مطلب فعلی :

راهنما علت چشمک زدن چراغ چک ماشین و تفاوت آن با چراغ ثابت

رفتن به بالا

راهنما علت چشمک زدن چراغ چک ماشین و تفاوت آن با چراغ ثابت

نوشته admin

2 ماه قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
راهنما علت چشمک زدن چراغ چک ماشین و تفاوت آن با چراغ ثابت

راهنما علت چشمک زدن چراغ چک ماشین و تفاوت آن با چراغ ثابت

در حال رانندگی هستید که ماشین شما شروع به لرزیدن کرده و سپس چراغ چک شروع به چشمک زدن 🔶 می کند.

آیا می توانید به رانندگی ادامه دهید؟ چه چیزی باعث این اتفاق می شود؟ در این مطلب از کلاسیک وب، راهنما علت چشمک زدن چراغ چک ماشین و تفاوت آن با چراغ ثابت را بررسی می کنیم.

چرا چراغ چک چشمک میزند؟

Why Is The Check Light Flashing?

به طور خلاصه، چشمک زدن چراغ چک و لرزش خودرو به دلایل زیر می باشد:

  • شمع ها خراب هستند.
  • کوئل های احتراق معیوب هستند.
  • سنسور جریان هوا مشکل دارد.
  • مشکل در مخلوط هوا وجود دارد.
  • مشکل سنسور میل لنگ است.
  • سیستم های آلایندگی مشکل دارند.

در ادامه جزییات دلایل بالا را بررسی می کنیم.

۱- چرا چراغ چک روشن و خاموش میشود؟

چشمک زدن چراغ چک و ریپ زدن، به این معنی است که یک مشکل جدی در عملکرد موتور خودروی شما وجود دارد. لرزش همچنین نشان دهنده احتراق ناقص است. این زمانی رخ می دهد که یک یا چند سیلندر در موتور خودروی شما حرکت نمی کنند. خطای احتراق، اغلب شتاب خودروی شما را به هم می زند. شما ممکن است احساس کنید که خودروی شما در حال از دست دادن قدرت است و یا مجبور هستید برای افزایش قدرت، پدال گاز را بیشتر فشار دهید. در ادامه دلایل اصلی روشن شدن چراغ چک به همراه راه حل آن را ارائه می کنیم.

چشمک زدن چراغ چک ماشین

خرابی شمع ها

این مورد، به ویژه در خودروهای قدیمی، مقصر اصلی است. شمع ها، جرقه مورد نیاز برای احتراق سوخت را فراهم می کنند و خرابی آن منجر به این می شود که موتور شما به درستی روشن نشود. بدون جرقه در یک یا چند سیلندر، سوخت و هوا مشتعل نمی شوند و موتور دچار مشکل می شود. این باعث لرزش در دور آرام خودرو شده و با شتاب دادن نیز بدتر می شود.

راه حل: شمع های خود را تعویض کنید. اگر خودتان نمی توانید شمع ها را عوض کنید، خودروی خود را نزد یک مکانیک ببرید. تمام شمع ها را به یکباره عوض کنید، زیرا اگر یکی از آن ها آسیب دیده باشد، احتمال بروز مشکل برای دیگر شمع ها را نیز ایجاد می کند. برای هر سیلندر، یک شمع وجود دارد. بنابراین اگر شما یک موتور V6 دارید، شش شمع خواهید داشت. به ازای ۱۶۰ هزار کیلومتر، باید شمع های خود را تعویض کنید.

چشمک زدن چراغ چک اول صبح

کوئل های احتراق معیوب

اگر شمع های شما سالم هستند، احتمالا کوئل های احتراق شما، علت چشمک زدن چراغ چک و روشن نشدن ماشین می باشد. شمع ها جرقه خود را از طریق کوئل ها می فرستند تا به سیلندر برسد و کوئل، آن جریان را حمل و به آرامی توزیع می کند. بدون کوئل کارآمد، سیلندر یا جرقه دریافت نمیکند یا جرقه به طور نابرابر توزیع می شود و سیلندر آتش نمی گیرد.

راه حل: کول های احتراق خودرو را تعویض کنید. این مورد کمی پیچیده تر از تعویض شمع ها می باشد، بنابراین بهتر است به یک تعمیرکار حرفه ای مراجعه کنید.

چشمک زدن چراغ چک

مشکل سنسور جریان هوا

اگر هنگام شتاب گرفتن، با مشکل مواجه می شوید و یا ماشین شما خیلی سریع و سپس خیلی کند می شود، احتمالا مشکل از سنسور جریان هوای خودرو می باشد. یک سنسور جریان هوای معیوب، باعث می شود که مقدار نامناسبی از هوا به داخل موتور جریان یابد که می تواند منجر به احتراق ناقص شود.

راه حل: به احتمال زیاد سنسور شما کثیف است، بنابراین دفترچه راهنمای خودروی خود را بخوانید تا بتوانید آن را پیدا کنید و آن را از موتور جدا نمایید. سنسور را با هر پاک کننده ای تمیز کنید و دوباره نصب نمایید. اگر تمیز کردن سنسور، مشکل را حل نکرد، باید آن را تعویض نمایید. یک مدل طراحی شده برای خودروی خود را خریداری نمایید و نصب کنید.  نادیده گرفتن سنسور جریان هوای معیوب، منجر به آسیب جدی موتور می شود.

چشمک زدن چراغ چک و روشن نشدن خودرو

مشکل مخلوط هوا

هر گونه وقفه در جریان هوا که موتور خودرو در فرمول سوخت + هوا + جرقه استفاده می کند نیز باعث از کار افتادن موتور شما و در نتیجه چشمک زدن چراغ چک و روشن نشدن خودرو می شود. مشکلات مربوط به مخلوط هوا و سوخت همیشه دارای علائمی مانند صداهای بلند در محفظه موتور و یا خرابی سیستم فرمان می باشد.

راه حل: تشخیص علت مشکل مخلوط هوا، بیشتر از آن چیزی است که تعمیرکارهای عادی می توانند انجام دهند. بنابراین برای رفع این مشکل، به یک تعمیرکار حرفه ای مراجعه کنید.

چشمک زدن چراغ چک اول صبح

مشکلات سنسور میل لنگ

سنسورهای میل لنگ، سیلندرهای موتور خودروی شما را کنترل می کنند تا مطمئن شوند که در زمان مناسب می چرخند. در نتیجه، اگر مشکل، تنها مربوط به سنسور باشد، و سیلندرها در زمان مناسب مشتعل شوند، احتمالا وسیله نقلیه شما لرزش نخواهد داشت. اما اگر سنسور مسئول احتراق سیلندر باشد، این موضوع می تواند باعث لرزش خودروی شما شود.

راه حل: معمولا دسترسی به سنسور میل لنگ و کالیبراسیون آن دشوار است. بنابراین برای تعمیر آن به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

چشمک زدن چراغ چک اول صبح

مشکلات سیستم های آلایندگی

این مورد بیشتر منجر به روشن شدن چراغ چک به صورت ثابت  می شود تا چراغ چشمک زن، اما بسته مشکل ممکن است چشمک بزند. سیستم های آلاینده مسئول ارسال دودهای مضر از موتور به مبدل کاتالیزوری هستند. اما اگر نشتی و یا مشکلی در این سیستم وجود داشته باشد،این گازها دوباره به موتور منتقل شده و گاها باعث احتراق ناقص می شود.

راه حل: از آنجایی که تعمیر این مورد، مستلزم برخورد با انتشارات سمی است، لذا از یک تعمیرکار بخواهید این کار را انجام دهد.

چشمک زدن چراغ چک و لرزش خودرو

۲- آیا می توانم با چراغ چک چشمک زن و لرزش خودرو، رانندگی کنم؟

خیر، ادامه رانندگی برای شما و وسیله نقلیه تان خطرناک است. وجود نقص در موتور، یک مشکل جزئی نیست و ادامه حرکت می تواند موتور خودروی شما را برای همیشه از بین ببرد. همچنین اگر به رانندگی ادامه دهید، ممکن است هر لحظه شتاب و قدرت خود را از دست بدهید، که می تواند منجر به موقعیت های خطرناک در جاده شود.

اگر در هنگام رانندگی چنین اتفاقی افتاد، به آرامی به حاشیه جاده بروید. هنگامی که توقف کردید، وسیله نقلیه را خاموش کنید و با یک کامیون یدک کش تماس بگیرید.

۳- نحوه تشخیص دقیق مشکل

راه حل این است که یک دستگاه دیاگ را به وسیله نقلیه خود متصل کنید و اسکن را انجام دهید. خودرو را خاموش کنید و پورت OBD-2 را در زیر فرمان خود قرار دهید. یک اسکنر OBD-2 را به پورت وصل کرده و آن را روشن کنید. سپس، خودرو را به حالت “روشن” بچرخانید. run یا scan را روی اسکنر OBD-2 فشار دهید و منتظر بمانید تا یک کد تشخیصی برگرداند. آن کد به یک خطای خاص اشاره دارد. خطا را در دفترچه راهنمای اسکنر OBD-2 جستجو کنید تا مشخص کنید که مشکل از چه چیزی است.

چشمک زدن چراغ چک

۴- آیا تفاوتی بین چراغ چک چشمک زن و چراغ چک ثابت وجود دارد؟

چشمک زدن چراغ چک ۲۰۶، تیبا، ال ۹۰، دنا و… چیزی است که ممکن است با آن مواجه شوید. در بیشتر مواقع، زمانی که چراغ چک ثابت است، اگر وسیله نقلیه بدون هیچ مشکلی در حال حرکت است، اکثر رانندگان، چراغ را نادیده می گیرند. با این حال، در مواقعی که چراغ چک موتور، چشمک می زند، نباید آن را نادیده بگیرید.

چراغ ثابت یک هشدار است

چراغ ثابت به این معنی است که چیزی اشتباه است و یا در شرف وقوع می باشد. اما این یک وضعیت اضطراری شدید نیست. این می تواند مربوط به چیزی به سادگی خراب شدن سنسور باشد.

چراغ چشمک زن خطرناک است

چراغ چک چشمک زن نشان دهنده این است که چیزی در ماشین شما اشتباه است و شما باید به نزدیکترین تعمیرکار قابل اعتمادی که می شناسید، مراجعه کنید. چشمک زدن چراغ چک اول صبح، می تواند مربوط به مشکل ترمز، خط سوخت، تسمه و… باشد. همچنین داغ شدن بیش از حد یا مشکل فشار روغن نیز می تواند دلیل چشمک زدن چراغ چک باشد.

با این حال، تا حد زیادی، رایج ترین علت آن، نقص در موتور است که می تواند به مبدل کاتالیزوری آسیب برساند. با توجه به اینکه تعمیر کاتالیزور بسیار گران است، بنابراین نشان دادن چراغ چک چشمک زن، نه تنها وسیله نقلیه شما را نجات می دهد، بلکه باعث صرفه جویی زیادی در هزینه شما می شود.

چکار کنیم؟

چراغ چک ماشین زمانی روشن می شود که مشکلی در وسیله نقلیه شما وجود داشته باشد و آزمایش تشخیصی در تعمیرگاه، تنها راه فهمیدن مشکل است.

در صورتی که چراغ چک ماشین ثابت است، با یک تعمیرکار برای معاینه قرار بگذارید.

اگر چراغ چک چشمک می زند، در اسرع وقت آن را به تعمیرکار خود تحویل دهید. در صورتی که در حال رانندگی هستید، به آرامی حرکت کنید و اگر عملکرد وسیله نقلیه تغییر کرد، کنار بکشید و با یدک کش تماس بگیرید.

۵- تشخیص مشکل چراغ چک

برای تعیین دقیق این مشکل، به دستگاه دیاگ نیاز دارید که برای خواندن کدهای ذخیره شده در واحد کنترل الکترونیکی طراحی شده است. این دستگاه را اکثرا تعمیرکاران ماشین برای برندهای ماشین مختلف را در اختیار دارند.

خرید آن برای افراد عادی معقول نیست اما حتما با توجه به برند ماشین خود به نزدیک ترین تعمیرگاه برای دیاگ زدن ماشین و فهمیدن عیب موتور مراجعه کنید.

سوالات متداول

چرا چراغ چک ماشین روشن میشود؟

یکی از علت های معمول برای روشن شدن چراغ چک ماشین، وجود مشکل در سیستم موتور ماشین است. بهترین راه برای تشخیص دقیق خطا، مراجعه به یک تعمیرگاه است.

جمع بندی

روشن شدن چراغ چک ماشین چه ثابت و چه چشمک زن، دلایل مختلفی دارد. در صورت روشن شدن چراغ چک چشمک زن،باید به یک تعمیرکار مراجعه کنید و یا اگر در جاده هستید، کنار بزنید و با یدک کش تماس بگیرید. جهت تشخیص دقیق مشکل ماشین، می توانید از دیاگ استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

راهنما علت چشمک زدن چراغ چک ماشین و تفاوت آن با چراغ ثابت را بررسی کردیم. با آگاهی از دلایل روشن شدن چراغ چک ماشین، می توانید از وقوع حوادث جبران ناپذیر جلوگیری نمایید. اگر شما نکته دیگر در ارتباط با روشن شدن چراغ چک ماشین می دانید، آن را با ما و دیگران در بخش نظرات این پست، در میان بگذارید.

  • نوشته admin
  • 2 ماه قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب