مطلب فعلی :

آموزش تصویری ترفند و اصول رانندگی در برف

رفتن به بالا

آموزش تصویری ترفند و اصول رانندگی در برف

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
آموزش تصویری ترفند و اصول رانندگی در برف

آموزش تصویری ترفند و اصول رانندگی در برف

رانندگی در طول زمستان 🚗 و با وجود هشدارهای هواشناسی و جاده‌های پوشیده از برف می‌تواند بسیار خطرناک باشد. معمولا به رانندگان توصیه می‌شود که در چنین هوایی که جاده‌ها یخ زده و لغزنده هستند، سفر نروند. در این مطلب از کلاسیک وب به آموزش تصویری ترفند و اصول رانندگی در برف میپردازیم.

نکات مهم رانندگی در برف

?How to Drive in the Snow

رانندگی در برف و کولاک می‌توانید بسیار خطرناک باشد. توصیه می‌شود تنها سفرهای مهم و ضروری را در این شرایط انجام دهید و تا جایی که امکان دارد از رانندگی در برف و باران اجتناب کنید. اگر مجبور شدید در چنین هوایی رانندگی کنید، باید نکاتی را در نظر بگیرید و اقداماتی را انجام دهید. در این مطلب از کلاسیک وب ترفندهای رانندگی در برف را آموزش می‌دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

اصول رانندگی در برف: بخش اول

پیش از سفر باید وسیله نقلیه خود را برای رانندگی آماده کنید. قبل از حرکت، شیشه‌های جلو و جانبی، چراغ‌های جلویی، ترمز و عقب را با یک یخ تراش و برس از برف و یخ پاک کنید. در هنگام رانندگی در برف و کولاک، خودرو را متوقف کنید و در صورت لزوم شیشه‌ها و چراغ‌ها را پاک کنید. برف را از روی پلاک خودرو هم پاک کنید. یخ شکن جلو و عقب را روشن کنید تا در زمان رانندگی شیشه‌ها تمیز بمانند. تهویه مطبوع را هم روشن کنید تا پنجره‌ها از داخل بخار نزنند.

اصول رانندگی در برف

در زمان رانندگی چراغ‌ها جلو را همیشه روشن بگذارید. فرقی ندارد که روز باشد یا شب. این مسئله موجب می‌شود تا وسیله نقلیه شما در حالی که هنوز برف می‌بارد و مه همه جا را فرا گرفته است، سایر رانندگان بتوانند شما را بهتر ببینند.

رانندگی در برف بدون زنجیر چرخ

در چنین هوایی باید آهسته برانید. در خودروهایی که دارای گیربکس دستی هستند، با دنده سبک برانید تا کشش ماشین را در جاده افزایش دهید. به هیچ عنوان از سایر لوازم نقلیه سبقت نگیرید.

اصول رانندگی در برف

برای این که ترمز خودرو در چنین شرایطی به درستی کار کند، به انقباض نیاز دارد. برای همین باید سرعت خودرو پایین باشد تا چرخش‌ها و توقف‌ها به درستی انجام شوند و فرایند انقباض شدن نیز به درستی اجرا شود. سرعت وسیله نقلیه را به گونه‌ای کاهش دهید که از حد مجاز کمتر نشود. از انجام هر گونه حرکات ناگهانی خودداری کنید. وقتی جایی نگه می‌دارید، فرمان را تکان ندهید. در عوض، ترمز خودرو را به آرامی تکان دهید. روی یخ نیز ترمز را قفل نکنید. زیرا ممکن است منجر به از دست دادن کنترل و فرمان خودرو شوید. با سرعت پایین‌تری شتاب خودرو را افزایش دهید. به هیچ عنوان به رانندگی در برف بدون زنجیر چرخ نپردازید زیرا بسیار خطرناک است.

ترفند رانندگی در برف: بخش دوم

آهسته برانید

نکته کلیدی رانندگی در برف و کولاک، رانندگی با سرعت پایین است. حرکات تند و ناگهانی موجب می‌شود تا کنترل لاستیک‌ها در جاده‌ای که چسبندگی ضعیفی دارد و لغزنده است، سخت شود. به همین دلیل، هر حرکتی باید ملایم و تدریجی باشد. فرض کنید که یک فنجان پای داغ را روی پای خود گذاشته‌اید و مجبور هستید با وجود آن رانندگی کنید! پس حداکثر احتیاط لازم را به خرج دهید.

ترفند رانندگی در برف

حرکات بعدی را پیش بینی کنید

هر چه جاده لغزنده‌تر باشد، شما باید بیشتر به آینده فکر کنید. باید بدانید که در مرحله بعد رانندگی خود چه می‌خواهید انجام دهید. زمانی که جاده خیس است، فاصله خود را با ماشین جلویی دو برابر کنید. وقتی جاده یخ زده است، این فاصله را سه برابر کنید. رانندگی در این شرایط نیاز به تمرکز بیشتری دارد.

ترفند رانندگی در برف

رانندگی در برف بدون زنجیر چرخ

رو به روی خود را نگاه کنید

اگر احساس کردید که ماشین شما در حال لغزیدن است، همیشه باید به جایی نگاه کنید که می‌خواهید بروید نه جایی که ماشین در آن لحظه دارد کشیده می‌شود. اجازه ندهید هر چیزی نگاه شما را درگیر کند. رانندگان مسابقات همیشه می‌گویند که خودرو به جایی می‌رود که شما دنبال آن هستید. پس مراقب نگاه خود و تمرکز حواستان باشید.

کنترل لغزش در هنگام رانندگی در برف: بخش اول

حتی بدترین لغزش‌ها هم قابل کنترل هستند و می‌توانید در مدت کوتاهی خودرو را تحت کنترل کامل درآورید. نترسید و بدون فکر روی تمرز نزنید.

اگر چرخ جلو دچار لغزش شد، گاز را کاهش دهید. در یک یا دو ضرب، تایرهای جلویی باید کشش لازم را به دست آورند. سپس با بازگشت کشش به سمتی که می‌خواهید بروید، هدف بگیرید.

در زمان لغزش چرخ‌های عقب ممکن است فکر کنید که ماشین در حال چرخیدن است. به سرعت فرمان را در همان جهتی بچرخانید که عقب خودرو به همان سمت می‌لغزد. مثلا اگر عقب خودرو به سمت چپ می‌لغزد، چرخ را به سمت چپ بچرخانید. پا را از روی پدال گاز و ترمز بردارید. وقتی چرخ‌های عقب دوباره کشش لازم را به دست آوردند، دوباره به جهت اصلی برگردید.

ترفند رانندگی در برف

مهم نیست چه نوع لغزشی را تجربه می‌کنید. فقط مطمئن شوید که چرخ‌های خودرو را در جهتی که می‌خواهید حرکت کنید، قرار دهید. اگر فکر می‌کنید می‌توانید بدون فشردن چیزی به حالت اصلی برگردید، به آرامی از ترمزها استفاده کنید.

ترفند رانندگی در برف

همیشه سرعت خود را بعد از به دست آوردن کنترل خودرو کم کنید.

رانندگی در برف و یخبندان

کنترل لغزش در هنگام رانندگی در برف: بخش دوم

اگر همه چیز در بدترین حالت قرار گرفت و حتما باید سریعا توقف کنید، وقت آن رسیده است که از سیستم ترمز ضدقفل خودرو یعنی ABS استفاده کنید. تمامی لوازم نقلیه جدید مجهز به این سیستم هستند. این سیستم از یک کامپیوتر داخلی برای بهینه‌سازی ترمز خودرو در شرایط سخت استفاده می‌کند. اگر در لغزش بدی قرار گرفته‌اید یا رو به روی شما مانعی قرار دارد، پدال ترمز را به شدت به سمت پایین فشار دهید. کامپیوتر باقی کارها را انجام می‌دهد و هر چرخ بر اساس کشش موجود تا حد امکان به شدت ترمز می‌کند.

نکته شگفت‌انگیز درباره سیستم‌های ABS این است که می‌توانید پدال ترمز را به طور کامل فشار دهید و در حین هدایت خودرو نزدیک به مانعی باشید، کامپیوتر نیروی ترمز را در هر چرخ تنظیم می‌کند تا به شما امکان مانور دهد. در حالی که سرعت را هم کاهش می‌دهد. بنابراین، در مواقع ضروری فقط روی ترمز نزنید. فرمان را هم کنترل کنید.

هیچ سیستم ایمنی نمی‌تواند تضمین کند که شما را از تمام تصادفات حفظ می‌کند اما بدون شک ترمزهای ABS بیاری از رانندگان را از بلا نجات داده است. در اکثر سیستم‌های ABS پدال ترمز در زمان فعال شدن به لرزه درمی‌آید تا به شما نشان دهد که در حال فعال شدن است. بنابراین وقتی این لرزش را احساس کردید، پا را از روی ترمز برندارید.

اگر خودروی شما در هوای سرد روشن نمی شود، مطلب دلیل روشن نشدن ماشین در صبح و زمستان را مطالعه کنید.

رانندگی در سربالایی برفی و جاده‌های لغزنده با سیستم ABS

در زمان رانندگی در جاده برفی و لغزنده، میزان قدرت کشش خودرو کم می‌شود. چراغ‌های هشدار سیستم کنترل کشش و پایداری و همچنین سیستم ترمز ضدقفل می‌توانند در ارزیابی میزان لغزندگی جاده‌های پوشیده از برف به شما کمک کنند. برای تست می‌توانید وارد جاده‌ای شوید که خودرویی در نزدیکی شما وجود ندارد. سپس هنگام رانندگی در یک خط مستقیم، ترمز را به آرامی برای یک تا دو ثانیه فشار دهید. اگر احساس می‌کنید که پدال ترمز زیر پا به لرزش در می‌آید اما کمترین کاهش سرعت را تشخیص می‌دهد، سیستم ABS فعال شده است.

در این حالت مشخص است که جاده زیر لاستیک ماشین بسیار نرم است. اگر بتوانید بدون فعال شدن ABS سرعت خود را به سرعت معقولی کاهش بدهید، جاده محکم‌تر است. بار دیگر آن را امتحان کنید. مطمئن شوید خودرویی در اطراف شما نیست. برخی از سیستم‌های ABS دارای چراغ هشداری هستند که در زمان فعال شدن، روشن می‌شود.

مراقب خودروهای چهار چرخ متحرک باشید. وسایل نقلیه این چنینی می‌توانند احساس امنیتی کاذب در جاده‌های لغزنده به شما بدهند. این خودروها نیروی خود را به جای دو چرخ به چهار چرخ می‌فرستند. این امر موجب می‌شود تا در سطوح لغزنده شتاب چشمگیر و بدون لغزشی را به ویژه در حالت استراحت داشته باشند. همین امر موجب می‌شود تا فکر کنید کنترل کشش بسیار بیشتری دارید. در صورتی که چنین نیست. این سیستم‌ها به هیچ وجه توانایی چرخش یا توقف خودروی شما را در شرایط برفی بهبود نمی‌بخشند. بنابراین انتظار نداشته باشید وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید یا فرمان را می‌چرخانید، طور دیگری عمل کند! اگر می‌خواهید میزان کشش خوردو را ارزیابی کنید از روش گفته استفاده کنید.

نحوه استفاده از تایرهای مناسب زمستان، جوراب و زنجیر چرخ در زمان رانندگی در برف و کولاک: بخش اول

این نکته بسیار مهم است. اگر قرار است در شرایط برفی رانندگی کنید، از تایرهای زمستانی استفاده کنید. استفاده از این تایرها بهترین کاری است که می‌توانید در این شرایط انجام دهید. این تایرها کشش بسیار بیشتری در جاده‌های پوشیده از برف و یخ دارد. البته این مسئله به این معنا نیست که این تایرها قرار است جادو کنند.

رانندگی در برف با دنده اتوماتیک

چرخ دنده پارچه ای یا جوراب لاستیک ماشین چسبندگی بیشتری روی برف دارد. بهتر است آن‌ها را در خودروی خود داشته باشید. آن‌ها جایگزین ارزان‌تری برای تایر زمستانی هستند. هر زمان که لغزندگی برطرف شد، می‌توانید آنان را به سادگی از چرخ جدا کنید. نصب کردن آن‌ها ساده‌تر است اما زنجیر چرخ برای جاده‌های برفی بهتر است.

زنجیر چرخ بهترین چسبندگی را در شرایط برفی ایجاد می‌کند. آن‌ها برای برف‌های عمیق‌تر مناسب‌تر هستند. وقتی جاده برفی و لغزنده نیست، باید زنجیر چرخ را جدا کنید زیرا می‌تواند به خودرو و جاده آسیب بزند. زنجیر چرخ باید روی لایه فشرده‌ای از برف استفاده شود.

رانندگی در برف با دنده اتوماتیک

اگر فاصله کافی بین قوس چرخ و لاستیک وجود نداشته باشد، نباید از زنجیر استفاده کنید. اگر تایرهای شما مجهز به حسگر الکترونیکی هستند، زنجیرهای نامناسب می‌تواند موجب تداخل در کار آن‌ها شود. اگر نمی‌توانید از زنجیر استفاده کنید، بهتر است چرخ‌هایی را تهیه کنید که جای کافی برای نصب زنجیر بگذارند.

برای نصب زنجیر چرخ می‌توانید از کتاب راهنمای خودرو استفاده کنید. برای نصب حتما از دستکش استفاده کنید زیرا گرد و غبار و روغن ممکن است روی لباس شما بشیند. پیش از نصب هر گونه پیچ و خم زنجیر را باز کنید. قلاب‌های زنجیر نباید به سمت تایر قرار بگیرند. اگر زنجیرها دارای دستگاه کشش هستند، مطمئن شوید که این بخش در قسمت بیرونی لاستیک قرار می‌گیرد. اگر ماشین از نوع دیفرانسیل جلو است، از یک جفت زنجیر برای چرخ‌های جلو استفاده کنید.

رانندگی در برف با دنده اتوماتیک

نحوه استفاده از تایرهای مناسب زمستان، جوراب و زنجیر چرخ در زمان رانندگی در برف و کولاک: بخش دوم

برای نصب زنجیر چرخ در زمان رانندگی در برف و کولاک، باید به این نکته توجه کنید که اگر خودروی شما از نوع دیفرانسیل عقب است زنجیر را روی چرخ‌های عقب قرار دهید. اگر در حال رانندگی با خودروی چهار چرخ متحرک هستید، باید زنجیر را روی هر چهار چرخ قرار دهید. اگر از این مسئله درباره ماشین خود مطمئن نیستید، دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید یا از متخصص بپرسید.

ماشین را در حالت دنده قرار دهید و ترمز دستی را بکشید. سپس موتور را خاموش کنید. این یک اقدام امنیتی برای اطمینان از عدم غلتیدن ماشین به جلو و عقب در حین انجام کار است. اولین کار این است که زنجیر را پشت چرخ قرار دهید. سپس هر دو سر زنجیر را بردارید و آن را به بالای تایر ببرید. قبل از این که زنجیر را روی تمام چرخ بپوشانید، انتهای آن را به هم وصل کنید. حلقه‌های شل اطراف لبه چرخ را بکشید و با استفاده از بخش اتصال، آن را محکم کنید.

بخش اتصال پشت تایر را شل کنید. سپس بخش بلندتر بند را محکم بکشید و آن را از قسمت پایینی چرخ رد کنید. قبل از محکم کردن نهایی، زنجیر را بکشید تا سفت شود. کمی به جلو برانید. سپس زنجیر را رها کنید و آن را به خوبی بکشید. باید هر گونه شلی زنجیر را برطرف کنید تا سفت و محکم شود. اگر این کار را تمرین کنید، کمتر از دو دقیقه وقت شما را می‌گیرد.

برای جدا کردن زنجیر هم ماشین باید روی دنده باشد. ترمز دست روشن باشد و موتور هم خاموش شود. تمامی مراحل گفته شده را باید به صورت معکوس انجام دهید. زنجیر را روی زمین بگذارید تا هر گونه پیچ و تاب آن از بین برود. سپس آن را بسته‌بندی کنید.

نکته: همه زنجیر چرخ‌ها مشابه نیستند.

نحوه استفاده از تایرهای مناسب زمستان، جوراب و زنجیر چرخ در زمان رانندگی در برف و کولاک: بخش سوم

وقتی از زنجیر چرخ استفاده می‌کنید، باید به آرامی شتاب بگیرید و سرعت خود را کاهش دهید. با سرعت بیش از ۳۰ مایل در ساعت حرکت نکنید.

صدایی که جوراب تایر ایجاد می‌کند بسیار کمتر از چرخ دنده است. ممکن است حتی رانندگی با آن بهتر هم باشد. با وجود این مزیت‌ها ممکن است برای شرایط سخت مناسب نباشند. از این ابزار زمانی استفاده می‌شود که جاده ان چنان برفی و یخی نیست. برای استفاده از آن‌ها باید نوعی را که به تایر و ماشین شما می‌خورد، تهیه کنید. جوراب را از بالای تایر به سمت پایین بکشید.

نکاتی درباره رانندگی در برف با دنده اتوماتیک و…

هنگام گیر کردن در منطقه‌ای پر از برف، روی پدال گاز فشار ندهید و لاستیک‌ها را نچرخانید. برف شل شده را از زیر چرخ کنار بزنید. ماشین را به آرامی تکان دهید تا در صورت امکان تایرها با زمین تماس برقرار کنند.

اگر هنگام رانندگی روی برف یا یخ، عقب خودرو شروع به لیز خوردن کرد، پای خود را از پدال گاز بردارید و همان گونه که اشاره کردیم به سمت لغزش برانید.

فرمان را به جهتی بچرخانید که می‌خواهید ماشین شما بچرخد. اگر ماشین شما دارای دنده معمولی است، آن را خلاص نکنید.

وقتی نیاز به توقف دارید، پدال ترمز را به آرامی فشار دهید. اگر دارید به چراغ قرمز یا مانعی نزدیک می‌شود، زودتر ترمز را فشار دهید.

رانندگی در برف بدون زنجیر چرخ

اگر فکر می‌کنید تایرها قفل شده‌اند، پای خود را به طور کامل از روی ترمز بردارید.

قبل از سفر تمامی بخش‌های خودرو را چک کنید. فشار باد لاستیک را چک کنید. اگر نیاز به افزایش دادن دارد، آن را افزایش دهید.

رانندگی در برف بدون زنجیر چرخ

آج خودروی خود را با دقت بررسی کنید تا کارایی لازم را داشته باشند. از یک سکه برای چک کردن عمق آج تایرها استفاده کنید. سکه را در داخل شیار آج لاستیک قرار دهید. اگر پشت سکه پوشیده شد، آج لاستیک شما مناسب است. اگر نمی‌توانید تمام پشت سکه را مشاهده کنید، وقت آن رسیده است که تایر را عوض کنید.

رانندگی در برف بدون زنجیر چرخ

در صورت وجود برآمدگی در دیواره جانبی تایر، سایش ناهموار و سوراخ، باید لاستیک را تعویض کنید.

تیغه‌های برف پاک کن را چک کنید و در صورت نیاز آنان را تعویض کنید.

رانندگی در برف بدون زنجیر چرخ

ضد یخ خودرو را چک کنید. سطح مایه را چک کنید. تمامی شلنگ‌ها را بررسی کنید.

رانندگی در برف بدون زنجیر چرخ

باتری را چک کنید. بهتر است خودروی خود را سرویس کنید.

رانندگی در برف بدون زنجیر چرخ

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از کلاسیک وب اقداماتی را که باید در زمان رانندگی در برف و یخبندان انجام شود، بررسی کردیم. نظر شما درباره رانندگی در هوای برقی و طوفانی چیست؟ لطفاً پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب