مطلب فعلی :

آموزش کامل و حرفه ای کار با ابزار Pen فتوشاپ

رفتن به بالا

آموزش کامل و حرفه ای کار با ابزار Pen فتوشاپ

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

آموزش

مجله اینترنتی دانستنی ها
آموزش کامل و حرفه ای کار با ابزار Pen فتوشاپ

آموزش کامل و حرفه ای کار با ابزار Pen فتوشاپ

فتوشاپ معروف‌ترین و محبوب‌ترین برنامه برای ویرایش تصویر است. این برنامه ابزارهای مختلفی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و هر گونه ویرایشی را ممکن می‌سازد. یکی از پرکاربردترین این ابزارها Pen Tool 🖊️ است. در این مطلب از کلاسیک وب به آموزش کامل و حرفه ای کار با ابزار Pen فتوشاپ می‌پردازیم.

آموزش استفاده از ابزار Pen در فتوشاپ

?How to Use the Photoshop Pen Tool

با ابزارهای مختلف فتوشاپ هر کاری می‌توان با یک تصویر انجام داد. یکی از این ابزارها Pen tool نام دارد. این ابزار به شما امکان اعمال تغییرات زیادی را می‌دهد. در این مطلب از کلاسیک وب به آموزش حرفه ای ابزار Pen در فتوشاپ می‌پردازیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

ابزار Pen فتوشاپ چیست؟

Pen tool در فتوشاپ این امکان را به کاربر می‌دهد تا بتواند مواردی پیچیده را انتخاب کند، ماسک‌های مختلف بسازد و… .

این ابزار برخلاف ابزار Pencil و Brush پیکسلی در عکس شما ایجاد نمی‌کند بلکه زمینه را برای اعمال کارهایی دیگر باز می‌کند. مسیرهای ایجاد شده شامل Work Paths یا Shape Paths می‌شود که در بخش Paths Panel قرار دارند.

ابزار Pen فتوشاپ

این ابزار در بخش پایینی Toolbar قرار دارد. در نسخه‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، اگر روی آن کلیک کنید و نگه دارید، شش ابزار نمایان خواهد شد. در نسخه‌های قدیمی‌تر ۵ ابزار وجود دارد. علاوه بر این، با فشردن حرف P هم می‌توانید به این ابزار دسترسی پیدا کنید.

ابزار Pen فتوشاپ

Paths Panel یکی از مواردی است که در کار با این ابزار زیاد به آن احتیاج پیدا خواهید کرد. در حالت عادی، مسیرها در سربرگ Paths و در بخش Layers Panel قرار دارند. اگر سربرگ Paths را نمی‌بینید، روی سربرگ Windows و سپس Paths کلیک کنید.

ابزار Pen فتوشاپ

برای یادگیری کار با لایه‌ها در Photoshop به مطلب آموزش کامل کار با لایه‌های فتوشاپ مراجعه کنید.

کار با Pen در فتوشاپ معمولا چگونه است؟

آموزش ابزار Pen فتوشاپ از آن جهت مهم است که می‌تواند به شما کمک کند مسیرهای ایجاد شده با آن را هر زمان که می‌خواهید اصلاح، ذخیره و استفاده کنید. از آن می‌توان به عنوان یک ابزار دم دستی استفاده کرد. هر زمان که می‌خواهید پس زمینه عکس را حذف کنید یا بخشی از عکس را انتخاب کنید که تغییرش دهید یا رنگش را عوض کنید، می‌توانید از آن استفاده کنید. با این ابزار می‌توان در یک تصویر چندین مسیر ایجاد کرد و در عین حال می‌توان در یک مسیر نیز چند مسیر دیگر به وجود آورد.

مسیرهای ترسیمی که با ابزار Pen کشیده می‌شود، به شما اجازه می‌دهد تا اشکال مختلفی را بتوانید روی عکس ایجاد کنید. بر خلاف اشکالی که با ابزارهای Shape (مثل Rectangle Tool یا Ellipse Tool) کشیده می‌شوند، به سادگی می‌توانید اشکال این ابزار را به راحتی دستکاری کنید. در نتیجه ساخت Shape در فتوشاپ با این ابزار به هر مدلی که بخواهید انجام می‌شود.

نگاهی اجمالی به کار با ابزار Pen در فتوشاپ

ابزار Pen فتوشاپ

در این بخش به آموزش Pen فتوشاپ به صورت اجمالی می‌پردازیم. در Photoshop CC 2019 چهار ابزار مختلف Pen وجود دارد:

  • Standard Pen Tool
  • Curvature Pen Tool
  • Freeform Pen Tool

Magnetic Pen Tool (تنها زمانی نمایان می‌شود که Freeform Pen Tool را تنظیم کنید)

دیگر ابزارها برای زمانی استفاده می‌شوند که بخواهید یک مسیر موجود را اصلاح کنید:

  • Add Anchor Point Tool
  • Delete Anchor Point Tool
  • Convert Point Tool

در سه ابزار اولیه، می‌توانید تنظیمات ابزار Pen را روی حالت Path یا Shape بگذارید. این بخش در نوار بالایی برنامه قرار دارد. با انتخاب Path هر چیزی که با این ابزار بکشید Work Path جدیدی ایجاد می‌کند که به بخش Paths Panel اضافه می‌شود.

ابزار Pen فتوشاپ

در حالت Shape، Shape Path جدیدی Paths Panel و Layers Panel ایجاد می‌شود. در این حالت امکان تغییر چیزهایی مانند رنگ، ضخامت و رنگ قاب را دارید. وقتی Path را انتخاب کنید، آیکونی به شکل دو مربعی که روی هم قرار دارند، خواهید دید. البته این آیکون زمانی که Shape را انتخاب کنید و در حال کشیدن مسیر باشید هم نمایان خواهد شد. اگر مسیری را برای شروع می‌کشید تا تبدیل به یک بخش انتخاب شده شود، روی این آیکون کلیک کنید و Combine Shapes را انتخاب کنید.

ابزار Pen فتوشاپ

آموزش کامل ابزار Pen در فتوشاپ برای کشیدن Path

ابزار Pen استاندارد به شما اجازه می‌دهد تا خطوط مستقیم یا منحنی بکشید. شاید چند بار اول نتوانید این کار را با دقت انجام دهید و باید بیشتر تمرین کنید. برای انتخاب با ابزار Pen در فتوشاپ، ابتدا این ابزار را انتخاب کنید. سپس گزینه Path را در نوار بالایی انتخاب کنید.

ابزار Pen فتوشاپ

روی بخشی از عکس که می‌خواهید مسیر را ایجاد کنید، کلیک کنید. بهتر است نقطه‌ای را انتخاب کنید که لبه یک خط مستقیم است.

ابزار Pen فتوشاپ

ابزار Pen فتوشاپ

نقطه‌ای دیگر را انتخاب کنید تا اولین خط ایجاد شود.

ابزار Pen فتوشاپ

ابزار Pen فتوشاپ

به محض این که این نقطه را بگذارید، Work Path در Paths panel ایجاد می‌شود. برای کشیدن شیپ منحنی برای فتوشاپ، نقطه بعدی را انتخاب کنید و قبل از رها کردن ماوس، آن را کمی روی عکس بکشید تا خطوطی به نام Handles‌ نمایان شود.

کار با pen در فتوشاپ

این دسته‌ها مماس با منحنی ایجاد می‌شوند تا بتوانید منحنی را تنظیم کنید. با حرکت دادن ماوس می‌توانید دسته‌ها را تنظیم کنید.

همین امر موجب می‌شود تا خط منحنی تنظیم شود. زمانی که به منحنی دلخواه رسیدید، ماوس را رها کنید. برای رسم منحنی در فتوشاپ با این ابزار، دوباره روی نقطه دیگری کلیک کنید و همین روش را برای آن بروید. از این ابزار رسم خطوط موج دار در فتوشاپ می‌توانید استفاده کنید. در واقع، خط بعد از هر منحنی در پی آن به صورت منحنی در می‌آید و باید خودتان آن را به خط مستقیم تبدیل کنید که در ادامه این روش را توضیح خواهیم داد.

کار با pen در فتوشاپ

برای یادگیری ساخت پترن در نرم افزار فتوشاپ به مطلب نحوه ساخت پترن در فتوشاپ مراجعه کنید.

تبدیل مسیر به خط در فتوشاپ با ابزار Pen

در این بخش از آموزش فتوشاپ Pen tool نحوه کشیدن خط مستقیم بعد از خط منحنی را توضیح می‌دهیم. اگر می‌خواهید ادامه آخرین منحنی که کشیده‌اید، حالت خمیده پیدا نکند، روی نقطه در حالی که ALT را نگه داشته‌اید، کلیک کنید. در مک باید دکمه OPTION را بگیرید.

کار با pen در فتوشاپ

کار با pen در فتوشاپ

دسته دوم ناپدید می‌شود. نقطه بعدی دیگر تحت تاثیر منحنی قبلی قرار نمی‌گیرد و می‌توانید یک حالت گوشه‌ای و شکسته ایجاد کنید.

کار با pen در فتوشاپ

تمامی مسیر انتخابی خود را به همین شکل ادامه دهید و انتخاب کنید.

کار با pen در فتوشاپ

در نهایت باید به نقطه اول برگردید و آخرین مسیر را به نقطه اول وصل کنید.

کار با pen در فتوشاپ

این گونه بخشی از عکس انتخاب یا Select می‌شود. زمانی که دایره‌ای کوچک در سمت راست Pen Tool ایجاد شد، روی نقطه کلیک کنید. حال مسیر شما انتخاب می‌شود.

اکنون باید آن را ذخیره کنید. این کار بسیار مهم است. اگر آن را ذخیره نکنید، با شروع مسیری دیگر، مسیر قبلی از بین می‌رود. برای ذخیره به Paths Panel بروید.

کار با pen در فتوشاپ

Work Path جدیدی خواهید دید. روی آن دو بار کلیک کنید تا نامی برایش انتخاب کنید و بتوانید ذخیره‌اش کنید.

برای اصلاح یک مسیر، بهتر است روی بخش‌های مختلف زوم کنید تا با جزییات بیشتر بتوانید ببینید. اگر نمی‌توانید مسیر ایجاد شده را روی عکس ببینید، روی نام مسیر در Paths Panel کلیک کنید.

کار با pen در فتوشاپ

حال برای اضافه کردن یک قسمت بیشتر، از نوار بالای برنامه، روی آیکونی که شکل دو مربع روی هم است، کلیک کنید. گزینه Exclude Overlapping Shapes را انتخاب کنید.

کار با pen در فتوشاپ

حال مسیر جدید را بکشید و آن را ببندید. این بخش به مسیر قبلی اضافه خواهد شد.

کار با pen در فتوشاپ

آموزش ساخت سربرگ منحنی در فتوشاپ و اصلاح آن

حال کاربرد ابزار Pen در فتوشاپ برای اصلاح مسیر انتخاب شده را توضیح می‌دهیم. برای اصلاح نقاط درون مسیر، باید از ابزار Path Selection که شبیه فلش هستند و در بخش Type Tool در نوار ابزار قرار دارند، استفاده کنید.

کار با pen در فتوشاپ

روی آن کلیک کنید. Direct Selection Tool را انتخاب کنید. روی هر بخش که می‌خواهید کلیک کنید. نقاط را به شکل مربع‌های سفید مشاهده خواهید کرد. دسته هر بخش که روی آن کلیک کردید هم نمایان خواهد شد.

کار با pen در فتوشاپ

اکنون می‌توانید دسته یا نقاط را حرکت دهید و آن‌ها را تصحیح کنید. برای اضافه کردن نقطه‌ای جدید به این مسیر، روی Add Anchor Point Tool که زیرمجموعه Pen Tool است، کلیک کنید.

کار با pen در فتوشاپ

با این ابزار روی مسیر انتخاب شده کلیک کنید تا نقطه جدید اضافه شود.

کار با pen در فتوشاپ

وقتی نقطه جدید را اضافه کردید، Direct Selection Tool را انتخاب کنید تا بتوانید محل نقطه یا دسته‌ها را تنظیم کنید.

برای حذف یک نقطه از مسیر، Delete Anchor Point Tool را انتخاب کنید.

کار با pen در فتوشاپ

سپس روی نقطه‌ای موجود کلیک کنید. نقطه از بین می‌رود و بخش قبلی به بخش بعدی می‌چسبد.

کار با pen در فتوشاپ

با Convert Point tool هم می‌توانید نقاط و دسته‌های موجود را مانند Direct Selection Tool دستکاری کنید.

کار با pen در فتوشاپ

با این تفاوت که با کلیک روی بخش‌های مختلف یک مسیر، می‌توانید منحنی‌ها را به خط مستقیم و بالعکس تبدیل کنید. اگر روی نقطه‌ای که منحنی است و دسته دارد، کلیک کنید، دسته‌ها ناپدید می‌شوند و حالت منحنی به حالتی شکسته تبدیل می‌شود.

کار با pen در فتوشاپ

اگر از این ابزار برای کلیک روی نقطه‌ای استفاده کنید که دسته ندارد، آن نقطه از هر دو طرف دسته‌دار می‌شود و می‌توانید با آن‌ها خط را دستکاری کنید.

کار با pen در فتوشاپ

با نگه‌داشتن Ctrl یا Command، کلیک روی نقطه‌ای از مسیر و نگه‌داشتن ماوس، می‌توانید منحنی را جابه‌جا کنید. تمامی نقاط دیگر متصل به آن نیز با حرکت این نقطه، حرکت خواهند کرد.

کار با pen در فتوشاپ

آموزش حرفه ای ابزار Pen در فتوشاپ و ایجاد Selection

در Paths panel روی مسیر انتخاب شده خود کلیک کنید. سپس روی آیکون دایره‌ای با دورچین کلیک کنید.

کار با pen در فتوشاپ

شکلی مانند مسیری که انتخاب کردید روی عکس نمایان می‌شود. همچنین می‌توان Ctrl+Enter یا Command+Return را هم بگیرید. به بخش Layers بروید. برای کپی کردن شکل انتخاب شده را در لایه جدید Ctrl+J یا Command+J را بگیرید. لایه جدید را بالای Background layer خواهید دید.

کار با pen در فتوشاپ

در نوار بالای صفحه روی Selection در کنار :Make کلیک کنید.

کار با pen در فتوشاپ

پنجره‌ای باز خواهد شد. برای برش عکس با ابزار Pen در فتوشاپ و جدا کردن آن از پس زمینه، باید Feather Radius را روی صفر بگذارید. تیک Anti-Aliased هم بگذارید.

کار با pen در فتوشاپ

اگر این اولین سلکشنی است که ایجاد می‌کنید، تیک New Selection را هم بگذارید.

کار با pen در فتوشاپ

وقتی کارتان به پایان رسید، می‌توانید رنگ آن انتخاب را تغییر دهید یا تصویر را از پس زمینه حذف کنید.

کار با pen در فتوشاپ

برای برش با ابزار Pen در فتوشاپ و جدا کردن یک شی از پس زمینه، باید یک لایه ماسک ایجاد کنید یا بخش انتخاب شده را در لایه دیگری کپی کنید. برای حذف پس زمینه، بخش انتخابی را با CTRL+C یا COMMAND+C کپی کنید.

سپس آن را با CTRL+V یا COMMAND+V پیست کنید. انتخاب شما به صورت خودکار در لایه جدید اضافه می‌شود. می‌توانید لایه اصلی را در حالت Invisible بگذارید تا بتوانید تنها تصویر موردنظر را ببینید.

Layer Mask را در Paths panel یا Layers panel پیدا کنید. همان طور که در تصویر می‌بینید، آیکون آن به شکل مستطیلی است که درون آن یک دایره قرار دارد.

کار با pen در فتوشاپ

وقتی روی آن کلیک کنید یک Layer Mask ایجاد می‌شود.

کار با pen در فتوشاپ

تبدیل سلکت به شیپ در فتوشاپ با Pen Tools

برای تبدیل سلکت به شیپ در فتوشاپ، گزینه Shape را انتخاب کنید.

کار با pen در فتوشاپ

روی نوار رنگ کنار Fill دو بار کلیک کنید. از منوی رنگ می‌توانید حالت شفاف، تک رنگ، طیف رنگ، نقش یا رنگ سفارشی را انتخاب کنید. می‌توانید حالت دور شیپ را هم تغییر دهید. روی کادر کنار Stroke دو بار کلیک کنید و گزینه موردنظر را انتخاب کنید. برای افزایش ضخامت خط در فتوشاپ روی کادر کنار انتخاب رنگ Stroke کلیک کنید و گزینه دلخواه را انتخاب کنید.

کار با pen در فتوشاپ

حال می‌توانید از Pen tool برای کشیدن فلش در فتوشاپ یا هر شکل دیگری استفاده کنید.

کار با pen در فتوشاپ

نحوه کشیدن شکل دقیقا مانند ایجاد مسیری است که آموزش دادیم. با کشیدن شکل، به صورت خودکار لایه‌ای جدید ایجاد کرده‌اید که دارای آن شکل است. همچنین Shape Path جدیدی در Paths panel ایجاد خواهد شد.

انتخاب با ابزار pen در فتوشاپ

برای تغییر حالت یک Shape Path، باید آن را از Paths panel انتخاب کنید. سپس روی سربرگ Edit بزنید. روی Transform کلیک کنید.

انتخاب با ابزار pen در فتوشاپ

گزینه‌های مختلفی مانند انواع چرخاندن یا برعکس کردن بخش انتخابی نمایان می‌شود. همچنین می‌توانید Free Transform را انتخاب کنید یا CTRL+T ( COMMAND+T در مک) را بگیرید تا بتوانید چرخاندن و… را انجام دهید.

علاوه بر این، می‌توانید برای اعمال این تغییرات روی یک بخش از مسیر، Ctrl یا Command را بگیرید. سپس همزمان روی نقطه پایانی یکی از دسته‌ها کلیک کنید و ماوس را نگه دارید. حال ماوس را تکان دهید و بچرخانید.

انتخاب با ابزار pen در فتوشاپ

خواهید دید که آن بخش از مسیر در جهت مخالف حرکت می‌کند. برای کوتاه کردن دسته نیز روی نقطه پایانی آن کلیک کنید و ماوس را به سمت نقطه اصلی مسیر حرکت دهید.

انتخاب با ابزار pen در فتوشاپ

دسته کوچک باعث ایجاد انحنای کوچک‌تر خواهد شد. با نگه داشتن Alt/Option و کلیک روی نقطه پایانی دسته و حرکت دادن ماوس، می‌توانید جهت آن را تغییر دهید.

انتخاب با ابزار pen در فتوشاپ

کاربرد ابزار Pen در فتوشاپ: سه ابزار دیگر

بهترین ابزار در بین ابزارهای Pen، Standard Pen Tool است. در ادامه دیگر ابزارها را معرفی می‌کنیم:

Curvature Pen Tool

انتخاب با ابزار pen در فتوشاپ

از این ابزار برای کشیدن منحنی می‌توانید استفاده کنید. با استفاده از این ابزار دیگر نیازی به کلیک کردن و Drag کردن نیست. همچنین دسته‌ای برای منحنی‌های کشیده شده با این ابزار وجود ندارد. بهتر است از این ابزار برای کشیدن منحنی دور اشکالی یکدست و یکنواخت مانند دایره استفاده کنید. تمامی تغییراتی که روی اشکال ایجاد شده با این ابزار انجام می‌خواهید بدهید، مانند ابزار استاندارد است که آموزشش دادیم.

Freeform Pen Tool

انتخاب با ابزار pen در فتوشاپ

از این ابزار زمانی استفاده کنید که محدودیتی ندارید و می‌خواهید آزادانه چیزی بکشید. کار با این ابزار مانند کار با Brush Tool و Pencil Tool است. مسیرهای کشیده شده با این ابزار اغلب نامنظم می‌شوند و اصلاح کردن آن‌ها سخت است.

Magnetic Pen Tool

انتخاب با ابزار pen در فتوشاپ

این ابزار زمانی کارایی دارد که Freeform Pen Tool را انتخاب کرده باشید. وقتی این ابزار را انتخاب کنید، فتوشاپ دور یک شی را تشخیص می‌دهد و مسیر را دور آن می‌کشد.

جالب است بدانید که کار با فتوشاپ توسط قلم بسیار راحت‌تر است. استفاده از این ابزار با قلم کار شما را آسان‌تر می‌کند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از کلاسیک وب کاربرد ابزار Pen در فتوشاپ و جنبه‌های مختلف آن را معرفی و بررسی کردیم. آیا کار با این ابزار برای شما راحت است؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در رابطه با استفاده از این ابزار در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • آموزش

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب