مطلب فعلی :

اسید استئاریک چیست؟

رفتن به بالا

اسید استئاریک چیست؟

نوشته admin

10 ماه قبل

بدون دیدگاه

رپرتاژ

مجله اینترنتی دانستنی ها
اسید استئاریک چیست؟

اسید استئاریک چیست؟

همانطور که میدانید، اسید استئاریک نوعی اسید چرب اشباع شده می‌باشد که به صورت جامد و مومی شکل است. ناگفته نماند که این اسید، در ساخت شمع، پلاستیک، پاستیل و لوازم آرایشی و … کاربرد های بسیار زیادی دارد که در ادامه به بررسی این کاربرد ها خواهیم پرداخت. با اضافه کردن اسید به آب و چربی ها و روغن های حیوانی، استئاریک اسید به وجود می‌آید که به این فرآیند، هیدرولیز تری گلیسرید گفته می‌شود. البته ناگفته نماند که این فرآیند باید در دما و فشار بسیار بالایی انجام بگیرد. روش دیگر تولید استئاریک اسید، از طریق هیدروژنه کردن روغن های گیاهی می‌باشد. اما در این روش، روغن های گیاهی باید اشباع نشده باشند. به طور کلی این اسید پرکاربرد از ترکیب پالمتیک اسید و استئاریک اسید به وجود می‌آید. لازم به ذکر است که میزان کلسترول موجود در این اسید بسیار کمتر از سایر اسید های اشباع شده می‌باشد. همین امر باعث می‌شود تا هیچ آسیبی به بدن انسان وارد نشود.

بهتر است بدانید که نام رسمی اسید استئاریک، اسید اکتا دکانوئیک می‌باشد و فرمول شیمیایی آن C18H36O2 می‌باشد. همانطور که گفتیم، این اسید در اکثر روغن های حیوانی و نباتی و … وجود دارد. ناگفته نماند که در محتویات کره کاکائو و همچنین کره درخت شیا، حدود ۴۵ درصد استئاریک اسید وجود دارد. جالب است بدانید که استئاریک اسید، ماده ای کاملا بی خطر بوده و سمی نیست. استئاریک اسید به صورت جامد بوده و سفید رنگ است. این اسید از کاربرد های بسیار زیادی برخوردار است که در ادامه مقاله میخواهیم کاربرد های آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 اسید استئاریک چه کاربرد هایی دارد؟

همانطور که گفتیم استئاریک اسید از کاربرد های بسیار زیادی در صنعت شمع سازی، ساخت مواد آرایشی، ساخت لاستیک و پلاستیک و تولید انواع مکمل‌های غذایی و … برخوردار است. یکی دیگر از کاربرد های این اسید، سخت و سفت کردن صابون ها به ویژه صابون هایی که توسط روغن نباتی ساخته می‌شوند می‌باشد. ناگفته نماند که برای سفت و سخت کردن آبنبات های درمانی همچون آبنبات های ویتامین ث و … از استئاریک اسید استفاده می‌شود. به طوری که این اسید، با روغن ذرت یا قند یا شکر مخلوط شده و آب نبات های درمانی را سخت میکند. همچنین این اسید، جهت نرم کردن لاستیک ها و تولید انواع پاستیل های روغنی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که استئاریک اسید در تولید لوازم آتش بازی، نرم کردن انواع پارچه ها و روان کردن انواع پودر های سرامیکی مورد استفاده قرار میگیرد. زیرا این اسید یکی از بهترین و پرکاربردترین روان کننده ها به شمار می‌آید.

جالب است بدانید که در تولید محصولات مراقبت از مو و پوست و ناخن از اسید استئاریک استفاده می‌کنند. همچنین برای سخت کردن قند، شکر و شربت ها از این اسید استفاده می‌کنند. یکی دیگر از مهم ترین کاربرد های استئاریک اسید، جلوگیری از زنگ زدن و اکسید شدن فلزات در برابر نور خورشید و … می‌باشد. از این اسید به عنوان یک مانع بر روی فیلم ها استفاده می‌کنند که از ایجاد تغییر یا خزش در سطح فیلم جلوگیری کند. به عبارت دیگر، استئاریک اسید بر روی سطح فیلم ها نوعی اپیلیم یا مانع یا سد می‌باشد که از بروز هر گونه خزش و … جلوگیری میکند.

کاربرد های استئاریک

فواید و مزایای اسید استئاریک بر پوست

همانطور که میدانید اسید استئاریک از مزایا و فواید بسیار زیادی برخوردار است. به عنوان مثال از این نوع اسید در انواع کرم های مرطوب کننده و پاک کننده استفاده می‌کنند. زیرا این اسید، باعث نرم و لطیف شدن پوست می‌شود. همچنین استئاریک باعث می‌شود تا منافذ های پوست از بین برود. ناگفته نماند که این اسید از به وجود آمدن لک و جوش در روی پوست جلوگیری می‌کند. همچنین این اسید از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند. پس بنابراین از استئاریک اسید میتوان به عنوان ماده محافظ پوست یاد کرد. این اسید به عنوان امولسیفایر در انواع لوسیون های بدن و محصولات مراقبتی و آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد. در بسیاری از میسلار واتر ها و پاک کننده ها و تونر ها از استئاریک اسید استفاده می‌کنند. زیرا این اسید باعث پاک کردن پوست به صورت عمقی می‌شود. به عبارت دیگر این اسید باعث می‌شود تا تمام آلودگی ها همچون روغن، لوازم آرایشی و … به راحتی از روی پوست پاک شوند.

انواع اسید استئاریک و ویژگی های آن ها

بهتر است بدانید که اسید استئاریک را بر اساس مراحل و پروسه تشکیل و منبع تشکیل و درجه خلوص آن به چند گروه تقسیم بندی می‌کنند. ناگفته نماند که این اسید را میتوان بر اساس نوع کاربرد آن در صنایع مختلف دسته بندی کرد. همچنین این اسید بر اساس درجه و میزان خلوص، به سه گروه یک بار تقطیر، دو بار تقطیر و سه بار تقطیر تقسیم بندی می‌گردد. لازم به ذکر است که درجه و میزان خلوص این اسید در حالت طبیعی، حدود ۴۰ الی ۶۰ درصد می‌باشد. همچنین استئاریک اسید را بر اساس منبع تشکیل آن به گروه های حیوانی، گیاهی و … تقسیم بندی می‌کنند. به عنوان مثال اگر استئاریک اسید توسط چربی ها و روغن های گیاهی تولید شود به آن اسید استئاریک گیاهی گفته می‌شود.

ناگفته نماند که استئاریک اسید را بر اساس نوع کاربرد آن در صنایع شیمیایی و … به گروه هایی همچون رابر گرید و … تقسیم بندی می‌کنند. استئاریک اسید رابر گرید، از درجه خلوص بسیار پایینی برخوردار است. به طوری که از این نوع اسید در صنایع کاغذ سازی جهت براق کنندگی و دفع آب استفاده می‌کنند. همچنین از این نوع اسید به عنوان ماده تثبیت کننده در صنایع پلاستیک سازی استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که شما برای تهیه جک هیدرولیک و الکتروموتور ایرانی باکیفیت میتوانید به شرکت پارس خورشید مراجعه کنید. زیرا این شرکت یکی از معتبر ترین و پرطرفدار ترین شرکت ها در سطح کشور می‌باشد.

کاربرد های استئاریک اسید

سخن پایانی

همانطور که گفتیم، اسید استئاریک یکی از پرکاربرد ترین و شایع ترین اسید ها می‌باشد که هیچگونه عوارضی به همراه ندارد. ناگفته نماند که این اسید بسیار ضعیف است. این اسید به راحتی در اتانول حل می‌شود. به عبارت دیگر، اتانول برای این اسید، نوعی حلّال به شمار می‌آید.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و کلاسیک وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

  • نوشته admin
  • 10 ماه قبل
  • بدون دیدگاه
  • رپرتاژ

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب