مطلب فعلی :

دلایل خرابی مموری کارت‌ چیست؟ حل مشکل مموری کارت بدون فرمت

رفتن به بالا

دلایل خرابی مموری کارت‌ چیست؟ حل مشکل مموری کارت بدون فرمت

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

آموزش

مجله اینترنتی دانستنی ها
دلایل خرابی مموری کارت‌ چیست؟ حل مشکل مموری کارت بدون فرمت

دلایل خرابی مموری کارت‌ چیست؟ حل مشکل مموری کارت بدون فرمت

مموری کارت ها 💾 برای ذخیره اطلاعاتی مانند فیلم، موزیک، عکس و… کاربرد زیادی دارند و ما در دستگاه های مختلفی مانند گوشی و لپ تاپ از آن ها استفاده میکنیم. گاهی ممکن است در حین کار کردن با مموری کارت ها دچار مشکل شویم و گوشی یا لپ تاپ ما نتواند اطلاعات کارت های SD را بخواند. برای همین در این مطلب از کلاسیک وب به این سوال پاسخ میدهیم که دلایل خرابی مموری کارت‌ چیست؟ حل مشکل مموری کارت بدون فرمت را نیز بررسی میکنیم.

وقتی کارت حافظه خراب است چه کنیم؟

?How to Fix Corrupted SD Card

ما دستگاه های مختلفی برای ذخیره اطلاعات داریم که یکی از آن ها مموری کارت است. کارت SD در دستگاه ها مختلفی مانند گوشی، لپ تاپ، دوربین های دیجیتال و … کاربرد دارد. مموری کارت به دلیل اندازه کوچکی که دارد در معرض آسیب قرار دارد و در صورت آسیب دیدن اطلاعات شما نیز از بین میرود. اگر مموری کارت شما با مشکل مواجه شد یکسری راهکار وجود دارد که بدون نیاز به فرمت کردن و پاک شدن اطلاعات میتوانید مشکل خوانده نشدن کارت SD را رفع کنید. در ادامه ابتدا به علت های خرابی رم SD و بعد از آن به روش های رفع خرابی مموری کارت SD میپردازیم.

علائم خرابی رم گوشی

اگر میخواهید قبل از خرید کارت SD بتوانید اصل و تقلبی آن را تشخیص دهید میتوانید مطلب ۹ روش و نرم افزار تشخیص SD Card اصل از تقلبی را مطالعه کنید.

علت پاک شدن ناگهانی کارت حافظه و خراب شدن آن چیست؟

قبل از بررسی روش های رفع مشکل، دلایل خرابی کارت SD را بررسی میکنیم. شما با دانستن دلایل خراب شدن کارت SD راحت تر و سریعتر میتوانید مشکل خود را حل کنید. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • آسیب فیزیکی: کارت های SD به دلیل اندازه کوچکشان در معرض آسیب های فیزیکی قرار دارند. هرگونه تماس کارت SD با فشار، آب، آتش و… ممکن است به کارت SD آسیب برساند.
  • خرابی فایل: همه دستگاه ها شامل سیستم عامل هستند. زمانی که سیستم عامل آسیب میبیند و خراب میشود باعث خرابی فایل های سیستم و در نتیجه آسیب دیدن و خراب شدن کارت SD نیز میشود.
  • برداشتن و گذاشتن نامناسب کارت SD: مموری کارت به دلیل کوچک بودن به فشار حساس است. در نتیجه بد گذاشتن و اشتباه برداشتن مموری کارت ممکن است به آن آسیب برساند.
  • ویروس: یکی از دلایل خراب شدن فایل های کارت حافظه ویروسی شدن فایل ها است. زمانی که دستگاه شما به ویروس آلوده میشود به فایل ها و اطلاعات کارت SD نیز حمله میکنند و آن ها را نیز ویروسی میکند. با ویروسی شدن فایل های کارت SD، آن ها غیر قابل خواندن نیز میشوند.
  • قطع شدن در هنگام فرمت کردن: کارت های SD گاهی نیاز به فرمت دارند. در طول فرمت کردن اگر قطع شود ممکن است برخی از اطلاعات شما از بین برود.

خراب شدن فایل های کارت حافظه

استفاده از کارت SD روی دستگاه دیگر

ممکن است مشکل خوانده نشدن کارت SD به دلیل مموری کارت شما نباشد. یعنی امکان دارد کارت SD کاملا سالم باشد و مشکل خوانده نشدن آن از لپ تاپ یا کامپیوتر باشد. برای بررسی این موضوع که کارت SD شما سالم است یا خیر میتوانید آن را به یک دستگاه دیگر متصل کنید و ببینید دستگاه دوم کارت SD شما را میخواند یا خیر. در صورتی که کارت SD در دستگاه دوم خوانده شد یعنی کارت SD شما مشکلی ندارد و نبازی به تعمیر آن نیست. اگر خوانده نشدن کارت SD در لپ تاپ به دلیل مشکل رم ریدر است میتوانید مطلب ۷ روش رفع مشکل خوانده نشدن و عدم شناسایی رم ریدر لپ تاپ و کامپیوتر را برای رفع مشکل خود مطالعه کنید.

چرا نمی توان به کارت SD دسترسی داشت؟ به دلیل خرابی جای مموری در دستگاه

زمانی که شما با مشکل دسترسی نداشتن به کارت SD مواجه میشوید یکی از راحت ترین کارهایی که میتوانید انجام دهید این است که اگر لپتاپ شما جای مموری در داخل خود دارد به جای آن از یک رم ریدر استفاده کنید. ممکن است مشکل به دلیل خرابی جای مموری لپتاپ شما باشد. با استفاده از رم ریدر بررسی کنید ببینید مشکل رفع شده است یا خیر. در صورت درست نشدن سعی کنید تمام پورت های USB را امتحان کنید.

چرا عکسای رمم بالا نمیاد

رفع خرابی SD Card با استفاده از Command Prompt

در تمام نسخه های ویندوز شما با استفاده از یک دستور Command Prompt میتوانید خطاهای یک فایل را بررسی کنید. این ابزار CHKDKS نامیده میشود که نحوه استفاده از آن بسیار ساده میباشد. برای استفاده از CHKDKS ابتدا باید Command Prompt را باز کنید. برای باز کردن Command Prompt در قسمت جست جو ویندوز Command Prompt یا Cmd را تایپ کنید. در نتیجه نشان داده شده روی Run as administrator کلیک کنید تا Command Prompt باز شود.

خرابی SD Card

بعد از باز شدن Command Prompt دستور chkdsk X: /f را وارد کنید. به جای حرف X حرف اختصاصی کارت SD خود را وارد کنید.

علائم خرابی مموری کارت

صبر کنید تا کار CHKDSK تمام شود. فرآیند CHKDSK با توجه به حجم کارت SD شما ممکن است چند ساعت طول بکشد.

اختصاص یک حرف جدید به درایور کارت SD

یکی از روش های شگفت آور رفع مشکل خوانده نشدن کارت SD اختصاص یک حرف جدید به درایور کارت SD است. اختصاص یک حرف جدید به درایو کارت SD بسیاری از خطا های کارت SD را میتواند رفع کند. بنابراین شما میتوانید این کار را نیز برای رفع مشکل خوانده نشدن کارت SD امتحان کنید. برای این کار ابتدا در قسمت جست جو ویندوز عبارت Disk management را تایپ کنید و روی Create and format hard disk partitions کلیک کنید تا باز شود.

علت پاک شدن ناگهانی کارت حافظه

بعد از باز شدن Disk management روی کارت SD خود راست کلیک کنید تا یک منو برای شما باز شود. از منو باز شده گزینه …Change Drive Letter and Paths را انتخاب کنید.

حل مشکل خرابی مموری کارت موبایل

در کادر باز شده روی Change کلیک کنید.

وقتی کارت حافظه خراب است چه کنیم؟

در قسمت مشخص شده یک حرف جدید انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شوند. بعد از آن مجددا روی OK کلیک کنید تا کادر Change Drive Letter and Paths بسته شود.

تعمیر رم گوشی موبایل

چرا عکسای رمم بالا نمیاد؟ بدلیل بروز نبودن کارت SD

ویندوز به طور خودکار جدیدترین درایور ها را از طریق Windows Update دانلود و نصب میکند. در این بین ممکن است برخی بروز رسانی ها ناقص انجام شوند. اگر فکر میکنید کارت SD شما به دلیل بروز رسانی ناقص با مشکل مواجه شده است میتوانید آن را به صورت دستی مجددا بروز کنید. برای این کار شما میتوانید از Device manager استفاده کنید. برای باز کردن Device manager ابتدا در قسمت جست جو ویندوز Device manager را تایپ کنید. بعد از آن روی نتیجه جست جو کلیک کنید تا Device manager باز شود.

رفع خرابی مموری کارت

در دسته بندی ها بگردید و کارت SD را پیدا کنید. به عنوان مثال ما در بخش Portable Devices آن را پیدا کردیم. برای دیدن زیر گروه های هر بخش روی اسم دسته بندی کلیک کنید تا زیر مجموعه های آن به شما نمایش داده شود. بعد از پیدا کردن کارت SD روی آن راست کلیک کنید و از منویی که باز میشود گزینه Update driver را انتخاب کنید. با این کار درایور آپدیت میشود.

خرابی رم SD

برای بروز رسانی خودکار در کادر باز شده گزینه Search automatically for updated driver software را انتخاب کنید. بعد از آن روی Update Driver کلیک کنید.

خرابی SD Card

اگر ویندوز به طور خودکار با موفقیت درایور را به روز نکرد میتوانید مراحل را مجددا طی کنید و در کادر آخر گزینه Browse my computer for driver software را انتخاب کنید تا به صورت دستی آن را بروز رسانی کنید.

رفع خرابی مموری کارت با نصب مجدد درایور آن

نصب مجدد درایور کارت SD ممکن است مشکل خوانده نشدن کارت SD را رفع کند. برای انجام این کار کلید های Windows + X را فشار دهید تا Device Manager باز شود. Disk Drives را پیدا کنید و از گزینه های زیر مجموعه آن روی کارت SD خود راست کلیک کنید. گزینه Uninstall را انتخاب و روی OK کلیک کنید.

رفع خرابی مموری کارت SD

بعد از آن کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید و کارت SD را مجددا به کامپیوتر وصل کنید. کامپیوتر به صورت خود کار درایور های کارت SD را نصب میکند.

رفع خرابی مموری کارت با استفاده از Repair Tool ویندوز

در ویندوز ابزاری به نام Repair وجود دارد که میتوانید از آن برای بررسی خطا های فایل های سیستم استفاده کنید. شما میتوانید این ابزار را به صورت دستی باز کنید و از آن برای اسکن هر درایو استفاده کنید. برای رفع خرابی مموری کارت با استفاده از Windows Repair Tool روی آیکن This PC در دسکتاپ کلیک کنید تا باز شود. در صورتی که آیکن This PC روی دسکتاپ شما نیست میتوانید در قسمت جست جوی ویندوز This PC را تایپ کنید و روی نتیجه آن کلیک کنید تا This PC باز شود.

علائم خرابی مموری کارت

بعد از باز شدن This PC روی درایور کارت SD راست کلیک کنید و از منو باز شده گزینه Properties را انتخاب کنید.

علت پاک شدن ناگهانی کارت حافظه

بعد از باز شدن کادر Properties از طریق منو بالای کادر وارد تب Tools شوید. گزینه Check را انتخاب کنید.

رفع خرابی مموری کارت SD

در آخر روی Scan and repair drive کلیک کنید. اگر پیام هشداری دیدید که میگوید نمیتوان در حین استفاده آن را تعمیر کرد، تمام کار های ذخیره نشده در کارت SD را ذخیره کنید و بعد کارت SD را با این روش تعمیر کنید.

وقتی کارت حافظه خراب است چه کنیم؟

رفع مشکل کارت SD با فرمت کردن آن به FAT32

یکی دیگر از کار های که میتوانید برای رفع خرابی مموری کارت انجام دهید این است که کارت SD خود را به FAT32 فرمت کنید. برای این کار کارت SD خود را به کامپیوتر متصل کنید. بعد از اتصال کارت SD به کامپیوتر Command Prompt را باز کنید. برای باز کردن Command Prompt در قسمت جست جو ویندوز Command Prompt یا Cmd را تایپ کنید. در نتیجه نشان داده شده روی Run as administrator کلیک کنید تا Command Prompt باز شود.

تشخیص خرابی مموری کارت

بعد از باز شدن Command Prompt دستور diskpart را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. بعد از آن دستور list volume را وارد کنید. دستور select volume X را وارد کنید. به جای حرف X عدد مربوط به کارت SD RAW را وارد کنید. دستور format fs=fat32 را تایپ کنید و از روی کیبورد خود Enter را فشار دهید.

نمی توان به کارت SD دسترسی داشت

رفع خرابی مموری کارت SD با استفاده از دستور Diskpart

در حین استفاده از دستور Diskpart مطمئن شوید که درایور صحیح را انتخاب میکنید و بعد از آن دستورات را اعمال کنید. به عنوان توصیه ایمنی میتوانید سایر درایو ها را قطع کنید تا احتمال انتخاب اشتباه درایور به حداقل برسد. مجددا کارت SD را به کامپیوتر خود متصل کنید و Command Prompt را باز کنید.

چرا عکسای رمم بالا نمیاد

ابتدا دستور diskpart و بعد از آن دستور list disk را تایپ و اجرا کنید. بعد از آن مانند روش قبل دستور select disk X را وارد کنید و به جای حرف X عدد مربوط به کارت SD را جایگزین کنید. برای رفرش کردن وضعیت کارت SD دستور recover را وارد کرده و از کیبورد خود Enter را فشار دهید.

خراب شدن فایل های کارت حافظه

استفاده از قابلیت عیب یابی ویندوز برای تشخیص خرابی مموری کارت

قابلیت عیب یابی ویندوز یا Windows Troubleshooter برای پیدا کردن و برطرف کردن مشکلات مربوط به سخت افزاری و درایور ها است. برای استفاده از Windows Troubleshooter ابتدا کارت SD را به کامپیوتر متصل کنید. مسیر Settings> Update & Security> Troubleshoot را طی کنید. در زیر بخش Hardware and Devices روی Run the troubleshooter کلیک کنید.

حل مشکل خرابی مموری کارت موبایل

صبر کنید تا عیب یابی تکمیل شود. بعد از آن کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید.

استفاده از Onedrive به جای کارت SD

شما میتوانید اطلاعات خود را به غیر از مموری کارت روی Onedrive ذخیره کنید. ذخیره اطلاعات در Onedrive به شما این امکان را میدهد تا از راه دور نیز به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید. برای یادگیری نحوه کار با این سرویس میتوانید مطلب آموزش کامل تصویری کار با OneDrive در ویندوز ۱۰ را مطالعه کنید.

نحوه حل مشکل خرابی مموری کارت موبایل

تا اینجا یکسری راهکار برای رفع مشکل در کامپیوتر و لپ تاپ بررسی کردیم، اما اگر میخواهید مشکل خرابی رم SD را در گوشی های اندرویدی رفع کنید میتوانید مراحلی که در ادامه بررسی میکنیم را طی کنید.

  • بروز رسانی اندروید: اگر از نسخه جدید اندروید استفاده نمیکنید میتوانید برای رفع مشکل خرابی مموری کارت موبایل نسخه اندروید خود را به روز کنید.
  • استفاده کردن سیم کارت به جای کارت SD: بسیاری از کسانی که تازه از گوشی اندرویدی استفاده میکنند ممکن است کارت SD را با سیم کارت اشتباه بگیرند. سیم کارت فقط شبکه تلفن همراه را فعال میکند و اطلاعات را نمیشود در آن ذخیره کرد.
  • قفل کارت SD را باز کنید: اکثر کارت های SD دارای یک سوئیچ فیزیکی هستند برا دسترسی دادن به اطلاعات کارت SD، بنابراین مطمئن شوید که قفل کارت SD باز است.
  • آسیب دیدن فیزیکی کارت SD: یکی از علائم خرابی مموری کارت آسیب دیدن فیزیکی آن است. برای اینکه ببینید کارت SD از نظر فیزیکی آسیب دیده یا خیر میتوانید آن را از گوشی اندرویدی خود خارج کنید و بررسی کنید.
  • تمیز کردن کارت SD: کارت SD را از گوشی خود خارج کنید و با دستمال تمیز هرگونه کثیفی را از روی آن تمیز کنید. همچنین شیار آن را نیز میتوانید تمیز کنید.
  • استفاده از رم ریدر: اگر جای کارت SD شما خراب باشد میتوانید برای وصل کردن کارت SD به گوشی خود از رم ریدر استفاده کنید.

نمی توان به کارت SD دسترسی داشت

همچنین مطلب نشانه ها و علائم خرابی هارد SSD نیز میتواند برای شما مفید باشد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز راجع به نحوه تشخیص خرابی مموری کارت و راه های تعمیر رم گوشی موبایل صحبت کردیم. آیا شما توانستید از روش های بالا برای تعمیر رم گوشی موبایل و لپ تاپ استفاده کنید؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه علائم خرابی رم گوشی و راهکار های تعمیر آن در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • آموزش

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب