مطلب فعلی :

آموزش برگرداندن و بازیابی فایل ورد ذخیره نشده با چند ترفند مخفی

رفتن به بالا

آموزش برگرداندن و بازیابی فایل ورد ذخیره نشده با چند ترفند مخفی

نوشته admin

1 ماه قبل

بدون دیدگاه

آموزش

مجله اینترنتی دانستنی ها
آموزش برگرداندن و بازیابی فایل ورد ذخیره نشده با چند ترفند مخفی

آموزش برگرداندن و بازیابی فایل ورد ذخیره نشده با چند ترفند مخفی

از بین رفتن اطلاعات یا فایل های ورد ذخیره نشده📂 در حین کار یا پس از تمام شدن آن میتواند یک دردسر بزرگ باشد.

اما لازم نیست نگران باشید زیرا مایکروسافت ورد، چندین قابلیت دارد که میتوانید در این مواقع از آنها برای رفع این مشکل استفاده کنید و فایل‎‌های ذخیره نشده را برگردانید. در این مطلب از کلاسیک وب به آموزش برگرداندن و بازیابی فایل ورد ذخیره نشده با چند ترفند مخفی می پردازیم.

چگونه فایل ورد ذخیره نشده را برگردانیم؟

?How to Restore an Unsaved Microsoft Word File

به طور خلاصه برای برگرداندن فایل ورد ذخیره نشده میتوانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • در صورتی که قبلا یک نسخه از فایل را به صورت ذخیره شده در سیستم داشته باشید میتوانید با باز کردن دوباره آن، از پنل Document Recovery در سمت چپ صفحه استفاده کنید و آخرین تغییرات را برگردانید.
  • اگر به طور کامل فایل را در اختیار نداشتید، برنامه ورد را باز کنید، به آدرس File> Manage Document بروید و Recover Unsaved Documents را انتخاب کنید تا اسناد ذخیره شده را ببینید.
  • اگر قابلیت بک آپ گیری از طریق OneDrive یا Time Machine فعال باشد، میتوانید فایل پشتیبان ذخیره شده را در این برنامه‌ها مشاهده کنید.
  • در صورتی که هیچ یک از روش‌ها امکان پذیر نبود، به صورت دستی وارد مسیر File> More > Options> Save در ورد شوید. حال Brows را بزنید و فایل های با پسوند  .asd را پیدا و بازیابی کنید. شما میتوانید این پسوند را در درایو C کامپیوتر نیز جستجو کنید.
  • از طریق File Explorer ویندوز یا بخش Open >Brows برنامه ورد به دنبال فایل‌هایی با پسوند .tmp و .wbk بگردید.

به خاطر داشته باشید که این راهکارها مربوط به فایل‌هایی است که به صورت ذخیره نشده، بسته میشوند. پس شما نمیتوانید فایل‌هایی را که دکمه Don’t save را در زمان بستن انتخاب کرده‌اید با این روش‌ها برگردانید.

۱- بازگردانی فایل ها از طریق پنل Document Recovery

برنامه Microsoft Word داری بخشی مخصوص به بازگردانی اسناد ذخیره نشده است. با استفاده از این بخش میتوان در مواقعی که اتفاق غیر منتظره ای بیافتد یا فایل بپرد، آن را مجددا بازیابی کرد و به ادامه کار پرداخت. در این فرایند فایل به صورت خودکار و اتوماتیک ذخیره میشود بنابراین اگر حتی شما هم به صورت دستی تغییرات را Save نکرده باشید، همچنان می توانید نسخه بازیابی شده را با وجود تغییرات در اختیار داشته باشید.

معمولا زمانی که فایل بازگردانی شده را مجددا باز میکنید میتوانید در پنل سمت چپ صفحه، آخرین تغییرات اعمال شده روی آن را ببینید و در صورت تمایل به کار کردن با همان نسخه ادامه دهید. بخش Document Recovery میتواند فایل های ذخیره شده خود سیستم را به شما با جزئیاتی مثل آخرین تاریخ و ساعتی که بر روی آن کار کرده‌اید را نشان دهد. بنابراین با زدن روی آن میتوانید کار را از همان مرحله ادامه دهید.

برگرداندن فایل ورد ذخیره نشده

همچنین بخش Recovered را میتوان از صفحه اصلی مایکروسافت ورد نیز مشاهده کرده. در صورتی که فایل ذخیره نشده ای وجود داشته باشد، با باز کردن برنامه میتوان از سمت چپ صفحه قسمت Recovered را مشاهده کرده. با زدن بر روی Show Recovered Files تمامی فایل های بازیابی شده قابل مشاهده و استفاده است.

بازیابی فایل ورد ذخیره نشده

اگر بخش Document Recovery برای شما نمایش داده نشد، به معنای آن است که ورد هیچ ذخیره‌ای از فایل شما ثبت نکرده است. در صورتی که قادر به باز کردن فایل‌هایتان نبودید، میتوانید از راهکارهای رفع مشکل باز نشدن فایل ورد استفاده کنید.

۲- برگرداندن مدارک ذخیره نشده از طریق پوشه Auto Recover

پوشه Auto Recover  یا بازیابی خودکار بخشی است که ورد اطلاعات مربوط به تغییرات فایل را به صورت اتوماتیک در آن ذخیره میکند و به شما این امکان را میدهد تا در صورت بروز مشکلات سیستمی یا نرم افزاری دوباره بتوانید برخی از اطلاعات را برگردانید. برای استفاده از این قابلیت مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا برنامه مایکروسافت ورد را باز کنید. سپس روی منوی فایل (File) در گوشه سمت چپ، بالای صفحه بزنید. حال وارد بخش Info از نوار ابزارهای سمت چپ شوید و Manage Document را انتخاب کنید.

فولدر AutoRecover در ورد

در مرحله بعدی Recover Unsaved Documents را انتخاب کنید تا بتوانید بازیابی فایل ورد ذخیره نشده را مشاهده کنید. در لیست نمایش داده شده به دنبال فایل مورد نظرتان بگردید. این فایل‌ها معمولا پسوند ASD دارند و به عنوان ذخیره خودکار برنامه ورد در سیستم ثبت شده‌اند. با زدن روی آنها و انتخاب گزینه Open میتوان به این اسناد دسترسی داشت.

برگرداندن مدارک ذخیره نشده

مراحل بازیابی فایل‌های ورد در سیستم macOS

در سیستم عامل macOS نیز با استفاده از روش زیر به سادگی از طریق پوشه AutoRecover فایل مورد نظرتان را برگردانید. ابتدا روی آیکون Finder بزنید. سپس کل کامپیوتر را به عنوان محل جستجو انتخاب کنید یا محل ذخیره شدن فایل‌های بازیابی ورد را  مشخص نمایید. حال AutoRecovery را در قسمت سرچ تایپ کنید تا لیست فایل‌های ذخیره نشده، نمایش داده شود. در نهایت روی فایل مورد نظرتان بزنید تا بتوانید آن را مجددا باز کنید.

مراحل بازیابی فایل‌های ورد در سیستم macOS

۳- بازیابی اسناد ذخیره نشده از طریق OneDrive یا Time Machine Backup

در صورتی که قابلیت AutoSave در ورد روشن باشد، شما به سادگی میتوانید فایل‌هایتان را دائما در فضای ابری OneDrive پشتیبان گیری و ذخیره کنید. البته این قابلیت در صورتی است که One drive روی سیستم شما فعال شده باشد و ویندوز را از اتصال به آن منع نکرده باشید. بنابراین این روش یک راهکار مطمئن برای ویرایش فایل‌های حساس است.

برای باز کردن مدارک ذخیره شده فایل ورد در OneDrive وارد حساب کاربریتان شوید و به بخش My files بروید. در این بخش میتوانید فایل ذخیره شده را به همراه جزئیات آخرین ویرایش مشاهده و استفاده کنید.

بازیابی اسناد ذخیره نشده از طریق OneDrive

برای بازیابی فایل ورد پاک شده در macOS،میتواند اسناد ذخیره شده خودکار را با استفاده از پشتیبان‌گیری Time Machine بازیابی کنید. برای اینکار مراحل زیر را انجام دهید:

روی آیکون Time Machine در منو کلیک کنید تا Time Machine اجرا شود. در بخش بک آپ‌ها، فایل وردی که به دنبال آن هستید را پیدا کنید. روی فایل پیدا شده بزنید و با زدن دکمه Restore آن را بازیابی کنید.

بازیابی اسناد ذخیره نشده از طریق Time Machine Backup

به این مسئله توجه داشته باشید که OneDrive یا Time Machine برای ذخیره سازی بک آپ فایل‌ها باید از قبل فعال سازی و تنظیم شده باشند. در غیر این صورت باید روش دیگری را برای بازیابی نسخه قبلی ورد انتخاب کنید.

۴- روش بازیابی اسناد ورد به صورت دستی

اگر هیچ یک از راهکارهای بالا نتوانست به شما کمکی کند، امکان دسترسی به برخی از فایل‌ها از طریق قابلیت Auto Recover وجود دارد. برای اینکار ابتدا دکمه Strat ویندوز را بزنید. در بخش سرچ .asd را جستجو کنید و محل آنها را از طریق آدرس بالای صفحه یادداشت کنید.

اگر از طریق روش گفته شده نتوانستید مسیر درست را برای بازیابی فایل ورد خراب شده یا پریده پیدا کنید، برنامه ورد را باز کنید و به مسیر File> More > Options بروید. حالا در صفحه باز شده از بخش‌های کناری وارد قسمت Save شوید. حال میتوانید در مقابل AutoRecover file location آدرس محل ذخیره سازی فایل‌های پشتیبان ورد را مشاهده کنید و با زدن Brows آن‌ها را پیدا و بازیابی کنید.

بازیابی فایل ورد ذخیره نشده

اگر در این بخش سیستم موفق به پیدا کردن فایل با پسوند .asd شد، میتوانید از همین طریق فایل را بازگردانی کنید. 

در غیر این صورت آدرس نوشته شده در بخش AutoRecover file location را کپی کنید و سپس آن را در بخش جستجوی ویندوز سرچ کنید. پس از پیدا کردن فایل از پوشه در صورت وجود فایل‌های ذخیره میتوانید آنها را ببینید. فایل های ذخیره خودکار ورد با فرمت .asd را میتوانید در همین بخش باز کنید.

بخش AutoRecover file location در ورد

۵- بازیابی فایل ورد ذخیره نشده از طریق فایل‌های موقت .tmp

اگر با استفاده از روش قبلی موفق به پیدا کردن فایل‌های .asd نشدید، همچنان یک روش دیگر را میتوانید امتحان کنید. بخش فایل‌های موقت یا Temporary files داده‌های موقتی هستند که ورد از برنامه ها ذخیره میکند. برای دسترسی به آنها با استفاده از File Explorer، فایل‌های با پسوند .tmp را سرچ کنید. شما همچنین میتوانید این فایل‌ها را از آدرس C:UsersenteryourusernamehereDocuments نیز پیدا کنید و در این مسیر .tmp را جستجو کنید.

شما همچنین میتوانید در مسیری ساده‌تر وارد برنامه مایکروسافت ورد شوید و پس از وارد شدن به بخش File از بالای صفحه، از ابزارهای سمت چپ Open را انتخاب کنید. حال در نوار جستجوی بالای صفحه پسوند .tmp را سرچ کنید تا تمامی فایل‌های مربوط به این پسوند را در درایو C مشاهده کنید.

پس از پیدا کردن فایل از آن یک کپی بگیرید و سپس پسوند آن را به .doc یا .docx تغییر دهید.

بازیابی فایل ورد ذخیره نشده از طریق فایل‌های موقت

۶- گزینه Backup Copy را فعال کنید و فایل‌های بک آپ را جستجو کنید

یکی دیگر از راهکارهایی که میتوان از طریق آن اسناد ذخیره شده مایکروسافت را مشاهده کرد، پیدا کردن فایل‌های پشتیبان با پسوند .wbk است. برای بازیابی فایل ورد حذف شده از این طریق، گزینه Backup copy باید فعال شده باشد. برای اینکار به مسیر File > More >Options >Advanced بروید و وارد بخش Save شوید. علامت تیک کنار گزینه Always create backup copy را فعال کنید و با زدن Ok تغییرات را ذخیره کنید.

فعالسازی گزینه Backup Copy

حال مجددا میتوانید از طریق File Explorer ویندوز یا بخش Browse ورد، فایل‌های ذخیره شده با پسوند wbk. را  با عنوان Backup of مشاهده کنید. این فایل‌ها به سادگی پس از دو بار کلیک باز میشوند و شما با این روش میتوانید حفظ مدارکتان را تضمین کنید.

تنظیمات بیشتر ذخیره سازی فایل‌های ورد

اگر تمایل داشتید تنظیمات بیشتری همچون برگرداندن ورد به چند ساعت قبل انجام دهید و از جزئیات ذخیره سازی فایل‌هایتان مطلع شوید میتوانید با شخصی سازی روند ذخیره سازی اینکار را انجام دهید. ابتدا لازم است از بخش فایل به مسیر More > Options  بروید و وارد برگه Save شوید. در این قسمت از بخش میتوانید مشخص کنید هر چند دقیقه یکبار فایل به صورت خودکار ذخیره شود. حالت پیشفرض ۱۰ دقیقه است اما شما میتوانید آن را کمتر یا بیشتر نیز کنید.

بازیابی فایل ورد ذخیره نشده

سوالات متداول

آیا این روش برای همه نسخه های ورد کار میکند؟

بلکه روش‌های گفته شده در این مطلب را میتوانید برای بازیابی فایل ورد ذخیره نشده 2019 ، 2013 ، 2007 ، 2016 استفاده کنید. البته ممکن است برای هر بازگردانی هر فایل یکی از این روش‌ها پاسخگو باشد.

چگونه فایل ورد را قفل کنیم؟

برای قفل کردن فایل‌های ورد، پس از باز کردن مدرک مورد نظر به منوی File بروید و گزینه Info را انتخاب کنید. حال روی Protect Document کلیک کنید و گزینه Encrypt with Password را انتخاب نمایید. در نهایت یک رمز عبور معین و آن را تایید کنید.

چگونه فایل ورد را قابل ویرایش کنیم؟

اگر قصد ویرایش یک فایل قفل شده را داشته باشید میتوانید وارد منوی Review برنامه ورد شوید و گزینه Restrict Editing را انتخاب کنید. حال از پنل روی Stop Protection بزنید و رمز عبور فایل را وارد کنید. از این پس میتوانید به سادگی فایل را ویرایش کنید.

جمع بندی

خوشبختانه روش‌های مختلفی از جمله استفاده از قسمت پنل Document Recovery، بخش Recover Unsaved Documents و بازیابی بک آپ‌های ذخیره شده در  OneDrive یا Time Machine برای برگرداندن فایل‌های ورد وجود دارد. شما با امتحان کردن این روش‌ها میتوانید یک شانس دیگر برای در اختیار داشتن مدارکتان بدست بیاورید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا برای شما هم پیش آمده با قطع شدن برق یا مشکلات سیستمی و نرم افزاری فایل ورد تان به صورت ذخیره نشده بپرد؟ به نظر شما از چه طریقی میتوان بازیابی فایل ورد جایگزین شده را انجام داد؟ لطفا نظرات و تجربیات خودتان را با ما در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 ماه قبل
  • بدون دیدگاه
  • آموزش

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب