجر به مشکلاتی در تنظیمات APN شوند. ار ریست APN به حالت پیش فرض کمکی نکرد، APN را به صورت دستی تنظیم کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:
همانطور که در روش بالا نشان داده شد به مسیر Settings > Wi-Fi & Network > SIM & Network > SIM SETTING > Access Point Names بروید.
روی آیکن + در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید.
APN details را اضافه کنید (جزئیات APN در وب سایت رسمی اپراتور وجود دارد).
پس از وارد کردن جزئیات، روی آیکن سه نقطه افقی در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید.
و برای ذخیره تغییرات اعمال شده گزینه Save را انتخاب کنید.
در نهایت APN option تازه ایجاد شده را از لیست انتخاب کنید.
حل مشکل نبودن حالت ۴G/LTE با ریست تنظیمات شبکه اندروید
اگر ریست دستگاه و تغییر APN جواب نداد، تنظیمات شبکه خود را ریست کنید. با این کار تمام اتصالات شبکه، شبکه تلفن همراه و تنظیمات بلوتوث شما ریست می شود و مشکل نبودن حالت ۴G اندروید برطرف می شود.
به تنظیمات گوشی خود بروید و روی System تپ کنید.
در System settings، روی Reset options ضربه بزنید.
روی گزینه Reset Wi-Fi, Mobile & Bluetooth ضربه بزنید.
در نهایت بر روی گزینه Reset Settings ضربه بزنید.
با ضربه زدن روی این گزینه، از شما خواسته می شود که پین یا رمز عبور خود را (در صورت وجود) وارد کنید. این کار را انجام دهید و دوباره روی گزینه Reset settings ضربه بزنید.
سیستم عامل اندروید را آپدیت کنید
اگر شبکه ۴G شما به LTE تغییر کند سرعت شبکه کاهش پیدا می کند. گاهی اوقات آپدیت دستگاه ممکن است مشکل نبودن حالت ۴G/LTE را حل کند. برای آپدیت سیستم عامل اندروید خود مراحل زیر را دنبال کنید:
به تنظیمات دستگاه خود بروید.
به پایین اسکرول کنید و روی System تپ کنید.
اکنون روی System updates ضربه بزنید.
دستگاه شما بروزرسانیها را بررسی میکند.
اگر آپدیتی وجود دارد آن را نصب کنید و دستگاه خود را ریست کنید.
اگر دستگاه شما آپدیت باشد به شما گفته می شود که سیستم شما به روز است.
حل مشکل نبودن حالت ۴G/LTE در تنظیمات شبکه اندروید با بررسی سیگنال
اگر با مشکل نبودن حالت ۴G/LTE در تنظیمات شبکه اندروید و سیگنال همچنان در دستگاه شما ناپدید می شود. این نشان می دهد که مشکل شبکه وجود دارد. اگر قبلا اتصال LTE خوبی در همین منطقه داشتید، سعی کنید به مکانی بروید که ممکن است سیگنال قوی تری داشته باشد. برای بررسی، می توانید از دستگاه سازگار دیگری استفاده کنید. مطمئن شوید که گوشی دوم قبلا با همان شبکه کار می کند و قابلیت LTE دارد. سیم کارت خود را در ان قرار دهید و ببینید که ۴G LTE نشان داده می شود یا خیر. اگر حالت شبکه ۴G نشان داده شود و به طور عادی کار کند می تواند به این معنی باشد که گوشی اولیه شما مشکل دارد.
همچنین می توانید از ۷ سرویس مشاهده مناطق تحت پوشش ۴G و ۳G همراه اول ، ایرانسل و.. کمک بگیرید.
افزودن گزینه ۴g lte only به گوشی شیائومی ، سامسونگ و غیره
برای دانلود ۴g toggle برای سامسونگ ، شیائومی و غیره می توانید از برنامه ۴G LTE Only Mode Switch استفاده کنید. این برنامه به شما کمک می کند سیگنال ۴G LTE را پیدا کرده و جستجو کنید. هنگامی که به حالت ۴G دست پیدا می کنید، هیچ سیگنال ۲G/3G دیگری توسط تلفن شما دریافت نمیشود، بنابراین دستگاه شما همیشه در شبکه ۴G باقی خواهد ماند.
افزودن گزینه ۴g lte only به گوشی سامسونگ بدون روت
اگر بعد از نصب آپدیت اندروید گزینه ۴g lte only در گوشی سامسونگ ، هواوی و غیره شما باقی نماند، ممکن است مشکل در حافظه کش سیستم وجود داشته باشد. گاهی اوقات حافظه کش سیستم ممکن است بعد از تغییرات در سراسر سیستم مانند بعد از آپدیت، خراب یا قدیمی شود. برای بررسی، سعی کنید پارتیشن کش را پاک کنید تا اندروید مجبور شود پارتیشن جدیدی بسازد. در ادامه نحوه انجام این کار آورده شده است:
دستگاه را خاموش کنید.
کلید افزایش صدا و کلید Bixby را فشار دهید و نگه دارید، سپس کلید پاور را فشار داده و نگه دارید.
هنگامی که لوگوی سبز رنگ Android را مشاهده کردید همه کلیدها را رها کنید. حالا گزینه های منوی ریکاوری اندروید نشان داده می شود.
کلید کاهش صدا را چند بار فشار دهید تا wipe cache partition انتخاب شود.
برای انتخاب دکمه پاور را فشار دهید.
کلید کاهش صدا را فشار دهید تا Yes انتخاب شود و دکمه پاور را فشار دهید.
هنگامی که پارتیشن کش کامل شد Reboot system now را انتخاب کنید.
برای راه اندازی مجدد دستگاه، کلید پاور را فشار دهید.
حل مشکل نبودن حالت ۴G/LTE با سیف مد
یکی دیگر از دلایل احتمالی شما وجود یک برنامه جانبی بد است. برای بررسی، دستگاه را در حالت Safe Mode اجرا کنید. برای انجام این کار:
دکمه پاور را فشار دهید و نگه دارید تا پنجره Power off ظاهر شود و بعد آن را رها کنید.
Power off را تپ کنید و نگه دارید تا زمانی که فرمان Safe Mode ظاهر شود و بعد آن را رها کنید.
برای تایید روی Safe Mode تپ کنید.
تکمیل فرایند ممکن است تا ۳۰ ثانیه طول بکشد.
بعد از راه اندازی مجدد، Safe Mode در پایین سمت چپ صفحه اصلی ظاهر می شود.
به خاطر داشته باشید که برنامه های جانبی در این حالت غیرفعال هستند، بنابراین آنچه می توانید استفاده کنید برنامه های از قبل نصب شده است. اگر مشکل نشان ندادن ۴G LTE در حالت ایمن ظاهر نمی شود به این معنا است که مشکل به خاطر یک نرم افزار ناسازگار است. برنامه هایی که اخیرا نصب کرده اید را نصب کنید و ببینید که آیا مشکل برطرف شده است یا نه.
حل مشکل نبودن حالت ۴G/LTE در تنظیمات شبکه اندروید با ریست کارخانه
اگر هیچ یک از راه حل های بالا تا به حال جواب نداده است، گوشی خود را ریست فکتوری کنید. ریست فکتوری یا تنظیمات کارخانه نرم افزارها و همه تنظیمات را پاک می کند.
توجه کنید در این روش تمام دادهای شما از گوشی پاک میشوند.
هارد ریست در گوشی سامسونگ از طریق منو
یک نسخه پشتیبان از اطلاعات خود ایجاد کنید و اکانت گوگل خود را حذف کنید.
وارد تنظیمات گوشی شوید.
وارد General management شوید.
Reset را تپ کنید.
Factory data reset را انتخاب کنید.
اطلاعات را بخوانید و بعد برای ادامه روی Reset تپ کنید.
برای تایید عملکرد روی Delete All ضربه بزنید.
هارد ریست در گوشی سامسونگ با استفاده از دکمه های سخت افزاری
اگر گوشی شما بوت نمی شود یا بوت می شود اما منوی تنظیمات غیرقابل دسترس است می توانید این مراحل را دنبال کنید.
ابتدا دستگاه را در حالت Recovery Mode بوت کنید. هنگامی که با موفقیت به Recovery دسترسی پیدا کردید، رویه اصلی ریست مناسب را شروع کنید. قبل از اینکه بتوانید به ریکاوری دسترسی پیدا کنید ممکن است کمی تلاش کنید، بنابراین صبور باشید و دوباره سعی کنید.
در صورت امکان یک نسخه پشتیبان از اطلاعات شخصی خود ایجاد کنید.
همچنین مطمئن شوید که اکانت گوگل خود را حذف کرده اید.
دستگاه را خاموش کنید. اگر دستگاه خاموش نمی شود هرگز نمی توانید به حالت ریکاوری بوت کنید. اگر نمی توانید دستگاه را به طور منظم از طریق دکمه پاور خاموش کنید صبر کنید تا باتری گوشی تمام شود. بعد قبل از راه اندازی در حالت ریکاوری، گوشی را به مدت ۳۰ دقیقه شارژ کنید.
دکمه افزایش صدا و دکمه Bixby (در سامسونگ) را همزمان فشار داده و نگه دارید.
در حالی که همچنان کلیدهای افزایش صدا و بیکسبی را نگه داشته اید دکمه پاو را فشار داده و نگه دارید.
حالا منوی Recovery screen ظاهر می شود. وقتی این منو را مشاهده کردید دکمه ها را رها کنید.
از دکمه کاهش صدا استفاده کنید تا زمانی که Wipe data/factory reset انتخاب شود.
دکمه پاور را فشار دهید تا Wipe data/factory reset را انتخاب کنید.
از دکمه کاهش صدا برای انتخاب Yes استفاده کنید.
دکمه پاور را فشار دهید تا تنظیم مجدد کارخانه را تایید کنید.
با ارائه دهنده خدمات شبکه خود تماس بگیرید
اگر هیچ یک از روش های بالا برای شما جواب نداد با ارائه دهنده خدمات شبکه خود تماس بگیرید. شما می توانید از طریق شبکه های اجتماعی یا پشتیبان آنلاین این موضوع را مطرح کنید.
گوشی خود را تعمیر کنید
اگر ارائه دهنده خدمات شبکه شما هیچ مشکلی از جانب خود را گزارش نداد، پس ممکن است گوشی شما مشکل سخت افزاری پیدا کرده باشد. بهتر است با یک تکنسین برای هر گونه آسیب سخت افزاری مشورت کنید. حتی ممکن است مشکلات کارخانه ای باعث ایجاد مشکل نبودن ۴g/lte در اندروید شود که باید به شرکت گارانتی کنند گوشی خود مراجعه کنید.
نظرات و پیشنهادات شما؟
در آموزش ۱۹ روش حل مشکل نبودن حالت ۴G/LTE در تنظیمات شبکه اندروید ما سعی کردیم تمام راه حل های توصیه شده را به شما آموزش دهیم. اگر نکته ای وجود دارد که از قلم افتاده است و یا روش دیگری می شناسید می توانید در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.
آخرین دیدگاه ها
تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.