مطلب فعلی :

بررسی علت بسته نشدن سانروف ماشین و روش حل مشکل آن

رفتن به بالا

بررسی علت بسته نشدن سانروف ماشین و روش حل مشکل آن

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
بررسی علت بسته نشدن سانروف ماشین و روش حل مشکل آن

بررسی علت بسته نشدن سانروف ماشین و روش حل مشکل آن

یکی از مشکلاتی که می‌تواند برای خودروهای 🚗 دارای سانروف اتفاق بیافتد این است که سانروف به صورت کامل بسته نشود، آهسته باشد یا اصلا بسته نشود. این مشکلات دلایل مختلفی دارند و با روش‌های متفاوت می‌توانید آنان را برطرف کنید. در این مطلب از کلاسیک وب به بررسی علت بسته نشدن سانروف ماشین و روش حل مشکل آن میپردازیم.

چرا سانروف بسته نمی شود؟

?Why a Sunroof Won’t Close All the Way and How to Fix It

سانروف ماشین می‌تواند دچار مشکلات مختلفی شود. وقتی سانروف دچار مشکل شود، امنیت خودرو نیز به خطر می‌افتد و حتی ممکن است در هوای بارانی و برفی دچار مشکل شوید. در این مطلب از کلاسیک وب به آموزش روش حل مشکل و مسائل رایج سانروف میپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

مشکلات رایج سانروف ماشین: بخش اول

  • نشتی دادن سانروف

علت خرابی سانروف

این مشکل می‌تواند به دلیل گرفتگی بخش زه کشی یا پاره و فرسوده شدن درزگیرهای لاستیکی اتفاق بیفتد. باید هر چه سریع‌تر درزگیرها را تعویض کنید تا آب به نقاط حساس نفوذ نکند.

  • خراش یا ترک برداشتن شیشه

علت خرابی سانروف

درست است شیشه‌ها سانروف‌ها محکم هستند اما همچنان شیشه هستند و ممکن است ترک بردارند. اجازه دهید ماشین در تابستان گرمتر و در زمستان سردتر شود. سپس سانروف را حرکت دهید. اگر شیشه به طور قابل توجهی ترک خورده باشد، آیرودینامیک خودرو را بر هم می‌زند و موجب مصرف سوخت بیشتر می‌شود.

  • مشکلات الکتریکی

علت خرابی سانروف

علت خرابی سانروف و بسیاری از مشکلات آن می‌تواند موتور خراب، سوئیچ معیوب، سیم پاره یا فیوز خراب باشد. برای حل مشکل بسته نشدن کامل سانروف در این حالت، باید به تعمیرکار مراجعه کنید. بررسی موتور و فیوز تخصصی است.

  • مشکلات مکانیکی

علت بسته نشدن کامل سانروف، شل شدن شیشه آن و موارد این چنینی، می‌تواند گیر کردن آلودگی در چرخ‌دنده‌های سانروف باشد. در این حالت باید شیشه را دربیاورید و چرخ‌دنده‌ها را بررسی کنید.

  • شکستن و خرد شدن سانروف

علت خرابی سانروف

شکسته شدن سانروف می‌تواند بسیار نادر باشد اما اتفاق می‌افتد. علت این امر هنوز مشخص نیست اما می‌تواند ترک‌های ریز زیاد باشد که پس از مدتی به شیشه فشار می‌آورند و منجر به خرد شدن آن می‌شوند.

  • ایجاد سرو صدا هنگام رانندگی

برای رفع مشکل سر و صدا کافی است انتهای سانروف را روغن‌کاری کنید. اگر پس از روغن‌کاری همچنان سر و صدا وجود دارد، ممکن است چیز دیگر مثل ناهمواری شیشه یا درست جا نزدن آن موجب بروز سرو صدا شده باشد.

اگر باند ماشین شما صدای خش خش می‌دهد، مطلب آموزش تصویری تعمیر باند ماشین را مطالعه کنید.

مشکلات رایج سانروف ماشین: بخش دوم

  • فیوز سوخته

مشکل بسته نشدن سانروف می‌تواند به دلیل فیوز خراب باشد. اگر هر دو پنجره کار نمی‌کنند، احتمالا فیوز سوخته است. جعبه فیوز خودرو را پیدا کنید. اصولا روی فیوز آن باید POWER WIND (30A) یا P.WIND (30A) نوشته شده باشد. در این حالت فیوز باید تعمیر یا تعویض شود.

  • سرعت پایین بسته یا باز شدن سانروف

اگر یک یا هر دو پنجره آهسته‌تر از حالت عادی بسته می‌شوند، ممکن است علت تجمع گرد و غبار و کثیفی باشد. کانال را با استفاده از پنبه و مقداری الکل تمیز کنید. سپس مقداری گریس و روان‌کننده روی لاستیک و سیلیکون آن بزنید و با پنبه همه جای آن را آغشته به روان‌کننده و گریس کنید.

  • کابل شل یا پاره شده

در داخل پانل درب کابل‌هایی وجود دارد که موتور و رگولاتور پنجره را به هم متصل می‌کنند. این کابل‌ها می‌توانند از چرخ دنده خود خارج شوند و پنجره را به سمت پایین بکشند. علاوه بر این، ممکن است کابل بشکند و شیشه در جایی گیر کند و حرکت نکند. در این حالت باید ببینید مشکل دقیقا در کجای کابل است. اگر نیاز به تعویض قرقره یا خود کابل است، باید آن‌ها را عوض کنید.

  • سوئیچ کثیف و خراب

گاهی اوقات سوئیچ‌های ساروف در کنسول مرکز کثیف می‌شوند. این سوئیچ‌ها گران قیمت هستند. برای همین بهتر است آن را در بیاورید و تمیز کنید. همه جای آن را از گرد و غبار و آلودگی پاک کنید. اگر مشکل با این کار حل نشد، چاره‌ای جز تعویض آن ندارید.

گاهی خودرو صداهایی می‌دهد که نباید آنان را نادیده بگیرید. برای اطلاع از این موارد، مطلب راهنما و روش های شناسایی علت صدای ماشین را مطالعه کنید.

نحوه ریست کردن سانروف

ریست کردن سانروف از خودرویی به خودروی دیگر می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، تقریبا مراحل مشابه هستند. پس از این که باتری خودرو را درآوردید و جایگزین کردید، این کار را انجام دهید. برای انجام این کار، سوئیچ ماشین را روشن کنید. اگر سانروف باز است، دکمه مربوطه را بزنید تا بسته شود. سپس دکمه را رها کنید. حال دوباره دکمه بسته شدن سانروف را فشار دهید تا سانروف کمی حرکت کند. سپس دکمه را رها کنید. ممکن است این کار ده ثانیه‌ای طول بکشد. سه ثانیه پس از این که دکمه را رها کردید، دوباره آن را فشار دهید و نگه دارید. سانروف باید بسته شود، باز شود و دوباره بسته شود. دکمه را رها کنید. این گونه سانروف ریست می‌شود.

حل مشکل بسته نشدن سانروف و تعمیر آن

بسته نشدن سانروف

پیش از هر چیزی باید به این نکته اشاره کنیم که تعمیر کردن سانروف کاری تخصصی است و باید به متخصص آن واگذار شود. در صورت وجود مشکلات ساده، شما می‌توانید از روشی که در ادامه توضیح می‌دهیم، استفاده کنید. برای این تعمیر ساده به پیچ گوشتی و مولتی متر نیاز دارد. باید به بازوی بالابر دسترسی پیدا کنید. برای این کار باید شیشه‌ها را از سانروف جدا کنید.

باید شیشه را به سمت جلو فشار دهید تا گایدی که بازوها را بالا می‌کشد، حرکت کند. برای فشار دادن گاید به  سمت جلو به پیچ گوشتی نیاز دارید. این کار موجب می‌شود تا بازوها به صورت کامل بسته شوند. وقتی بازوها به درستی کار می‌کنند، اولین کاری که باید بکنید این است که شیشه را عوض کنید. در مرحله بعد باید کابل سانروف را بلند کنید. ممکن است در مسیر گاید و بازوی بالابر گیر کرده باشد. صفحه J سانروف را بردارید و کابل را جدا کنید.

صفحه J را عوض کنید و بازوهای بالابر را بررسی کنید و ببینید آیا کاملا حرکت می‌کنند یا خیر. موتور را بررسی کنید. اگر نیرویی در موتور نباشد، هر کاری کنید سانروف در همان حالت باقی می‌ماند. ابتدا موتور را با پیچ گوشتی چک کنید. پیچ گوشتی را در مرکز موتور و در جایی که که برسی نایلونی در آن قرار دارد، بگذارید. با چرخاندن پیچ گوشتی می‌توانید موتور را راه بیاندازید. البته این گونه موتور موقتا تعمیر می‌شود و در صورت نیاز، باید در اولین فرصت آن را تعویض کنید.

ممکن است مشکل از سیم‌کشی باشد. برای چک کردن این مورد باید از مولتی‌متر استفاده کنید. اگر بخش مقاومت نرمال است، سیم کشی مشکلی ندارد اما در صورتی که مقاومت زیاد باشد، سیم‌کشی مشکل دارد. همیشه بخش‌های مختلف را از آلودگی پاک کنید. پاکسازی منظم می‌تواند از آسیب دیدن کابل‌ها جلوگیری کند.

حل مشکل بسته نشدن سانروف با چک کردن سوئیچ

ممکن است مشکل سانروف از سوئیچ باشد. در این حالت، باید سانروف را تا انتها باز کنید و سپس اجازه دهید بسته شود. اصولا در این حالت، تا آخر بسته نمی‌شود. سوئیچ را رها نکنید و حدود ۲۰ ثانیه نگه دارید. خواهید دید که سانروف بسته می‌شود. این چند ثانیه نیاز است تا برنامه کامپیوتری خودرو تغییرات را تحلیل کند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از کلاسیک وب علت بسته نشدن سانروف سانتافه ، توسان ، اسپرتیج ، ام وی ام x22 و… را بررسی کردیم و روش های حل این مشکل را توضیح دادیم. خودروی شما دچار کدام یک از این مشکلات شده است؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب