مطلب فعلی :

آموزش ۴ روش محاسبه مصرف برق به صورت دستی و آنلاین

رفتن به بالا

آموزش ۴ روش محاسبه مصرف برق به صورت دستی و آنلاین

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
آموزش 4 روش محاسبه مصرف برق به صورت دستی و آنلاین

آموزش ۴ روش محاسبه مصرف برق به صورت دستی و آنلاین

فرقی نمی کند که از سیستم خود برای کارهای روزانه استفاده می کنید، تلویزیون تماشا می کنید یا در حال ماینینگ ارزهای دیجیتال هستید، همیشه محاسبه مصرف برق ⚡ به شما کمک خواهد کرد تا روی هزینه های انرژی خود مدیریت بهتری داشته باشید. در آموزش ۴ روش محاسبه مصرف برق به صورت دستی و آنلاین ما به شما کمک می کنیم تا این مدیریت را به نحو احسن انجام دهید.

نحوه محاسبه مصرف برق بر اساس آمپر

How to Calculate Electricity Consumption Based on Amperes

همانطور که می دانید هزینه های مصرف انرژی افزایش پیدا کرده است. گاهی اوقات ما با دیدن قبض ماهانه کاملا غافلگیر می شویم. در این شرایط نیاز است که برای صرفه جویی در هزینه های خود روی مصرف برق، گاز و غیره خود مدیریت داشته باشیم. یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید نحوه محاسبه برق بر اساس آمپر، وات یا کیلو وات ساعت است. با چنین محاسباتی می توانیم برق مصرفی خود را پیش بینی و صرفه جویی کنیم تا هزینه های ماهانه خود را کاهش دهیم. در ادامه ابتدا ما توضیحاتی در مورد کیلو وات ساعت ارائه خواهیم داد، سپس نحوه محاسبه مصرف برق در کنتورهای قدیمی و جدید را توضیح خواهیم داد و در نهایت دو سرویس آنلاین را به شما معرفی خواهیم کرد.

درک کیلو وات ساعت برای محاسبه مصرف برق

حتما در هنگام مشاهده قبض برق با واژه کیلو وات ساعت (KWH) روبرو شده اید. کیلو وات ساعت راهی برای اندازه گیری میزان مصرف انرژی است. کیلو وات ساعت تعداد کیلو وات مصرفی شما در یک ساعت نیست و در واقع برابر با مقدار انرژی است که با روشن نگه داشتن یک دستگاه ۱۰۰۰ وات به مدت ۱ ساعت مصرف می کنید.

در محاسبات ۱۰۰۰ معادل کیلو است بنابراین ۱۰۰۰ وات معادل ۱ کیلو وات است.

به عنوان مثال اگر یک لامپ ۱۰۰ وات را روشن کنید ۱۰ ساعت طول می کشد تا ۱ کیلو وات ساعت انرژی مصرف کند. از طریق دیگر یک دستگاه ۲۰۰۰ وات فقط به نیم ساعت زمان نیاز دارد تا ۱ کیلو وات ساعت انرژی مصرف کند.

محاسبه مصرف برق خانگی برای کنتورهای قدیمی

کنتورهای قدیمی که به عنوان کنتورهای تک زمانه شناخته می شود دارای زمان سنج نمی باشد و میزان مصرفی که دارید بر اساس زمان قابل تفکیک نیست. بنابراین میزان مصرف در ساعات اوج مصرف یا سایر ساعت ها قابل تشخیص نیست، در نتیجه مصرف برق کنتورهای قدیمی به صورت میان بار محاسبه خواهد شد.

به یک مثال بپردازیم. به قبض زیر که برای یک کنتور تک زمانه است نگاه کنید. مصرف کل دوره ۵۶ روزه معادل ۱۴۴ کیلو وات ساعت است.

محاسبه مصرف برق خانگی برای کنتورهای قدیمی

برای محاسبه مصرف برق یک دستگاه حالا باید ۱۴۴ را بر ۵۶ تقسیم کنید و مقدار بدست آمده را در ۳۰ ضرب کنید تا میانگین مصرف یک ماهه دستگاه های خود را بدست آورید که در اینجا ۷۷٫۱۴ کیلو وات ساعت است.

حالا اگر به بخش دیگری از قبض نگاه کنیم که در پایین تصویر آن را قرار داده ایم گفته شده افرادی که مصرف برق بالایی دارند باید هزینه چند برابری پرداخت کنند.

محاسبه مصرف برق خانگی برای کنتورهای قدیمی

به طور مثال در صورتی که ۰ تا ۱۰۰ کیلو وات ساعت را طی ۳۰ روز استفاده کرده باشید، به ازای هر ۱ کیلو وات ساعت باید ۴۰۹ ریال پرداخت کنید.

اما اگر بیش از ۱۰۰ کیلو وات ساعت را مصرف کرده باشید به ازای هر کیلو وات ساعت اضافه ۴۴۷ ریال محاسبه خواهد شد و اگر بیش از ۲۰۰ کیلو وات ساعت مصرف کرده باشید هزینه ۱۰۲۳ ریال به ازای هر کیلو وات ساعت اضافی محاسبه خواهد شد که نسبت به مبلغ اولیه ۲ برابر است.

حالا برای محاسبه مصرف برق کولر گازی یا هر وسیله دیگری که دارید به مثال اول خود بر می گردیم. گفتیم که ۱۴۴ کیلو وات برق را طی ۵۶ روز مصرف کردیم پس تعرفه به صورت پلکانی محاسبه می شود. پس باید ۱۴۴ را در ۴۰۹ ریال ضرب کنیم که معادل ۵۸۸۹۶ ریال است. به این مبلغ باید هزینه عوارض برق؛ آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده و غیره را اضافه کنیم. در ادامه نمونه ای از قبض برق جدید را مشاهده می کنید که دارای نرخ های مازاد متفاوتی است.

محاسبه مصرف برق خانگی برای کنتورهای قدیمی

اگر در هنگام استفاده از کولر یا سایر وسایل برقی خود با مشکل پریدن فیوز برق مواجه هستید می توانید مطلب بررسی ۱۰ علت و روش های رفع مشکل پریدن فیوز برق خانه هنگام کولر و.. کلاسیک وب را دنبال کنید.

محاسبه مصرف برق ماینر در کنتورهای جدید

محاسبه مصرف برق ریگ ماینینگ یا هر وسیله دیگر در کنتورهای جدید که به کنتورهای سه زمانه شهرت دارند بر اساس سه بازه اوج بار، میان بار و کم بار محاسبه می شود.

اوج بار: ساعت هایی که بیشترین فشار روی شبکه برق کشور است و اکثر افراد در حال استفاده از برق هستند.

میان بار: در این ساعات نه مصرف برق خیلی پایین است نه خیلی بالا.

کم بار: زمانی که از برق کمترین استفاده می شود که معمولا ۱۱ شب به بعد است.

توجه داشته باشید که این ساعات نسبت به فصل های سال متفاوت است:

نیمه اول سال      میان باری     ساعت ۷_۱۹    نیمه دوم سال    میان باری   ساعت  ۱۸-۶
  نیمه اول سال اوج بار   ساعت ۱۹_۲۳    نیمه دوم سال اوج بار   ساعت ۲۲-۱۸
  نیمه اول سال کم باری   ساعت  ۲۳_۷    نیمه دوم سال کم باری   ساعت  ۶-۲۲

پس اگر کنتور شما دیجیتالی است هزینه مصرف برق شما بر اساس این سه بازه محاسبه خواهد شد.

محاسبه مصرف برق ماینر در کنتورهای جدید

در قبض زیر برای ۶۱ روز مصرف ۶۳۰ کیلو وات ساعت برق استفاده شده است. در نتیجه مصرف برق ۳۰ روزه معادل ۳۰۹٫۸۴ کیلو وات ساعت خواهد بود که:

  • ۱۰۰ کیلو وات ساعت آن بر اساس نرخ پله اول
  • ۱۰۰ کیلو وات ساعت دیگر آن بر اساس نرخ پله دوم
  • ۱۰۰ کیلو وات ساعت دیگر به نرخ پله سوم
  • و در نهایت ۹٫۸۴ کیلو وات ساعت باقی مانده بر اساس نرخ پله چهارم

محاسبه خواهد شد که در نهایت به مبلغ ۱۰۸۱۱۱۳ خواهیم رسید.

اگر به قسمت پایین قبض توجه کنید یک جدول دو سطری دیگر مشاهده می کنید که بیان می کند برای میزان مصرف در اوج بار باید هزینه ۵۹۵ ریال به ازای هر کیلو وات ساعتی که در این بازه مصرف کرده اید پرداخت کنید و برای میزان مصرف در کم باری ۲۹۸ ریال تخفیف به ازای هر کیلو ساعت مصرفی در این بازه به شما تعلق می گیرد.

در اینجا هم در نهایت این مبلغ به علاوه هزینه آبونمان؛ مالیات بر ارزش افزوده، عوارض برق و غیره خواهد شد.

توجه داشته باشید که تعرفه برق واحدهای تجاری ۴ برابر تعرفه برق مصرفی واحدهای خانگی است.

محاسبه مصرف برق بر اساس وات با سرویس آنلاین Kilowat

اگر حوصله یا وقت محاسبه میزان برق مصرفی کامپیوتر، لپ تاپ، تلویزیون و غیره را ندارید می توانید از نرم افزار محاسبه برق مصرفی Kilowat استفاده کنید. شما می توانید هزینه برق مصرفی دستگاه های خود را بر اساس تعرفه های روستایی، صنعتی و کشاورزی، خانگی و غیره محاسبه کنید.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، کافیست در کادر اول توان مصرفی دستگاه بر حسب وات را وارد کنید و در کادر زیرین مدت زمان روشن بودن دستگاه در طول یک روز را وارد کنید (باید عددی بین ۱ تا ۲۴ باشد). در نهایت دکمه محاسبه را کلیک کنید.

همچنین این سرویس محاسبه مصرف برق آنلاین به شما اجازه محاسبه هزینه برق مصرفی به ازای مصرف کیلووات در زمان مشخص را می دهد. در کادر اول مقدار مصرف بر حسب کیلو وات و در کادر پایین تعداد روز مصرف را وارد کنید و کلید محاسبه را کلیک کنید.

محاسبه مصرف برق بر اساس وات با سرویس آنلاین Kilowat

محاسبه مصرف برق بر اساس آمپر با سرویس آنلاین توانیر

برای محاسبه مصرف برق با آمپر می توانید از ماشین حساب های خود شرکت توانیر استفاده کنید.

برای محاسبه‌ آسان صورت حساب مصرف برق خانگی روی لینک کلیک کنید و فرم را پر کنید. در اینجا باید استان محل اقامت، تک فاز یا سه فاز بودن موتور، ظرفیت اشتراک بر حسب آمپر؛ تعداد رقمی که کنتور نمایش می دهد، یک تعرفه، دو تعرفه و سه تعرفه بودن کنتور، تاریخ قرائت قبلی و تاریخ جدید قرائت کنتور و اینکه اشتراک روستایی دارید یا نه را مشخص کنید و در نهایت دکمه ارسال را کلیک کنید.

محاسبه مصرف برق بر اساس آمپر با سرویس آنلاین توانیر

برای محاسبه‌ آسان صورت حساب مصرف برق تجاری گزینه های فرم تقریبا مشابه برق خانگی است تنها به جای اشتراک روستایی شما در اینجا مشخص می کنید که پروانه کسب دارید یا نه.

محاسبه مصرف برق بر اساس آمپر با سرویس آنلاین توانیر

در نهایت اگر در هنگام استفاده از وسایل برقی خود با مشکل جرقه زدن پریز مواجه هستید می توانید بعد از حل مشکل برای محافظت از وسایل برقی خود از محافظ برق استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در آموزش ۴ روش محاسبه مصرف برق به صورت دستی و آنلاین ما به شما توضیحاتی در مورد اینکه کیلووات چیست و چگونه در کنتورهای قدیمی و جدید از ان برای محاسبه مصرف برق کامپیوتر و غیره استفاده می کنند دادیم و در نهایت دو سرویس آنلاین را معرفی کردیم تا درگیر محاسبات ریاضی پیچیده نباشید. چنانچه که سرویس دیگری می شناسید یا نکته ای وجود داشته است که از قلم افتاده است می توانید در بخش نظرات این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب