مطلب فعلی :

آموزش تصویری ۱۲ روش گرفتن درصد در اکسل

رفتن به بالا

آموزش تصویری ۱۲ روش گرفتن درصد در اکسل

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

آموزش

مجله اینترنتی دانستنی ها
آموزش تصویری 12 روش گرفتن درصد در اکسل

آموزش تصویری ۱۲ روش گرفتن درصد در اکسل

دلیل اصلی شما برای استفاده از اکسل هر چه که باشد، احتمالا با درصدگیری سر و کار پیدا خواهید کرد. 💯 سود و زیان، نرخ بهره، میزان تخفیف، مقایسه مقادر و محاسبه مالیات همه ما را ملزم به محاسبه درصد می کند. در آموزش تصویری ۱۲ روش گرفتن درصد در اکسل امروز کلاسیک وب ما روش های مختلف محاسبه درصد و نحوه محاسبه درصد افزایش یا کاهش مقادیر را توضیح خواهیم داد.

چگونه در اکسل درصد بگیریم؟

How to Calculate Percentage Using Excel

درصد کسری از ۱۰۰ است که با تقسیم صوت بر مخرج و ضرب عدد حاصل در ۱۰۰ محاسبه می شود. درصد یک عدد یا نسبت است که به صورت کسری از ۱۰۰ بیان می شود. به عنوان مثال، در یک نظر سنجی، اگر از ۵۰ نفر نظر خواهید شود و از بین آنها ۲۰ نفر موافق و ۳۰ نفر مخالف باشند درصد افراد موافق به صورت ۲۰ تقسیم بر ۵ محاسبه می شود. فرمول های محاسبه درصد زیادی در اکسل وجود دارد که می توانید بسته به هدف خود استفاده کنید.

توجه: اگر در طول اجرای فرمول های زیر متوجه اجرا نشدن آنها شدید می توانید از ۱۸ روش حل مشکل محاسبه و عدم اجرای فرمول در اکسل کمک بگیرید.

آموزش تصویری درصد گیری در اکسل

به صورت کلی درصد حاصل تقسیم صورت بر مخرج است که در ۱۰۰ ضرب می شود. فرمول محاسبه درصد اکسل= Numerator/Denominator است که در آن در ۱۰۰ ضرب نمی شود. برای تبدیل خروجی به درصد باید کلیدهای Ctrl+Shift+%” را با هم فشار دهید و یا در منوی Home و در گروه Number روی % کلیک کنید.

اجازه دهید یک مثال ساده را در نظر بگیریم:

آقای الف در یک تعطیلات ۱۵ روزه ۱۰ روز را در زادگاهش و ۵ روز دیگر را در جایی مانند آمریکا می گذارند. این آقا چند درصد از روزهای خود را در آمریکا گذرانده است؟

محاسبات به صورت زیر اشت:

فرمول درصد = سهم روز / کل روز * ۱۰۰

درصد روزهای سپری شده در آمریکا = ۱۵/۵ * ۱۰۰ = ۳۳٫۳۳%

درصد روزهای سپری شده در زادگاهش = ۱۰/۱۵ * ۱۰۰ = ۶۶٫۶۶%

ار این رو آقای الف تقریبا ۳۳ درصد از دوره تعطیلات خود را در آمریکا گذرانده است.

برای درک بهتر در ادامه مثال هایی را توضیح خواهیم داد.

مثال ۱ : نحوه درصد گیری در اکسل

جدول زیر نمرات ۶ دانش آموز یک مدرسه را نشان می دهد. از آنجایی که نتایج مربوط به امتحانات سالانه است حداکثر نمره هر سابجکت ۱۰۰ است.

مثال 1 : محاسبه درصد در اکسل

ما باید درصد نمرات همه دانش آموزان را محاسبه کنیم. مراحل محاسبه درصد در اکسل به شرح زیر است:

مجموع نمرات کسب شده توسط دانش آموزان را محاسبه می کنیم. برای این کار نمرات هر سابجکت جمع می شود.

مثال 1 : محاسبه درصد در اکسل

فرمول سلول H2 را درک کنید تا مجموع تمرات بدست آمده توسط همه دانش آموزان محاسبه شود. خروجی در تصویر زیر نشان داده شده است.

مثال 1 : محاسبه درصد در اکسل

مجموع نمرات را بر ۶۰۰ تقسیم کنید. از آنجایی که تعداد دانش آموزان ۶ نفر است حداکثر نمرده ۶۰۰ (۶۰*۱۰۰ = ۶۰۰) می باشد.

مثال 1 : محاسبه درصد در اکسل

حالا فرمول زیر را اعمال کنید.

Percentage=Marks scored/Total marks*100.

برای مقادیر درصد (نشان داده شده در تصویر بعدی) فرمت سلول را تغییر دهید. ستون I را انتخاب کنید و Ctrl+Shift+% را فشار دهید. همچنین می توانید به سربرگ Home بروید و گروه Number را انتخاب کنید و روی % کلیک کنید.

مثال 1 : محاسبه درصد در اکسل

مثال ۲: محاسبه درصد در اکسل

جدول زیر شامل دانشجویانی است که در یک سازمان کارآموزی می کنند. وظیفه آنها فروش محصولات بر اساس اهداف از پیش تعیین شده است. در صورت تمایل می توانید مطلب آموزش کامل تصویری نحوه مرتب کردن داده ها در اکسل را دنبال کنید و جدول خود را مرتب کنید.

مثال 2: محاسبه درصد در اکسل

ما می خواهیم سطح کارایی (درصد) هر دانشجو را تعیین کنیم.

مراحل محاسبه سطح کارایی به شرح زیر است:

از فرمول sales/target استفاده کنید.

مثال 2: محاسبه درصد در اکسل

ستون D را فرمت کنید تا سطوح کارایی به صورت درصد محاسبه شود. برای دو دانشجوی آخر (Gulp و Ganapathi) این فرمول خطای #DIV/0! را بر می گرداند.

مثال 2: محاسبه درصد در اکسل

علت نمایش این خطا این است که اگر صورت ۰ باشد تقسیم صورت بر مخرج خطای #DIV/0! را بر می گرداند.

در مرحله بعدی برای حذف این خطا فرمول را به =IFERROR(C2/B2,0) تغییر دهید. این نشان می دهد که در صورتی که تقسیم C2 بر B2 خطای بالا را نشان دهد، FERROR به جای این خطا عدد ۰ را بر می گرداند.

مثال 2: محاسبه درصد در اکسل

به عبارت دیگر، “#DIV/0!” با کمک فرمول بالال اصلاح شده و به جای خطا عدد ۰ را نشان می دهد.

توجه :تابع IFERROR کمک می کند تا از شر درصد خطا خلاص شوید.

خروحی با استفاده از تابع IFERROR در تصویر زیر نشان داده شده است. سطح کارایی دانشجویان Gulp و Ganapathi صفر است. دلیل آن خالی بودن (یا صفر بودن) ستون B یا C این دانشجویان است.

مثال 2: محاسبه درصد در اکسل

مثال ۳: محاسبه درصد در اکسل

برای سال ۲۰۱۸، فروش یک سازمان برای ماه های ژانویه و فوریه در جدول زیر آورده شده است. می خواهید افزایش یا کاهش (درصد) فروش ماهانه را محاسبه کنیم.

مثال 3: محاسبه درصد در اکسل

فرمول =(C2-B2)/B2  را اعمال کنید.

مثال 3: محاسبه درصد در اکسل

فروش در ماه فوریه (۵۷۵۰۰) بیشتر از فروش ژانویه (۵۳۲۵۰) است. تفاوت (افزایش) بین دو فروش بر فروش ماه اولیه (ژانویه) تقسیم می شود.

ستون D را برای بدست آوردن درصد رشد یا افزایش فرمت کنید.

از این رو، فروش ماه فوریه نسبت به ماه ژانویه ۷٫۹۸ درصد افزایش یافته است.

مثال 3: محاسبه درصد در اکسل

نکته: هنگام محاسبه درصد افزایش یا کاهش، اگر صورت یا مخرج کمتر از صفر باشد، خروجی یک مقدار منفی است.

فرمول اکسل برای درصد چیست؟

فرمول درصد ساده معادل (part/total)*100 است. این فرمول در اکسل بدون قسمت آخر استفاده می شود. این بدان خاطر است که وقتی فرمت درصد انتخاب می شود، عدد حاصل به طور خودکار به درصد تغییر می کند.

علاوه بر این، اعشار حذف شده و خروجی به صورت درصد گرد شده نشان داده می شود. به عنوان مثال، ۲۶ تقسیم بر ۴۵ به صورت ۰٫۵۷۷۷ نشان داده می شود با اعمال فرمت درصد این عدد اعشاری به صورت ۵۸ درصد محاسبه می شود. برای تبدیل خروجی به درصد، “Ctrl+Shift+%” را فشار دهید یا “%” را از گروه Number سربرگ Home انتخاب کنید.

نحوه محاسبه درصد افزایش در اکسل چگونه است؟

فرمول محاسبه درصد تغییر به صورت زیر بیان می شود:

(New value-Initial value)/Initial value

این فرمول به محاسبه درصد افزایش یا کاهش بین دو مقدار کمک می کند. درصد مثبت نشان دهنده افزایش است در حالی که درصد منفی کاهش را نشان می دهد.

نکته: برای دریافت پاسخ نهایی (درصد تغییر)، فرمت درصد بر روی خروجی فرمول اعمال می شود.

برای محاسبه درصد تغییرات در اکسل مثال زیر را در نظر بگیرید که حاوی هزینه های ماه قبل و ماه جاری می باشد. تفاوت نسبی می تواند یک مقدار مثبت با منفی باشد. به این معنا که هزینه ممکن است نسبت به هزینه های جاری و ماه قبل افزایش یا کاهش داشته باشد. مراحل محاسبه درصد اختلاف بین در عدد به شرح زیر است:

فرمول =(C2-B2)/B2 را در سلول D2 وارد کنید.

در نتیجه یک مقدار اعشاری برگردانده می شود.

برای تبدیل عدد به درصد در اکسل به مسیر Home → Numbers → Percentage بروید و عدد اعشاری را به درصد تغییر دهید.

فرمول را به سلول های زیرین بکشید تا فرمول اعمال شود.

نحوه محاسبه درصد افزایش در اکسل چگونه است؟

درصد گیری بین دو عدد در اکسل

برای محاسبه درصد افزایش یا کاهش بین دو عدد می توانید دو عدد را در یک ستون مقایسه کنید و درصد اختلاف بین دو مقدار را نمایش دهید. به عنوان مثال، در مثال زیر جدول رشد یک گیاه بر حسب سانتی متر نشان داده شده است.

می خواهیم درصد افزایش یا کاهش رشد گیاه را از زمان کاشت مقایسه کنیم. پس از فرمول =(B3-$B$2)/$B$2 استفاده خواهیم کرد. ارتفاع اولیه گیاه در سلول B2 آورده شده است و هر مقدار دیگر باید با این مقدار اولیه مقایسه شود. هنگامی که سلول B2 قرار است ثابت باشد از رفرنس مطلق استفاده کنید و آن را با نماد $ قفل کنید.

در C2، فرمول را نمی توان مانند هفته ۱ اعمال کرد و تفاوت قابل توجهی را نمی توان یافت. در سلول C3 فرمول را به صورت =(B3-$B$2)/$B$2 وارد کنید. از هفته به هفته رشد مقایسه می شود و نتیجه نمایش داده می شود. سپس فرمت سلول را به درصد تغییر دهید تا درصد اختلاف بین دو مقدار نشان داده شود.

درصد گیری بین دو عدد در اکسل

 

طریقه محاسبه درصد در اکسل (درصد کل)

فرمول محاسبه درصد کل به صورت (part/total) است. به عنوان مثال، ستون A هزینه های ماهانه از سلول A2 تا A11 را فهرست می کند. سلول A2 شامل ۲۵۰۰ دلار به عنوان اجاره پرداخت شده است. سلول A12 شامل کل هزینه ها است که معادل ۹۸۷۰۰ دلار است.

فرمول =A2/$A12 پس از اعمال فرمت درصد، ۳٪ را برمی گرداند. این بدان معناست که اجاره بها ۳ درصد از کل هزینه های پرداخت شده را شامل می شود. از آنجایی که A2 باید با کشیدن فرمول به سلول های باقی مانده تغییر کند، به عنوان یک مرجع نسبی وارد می شود. از طرف دیگر، کل باید برای همه سلول ها ثابت بماند، بنابراین A12 به عنوان یک مرجع مطلق وارد می شود.

درصد گیری از یک ستون در اکسل

گاهی اوقات شما مقدار کل را در انتهای ستون خود دارید و باید درصد اقلام را نسبت به این مقدار کل محاسبه کنید. در مثال زیر فرمول درصد در اکسبل به صورت =B2/$B$5 ارائه شده است.

بیایید به توضیح اینکه چرا در اینجا از رفرنس مطلق استفاده شده است بپردازیم. B دارای ارزش گروه خاصی از افراد است و مقدار کل در انتهای ستون برگردانده شده است. ما می خواهیم که درصد هر نوع از افراد را به کل محاسبه کنیم و درصد را در ستون بعدی یعنی C نمایش دهیم.

برای محاسبه درصد، مقدار نوشته شده در مقابل هر فرد را تقسیم بر کل می کنیم. مقدار Total یا مجموع در تمام محاسبات ثابت می ماند. بنابراین، با ارجاع به آن با استفاده از آیکن $، آن را ثابت نگه می داریم و آن را به یک رفرنس مطلق تبدیل می کنیم.

Home → Numbers → Percentage را انتخاب کنید و فرمت سلول را طوری تنظیم کنید که دارای یک مقدار درصد باشد.

درصد گیری از یک ستون در اکسل

درصد گیری اتوماتیک در اکسل از طریق چند سطر

قبلا در کلاسیک وب در مورد ۵ روش ادغام چند یا دو ستون و سلول اکسل بدون از دست رفتن اطلاعات صحبت کردیم. هنگامی که چند سطر داده دارید و می خواهید مقادیر را بر اساس معیارهای خاص بیرون بکشید و آنها را جمع کنید به تابع SUMIF نیاز دارید. تابع SUMIF اعداد مربوط به معیارهای داده شده را جمع می کند و بعد می توانیم این عدد را بر کل تقسیم کنیم تا یک درصد را محاسبه کنیم.

در مثال زیر از تابع SUMIF() برای یافتن درصد فروش در Branch های مختلف (معیارهای ما) استفاده می کنیم. فرمول محاسبه درصد سود فروش در اکسل در شعبه شمال =SUMIF(B2:B9, G2, D2:D9)/$D$10 است. تابع SUMIF() سلول های مشخص شده توسط یک شرط یا معیار معین را جمع می کند.

در این مثال، تابع SUMIF() سه آرگومان، range, criteria, sum_range را می گیرد. در اینجا، محدوده‌ای که تابع SUMIF() در B2:B9 اعمال می‌شود، شرط یا معیار در اینجا انتخاب فروش‌هایی است که فقط در شعبه شمال (ستون branch  حاویNorth ) اتفاق افتاده است.

این تابع فروش دو محصول را در شعبه “شمال” شناسایی می کند، کل فروش را در شعبه “شمال” محاسبه می کند و آن را بر فروش کلی تقسیم می کند.

شما می توانید از توابع SUMIF() برای یافتن کل فروش در شعب مختلف شمال و جنوب استفاده کنید.

درصد گیری اتوماتیک در اکسل از طریق چند سطر

نمایش درصد در اکسل به صورت دو ستونی

در اینجا مثال دیگری می آوریم فرض کنید قیمت های ماه گذشته را در ستون B و قیمت های این ماه را در ستون C داریم. فرمول درصد تغییر به این شکل است:

=(C2-B2)/B2

برای محاسبه صحیح درصد اختلاف بین دو عدد، این مراحل را انجام دهید.

فرمول را در هر سلول خالی در سطر ۲ مثلا D2 وارد کنید. حالا نتیجه را می توانید به صورت یک عدد اعشاری مشاهده کنید.

سلول فرمول را انتخاب کنید و روی علامت % در سربرگ Home کلیک کنید تا عدد اعضاری به درصد تبدیل شود.

فرمول را به پایین بکشید تا آن را در سلول های پایینی کپی کنید.

در نتیجه، فرمول درصد تغییر در این ماه (ستن C) را در مقایسه با ماه گذشته (ستون B) محاسبه می کند. درصدهای مثبتی که درصد افزایش درصدی یک ستون در اکسل را نشان می دهند به رنگ مشکی معمولی فرمت می شوند در حالی که درصدهای منفی یا درصد کاهش به رنگ قرمز در می آیند. برای اینکه این کار به صورت خودکار انجام شود، می توانید یک فرمت سفارشی برای درصدهای منفی تنظیم کنید.

محاسبه مقدار و کل بر اساس درصد

همانطور که مشاهده کردید محصابه درصد در اکسل ساده است و اگر درصد را بدانید، محاسبه مقدار و کل نیز ساده است.

محاسبه مقدار با کل و درصد

فرض کنید یک لپ تاپ جدید به قیمت ۹۵۰ دلار خریداری می کنید و بابت این خرید ۱۱ درصد مالیات بر ارزش افزوده می گیرند. سوال این است ه چه مقدار باید بیش از قیمت خالص پرداخت کنید؟ به عبارت دیگر ۱۱ درصد از ۹۵۰ دلار چقدر است؟

فرمول زیر به پیدا کردن جواب این سوال کمک خواهد کرد:

Total * Percentage = Amount

با فرض اینکه مقدار کل در سلول A2 و درصد در B2 است. فرمول فوق به =A2*B2 تبدیل می شود و ۱۰۴٫۵۰ برگردانده می شود.

محاسبه مقدار با کل و درصد

به خاطر داشته باشید وقتی عددی را به دنبال علامت % در اکسل تایپ می کنید عدد به عنوان یک صدم مقدار آن تفسیر می شود. به عنوان مثال، ۱۱% در واقع به عنوان ۰٫۱۱ ذخیره می شود و اکسل از این مقدار در همه فرمول ها و محاسبات استفاده می کند.

به عبارت دیگر فرمول =A2*11% معادل =A2*0.11 است. به طور طبیعی شما آزاد هستید که از عدد اعشاری متناظر با درصد به طور مستقیم در یک فرمول استفاده کنید.

محاسبه کل بر اساس مقدار و درصد

در اینجا فرض می کنیم که دوست شما سیستم قدیمی خود را با قیمت ۴۰۰ دلار به شما پیشنهاد می کند که خریداری کنید که ۳۰ درصد از قیمت اصلی تخفیف دارد. می خواهید بدانید که قیمت اصلی چقدر بوده است.

برای محاسبه درصد تخفیف در اکسل از آنجایی که ۳۰ درصد تخفیف است ابتدا آن را از ۱۰۰% کم کنید تا بدانید واقعا چه درصدی باید بپردازید  (۱۰۰٪ – ۳۰٪ = ۷۰٪). حالا به فرمول محاسبه قیمت اصلی نیاز دارید یعنی عددی را که ۷۰ درصد آن برابر ۴۰۰ است را بیابید.

فرمول به صورت زیر است:

Amount / Percentage = Total

این فرمول در مورد داده های واقعی ممکن است هر یک از اشکال زیر را داشته باشد:

=A2/B2

یا

=A2/0.7

یا

=A2/70%

محاسبه کل بر اساس مقدار و درصد

نحوه افزایش/کاهش یک عدد بر حسب درصد

برای افزایش یک درصد از فرمول زیر استفاده می توانیم استفاده کنیم:

= Amount * (1 + %)

به عنوان مثال، برای افزایش مقدار در سلول A1 به میزان ۲۰% از فرمول زیر استفاده می شود:

=A1*(1+20%)

برای کاهش مقدار از فرمول زیر استفاده می شود:

= Amount * (1 – %)

به عنوان مثال برای کاهش مقدار سلول A1 به میزان ۲۰ درصد از فرمول زیر استفاده می شود:

=A1*(1-20%)

در این مثال، اگر A2 مخارج فعلی شما و B2 درصدی باشد که می خواهید آن را افزایش یا کاهش دهید فرمول هایی که در سلول C2 می توانید استفاده کنید به صورت زیر است:

جمع درصد در اکسل:

=A2*(1+B2)

کاهش درصد:

=A2*(1-B2)

نحوه افزایش / کاهش کل یک ستون به میزان درصد

فرض کنید، شما یک ستون از اعداد دارید که می‌خواهید آن‌ها را به میزان مشخصی افزایش یا کاهش دهید، و می‌خواهید اعداد به‌روز شده را به جای اضافه کردن یک ستون جدید با فرمول، در همان ستون داشته باشید. در اینجا ۵ مرحله را باید پشت سر بگذارید:

تمام اعدادی را که می خواهید کم یا زیاد کنید در ستون B وارد کنید.

در یک سلول خالی یکی از فرمول های زیر را وارد کنید:

افزایش درصد:

=۱+۲۰%

کاهش درصد:

=۱-۲۰% فرمولی برای افزایش یک ستون کامل از اعداد با درصد معینی

نحوه افزایش / کاهش کل یک ستون به میزان درصد

طبیعتا شما مختار هستید که ۲۰% فرمول های بالا را با درصد مورد نظر خود جایگزین کنید.

سلول دارای فرمول (در اینجا C2) را انتخاب کنید و با فشار دادن کلیدهای Ctrl + C آن را کپی کنید.

محدوده سلول هایی را که می خواهید تغییر دهید را انتخاب و کلیک راست کنید و بعد روی Paste Special کلیک کنید.

نحوه افزایش / کاهش کل یک ستون به میزان درصد

در پنجره محاوره ای Paste Special گزینه های  Values و Multiply را انتخاب کنید و روی دکمه OK کلیک کنید.

نحوه افزایش / کاهش کل یک ستون به میزان درصد

حالا نتیجه به این صورت است که همه اعداد در ستون B بیست درصد افزایش داشته اند.

نحوه افزایش / کاهش کل یک ستون به میزان درصد

به همین ترتیب می توانید ستونی از اعداد را در درصد معینی ضرب یا تقسیم کنید. به سادگی درصد مورد نظر را در یک ستون خالی وارد کنید و مراحل بالا را دنبال کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در آموزش تصویری ۱۲ روش گرفتن درصد در اکسل امروز کلاسیک وب ما سعی کردیم اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. در بالا به معرفی نام تابع درصد در اکسل تا نحوه گرفتن درصد فراوانی در اکسل پرداختیم. شما برای محاسبه درصد رشد در اکسل یا محاسبه درصد خطا در اکسل از چه روشی استفاده می کنید؟ آیا راه حلی برای محاسبه درصد وزنی در اکسل سراغ دارید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • آموزش

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب