مطلب فعلی :

امنیت واتساپ چقدر است؟ خطرناک ترین تهدیدات امنیتی آن کدامند؟

رفتن به بالا

امنیت واتساپ چقدر است؟ خطرناک ترین تهدیدات امنیتی آن کدامند؟

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها

امنیت واتساپ چقدر است؟ خطرناک ترین تهدیدات امنیتی آن کدامند؟

مسنجر یا پیام رسان آنلاین واتس اپ (WhatsApp) یکی از محبوب ترین پیام رسان های دنیا و همچنین ایران با بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال روزانه است. واتس اپ به امنیت خود اطمینان دارد و به نوعی عامل جذب مخاطبش، همین امنیت و حفظ حریم شخصی است اما اگر شما از این برنامه استفاده می کنید و یا شاید هم قصد استفاده از آن در آینده را خواهید داشت، نسبت به حقایق امنیت واتساپ و روش اجرای این رمزگذاری آگاهی دارید؟ امروز در کلاسیک وب در مورد امنیت واتساپ بحث خواهیم کرد و مهم ترین تهدیدات امنیتی خطرناک آن را معرفی می کنیم.

واتس اپ چقدر امن است؟ بررسی روش های رایج هک آن

How Secure is WhatsApp? WhatsApp Security and Encryption Explained

به دلیل محبوبیت استفاده از پیام رسان های آنلاین، تعداد این برنامه رو به افزایش است. از جمله برنامه های محبوب در این زمینه می توان به واتس اپ، تلگرام و.. اشاره کرد. قطعا یکی از مهم ترین موارد انتخاب و استفاده از این پیام رسان ها، تایید امنیت و اطمینان از امن بودن آن است. خیلی ها واتس اپ را به خاطر امن بودن آن استفاده می کنند و به نوعی شعار اصلی این برنامه که برای فعالان زمینه های مختلف مهم است، حفظ حریم خصوصی می باشد اما آیا واقعا اینطور است؟ در ادامه مطلب بیشتر امنیت واتساپ را بررسی می کنیم.

امنیت تماس تصویری و صوتی واتساپ

واتس اپ با استفاده از بخشی از یک پروتکل امنیتی توسعه یافته توسط Open Whisper Systems امنیت خود را تامین می کند. این شرکت صاحب پیام رسان Signal هم هست. در این پروتکل پیام های شما رمز نگاری شده و دیگر شخصی سومی قادر به دیدن آن ها نیست. به طور مثال در حادثه تروریستی ۲۶ March، طبق تحقیقات پلیس، شخص تروریست لحظاتی قبل از عملیات خود از واتساپ استفاده کرده و با در خواست مسئولین بلند پایه مانند وزیر امور خارجه بریتانیا برای در اختیار قرار دادن این اطلاعات به پلیس، شرکت واتس اپ از افشای اطلاعات جلوگیری کرد و این کار را غیر قابل انجام حتی برای خود و نهاد های امنیتی نشان داد. این گونه مدیران این برنامه، سعی در نشان دادن امنیت واتس اپ دارند تا مردم به راحتی از ارسال پیام، تماس تصویری ایمن در واتساپ و.. با خیالی آسوده استفاده کنند.

همچنین اگر دنبال راهی برای خواندن پیام بدون خوردن دو تیک هستید، پیشنهاد می کنیم مطلب آموزش خواندن پیام بدون دو تیک و تعیین حالت متن در واتس اپ را طالعه نمایید.

ادعای روزنامه گاردین در وجود نقص در امنیت واتساپ

اما همیشه اوضاع به نفع این برنامه که توسط فیسبوک خریداری شده است نبوده و روزنامه گاردین (Guardian) در January سال ۲۰۱۷ در گزارشی اعلام کرد که واتساپ یک در پشتی برای دور زدن رمز گذاری خود دارد و می توانید سوابق پیام ها را بررسی کند. این کار از نظر کارشناسان با کلید امنیتی که واتساپ برای کاربران آفلاین تعریف کرده است که بدون اطلاع فرستنده و گیرنده، تحویل پیام را گزارش می دهد امکان پذیر است. به عبارت دیگر امکان خوانده شدن پیام پیش از دریافت و بدون فهمیدن گیرنده فراهم می شود. از نظر برخی کارشناسان این حفره از قصد برای موارد ضروری تعبیه شده است و در سوالی که از فیسبوک داشته اند، عکس العمل خاصی مشاهده نشده است. واتس اپ هم در بیانیه ای این موضوع را رد کرد زیرا این بخش در زمان هایی که کاربر بنا بر دلایلی احتیاج به تعویض گوشی و یا پاک و نصب مجدد واتس اپ داشته باشد، برای جلوگیری از دست دادن پیام ها نیاز است و مشکل امنیتی را به آن وارد نمی کنند. اما به هر حال نمی توان دقیق فهمید که چه کسی راست می گوید!

ادعای روزنامه گاردین در وجود نقص در امنیت واتساپ

حمله Vault 7 و نقش آن در امینت واتساپ

Wikileaks در سال ۲۰۱۷ با انتشار Vault 7 هزاران استاد محرمانه را که ادعا می کند مربوط به شبکه های داخلی CIA است را منتشر کرد. با این وجود می توان نگران نحوه کلی رمز نگاری End to end encrypted شد. با این که این رمز نگاری هنوز هم بسیار قوی است، اما طبق اسناد منتشر شده، Wikileaks ادعا می کند که سازمان های امنیتی قوی مانند CIA و همینطور سایر افراد توانایی هک کردن دستگاه های شخصی و سایر اطلاعات مربوط در این زمینه را دارند. این موضوع نیز امنیت این شبکه را به چالش کشیده است.

امنیت ارسال پیام ایمن در واتساپ چگونه است؟

از ۵ آوریل در آپدیت جدید واتس اپ، تمام پیام ها از سیستم رمز گذاری جدید استفاده می کنند که نیازمند آپدیت برنامه به جدید ترین نسخه می باشد. در حال حاظر تمامی پیام ها مانند پیام متنی، تصویری، ویدیو و.. رمز گذاری می شود و فقط ارسال کنند و دریافت کنند پیام قادر خواهند بود که آن را ببینند. در این میان هیچ کسی حتی خود واتس اپ نمی توانید آن را ببیند یا تغییر دهد. شما نمی توانید این ویژگی را غیر فعال کنید و حتی نیازی به فعال کردن آن هم ندارید زیرا این ویژگی به صورت خودکار کار می کند. در زمان انتشار آپدیت جدید به کاربران اطلاع داده شده است  که از آن زمان تاییدی بر امینت واتساپ در ایران و دنیا است.

ارسال پیام ایمن در واتس اپ، امنیت واتساپ چگونه است؟

شیوه رمز گذاری واتس اپ روی پیام ها برای افزایش امنیت واتساپ

همانطور که اشاره کردیم، واتس اپ از روش رمزگذاری End-to-end استفاده می کند و چندین سال روی آن تحقیق و توسعه انجام داده است. این رمز گذاری بسیار پیچیده است و یک معامله بزرگ برای واتساپ محسوب می شود زیرا در ظاهر خودش سیستمی را اجرا می کند که حتی خودش هم نتواند پیام کاربران را ببیند.

تهدیدات امنیت واتساپ

با وجود همه این موارد، باز هم تهدیداتی هستند که این برنامه را آسیب پذیر نشان می دهند. در ادامه مطلب ۳ مورد از مهم ترین تهدیدات واتس اپ را معرفی می کنیم. توجه داشته باشید که موردی که توسط روزنامه گاردین هم مطرح شده بود می تواند به عنوان گزینه ای غیر رسمی هم در لیست به عنوان تهدید چهارم قرار گیرد.

همینطور مطالعه مطلب روش فهمیدن آنلاین بودن شخص در حالت Last seen واتساپ هم می تواند برای شما جالب و کاربردی باشد.

خطر تروجان یا Web Malware در واتساپ

واتساپ نسخه وب خود را هم راه اندازی کرده است که راهی را برای تهدیدات تروجان ها باز تر کرده است. هکر ها با وبسایت های جعلی، سعی در سرقت اطلاعات دارند.

خطر تروجان یا Web Malware در واتساپ

همچنین با دانلود برنامه های اشتباهی مشابه واتساپ، نسخه ای از یک بد افزار را روی رایانه خود نصب کرده اید. برای مقابله با این مشکل، فقط از وبسایت اصلی واتساپ استفاده کنید.

خطر بکاپ بدون رمز نگاری در واتساپ

واتساپ پیام های ارسالی را رمز نگاری می کند اما در نسخه های پشتیبان یا بکاپ اینگونه نیست. با این روش تنها با بکاپ گرفتن احتمال دسترسی به اطلاعات شما در واتساپ وجود دارد که خود یک ضعف محسوب می شود. به خصوص اگر این بکاپ ها در سرویس هایی مانند iCloud قرار گیرند، امکان بیشتری برای دسترسی راحت سایر افراد به آن ها وجود دارد.

استفاده از شماره برای تبلیغات واتس اپ

موضوع دیگر راجب واستاپ، استفاده از شماره تلفن و سایر اطلاعات فردی مانند آخرین زمان بازدید، اطلاعات ثبت نام و.. شما است که جهت ارائه تبلیغات هوشمند بین فیسبوک و واتس اپ انجام می شود. این تغییرا در سال ۲۰۱۶ به وجود آمد که توسط فیسبوک به کاربران اعلام شد. با وجود فشار ها فیسبوک راهی برای غیر فعال کردن آن هم قرار داد. اگر شما می خواهید از شماره و سایر اطلاعات شما جهت تبلیغات و.. استفاده نشود، در واتس اپ به تنظیمات رفته و وارد بخش Account شوید. سپس Share my account info را غیر فعال کنید.

استفاده از شماره برای تبلیغات واتساپ

با وجود همه این توصیف ها از به نظر می آید که واتس اپ از امنیت خوبی برخوردار باشد اما همچنان برخی از افراد به دلیل وجود موارد مبهم ذکر شده، پیام رسان خود را تغییر می دهند.

اگر از کاربران فعال در شبکه های اجتماعی هستید، در پایان مطالعه مطلب روش فهمیدن افرادی که پروفایل شما را در تلگرام، واتساپ و.. چک کرده اند را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز امنیت واتساپ را بررسی کردیم و تهدیدات مهم وارد به آن را معرفی کردیم. نظر شما راجب به موضوع چیست و نسبت به امنیت این برنامه چقدر مطمئن هستید؟ آیا از نظر شما واتس اپ طبق گفته مالکان واقعا امن است یا شما هم دنبال جایگزین مناسب تر و ایمن تر می گردید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب