مطلب فعلی :

بررسی امکان شنود تماس و چت های واتساپ توسط دیگران

رفتن به بالا

بررسی امکان شنود تماس و چت های واتساپ توسط دیگران

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
بررسی امکان شنود تماس و چت های واتساپ توسط دیگران

بررسی امکان شنود تماس و چت های واتساپ توسط دیگران

به عنوان یک کاربر که از برنامه WhatsApp استفاده می کند طبیعی است که نگران حفظ حریم خصوصی خود 🕵 باشید. اگر در مورد شنود واتساپ نیاز به اطلاعات دقیق تر دارید می توانید مطلب بررسی امکان شنود تماس و چت های واتساپ توسط دیگران امروز کلاسیک وب را دنبال کنید.

آیا شنود واتساپ امکان پذیر است؟

Can WhatsApp Chat and Calls be tracked? 

واتساپ یکی از شبکه های اجتماعی متعلق به فیس بوک است که دارای بیش از ۲ میلیارد کاربر در ۱۸۰ کشور جهان است. در این شبکه اجتماعی بیش از ۶۵ میلیارد پیام به صورت روزانه رد و بدل می شود و ۲ میلیارد دقیقه تماس صوتی و تصویری در روز داشته است (آمار مربوط به سال ۲۰۱۸ می باشد). علاوه بر رایگان بودن، استفاده ساده ای دارد و امکان ارسال پیام های متنی، صوتی  و تصویری و اسناد را فراهم می کند. اما بیشتر از همه حفظ حریم خصوصی و محرمانه بودن ارتباطات را وعده می دهد و به کاربران اطمینان می دهد که پیام ها و تماس هایشان رمزگذاری شده است و هیچ کس (حتی خود واتساپ) نمی تواند آنها را بخواند و شنود کند.

این شهرت افسانه ای که واتساپ از آن برخوردار بود حالا زیر سوال رفته است. نگرانی های جدی در مورد توانایی واتساپ برای محافظت از حریم خصوصی افراد (به غیر از جلوگیری از انتقال و ذخیره محتوا) مطرح شده است.

از قضا فرسایش اعتماد با یک سری حوادث غیر مرتبط شروع شد، زمانی که بازیگر بالییودی سوشانت سینگ راجپوت در بمبئی در شرایطی مرموز درگذشت. آژانس هایی که در مورد مرگ این بازیگر تحقیق می کردند، مکالمات واتساپ را در رسانه ها افشا کردند تا ادعاهای مظنونین را رد کنند. علاوه بر این پلیس دهلی به اتهام تشکیل گروه های واتساپ برای سازماندهی شورش برای ۱۵ نفر پرونده تشکیل داد و بار دیگر پیام های چت در رسانه ها افشا شد.

افشای این اطلاعات باعث شده است که کاربران نسبت به حریم خصوصی پرکاربردترین پلتفرم پیام رسان در جهان محتاط شوند.

چت شما چقدر امن است؟ شنود مکالمه واتساپ امکان پذیر است؟

قبلا به بررسی اینکه آیا تلگرام هک میشود؟ پرداختیم. کارشناسان امنیت اطلاعات ادعا می کنند که واتساپ تنها پلتفرم پیام رسانی نیست که حریم خصوصی را به خطر می اندازد. علاوه بر واتساپ سایر برنامه های محبوب مانند تلگرام، سیگنال و iMessage آسیب پذیر هستند. پیام هایی که در این پلتفرم ها (از جمله واتساپ) ارسال می شوند رمزگذاری می شوند و نمی توان آنها را در حین انتقال شنود کرد. به عبارت دیگر آنها ادعا می کنند که وقتی پیامی (اعم از صوت، تصویر، متن) را در واتساپ برای شخص دیگری ارسال می کنید کسی نمی تواند در طول زمانی که که این پام به سرور واتساپ ارسال می شود و از آنجا به گیرنده ارسال می شود آن را شنود کند.

در مورد امکان شنود واتساپ این شرکت بارها ادعا کرده است که رمزگذاری سرتاسری خود را تضمین می کند و فقط فرستنده و گیرنده (و نه هیچ کس دیگری) می توانند محتواها را بخوانند و ببینند. سخنگوی واتساپ اظهار می کند که پیام هایی که در واتساپ ارسال می شوند محافظت می شوند و فقط گیرنده و فرستنده ای که کلیدهای رمزگذاری خاص را دارند می توانند آنها را دریافت کنند. همه این کارها به صورت خودکار اتفاق می افتد و نیازی به فعال کردن تنظیمات را راه اندازی چت خصوصی برای ایمن کردن پیام های شما نیست. اکثر کارشناسان سایبری موافق این هستند که قابلیت شنود واتساپ برای پیام های رمزگذاری شده تقریبا غیر ممکن است. رمزگشایی پیام ها ساده نیست.

با این حال لازم است توجه داشته باشید که ردیابی واتساپ  می تواند به سادگی صورت گیرد چون همه پیام های ارسال شده از یک دستگاه به دستگاه دیگر در مکان های مختلف ذخیره می شوند که از این مکان ها می توان داده ها را ریکاوری کرد. توجه داشته باشید که در فضای ذخیره سازی شما رمزگذاری صورت نمی گیرد و این بدان معناست که هر کسی که به گوشی های فرستنده / گیرنده دسترسی داشته باشد می تواند این پیام ها را بخواند.

ادعا می شود که برای شنود تماس واتساپ هکرها و حتی سازمان های دولتی از نرم افزارهای جاسوسی استفاده می کنند تا گوشی ها را مورد هدف قرار دهند و اطلاعات آن را ریکاوری کنند و به صورت زنده بخوانند. مشهورترین نمونه در سال ۲۰۱۸ هک شرکت فناوری سایبری NSO بود. همچنین اکانت ولیعهد عربستان هک شده بود. کارشناسان امنیت سایبری می گویند، زمانی که یک هکر به تلفن همراه دسترسی پیدا کند (چه از طریق در اختیار گرفتن فیزیکی و چه از طریق هک) می تواند تقریبا تمام اطلاعات گوشی را به سرقت ببرد.

چت شما چقدر امن است؟ شنود مکالمه واتساپ امکان پذیر است؟

شنود واتساپ دیگران از طریق نسخه پشتیبان ابری

هک نسخه بکاپ ابری هم کار ساده است. در مورد احتمال شنود واتساپ از این طریق باید بگوییم که اگر کاربری گزینه پشتیبان گیری را فعال کرده باشد پیام هایش در Google Drive یا iCloud ذخیره می شوند و با ریکاوری کردن این اطلاعات می توان آنها را به سرقت برد. اکثر پلت فرم های چت ادعا می کنند که پیام های خصوصی کاربران را در سرورهای خود ذخیره نمی کنند که واتساپ هم یکی از آنها است. اگر پیامی خصوصی را تحویل دهد آن را از سرور خود پاک می کند و اگر موفق به این کار نشد تا ۳۰ روز در سرورهای خود ذخیره می کند و بعد از این ۳۰ روز اگر هنوز پیام تحویل داده نشده باشد آنها را حذف می کند.

در مورد برنامه ای مانند تلگرام می توان گفت که تنها کاربر در صورتی که چت مخفی را راه اندازی کرده باشد پیام هایش رمزگذاری شده انتقال داده می شود و اگر از این گزینه استفاده نشده باشد در سرور تلگرام پیام ها رمزگشایی می شوند و پیام ها قابل خواندن هستند. مجدد پیام ها رمزگذاری می شوند و به دستگاه گیرنده ارسال می شوند و در نهایت رمزگشایی می شوند. بنابراین اگر فردی موفق به هک سرور تلگرام شود می تواند به پیام های خصوصی کاربران دسترسی پیدا کند. به صورت تئوری، سازمان های مجری قانون نیز می توانند با درخواست رسمی به داده های ذخیره شده در سرورهای تلگرام دسترسی داشته باشند. بنابراین اگر پیام ها در سرور ذخیره شده باشند، حتی اگر کاربر آنها را حذف کرده باشد قابل ردیابی هستند.

آیا تماس صوتی واتساپ قابل شنود است؟

جواب هم بله است و هم خیر. در واقع این بستگی به نقض امنیتی و آسیب پذیری گوشی شما دارد. سازمانهای اجرایی می توانند تماس های تلفنی و اینترنتی معمول شما را نظارت کنند. با این حال از آنجایی که چت ها و تماس ها از طریق واتساپ و سایر پیام رسان ها رمزگذاری شده باقی می ماند، نمی توان آنها را در طول انتقال رهگیری کرد.

با این حال این امر مانع از آن نمی شود که سازمان های اجرایی یا نرم افزارهای جاسوسی مانند Pegasus به مکالمات شما گوش ندهند. این نرم افزار جاسوسی یک آسیب پذیری را در پروتکل و آیپی (VoIP) واتساپ شناسایی کرد و از آن برای شنود واتساپ استفاده کرد. تنها چیزی که برای نصب برنامه جاسوسی رو گوشی مورد نیاز بود؛ تماس بی پاسخ از طریق واتساپ بود. بعد از آن رمز عبور، مخاطبین؛ پیام های متنی و حتی تماس های صوتی برقرار شده به سرقت برده می شد.

این به هکرها امکان دسترسی به دوربین، میکروفون و GPS گوشی را برای ردیابی مکان‌ را می دهد. سازمان های اجرای قانون یا حی هکرهای حرفه ای می توانند بدافزار را در گوشی شما نصب کنند و ردیابی را ادامه دهند.

جلوگیری از شنود واتساپ

جلوگیری از شنود واتساپ

در سال ۲۰۲۰ بود که گفته شد گوگل به شنود واتساپ پرداخته و پیام های خصوصی کاربران را در اختیار گرفت. به همین دلیل دادگاهی برای این شرکت برگذار شد و هنوز این پرونده مختومه نشده و در جریان است.

اگر قصد جلوگیری از شنود واتساپ را دارید باید جوانب امنیتی را در نظر داشته باشید. تا جایی که ممکن است از اطلاعات خود در فضای ابر پشتیبان گیری نکنید. همچنین لازم نیست که حتما از نام و نام خانوادگی خود برای نام کاربری استفاده کنید.

همچنین توصیه می کنیم که از نسخه های غیر رسمی برنامه واتساپ استفاده نکنید، در غیر این صورت اطلاعات شما به راحتی به سرقت خواهد رفت. به طور مثال WhatsApp Gold حاوی بدافزار است.

برای به روز نگه داشتن واتساپ تلاش کنید. نسخه های آپدیت شده نقض های امنیتی را برطرف می کنند.

نقاط آسیب پذیری که امکان نصب بدافزار یا جاسوس افزار را فراهم می کنند را شناسایی کنید.

در صورت امکان تاریخچه تماس های خود را پاک کنید.

مکان های مختلف فضای ذخیره سازی گوشی خود را بررسی کنید و اطلاعاتی که لازم نیست روی دستگاه خود داشته باشید را حذف کنید.

علاوه بر این کارشناسان امنیتی در مورد احتمال شنود واتساپ می گویند که نه تنها سیستم عامل بلکه برنامه های نصب شده در گوشی می توانند به پیام های شما دسترسی داشته باشند. به همین خاطر باید هنگام نصب برنامه روی گوشی، شرایط و ضوابط را به دقت مطالعه کنید و تنظیمات مجوز دسترسی را بررسی کنید.

سعی کنید که به جای پشتیبان گیری ابری؛ اطلاعات خود را در هارد اکسترنال ذخیره کنید.

و در نهایت به خاطر داشته باشید که اگر از وسایل الکترونیکی استفاده کنیم تقریبا غیر ممکن است که اطلاعات خود را در برابر ریکاوری محافظت کنیم.

در نهایت اگر به غیر از واتساپ از برنامه ایمو استفاده می کنید می توانید بررسی: میزان امنیت ایمو چقدر است؟ آیا برنامه ایمو قابل هک و شنود است؟ را مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در بررسی امکان شنود تماس و چت های واتساپ توسط دیگران ما به این مسئله اشاره کردیم که هکرها یا سازمان های اجرایی نمی توانند پیام هایی که به سرور واتساپ ارسال می شوند و از آنجا به گیرنده ارسال می شوند را ردیابی کنند. واتساپ شنود میشود و این تنها در حالتی است که اطلاعاتی روی فضای ذخیره سازی یا فضای ابری ذخیره شده باشد. علائم شنود واتساپ شاید چندان واضح نباشد و حتی متوجه نشوید که هک شده اید. از دید شما علائم شنود واتساپ چه می تواند باشد؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب