مطلب فعلی :

بوت لودر گوشی چیست و چه وظایفی دارد؟ معایب و مزایا آنلاک بوت لودر

رفتن به بالا

بوت لودر گوشی چیست و چه وظایفی دارد؟ معایب و مزایا آنلاک بوت لودر

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها

بوت لودر گوشی چیست و چه وظایفی دارد؟ معایب و مزایا آنلاک بوت لودر

اگر شما یک گوشی هوشمند داشته باشید و به تکنولوژی هم علاقه مند باشید، نام بوت لودر یا Bootloader گوشی را شنیده اید. همچنین در هنگام نصب کاستوم رام ها نیز با واژه های بازکردن قفل بوت لودر و.. کار خواهید داشت. امروز در کلاسیک وب به معرفی بوت لودر گوشی های هوشمند اندروید و.. خواهیم پرداخت و معایب و مزایا آنلاک بوت لودر را بررسی میکنیم.

بوت لودر گوشی (Bootloader) چیست و چه کاربردی دارد؟

What is Bootloader and what is it used for?

بوت لودر گوشی برنامه ای است که روی گوشی های هوشمند وجود دارد. شاید با شنیدن نام Bootloader این سوال برایتان پیش آمده باشد که بوت لودر چیست و چه کاربردی دارد؟ یا شاید هم در حال نصب کاستوم رام و بازکردن قفل بوت لودر باشید و بخواهید بیشتر با این برنامه پیش فرض آشنا شوید. در ادامه به معرفی کامل بوت لودر خواهیم پرداخت.

بوت لودر چیست؟

بوت لودر گوشی اندروید چیست؟

بوت لودر سامسونگ، هواوی و.. برنامه ای است که به طور پیش فرض در گوشی اندروید و.. نصب می شود و هر زمان که موبایل روشن می شود، برای فعال کردن سیستم عامل شروع به کار می کند. بوت لودر مخصوص به گوشی نبوده و هر دستگاهی که یک سیستم عامل داشته بشد، حتماً به بوت لودر هم نیاز خواهد داشت (حتی تلویزیون های هوشمند و..). به عبارت دیگر گوشی شما از یک هارد برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کند. پارتیشن هایی از این هارد متعلق به سیستم اندروید، برنامه های شما و سایر قسمت ها است. در اینجا نقش بوت لودر مدیریت این قسمت ها و همچنین به عنوان یک پست بازرسی یاد می شود. چون اصلی بودن رام هنگام راه اندازی را هم بررسی می کند.

بوت لودر گوشی اندروید چیست؟

در سیستم هایی هم که مجهز به دو سیستم عامل باشند، یک بوت لودر استفاده می شود و بسته به برنامه ریزی کاربر یکی از سیستم عامل ها را بوت می کند. بوت لودر روشن شدن و بارگذاری سیستم عامل اندروید را انجام می دهد و زمانی هم که به قسمت ریکاوری بوت می کنید، باز هم بوت لودر آن را بارگذاری خواهد کرد. این برنامه در پارتیشنی جدا از سیستم اندروید در گوشی های همراه یافت می شود.

برای آموزش نصب کاستوم ریکاوری، مطلب آموزش نصب رام و کاستوم رام بر روی گوشی و تبلت اندروید راهنمای خوبی برای شما خواهد بود.

قفل بودن بوت لودر و آنلاک بوت لودر

بوت لودر گوشی اندروید چیست؟

سازندگان بوت لودر، دستگاه خود را به اصطلاح قفل می کنند تا تنها از سیستم عامل نصب شده پیش فرض استفاده نمایید و در صورت نیاز به نصب یا فلش سیستمی متفاوت اجازه این کار را نمی دهند. به همین منظور در صورتی که نیاز به نصب کاستوم رام داشه باشید، ابتدا باید قفل بوت لودر را باز کنید و آنلاک کردن بوت لودر را انجام دهید. با باز کردن قفل بوت لودر قادر به نصب کاستوم رام ها و انواع برنامه دیگر مانند کاستوم ریکاوری و.. خواهید بود. البته با انجام عمل باز کردن قفل بوت لودر گارانتی دستگاه شما از بین می رود و دیگر شرکت گارانتی به شما سرویس نمی دهد که این مورد از معایب آنلاک بوت لودر گوشی است.

هارد بریک شدن گوشی هم از کابوس های هنگام سفارشی کردن گوشی های همراه است که با مطالعه مطلب سافت یا هارد بریک شدن گوشی چیست؟ حل مشکل بریک شدن گوشی اطلاعات بیشتری راجب آن و رفع این مشکل کسب خواهید کرد.

نحوه باز کردن قفل بوت لودر گوشی اندروید

بوت لودر گوشی اندروید چیست؟

اندروید سیستم عاملی آزاد است اما بوت لودر قفل شده ممکن است کمی جلوی این آزادی را بگیرد ولی قطعاً راه حلی هم دارد. بوت لودر قفل شده تنها سیستم عامل مجاز را که با یک امضای دیجیتال بارگذاری شده را اجرا می کند. برای باز کردن قفل بوت لودر در گوشی ها و شرکت های مخلف فرق می کند و روش بازکردن قفل بوت لودر سامسونگ و یا بوت لودر هواوی و.. متفاوت است. در بعضی از گوشی ها ممکن است نیاز به نصب برنامه داشته باشید و یا فقط باید ارسال دستور از طریق USB اقدام به باز کردن قفل بوت لودر کنید.

بوت لودر گوشی اندروید چیست؟

البته توجه داشته باشید که قبل از انجام این کار، حتماً از تمامی داده های خود بکاپ بگیرید. در بین مارک های سازنده گوشی، برند Nexus با باز کردن قفل بوت لودر که راحت تر از بقیه برند ها هم است، گارانتی از بین نمی رود مگر در مواردی که آسیب سخت افزاری به سیستم وارد شود.

در این زمینه مطلب آموزش کامل ۴ روش بکاپ گرفتن از رام اصلی گوشی اندروید و نحوه بازیابی آن برای شما مفید می باشد.

قفل بوت لودر را باز کنیم یا نه؟

بوت لودر گوشی اندروید چیست؟

برای استفاده های معمولی شما هیچ نیازی به باز کردن قفل بوت لودر ندارید و حتی بعضی از کاربران از وجود این لایه حفاظتی احساس آرامش می کنند. اما اگر شما از سیستم عامل خود راضی نیستید و می خواهید کاستوم رام نصب کنید، ناچار به باز کردن قفل بوت لودر هستید. در غیر این صورت اصلاً نیازی به این کار نخواهید داشت. اگر تصمیم به آنلاک کردن قفل بوت لودر کردید، سعی کنید راجب تلفن همراه خود تحقیق و مطالعه کافی کنی تا روش مناسب را انتخاب نمایید. زیرا باز کردن قفل بوت لودر برای هر گوشی ممکن است متفاوت از دیگر مدل ها باشد.

اگر گوشی شما پشت سر هم ریستارت می شود، پیشنهاد می کنیم مطلب ۶ روش رفع مشکل بالا نیامدن و ریستارت شدن پشت سرهم گوشی و تبلت اندروید را برای رفع این مشکل بخوانید.

نظرات و پیشنهادات ما؟

امروز به معرفی بوت لودر و باز کردن قفل آن در گوشی های اندروید بحث کردیم. آیا شما تا کنون بوت لودر گوشی خود را آنلاک کرده اید؟ منتظر شنیدن نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما در این زمینه در دیدگاه این پست هستیم.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب