مطلب فعلی :

آموزش قدم به قدم ۴ روش ساخت انیمیشن با پاورپوینت (ساده و سریع)

رفتن به بالا

آموزش قدم به قدم ۴ روش ساخت انیمیشن با پاورپوینت (ساده و سریع)

نوشته admin

1 ماه قبل

بدون دیدگاه

آموزش

مجله اینترنتی دانستنی ها
آموزش قدم به قدم 4 روش ساخت انیمیشن با پاورپوینت (ساده و سریع)

آموزش قدم به قدم ۴ روش ساخت انیمیشن با پاورپوینت (ساده و سریع)

برنامه پاورپوینت یکی از نرم افزارهای محبوب مایکروسافت است.

قابلیت های خلاقانه، امکان ایجاد جلوه های تصویری و ساخت انیمیشن با پاورپوینت 🎨 در ارائه مطالب، تجربه کاربری خوبی را برای کاربران فراهم میکند. در این مطلب از کلاسیک وب به آموزش قدم به قدم ۴ روش ساخت انیمیشن با پاورپوینت می پردازیم.

نحوه انیمیشن سازی با پاورپوینت

How to Create Custom Animations in PowerPoint

به طور کلی برای ساخت انیمیشن با نرم افزار پاورپوینت بر طبق راهنما مایکروسافت، عکس یا متنی که می خواهید افکت بر روی آن اجرا شود را انتخاب کنید و از قسمت Animations در نوار ابزار بالای صفحه، بر روی افکت مورد نظر کلیک و سپس در قسمت Animation Pane با انتخاب گزینه Start With Previous افکت ها را با هم ترکیب کنید. شما همچنین می توانید با تغییر تنظیمات در قسمت Effect Options مدت زمان نمایش افکت ها را هم به دلخواه تغییر دهید.

برای ساخت انیمیشن های سه بعدی با امکان حرکت در صفحه، شما می بایست از گزینه Motion Paths در قسمت Add Animation استفاده کنید. با انجام Edit بر روی مسیر حرکت عکس یا متن انتخابی شما و همچنین انتخاب افکت از قسمت Add Animation در نهایت موفق به ساخت جلوه های انیمیشنی سه بعدی در پاورپوینت خواهید شد.

همچنین برای ترکیب عکس ها و ساخت ویدیو انیمیشن می توانید از گزینه Transition در پاورپوینت استفاده کنید. با انتخاب قسمت Transition امکان تنظیم پخش اتوماتیک تصاویر و مدت زمان پخش هر اسلاید وجود دارد. برای سیستم عامل مک مشابه سیستم عامل ویندوز، در قسمت Animations امکان اضافه کردن افکت های انیمیشنی به فایل پاورپوینت وجود دارد. در ادامه این مطلب نحوه انیمیشن سازی با پاورپوینت را به صورت دقیق تر بررسی می کنیم.

 ۱- ساخت انیمیشن تلفیقی در سیستم عامل ویندوز

۱-۱ آموزش ساخت انیمیشن تلفیقی (Combo Animation)

امکان ساخت انیمیشن تلفیقی در تمامی نسخه های وب پاورپوینت ، ویندوز و مک این نرم افزار وجود دارد. انیمیشن تلفیقی از ترکیب چندین فریم از عکس یا متن و افکت های تصویری تشکیل می شود. در نرم افزار پاورپوینت برای هر متن و یا عکس، تنوع بالایی از افکت های انیمیشنی وجود دارد. به طورکلی تفاوتی که ساختار انیمیشن تلفیقی با سایر انیمیشن ها دارد این است که در این نوع از انیمیشن امکان تنظیم چند افکت به صورت ترکیبی برای یک مورد از تصویر وجود دارد.

در نوار ابزار برنامه پاورپوینت با کلیک بر قسمت Animations می توانید جلوه های انیمیشنی مختلفی برای هر اسلاید فراهم کنید. برای دسترسی به قسمت Animation Pane و تنظیم افکت ها، بر روی بخش Animations کلیک کنید. ( قسمت Animation Pane در برنامه پاورپوینت ۲۰۰۷ با نام متفاوتی در جای دیگری از این نرم افزار قرار دارد. اگر از پاورپوینت ۲۰۰۷ استفاده می کنید Slide Show را انتخاب کرده و بر روی Custom Animation کلیک کنید.)

ساخت انیمیشن ساده با پاورپوینت

شما می توانید با استفاده از قسمت Selection Pane برای هر قسمت از تصویر نام مشخصی تعریف کنید تا کار اعمال افکت های انیمیشن برای شما راحت تر شود. برای این کار در قسمت Home و از بخش Select، گزینه Selection Pane را انتخاب کنید. برای انتخاب گروهی از موارد، دکمه Ctrl را نگه دارید و مواردی که می خواهید افکت های تصویری بر آن اجرا شود را انتخاب کنید. سپس بر روی Format و Group کلیک کنید. با این کار تمامی موارد انتخابی شما به عنوان یک گروه در نظر گرفته می شود. در این صورت، با انتخاب افکت ها از قسمت Animation تغییرات برای کل گروه انجام می گردد.

ساخت انیمیشن پاورپوینت

در این قسمت با کلیک بر روی نام قسمت ها در لیست سمت راست می توانید نام هر قسمت را ویرایش کنید.

ساخت انیمیشن تلفیقی پاورپوینت

۱-۲ تنظیمات افکت انیمیشن پاورپوینت در سیستم عامل ویندوز

بر روی قسمتی از فایل پاورپوینت (عکس یا متن) که می خواهید افکت های انیمیشنی بر آن اجرا شود کلیک کنید و از قسمت Add Animation افکت مورد نظرتان را انتخاب کنید.

ساخت انیمیشن با پاورپوینت

 

برای تکمیل تنظیمات افکت دوباره روی Add Animation کلیک کنید. همانطور که بالاتر اشاره شد برای ساخت انیمیشن تلفیقی می توانید چندین افکت بر روی یک عکس یا متن اعمال کنید. بر روی افکت دوم که میخواهید بر روی عکس یا متن مورد نظرتان اعمال شود در قسمت Animation Pane کلیک راست کرده و گزینه Start With Previous را انتخاب کنید. با این کار دو افکت با هم ترکیب می شوند. اگر گزینه Start After Previous را انتخاب کنید افکت ها به صورت پشت سر هم و با فاصله اجرا می شوند.

ساخت انیمیشن با پاورپوینت

شما همچنین در این قسمت با کلیک راست بر روی افکت موردنظر و انتخاب Effect Options می توانید چگونگی اجرای افکت و زمان بندی آن را تنظیم کنید.

ساخت انیمیشن تلفیقی پاورپوینت

برای تنظیم مدت زمان هر افکت طبق مراحل بالا به قسمت Effect Options بروید و در قسمت Timing عدد Delay و Duration را تنظیم کنید. Duration به معنی مدت زمان نمایش یک افکت و Delay مدت زمان بین نمایش دو افکت می باشد. همچنین در این قسمت می توانید میزان تکرار افکت را در قسمت Repeat تنظیم کنید.

ساخت انیمیشن با پاورپوینت

با انجام مراحل بالا شما می توانید به راحتی انیمیشنی ساده با پاورپوینت بسازید.

ساخت انیمیشن با پاورپوینت

۱-۳ ذخیره انیمیشن با پاورپوینت در سیستم عامل ویندوز

برای ذخیره انیمیشن از پاورپوینت در سیستم عامل ویندوز بر روی File از نوار ابزار بالای صفحه کلیک و Export را انتخاب کنید. روی گزینه Create Video کلیک کرده و نام و مکانی که می خواهید در آن ذخیره شود را انتخاب کرده و Save را بزنید.

ذخیره انیمیشن پاورپوینت

۲- ساخت انیمیشن سه بعدی با پاورپوینت

در ساخت این نوع انیمیشن با پاورپوینت شما علاوه بر امکان تنظیم افکت، کنترل کاملی روی حرکت اجزای تصویر دارید. برای این کار قسمت مورد نظرتان که میخواهید افکت بر روی آن اعمال شود را انتخاب کرده و بر روی گزینه Add Animation کلیک کنید. در قسمت پایین لیست از گزینه Motion Paths شکل حرکت مورد نظر خود را انتخاب کنید.

آموزش ساخت انیمیشن سه بعدی با پاورپوینت

بر روی Edit Points کلیک کرده و جزئیات حرکت اجزای تصویر را تنظیم کنید. نقطه سبز نقطه شروع  و نقطه قرمز قسمت پایان حرکت را نشان می دهد. اگر روی مسیر حرکت کلیک کنید مسیر به صورت نقطه چین نشان داده می شود. همچنین اگر بر روی گزینه Custom Path کلیک کنید می توانید تمامی مراحل حرکت را به سلیقه خودتان تنظیم کنید. پس از تنظیم هر مرحله با دکمه Enter مراحل را ذخیره کنید.

ساخت انیمیشن سه بعدی با پاورپوینت

با انجام مراحلی که در این قسمت آموزش داده شد شما می توانید یک انیمیشن سه بعدی با استفاده از پاورپوینت بسازید.

آموزش ساخت انیمیشن سه بعدی پاورپوینت

۳- ساخت انیمیشن با عکس در پاورپوینت

برنامه پاورپوینت را باز کرده و Transition را انتخاب کنید.

ساخت نمونه انیمیشن با پاورپوینت

تیک گزینه On Mouse Click (فعال بودن این گزینه به این معنی است که شما با کلیک اسلاید را تغییر می دهید) را بردارید.

روش ساخت انیمیشن با پاورپوینت

گزینه Automatically After را بر روی ۰ و یا ۰.۵ تنظیم کنید.

ساخت انیمیشن با پاورپوینت

تصاویر یا نقاشی هایی که میخواهید نمایش داده شود را در اسلایدها وارد کنید و تنظیمات را بر روی هرکدام تکرار کنید. هر چقدر مقدار حرکت در هر اسلاید کم تر باشد نتیجه طبیعی تر و بهتر خواهد بود. در پایان گزینه Slide Show را انتخاب کرده و نمونه انیمیشن با پاورپوینت را تماشا کنید. شما همچنین می توانید از لیست قسمت Transition از افکت های مختلف برای بین اسلاید ها استفاده کنید.

ساخت نمونه انیمیشن با پاورپوینت

 ۴- ساخت انیمیشن با پاورپوینت در سیستم عامل غیر ویندوز

۴-۱ ساخت انیمیشن تلفیقی در سیستم عامل مک

از قسمت Spotlight مک روی آیکون پاورپوینت دو بار کلیک کنید.

ساخت انیمیشن با پاورپوینت سیستم عامل مک

از لیست قسمت چپ تصویر گزینه Presentation را انتخاب کنید.

ساخت انیمیشن تلفیقی سیستم عامل مک

برای اضافه کردن متن به پاورپوینت مک از قسمت بالا گزینه Insert را انتخاب و بر روی Text Box کلیک کنید. قسمتی که می خواهید کادر متن قرار داده شود را مشخص کرده و متن را وارد کنید برای اضافه کردن عکس هم از مشابه متن از لیست Insert قسمت Pictures را انتخاب و Insert را بزنید.

ساخت انیمیشن با پاورپوینت

روی گزینه Animation کلیک کنید.

ساخت انیمیشن با پاورپوینت سیستم عامل مک

از بین افکت های مختلف Animation افکت مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.

ساخت انیمیشن تلفیقی سیستم عامل مک

در قسمت Effect Options می توانید تنظیمات افکتی که انتخاب کردید را تغییر دهید. اگر افکت Animation انتخابی شما تنظیماتی نداشت این قسمت به صورت خاکستری نمایش داده می شود.

ساخت انیمیشن با پاورپوینت سیستم عامل مک

۴-۲ ساخت انیمیشن سه بعدی با پاورپوینت در سیستم عامل مک

در قسمت Add Animation با انتخاب Motion Paths مسیر حرکت موارد انتخابی تان در پاورپوینت را مشخص کنید و Ok را بزنید. با کلیک بر نقطه شروع و پایان و یا خط بین آن ها به دلخواه مسیر حرکت را تنظیم کنید.

ساخت انیمیشن با پاورپوینت سیستم عامل مک

شماره یک در تصویر مربوط به اولین آیتمی است که برای افکت انتخاب کردید. باقی شماره ها تنظیمات مربوط به حرکت و جلوه آن می باشد. با کلیک بر روی هر عدد، افکتی که تنظیم کردید نمایش داده می شود. همچنین با کلیک بر روی هر مورد می توانید افکت آن را تغییر دهید.

۴-۳ تنظیمات افکت انیمیشن پاورپوینت مک

در قسمت Animation Options می توانید مدت زمان و سایر تنظیمات اجرا افکت را تغییر دهید.

ساخت انیمیشن تلفیقی سیستم عامل مک

با کلیک بر روی Reorder در قسمت راست تصویر تنظیمات Move Earlier (افکت اول نمایش داده شود) و یا Move Later (افکت پس از افکتی دیگر نمایش داده شود) را تغییر دهید.

ساخت انیمیشن تلفیقی سیستم عامل مک

برای کپی کردن انیمیشن روی Animation Painter از قسمت بالا و راست تصویر کلیک کرده و سپس بر روی مورد نظر کلیک کنید. اگر Animation Painter خاکستری بود ابتدا از کامل کپی کردن آیتم اطمینان حاصل کنید.

ساخت انیمیشن با پاورپوینت

برای تنظیم افکت خروج یک آیتم از گزینه Exit Effects در قسمت Animations افکت مورد نظر خود را انتخاب کنید.

ساخت انیمیشن با پاورپوینت سیستم عامل مک

۴-۴ ذخیره انیمیشن پاورپوینت در سیستم عامل مک

برای ذخیره انیمیشن بر روی File کلیک کرده و Save As Movie را انتخاب کنید. پس از انتخاب اسم و مکان برای ذخیره شدن Save را بزنید.

ساخت انیمیشن با پاورپوینت

سوالات متداول

چگونه با کامپیوتر پاورپوینت درسی بسازیم؟

در ساخت پاورپوینت درسی علاوه بر دانش درباره مطلبی که قصد ارائه دادن آن را دارید باید شناخت درستی از رنگ و چگونگی جلب توجه مخاطب داشته باشید. برجسته سازی متن انتخاب رنگ پس زمینه مناسب و درج عکس و تصویر برای ارائه مثال به تاثیرگذاری پاورپوینت کمک می کند. در نرم افزار پاورپوینت امکان انجام تمامی این موارد وجود دارد.

چگونه در پاورپوینت انیمیشن بگذاریم؟

در قسمت Add Animation شما می توانید افکت هایی را برای عکس و متن ارائه خود تنظیم کنید. همچنین برای متحرک سازی نمایش اسلاید ها می توانید از گزینه Transitions در نوار ابزار پاورپوینت کمک بگیرید.

جمع بندی

شما می توانید با اضافه کردن افکت های انیمیشنی و متحرک سازی متن یا عکس در فایل پاورپوینت آن را تبدیل به یک ویدیو انیمیشن کنید. نرم افزار پاورپوینت تنوع بالایی در قالب سازی صفحه و افکت های انیمیشنی دارد که امکان ساخت و ارائه خلاقانه مطالب را فراهم میکند. نکته مهم در ساخت پاورپوینت علاوه بر ارائه درست محتوا جلب توجه مخاطب می باشد و کاربر می تواند با استفاده از قابلیت های این نرم افزار این خواسته مخاطبین را برآورده کند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امیدواریم که از این آموزش استفاده کرده باشید. اگر تجربه ای در زمینه ساخت انیمیشن در نرم افزار پاورپوینت داشتید حتما در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 ماه قبل
  • بدون دیدگاه
  • آموزش

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب