مطلب فعلی :

انواع پسته در بازار ایران و ویژگی‌های هرکدام

رفتن به بالا

انواع پسته در بازار ایران و ویژگی‌های هرکدام

نوشته admin

1 ماه قبل

بدون دیدگاه

رپرتاژ

مجله اینترنتی دانستنی ها

انواع پسته در بازار ایران و ویژگی‌های هرکدام

پسته یکی از خوشمزه‌ترین مغزهای آجیل و جزو پرطرف‌دارترین و مقوی‌ترین مغزها در سراسر دنیا است.

خوشبختانه ایران از گذشته تا امروز در زمره بزرگ‌ترین مراکز تولید‌ و صادرکننده پسته در جهان قرار دارد و به همین جهت عنوان نگین سبز یا سرزمین طلا را به خود اختصاص داده است. پسته ایرانی به دلیل رنگ جذاب و طعم کم‌نظیری که دارد در رژیم غذایی مردم به جایگاه ویژه‌ای رسیده است. علاوه‌برآن به‌عنوان یک کالای صادراتی، در حجم بالا در بازارهای جهانی عرضه می‌شود و باتوجه‌به کیفیت عالی که دارد در سراسر جهان سرآمد است.

این محصول خوشمزه و مغذی به‌واسطه تولید و کشت در نقاط گوناگون کشور، در انواع مختلف به تولید می‌رسد و هر نوع از گونه‌های این محصول دارای ویژگی‌های ظاهری و طعم متفاوت و منحصربه‌فرد هستند. در این مقاله قصد داریم راجع به انواع پسته در بازار ایران و ویژگی‌های آن‌ها اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. اگر قصد خرید پسته دارید توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

انواع پسته ایرانی به لحاظ شکل ظاهری

پسته ایرانی به لحاظ شکل ظاهری به دو دسته فندقی و بادامی تقسیم می‌شود. ازآنجاکه پسته‌های فندقی و بادامی رنگ، طعم و شکل ظاهری متفاوتی دارند، معمولاً موارد مصرف آن‌ها نیز با هم فرق می‌کند. از ویژگی‌های این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پسته بادامی
  • پسته فندقی

پسته بادامی

همان‌طور که از اسم آن پیداست شکلی بادامی و بیضی دارد و قسمت داخلی آن دارای یک برش اصلی قرمزرنگ به شکل وی است. سایز و اندازه این پسته در مقایسه با پسته فندقی بزرگ‌تر است و عطری خوشبو و طعمی ملایم دارد. این نوع پسته به دلیل طعم برتر و کیفیت عالی به یکی از بهترین نوع پسته‌ها در بازار جهانی تبدیل شده است و بازار فروش بسیار پررونقی دارد. از انواع مختلف این نوع پسته می‌توان به پسته احمد آقایی، پسته اکبری و پسته کله‌قوچی اشاره کرد.

پسته فندقی

پسته فندقی ظاهری ترد، گرد و فندقی دارد و نسبت به پسته بادامی سایز و اندازه آن کوچک‌تر است. مغز داخلی این نوع پسته رنگی متمایل به قهوه‌ای دارد و مغز آن از قوامی بالا و طعمی غنی برخوردار است. این نوع پسته نیز در بازار جهانی طرف‌داران بسیاری دارد و جزو پسته‌های صادراتی محسوب می‌شود. پسته فندقی بیشتر برای تهیه بستنی، تولید شیرینی‌جات و سایر محصولات غذایی مورد مصرف قرار می‌گیرد و ارزش غذایی آن بسیار بالا است. پسته ممتاز، پسته آب خندان و پسته دهن‌بسته، در دسته پسته‌های فندقی قرار می‌گیرند.

معروف‌ترین پسته‌های ایرانی و اسامی آن‌ها

در ایران چندین نوع پسته پرطرف‌دار و معروف وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به:

  • پسته اکبری
  • پسته احمد آقایی
  • پسته کله‌قوچی
  • پسته فندقی

اشاره کرد. هر یک از این پسته‌ها به لحاظ شکل ظاهری، سایز و اندازه، میزان کیفیت و قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه با هر کدام از این پسته‌ها و ویژگی آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

معروف‌ترین پسته‌های ایرانی و اسامی آن‌ها

پسته اکبری

پسته اکبری را می‌توان از محبوب‌ترین نوع پسته‌های ایرانی معرفی کرد که به دلیل شکل ظاهری بیضی و بادامی، در دسته پسته‌های درشت قرار می‌گیرد. به همین علت این پسته در مقایسه با سایر گونه‌ها ارزش اقتصادی و قیمت بالایی را به خود اختصاص داده است. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به طعم شیرین و مطلوب و پوسته خارجی به رنگ کرمی تیره اشاره کرد. پسته اکبری بازار فروش داغ و پررونقی دارد و در بازارهای داخلی و خارجی بسیار پرتقاضا است.

پسته احمد آقایی

از دیگر پسته‌های معروف ایرانی می‌توانیم به پسته احمد آقایی اشاره کنیم. این پسته ظاهری کشیده و بادامی دارد و مغز آن به رنگ قرمز است. از دیگر ویژگی‌های این نوع پسته رنگ کاملاً سفید و روشن پوسته سخت آن است. پسته احمد آقایی در مقایسه با سایر پسته‌ها اندازه متوسط و معمولی دارد و در مقایسه با پسته اکبری اندکی کوچک‌تر است. اما به‌واسطه طعم بی‌نظیری که دارد، به یکی از پرطرف‌دارترین نوع پسته‌ها تبدیل شده و خرید پسته احمد آقایی چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای خارجی رونق بالایی دارد.

پسته فندقی

پسته فندقی یا پسته اوحدی، گونه‌ای دیگر از پسته‌های ایرانی است که در مقایسه با دو نمونه اکبری و احمد آقایی ظاهری گرد و کوچک دارد. طعم این پسته اما بسیار خوشمزه و غنی است و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از تولیدات پسته‌ ایرانی را در برمی‌گیرد. پسته‌های فندقی نسبت به انواع دیگر پسته‌ قیمت مناسب‌تری دارند و به طور ویژه در صنایع آشپزی، تهیه بستنی، پخت شیرینی و… مورداستفاده قرار می‌گیرند.

پسته کله‌قوچی

پسته کله‌قوچی به‌عنوان آخرین نمونه از پسته‌های ایرانی، دارای ظاهری بزرگ و گرد است. به همین دلیل در مقایسه با انواع پسته، قیمت آن بالاتر است. این پسته طعمی شیرین و جذاب دارد و پوسته خارجی آن به رنگ سفید و البته کمی تیره است. تمام این ویژگی‌ها باعث شده تا پسته کله‌قوچی جزو پسته‌های محبوب و پرطرف‌دار ایرانی قرار بگیرد و حتی حجم عظیمی از آن به کشورهای اروپایی صادر شود.

مشخصات پسته مرغوب و روش تشخیص آن

باتوجه‌به طعم بی‌نظیر و ارزش غذایی بالای این محصول، بسیاری از افراد با خرید پسته و گنجاندن آن در رژیم غذایی خود همواره سلامتی و تندرستی را به خود هدیه می‌کنند و از مواد معدنی مفید این محصول در جهت تأمین ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز برای بدن خود بهره می‌برند. اما پسته‌های باکیفیت و تازه ویژگی‌ها و مشخصاتی دارند که توجه به آن‌ها در هنگام خرید پسته بسیار حائز اهمیت است. برخی از عوامل مهم که هنگام خرید باید به آن دقت کنید به شرح زیر است:

  • ابعاد و ظاهر پسته
  • رنگ پسته
  • طعم و عطر پسته
  • خرید از فروشگاه معتبر

ابعاد و ظاهر پسته

پسته تازه و باکیفیت، سایز و اندازه درشت، مغزی سبز و پر، بدون لکه و تیرگی و به‌صورت کاملاً در باز و به‌اصطلاح خندان است.

رنگ پسته

رنگ پسته تازه و باکیفیت کاملاً روشن، یکدست و یکنواخت است و هیچ‌گونه لکه‌های تیره یا غیرمعمول روی آن دیده نمی‌شود.

طعم و عطر پسته

از دیگر ویژگی‌های پسته تازه می‌توان به طعم و مزه شیرین و مطلوب و رایحه معطر و روغنی آن اشاره کرد. پسته‌های کهنه معمولاً از طعمی تلخ برخوردارند و بویی تند و نامطبوع دارند؛ بنابراین توجه به این موضوع به هنگام خرید پسته می‌تواند در انتخاب نوع مرغوب این محصول به شما کمک کند.

مراجعه به فروشگاه معتبر

صرف‌نظر از نکاتی که گفتیم، اگر شما خرید پسته را از یک فروشگاه معتبر و باسابقه انجام دهید، خیالتان نسبت به کیفیت و تازگی محصول خریده شده راحت است. این موضوع به‌خصوص در خریدهای غیرحضوری و آنلاین که امکان مشاهده و بررسی محصول از نزدیک وجود ندارد، اهمیت ویژه‌ای دارد.

شما با انتخاب یک فروشگاه اینترنتی معتبر مانند هایپر پسته می‌توانید بهترین نوع پسته‌های ایرانی را باکیفیت عالی و قیمت مناسب در بسته‌بندی‌های کاملاً اصولی خریداری کنید و از طعم بی‌نظیر پسته مرغوب ایرانی لذت ببرید.

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم، پسته ایرانی انواع مختلفی دارد و گونه‌های مختلف آن به‌واسطه ویژگی‌های ظاهری مختلف، طعم‌های متنوع و سایز و اندازه متفاوت، با قیمت‌های مختلفی به فروش می‌رسند. خوشبختانه اغلب پسته‌های ایرانی از کیفیت مناسبی برخوردارند و به لحاظ طعم و مزه، بسیار غنی هستند. به همین علت جزء محصولات صادراتی ایران محسوب می‌شوند و بخش بزرگی از درآمد غیرنفتی ایران، در گرو صادرات این محصولات است. اگر قصد خرید پسته و استفاده از این محصول را دارید با مراجعه به فروشگاه‌های معتبر، بهترین نوع این محصول را انتخاب و خریداری کنید.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و کلاسیک وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

  • نوشته admin
  • 1 ماه قبل
  • بدون دیدگاه
  • رپرتاژ

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب