مطلب فعلی :

آموزش ۱۹ روش حل مشکل بالا نیامدن یا کند بالا پایین رفتن شیشه ماشین

رفتن به بالا

آموزش ۱۹ روش حل مشکل بالا نیامدن یا کند بالا پایین رفتن شیشه ماشین

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
آموزش 19 روش حل مشکل بالا نیامدن یا کند بالا پایین رفتن شیشه ماشین

آموزش ۱۹ روش حل مشکل بالا نیامدن یا کند بالا پایین رفتن شیشه ماشین

شیشه های ماشین 🚙 جزو قسمت های پرکاربرد ماشین هستند. چه در زمانی که هوا خوب است و شما آنها را پایین می کشید یا روزهای بارانی که آنها را بالا می کشید. اما زمانی هست که شیشه‌ ها گیر می کنند و بالا نمی آیند در این مطلب از کلاسیک وب به آموزش ۱۹ روش حل مشکل بالا نیامدن یا کند بالا پایین رفتن شیشه ماشین میپردازیم.

علت بالا یا پایین نرفتن شیشه ماشین و نحوه روان کردن شیشه

How to Fix a Stuck Car Window

در مطلب قبل ۴ روش جلوگیری از پیشرفت و گسترش ترک خوردگی شیشه ماشین را بررسی کردیم اما در این مطلب راجع به رفع مشکل بالا نرفتن شیشه ماشین صحبت میکنیم. مطمئنا کسانی که ماشین دارند میدانند که گیر کردن شیشه ها چقدر می تواند بد باشد. فرض کنید زمانی نیاز دارید که برای خرید یا پرداخت عوارضی، شیشه های ماشین شما پایین باشد اما به دلیل خرابی گیر کند یا در روز بارانی شما نیاز داشته باشید که شیشه های ماشین خود را ببندید، اما نتوانید این کار را انجام دهید. چه پنجره برقی یا پنجره دستی داشته باشید فرقی ندارد، اگر چند نکته آسان را دنبال کنید می توانید بفهمید که چرا پنجره شما بالا نمیرود. اگر مشکل خاصی نباشد، ممکن است بتوانید شیشه های گیر کرده خود را فورا و بدون هیچ ابزار خاصی درست کنید.

پنجره های ماشین چگونه کار میکنند؟

شیشه های خودرو از بخش به نام رگلاتور برای بالا و پایین بردن استفاده میکنند. پنجره دستی دارای رگلاتور هایی هستند که به صورت فیزیکی به میل لنگ متصل است و چرخاندن میل لنگ باعث بالا و پایین آوردن پنجره می شود. اما پنجره های برقی دارای رگلاتور هایی هستند که به موتور ها متصل هستند و توسط موتور ها بالا و پایین میشوند.

علت بالا یا پایین نرفتن شیشه ماشین و نحوه روان کردن شیشه

شیشه های دستی و برقی دارای اجزای متفاوتی هستند. برای همین به دلایل مختلفی نیز ممکن است از کار بیفتند:

  • شیشه های برقی: پنجره های برقی همانطور که گفته شد از یک رگلاتور متصل به موتور استفاده می کنند. در شیشه های برقی کلید ها، سیم کشی و موتور همگی ممکن است خراب شود و رگلاتور نیز ممکن است گیر کند یا به طور کلی از کار بیفتد.
  • شیشه های دستی: شیشه های دستی ماشین از یک میل لنگ دستی و رگلاتور برای بالا و پایین بردن شیشه استفاده می کنند. چرخ دنده های ریگلاتور یا میل لنگ می توانند از بین بروند. رگلاتور هم میتواند خم شود و تغییر شکل دهد. همچنین در صورت خشک شدن گریس روان کننده، رگلاتور به دلیل اصطکاک گیر میکند.

چه چیزی میتواند باعث خرابی پنجرهای برقی شود

سه عامل اصلی وجود دارد که باعث از کار افتادن شیشه های برقی می شود:

سوختن فیوز، خرابی سوئیچ و خراب شدن موتور. همچنین ممکن است رگلاتور شیشه ها فرسوده شود، خم شود، یا گیر کند. اگرچه این اتفاق کمتر ممکن است پیش بیاید.

رفع این مشکلات شاید ممکن است به دست شما امکان پذیر باشد ولی اگر مشکلات شدید تر شدند، شیشه های ماشین خود را به متخصص نشان دهید.

نحوه عیب یابی شیشه بالابر ماشین

در زمانی که شیشه های برقی شما گیر میکنند چند نکته اساسی برای عیب یابی وجود دارد که آنها را امتحان کنید:

  • قفل کودک شیشه‌ ها را بررسی کنید: اگر قفل کودک فعال باشد پنجره ها بالا و پایین نمیروند ابتدا این مورد را بررسی کنید. زیرا ممکن است به راحتی و به طور تصادفی بدون اینکه متوجه شوید به آنها ضربه بزنید و قفل کودک را فعال کنید. در نتیجه برای عیب یابی ابتدا قفل پنجره ها را چک کنید اگر قفل بود از حالت قفل خارج کنید.

علت کند بالا رفتن شیشه پراید

  • کلید پنجره را بالا و پایین فشار دهید و گوش دهید: اگر وقتی کلید را فشار می دهید صدایی از داخل در میشنوید به این معنی است که کلید در حال کار کردن است. احتمالا موتور شیشه برقی خراب است یا رگلاتور ممکن است گیر کرده باشد.
  • کلید های دیگر را امتحان کنید: اگر شیشه سمت سرنشین بالا یا پایین نمیرود آن را با کلید اصلی که در سمت راننده است امتحان کنید. اگر کار کند کلید سمت سرنشین خراب است.
  • در صورت امکان کلید ها را عوض کنید: در برخی از ماشین ها کلید های پنجره همگی یکسان هستند. این یعنی میتوانید کلید یکی از پنجره ها که کار می کند را به پنجره ای که کار نمیکند تغییر دهید. اگر پنجره با کلید جدید شروع به کار کرد پس کلید شما خراب است.
  • برق کلید را بررسی کنید: ممکن است به هر دلیلی برق کلید ها قطع شود و این موجب گیر کردن پنجره ها میشود.
  • فیوز ها را چک کنید: اگر هیچ یک از پنجره ها بالا یا پایین نمیرود فیوز ها را بررسی کنید. فیوزهای سوخته را تعویض کنید و دوباره امتحان کنید. اگر فیوز دوباره خراب شد آن را به یک متخصص نشان دهید. از فیوز بزرگتر از مقدار توصیه شده اصلا استفاده نکنید.

تقویت شیشه بالابر

  • برق موتور را بررسی کنید: برق موتور هم مانند برق کلید ها اگر قطع شود شیشه ها بالا یا پایین نمیروند. باید مطمئن شوید که لوازم الکترونیکی در خودرو شما کار میکنند. قبل از اینکه مشخص کنید آیا مشکل مختص پنجره شماست یا نه ابتدا بررسی کنید که چراغ های داخلی خودرو و سایر قطعات الکترونیکی به درستی کار میکنند یا نه. در این حالت مشکل از پنجره شما نیست بلکه از باتری شماست.
  • خراب شدن رگلاتور: اگر رگلاتور خراب شود با فشار دادن دکمه بالا و پایین رفتن شیشه ها، پنجره ها حرکت نمیکنند‌. دنده های میلنگ ممکن است فرسوده یا شکسته شده باشند. در این حالت باید رگلاتور پنجره را تعویض کنید.
  • یخ و برف باعث خرابی شیشه ها می شود: اگر در منطقه‌ ای با شرایط آب و هوایی برفی و یخبندان زندگی میکنید، عملکرد پنجره‌ های برقی شما ممکن است به خطر بیافتد. دلیل آن چسبیدن شیشه پنجره ها به چارچوب آنهاست. رگلاتور ها همیشه آنقدر قوی نیستند که در صورت یخ زدگی هم پنجره را بالا یا پایین بکشند. حتی اگر بتواند این کار را انجام دهد، خیلی سریعتر فرسوده میشود. اگر گیر کردن شیشه ماشین شما به دلیل یخ زدگی و یا برف و سرما بود سعی کنید این موانع را به صورت دستی از بین ببرید. باید مراقب باشید که به شیشه آسیب نرسانید. میتوانید از یک فندک یا ابزار مشابهی برای ذوب کردن یخ یا برف استفاده کنید. اما اگر شدت برف یا یخ بیش از حد بود از این روش استفاده نکنید.

شیشه ماشین پایین میاد ولی بالا نمی رود

  • واشر پنجره پاره، شل یا کثیف شود: باد ممکن است واشر را از جای خود خارج کند و یا آشغال به آن بچسبد. در این حالت موتور رگلاتور ممکن است آنقدر قوی نباشد که بر اصطکاک غلبه کند و پنجره را حرکت دهد. واشر ها و درزگیرها رامی توان تمیز کرد، روغن کاری و در صورت نیاز تعویض کرد. این میتواند باعث لرزش شیشه خودرو هم بشود.
  • مشکلات سیم کشی: یک سری سیم وجود دارد که کلید پنجره را به موتور پنجره متصل می کند. اگرچه وجود مشکلات سیم کشی معمولا پیش نمی آید اما ممکن است گاهی اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است اخیرا به تعمیرگاه مراجعه کرده‌ باشید و مکانیک به طور ناخواسته یکی از سیم ها را قطع کرده باشد. در این مورد یک بار دیگر به مکانیکی برگردید تا آنها را تعمیر کند یا می‌توانید پنل در را باز کنید تا سیم ها را از جعبه فیوز تا کلید در دنبال کنید. حتما حواستان باشد که قبل از دست زدن به هر سیمی باتری را جدا کنید تا از اتفاق ناگوار جلوگیری کنید.

علت کند بالا رفتن شیشه پراید

  • چارچوب کثیف: شیشه ای که در چارچوب قرار می گیرد ممکن است با گذشت زمان در اثر گل و لای و زباله‌ های جاده کثیف شوند و یا روغن کاری که برای راحت تر کار کردن آن استفاده میکنید خشک شود.
  • استفاده نکردن از رله شیشه بالابر مناسب: رله شیشه بالابر مناسب باعث افزایش سرعت بالا رفتن شیشه های ماشین میشود.
  • ممکن است در های ماشین خراب باشند: مسیر پنجره باید تراز باشد تا پنجره به درستی بالا و پایین شود. اگر در در اثر برخورد آسیب دیده باشد یا حتی پیچ شل شده باشد ممکن است پنجره گیر کند.

روان شدن شیشه بالابر پراید

همچنین مطلب آموزش تصویری تعویض تیغه برف پاک کن ماشین میتواند برای شما مفید باشد.

راه های بستن پنجره برقی

راحت ترین راه و سریع ترین راه برای درست کردن پنجره های ماشین مجددا راه‌ اندازی کردن آن است. قبل از امتحان راه حل های پیچیده یکبار ماشین خود را خاموش و سپس روشن کنید. این کار گاهی اوقات کامپیوتر های داخلی و لوازم الکترونیکی خودروی شما را دوباره راه اندازی میکند و مشکلات جزئی را از بین میبرد. حتی میتواند باعث درست شدن شیشه های ماشین شما شود. بعد از اینکه با خاموش روشن کردن مشکل شما حل نشد میتوانید از راه حل های دیگر استفاده کنید.

راه حل بعدی این است که سوئیچ را در حالت روشن قرار دهید طوری که پنجره‌ های دیگر که مشکلی ندارند، کار کنند و یا رادیو روشن، خاموش شود. کلید پنجره را در حالت بسته یا به سمت بالا فشار داده و نگه دارید. فشار دادن دکمه بسیار مهم است، مطمئن شوید طرفی را فشار می دهید که پنجره را میبندد. سپس در حالی که دکمه پنجره را فشار میدهید در ماشین را باز کنید و سپس ببندید یا میتوانید محکم به در ضربه بزنید. البته به طوریکه در ماشین آسیب نبیند. میتوانید این کار را با کف دست خود برای جلوگیری از آسیب استفاده کنید. کف دست خود را به مرکز در ضربه بزنید. هرگز از ابزار به جای دست خود استفاده نکنید. فقط مواظب باشید که باعث خراب شدن در یا شکستن شیشه ماشین نشوید.

اگر بار اول کار نکرد می توانید چند بار دیگر آن را امتحان کنید. اگر کار کرد و پنجره بسته شد آن را پایین نیاورید مگر اینکه نزدیک تعمیرگاه باشید. این تعمیر موقت ممکن است برای بار دوم کار نکند.

اگر پنجره باز هم بالا نمیرود در ماشین را ببندید و داخل ماشین جایی را پیدا کنید که پانل در با ورق فلزی در تماس باشد. حالا در حالی که سوئیچ را فشار میدهید با مشت یا یک جسم بی حرکت به این مکان ضربه بزنید. حتما مراقب باشید که به مشت خود آسیب نرسانید یا در خودرو آسیب نبیند اگر پنجره بسته شد آن را تا زمانی که پیش یک متخصص ببرید رها کنید.

چرا شیشه ماشین پایین میاد ولی بالا نمی رود؟ به دلیل خارج شدن شیشه از قاب

اگر زمانی که میخواهید شیشه های ماشین خود را ببندید صدای ساییده شدن یا صدای موتور را میشنوید ممکن است رگلاتور مشکل داشته باشد. اگر شیشه های ماشین کاملا پایین نیست ممکن است بتوانید با دنبال کردن راه حل زیر شیشه را ببندید:

کلید استارت را در موقعیت روشن بگذارید. دست هایتان را در طرفین شیشه های ماشین بگذارید. از شخص دیگری بخواهید کلید پنجره را به سمت بسته شدن فشار دهد. حالا با کف دست های خود به پنجره فشار وارد کنید و سعی کنید شیشه های ماشین را ببندید. فقط هنگام بسته شدن شیشه مواظب دستان خود باشید چون ممکن است شیشه ها به طور ناگهانی شروع به حرکت کنند.

تعمیر شیشه بالابر دستی

پنجره دستی بسیار ساده تر از پنجره های برقی هستند. از آنجایی که هیچ وسیله الکتریکی در کار نیست، فقط دو چیز وجود دارد که می تواند باعث از کار افتادن یک پنجره دستی شود. اولین چیز چرخ دنده‌ های کند شده در میل لنگ و دومین مشکل، اشکال در تنظیم کننده است. بر خلاف پنجره های برقی شیشه های دستی را نمیتوانید با راه های سریع درست کنید و آنها را ببندید. چون ممکن است با این کار باعث خم شدن یا شکستن رگلاتور شوید و مشکل را بدتر کنید.

علت صدای شیشه خودرو
ابتدا میل لنگ پنجره را بچرخانید. اگر هنگام چرخاندن میل لنگ صدای ساییده شدن میشنوید ممکن است چرخ دنده ها در داخل میل لنگ کند شده باشند. تعویض میل لنگ باید مشکل شما را برطرف کند. اما اگر میل لنگ سالم به نظر میرسید باید پنل در را بردارید و به پنجره و رگلاتور نگاه کنید. بررسی کنید که پنجره از جهت خود خارج شده است یا نه اگر چنین است آن را درست کنید.

در برخی موارد ممکن است متوجه شوید که رگلاتور به چیزی گیر کرده است یا گریس خشک شده است. اگر چنین مشکلاتی بود، ممکن است بتوانید پنجره خود را با آزاد کردن رگلاتور یا ریختن گریس جدید درست کنید. سپس پنل ماشین را مجددا نصب کنید و ببندید.

روان کردن شیشه ماشین به وسیله روغن کاری

علت کند بالا رفتن شیشه پراید

در این روش از اسپری شیشه با اسپری سیلیکونی یا براق کننده داشبورد که بر پایه روغن هستند استفاده میشود. این روش می تواند یکی دیگر از راه های درست کردن شیشه ماشین شما باشد. همینطور میتواند باعث تقویت شیشه بالابر هم شود. میتوانید از این راه حل هم در کنار راه حل های دیگر استفاده کنید. بعد از اینکه مطمئن شدید که شیشه های ماشین شما با روشن یا خاموش کردن ماشین درست نشد. یا به صورت دستی نتوانستید شیشه را بالا بکشید میتوانید از این راه حل استفاده کنید. زمانی که پنجره پایین است و میخواهید آن را ببندید ابتدا اسپری را به دور تا دور قاب پنجره بزنید. مطمئن شوید که به همه جای قاب شیشه های ماشین زده شده است. به غیر از طرفین و بالای قاب، سمت پایین هم که شیشه از آن بیرون می آید را اسپری بزنید.

روان شدن شیشه بالابر پراید

بعد از اسپری کردن کامل ماشین خود را روشن کنید و دکمه شیشه ماشین را به سمت بالا فشار دهید. اسپری، شیشه ماشین را روان تر می کند و اگر گیر کرده باشد ممکن است اشکال را برطرف کند. این روش میتواند مشکل کند شدن شیشه بالابر ۲۰۶ هم رفع کند.

روش دوم: اگر با روش بالا نتوانستید پنجره خود را بالا یا پایین بکشید. می توانید از روش دوم استفاده کنید. این روش کمی حرفه ای تر است. اگر میخواهید حرفه ای تر کار را انجام بدید میتوانید از این روش استفاده کنید. این روش تمام آلودگی ها و کثیفی های جداره های قاب شیشه را هم از بین میبرد. ابتدا کمی آب با اسپری به داخل جداره‌ های قاب شیشه های ماشین بزنید. مطمئن شوید که آب همه جای آن را گرفته است.

تقویت شیشه بالابر

سپس با یک فرچه و یا مسواک دور تا دور قاب را بکشید. حالا یک دستمال پارچه ای بر روی پیچ گوشتی بگذارید و سر پیچ گوشتی را داخل قاب بکشید.

شیشه ماشین پایین میاد ولی بالا نمی رود

بعد از آن به وسیله دستگاه هوای فشرده قاب را خشک کنید و کثیفی را از بین ببرید. حالا نوبت به روغن کاری می رسد. اسپری شیشه را به دور تا دور جداره ها قاب مثل روش قبل بزنید. سپس دوباره شیشه را به سمت بالا بکشید. شما از این روش میتوانید برای روان شدن شیشه بالابر پراید. افزایش سرعت شیشه بالابر پژو و همینطور باقی ماشین ها استفاده کنید.

علت کند بالا رفتن شیشه پراید

تا اینجا روش های زیادی برای پیدا کردن مشکل خرابی شیشه ها و عیب یابی آن ها گفته شد. همچنین راه حل های سریع و آسانی را برای تعمیر و بالا کشیدن پنجره ماشین بررسی کردیم. شما میتوانید با بررسی مطالب بالا بهترین راه را انتخاب و مشکل گیر کردن شیشه ماشین خود را برطرف کنید. اگر با روش های بالا نتوانستید کار خود را پیش ببرید آن را به یک متخصص نشان دهید. همچنین میتوانید مطلب نحوه تمیز کردن و از بین بردن چربی شیشه ماشین را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز علت کند بالا رفتن شیشه پراید و بقیه ماشین ها و علت صدای شیشه خودرو بررسی شد. شما با کدام روش توانستید شیشه های ماشین خود را تعمیر کنید؟ نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه روان کردن شیشه ماشین در بخش دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب