مطلب فعلی :

آموزش کاربردی ۱۴ روش حذف کش بخش های مختلف ویندوز ۱۰

رفتن به بالا

آموزش کاربردی ۱۴ روش حذف کش بخش های مختلف ویندوز ۱۰

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

آموزش

مجله اینترنتی دانستنی ها
آموزش 14 روش قدم به قدم حذف کش ویندوز 10

آموزش کاربردی ۱۴ روش حذف کش بخش های مختلف ویندوز ۱۰

در ویندوز یکسری فایل ها به نام فایل های موقت وجود دارند که فایل های مهمی نیستند و در حافظه پنهان ذخیره میشوند. با ذخیره شدن این فایل ها ممکن است حافظه شما اشغال شود. همچنین با قدیمی شدن و خراب شدن این فایل های موقت ممکن است ویندوز با مشکل مواجه شود. بنابر این شما میتوانید با حذف کش ویندوز ۱۰ مشکلات ویندوز را حل کنید. 🗑️ در این مطلب از کلاسیک وب به آموزش کاربردی ۱۴ حذف کش ویندوز ۱۰ میپردازیم.

نحوه حذف حافظه کش ویندوز ۱۰

?How to Clear the Cache in Windows 10

همانطور که گفته شد به دلایل مختلفی ممکن است شما نیاز داشته باشید که حافظه پنهان ویندوز را حذف کنید. برای این کار روش های متنوعی وجود دارد که میتوانید برای پاک کردن کش ویندوز ۱۰ از آن ها استفاده کنید. در ادامه روش های پاک کردن Temp ویندوز ۱۰ و.. را بررسی میکنیم.

حذف حافظه پنهان لپ تاپ ویندوز ۱۰ با راه اندازی مجدد ویندوز

زمانی که ویندوز در حال کار کردن است و میخواهد اطلاعات را به صورت فایل موقت در حافظه پنهان ذخیره کند باید جریان برق ثابتی داشته باشد. در غیر این صورت تمامی اطلاعات شما در آن لحظه حذف میشود. بنابر این زمانی که شما کامپیوتر را خاموش میکنید فایل های موقتی که در حال ذخیره بودند حذف میشوند. این روش سریعترین روش برای حذف فایل های موقت است.

پاکسازی ویندوز ۱۰ از طریق Settings

در ویندوز ۱۰ گزینه ای وجود دارد که میتوانید از آن برای حذف فایل های موقت ویندوز استفاده کنید. برای دسترسی به این گزینه میتوانید از Settings ویندوز استفاده کنید. بنابر این از طریق منو Start روی ایکن چرخ دنده کلیک کنید تا وارد Settings شوید.

نحوه حذف حافظه کش ویندوز 10

در صفحه اصلی تنظمیات وارد بخش System شوید.

پاکسازی ویندوز 10

سپس از منو سمت چپ Storage را انتخاب کنید. بعد از باز شدن صفحه Storage در سمت راست صفحه روی Configure Storage Sense or run it now کلیک کنید.

پاک کردن Temp ویندوز 10

صفحه را به سمت پایین بکشید و زیر بخش Free up space now روی Clean کلیک کنید. صبر کنید تا اسکن کامل شود و فایل های موقت حذف شوند.

پاک کردن کش ویندوز 10

چگونه داده های یک برنامه را در ویندوز پاک کنیم؟ با استفاده از Disk Clean Up

Disk Clean Up یکی دیگر از برنامه های ویندوز است که میتوانید از آن برای حذف حافظه کش ویندوز یا حذف فایل های موقت ویندوز استفاده کنید. برای این کار Windows+ R را فشار دهید تا ابزار Run برای شما باز شود. پس از باز شدن ابزار Run در کادر آن Cleanmgr.exe را تایپ کنید و روی Enter ضربه بزنید.

حذف کش ویندوز 10

در کادر بعدی درایو مورد نظر را انتخاب کنید. برای تغییر درایو انتخاب شده روی منو کشویی کلیک کنید تا منو درایو ها را مشاهده کنید. بعد از آن درایو مورد نظر را انتخاب کنید. پس از انتخاب درایو مورد نظر روی OK کلیک کنید.

نحوه حذف حافظه کش ویندوز 10

در پایین کادر باز شده گزینه Clean up system files را انتخاب کنید.

پاکسازی ویندوز 10

سپس تیک تمام گزینه ها را بزنید و روی OK کلیک کنید.

پاک کردن Temp ویندوز 10

در آخر گزینه Delete Files را انتخاب کنید تا فرآیند حذف فایل های ویندوز آغاز شود. صبر کنید تا فرآیند حذف فایل ها تمام شود.

پاک کردن کش ویندوز 10

CCleaner نرم افزار پاک کردن کش کامپیوتر ویندوز ۱۰

نرم افزار های مختلفی برای پاک کردن فایل های اضافی ویندوز ۱۰ وجود دارند که میتوانید از آن ها استفاده کنید. یکی از این نرم افزار ها CCleaner است. برای پاک کردن فایل های اضافی ویندوز ۱۰ با CCleaner ابتدا آن را دانلود و نصب کنید. بعد از نصب این برنامه آن را باز کنید. سپس روی Analyze کلیک کنید.

حذف کش ویندوز 10

در منو کشویی Clean All را انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید.

پاک کردن کش کامپیوتر ویندوز ۱۰ با ساخت میانبر

شما میتوانید در ویندوز ۱۰ از ساخت Shortcut یا میانبر برای حذف فایل های موقت ویندوز استفاده کنید. برای این کار ابتدا دسکتاپ ویندوز را باز کنید. در فضای خالی دسکتاپ راست کلیک کنید. از منو باز شده New و از منو جدید Shortcut را انتخاب کنید.

نحوه حذف حافظه کش ویندوز 10

در صفحه جدید %windir%system32rundll32.exe advapi32.dll,ProcessIdleTasks را تایپ کنید و روی Next کلیک کنید.

چگونه داده های یک برنامه را در ویندوز پاک کنیم؟

یک نام به دلخواه خود برای این میانبر وارد کنید.

پاک کردن کش کامپیوتر ویندوز 10

در آخر برای اتمام کار خود روی Finish کلیک کنید. اکنون میانبر شما آماده است و میتوانید هر زمانی برای حذف حافظه کش ویندوز ۱۰ روی میانبر ایجاد شده دو بار کلیک کنید.

نرم افزار پاک کردن کش کامپیوتر ویندوز 10

نحوه پاک کردن تاریخچه File Explorer

شما میتوانید حافظه پنهان File Explorer را نیز حذف کنید. برای این کار File Explorer را باز کنید. وارد صفحه مورد نظر خود شوید. سپس وارد تب View شوید. حالا گزینه Options را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.

پاک کردن Temp ویندوز 10

با این کار یک کادر برای شما باز میشود. در کادر باز شده ابتدا وارد تب General شوید. سپس بخش Privacy را پیدا کنید. بعد از آن روی Clear کلیک کنید.

پاک کردن کش ویندوز 10

نحوه حذف کش DNS

در صورتی که میخواهید کش DNS ویندوز ۱۰ را حذف کنید میتوانید از ابزار Command Prompt استفاده کنید. برای این کار بعد از باز کردن Command Prompt دستور ipconfig/flushDNS را وارد کنید.

حافظه پنهان لپ تاپ ویندوز 10

نحوه حذف کش پسورد ویندوز

زمانی که شما میخواهید وارد بخشی از ویندوز شوید که نیاز به رمز عبور دارد، ویندوز رمز عبوری که وارد میکنید را ذخیره میکند. برای دفعه بعد که میخواهید وارد همان بخش شوید و پسورد را وارد کنید، ویندوز پسورد را به شما یادآوری میکند. برای حذف این یادآوری میتوانید کش پسورد ویندوز را حذف کنید. برای حذف حافظه پنهان پسورد، Control Panel را در قسمت جست جو وارد کنید و روی نتیجه آن کلیک کنید تا باز شود.

چگونه داده های یک برنامه را در ویندوز پاک کنیم؟

بعد از باز شدن Control Panel وارد بخش User Accounts شوید.

پاک کردن کش کامپیوتر ویندوز 10

سپس گزینه Credential Manager را پیدا کنید. زیر گزینه Credential Manager روی Manage Windows Credentials کلیک کنید.

نرم افزار پاک کردن کش کامپیوتر ویندوز 10

روی فلش های کوچک ضربه بزنید.

حافظه پنهان لپ تاپ ویندوز 10

در آخر برای حذف کش پسورد ویندوز روی Remove کلیک کنید.

پاک کردن فایل های اضافی ویندوز 10

همچنین به غیر از استفاده از Control Panel شما میتوانید Windows+ R را فشار دهید. بعد از باز کردن ابزار Run در کادر آن دستور rundll32.exe keymgr.dll, KRShowKeyMgr را تایپ کنید و روی OK کلیک کنید تا باز شود.

پاکسازی ویندوز 10

در صفحه سمت چپ کادری که برای شما باز میشود شما میتوانید نام کاربری و پسورد های ذخیره شده خود را مشاهده کنید. یکی از آن ها را انتخاب کنید و روی Remove کلیک کنید. همین کار را برای باقی پسورد ها نیز انجام دهید.

پاک کردن Temp ویندوز 10

حذف کش مایکروسافت استور در ویندوز ۱۰

همچنین شما میتوانید کش مایکروسافت استور را حذف کنید تا فایل های موقت جدید جایگزین فایل های موقت قدیمی شوند. برای این کار کلید های میانبر Windows+ R را فشار دهید. بعد از باز کردن ابزار Run در کادر آن WSReset را تایپ کنید و روی OK کلیک کنید تا باز شود.

پاک کردن فایل های اضافی ویندوز 10

با این کار یک کادر با صفحه سیاه باز میشود. اکنون شما فقط باید صبر کنید. ویندوز به طور خودکار حافظه کش مایکروسافت استور را حذف میکند.

چگونه داده های یک برنامه را در ویندوز پاک کنیم؟

پاک کردن حافظه کش لوکیشن ویندوز

شما میتوانید فایل های موقتی که مرتبط با لوکیشن شما هستند و در ویندوز شما ذخیره شدند را نیز حذف کنید. برای پاک کردن حافظه کش لوکیشن ویندوز از طریق منو Start روی آیکن چرخ دنده کلیک کنید تا تنظیمات ویندوز برای شما باز شود.

پاک کردن کش کامپیوتر ویندوز 10

بعد از باز شدن تنظمیات ویندوز گزینه Privacy را پیدا کرده و آن را انتخاب کنید.

نرم افزار پاک کردن کش کامپیوتر ویندوز 10

در صفحه Privacy از طریق منو سمت چپ زیر بخش App Permissions روی Location کلیک کنید.

حافظه پنهان لپ تاپ ویندوز 10

صفحه را به سمت پایین بکشید تا بخش Location History را مشاهده کنید. بعد از مشاهده بخش گفته شده، برای پاک کردن حافظه کش لوکیشن زیر Clear Location History On This Device گزینه Clear را انتخاب کنید.

پاک کردن فایل های اضافی ویندوز 10

پاک کردن حافظه پنهان جاوا در ویندوز ۱۰

برای پاک کردن حافظه پنهان جاوا در ویندوز Control Panel را باز کنید. سپس در بالای صفحه Control Panel سمت راست View by را روی Small Icons تنظیم کنید. با این کار آیکون های Control Panel در سایز کوچک قرار میگیرند. بعد از آن Java را پیدا کنید. بعد از پیدا کردن Java روی آن کلیک کنید.

پاک کردن کش ویندوز 10

در کادر باز شده از طریق منو بالای کادر وارد تب General شوید. سپس در زیر بخش Temporary Internet Files روی Settings کلیک کنید.

حذف کش ویندوز 10

حالا کادری به نام Temporary Files Settings برای شما باز میشود. در این کادر روی Delete Files کلیک کنید. در آخر برای تایید و ادامه در دو کادر بعدی روی OK کلیک کنید.

نحوه حذف حافظه کش ویندوز 10

پاک کردن کش آیکون کامپیوتر ویندوز ۱۰

برای حذف کش آیکون در ویندوز ۱۰ ابتدا برنامه های باز را به صورت کامل ببندید. سپس CMD را در قسمت جست جو ویندوز وارد کنید و روی Run as administrator کلیک کنید تا Command Prompt برای شما باز شود.

پاکسازی ویندوز 10

بعد از باز شدن Command Prompt دستور cd %homepath%AppDataLocalMicrosoftWindowsExplorer را وارد کرده و روی Enter کیبورد ضربه بزنید.

پاک کردن Temp ویندوز 10

بعد از آن دستور taskkill /f /im explorer.exe را وارد کنید و آن را اجرا کنید.

پاک کردن کش ویندوز 10

در آخر برای حذف کش آیکون در ویندوز ۱۰ از دستور *del iconcache استفاده کنید.

حذف کش ویندوز 10

پاک کردن کش ARP ویندوز ۱۰

شما برای حذف حافظه پنهان ARP نیز میتوانید از ابزار Command Prompt کمک بگیرید. برای این کار ابتدا Command Prompt را باز کنید. بعد از باز کردن Command Prompt دستور arp -a را برای بررسی کش ARP وارد کنید.

نحوه حذف حافظه کش ویندوز 10

بعد از مشاهده فایل های ARP میتوانید برای حذف حافظه پنهان آن دستور arp -d را وارد کنید.

پاکسازی ویندوز 10

حذف فایل های موقت مرورگر ویندوز

زمانی که شما از مرورگر خود برای دیدن سایت های مختلف استفاده میکنید، اطلاعاتی به صورت فایل موقت در حافظه پنهان مرورگر شما ذخیره میشود. این فایل ها برای این است که دفعه بعد سایت راحت تر و سریعتر باز شود. بنابر این شما میتوانید کش مرورگر را نیز حذف کنید. حذف کش مرورگر در مرورگر های مختلف روش های مختلفی دارد که میتوانید از خود مرورگر برای این کار استفاده کنید.

نحوه حذف حافظه کش ویندوز 10

سوالات متداول

حافظه پنهان ویندوز چیست؟

حافظه کش یا پنهان، حافظه ای است که در آن فایل های موقت ویندوز ذخیره میشوند. فایل های موقت زمانی که شما با بخش های مختلف ویندوز کار میکنید به صورت خودکار ساخته میشود. ساخت این فایل ها باعث میشود تا سرعت ویندوز بیشتر شود.

چرا باید حافظه کش را پاک کرد؟

همانطور که گفته شد فایل های موقت در حافظه کش ویندوز ذخیره میشوند این باعث میشود تا بعد از مدتی حافظه ویندوز شما پر شود. همچنین گاهی ممکن است فایل های موقت خراب و یا قدیمی شوند. در اینصورت به جای بالا رفتن سرعت ویندوز، سرعت آن کند میشود و یا با برخی از مشکلات دیگر مواجه میشود. در این شرایط شما میتوانید حافظه نهان ویندوز را پاک کنید تا مشکلات شما رفع شود.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز روش های پاک کردن فایل های اضافی ویندوز ۱۰ را بررسی کردیم. آیا شما توانستید از روش های بالا برای حذف حافظه پنهان لپ تاپ ویندوز ۱۰ استفاده کنید؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه پاک کردن فایل های اضافی ویندوز ۱۰ در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • آموزش

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب