مطلب فعلی :

راهنما کامل حل مشکل کند بودن برنامه اتوکد (تست شده)

رفتن به بالا

راهنما کامل حل مشکل کند بودن برنامه اتوکد (تست شده)

نوشته admin

2 ماه قبل

بدون دیدگاه

آموزش

مجله اینترنتی دانستنی ها
راهنما کامل حل مشکل کند بودن برنامه اتوکد (تست شده)

راهنما کامل حل مشکل کند بودن برنامه اتوکد (تست شده)

اتوکد 🅰️ یکی از برنامه‌های کاربردی و پرطرفدار برای نقشه کشی، معماری و طراحی صنعتی است.

گاهی اوقات سنگین شدن فایل‌ها یا مشکلات سیستمی میتواند باعث کاهش سرعت این برنامه و بروز مشکلاتی در عملکرد آن شود. به همین دلیل در این مطلب از کلاسیک وب به راهنما کامل حل مشکل کند بودن برنامه اتوکد می پردازیم.

رفع مشکل کندی اتوکد

Fix the problem of AutoCAD being slow

به طور خلاصه راهکارهای رفع مشکل کند بودن اتوکد شامل موارد زیر است:

  • اعمال تغییر در بخش Graphics config اتوکد
  • نصب آخرین آپدیت‌های برنامه
  • خالی کردن کش گرافیک
  • ریست کردن اتوکد به تنظیمات اولیه
  • PURGE کردن فایل
  • اجرای دستور Audit
  • اجرای دستور Overkill
  • بررسی تنظیمات text style
  • تغییر حالت‌های دیداری (Visual Styles)
  • تغییر تنظیمات عملکردی کارت گرافیک

نشانه‌های کند شدن اتوکد

  • طول کشیدن بیش از حد برنامه برای باز شدن.
  • حرکت آهسته و کشدار صفحه در زمان جا به جا کردن آن
  • مشکل ماندن رد موس در اتوکد
  • مکث کردن برنامه در فواصل زمانی نامنظم
  • تاخیر زیاد در اجرای دستورات
  • ثابت شدن یا تاخیر بخش Command
  • کاهش عملکرد عمومی نرم افزار به مرور زمان

بررسی علت کند شدن اتوکد

کند شدن برنامه اتوکد به مرور زمان میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد که اصلی‌ترین آنها عموما مربوط به دو عامل فایل اصلی اتوکد و مسائل سیستمی و سخت افزاری است. در ادامه این موارد را به طور کامل بررسی میکنیم.

مشکلات فایل اتوکد

  • خراب یا مشکل دار بودن فایل
  • حجم زیاد فایل
  • وجود بلوک‌ها یا آبجکت‌های بیش از حد در یک فایل
  • قرار گرفتن بلوک‌های متنی (MTEXT) مختلف در یک فایل
  • فعال بودن Dynamic input
  • بلوک‌هایی که حاوی WIPEOUT باشند

مشکلات سخت افزاری و سیستم عامل

  • ناهماهنگ بودن مشخصات سیستم مثل رم، کارت گرافیک، پردازنده و … با ورژن اتوکد نصب شده
  • خراب شدن یا عدم تایید کارت گرافیک
  • مسائل مربوط به درایور کارت گرافیک و قدیمی شدن آن
  • گرم شدن بیش از حد سیستم
  • استفاده صد درصدی از دیسک در Task Manager
  • کمبود فضای خالی درایو C: در ویندوز
  • تنظیم شدن Power Options روی حالت Power Saver

برای حل مشکلات پیش آمده میتوانید بر حسب نیاز روش‌های زیر را برای افزایش سرعت اتوکد انجام دهید.

۱- رفع مشکلات کند بودن صفحه نمایش

اگر صفحه اتوکد کند است یا از دستورات شما جا می ماند میتوانید با استفاده از این روش به بخش تنظیمات مربوط به نمایشگر اتوکد بروید با انجام چند مرحله ساده این مشکل را برطرف کنید. اگر سیستم شما مختصات کارت گرافیک ضعیف یا قدیمی دارد با استفاده از این تنظیمات میتوانید حجم  پردازش آن را کاهش دهید تا در نتیجه مشکلات تاخیر آن برطرف شود. برای اینکار عبارت Graphics config را در نوار Command تایپ کنید.

تنظیمات بخش Graphics config اتوکد

حال در بخش ۲D Display settings حالت را روی Basic mode قرار دهید و در کادر ۳D Display settings تیک هر سه آیتم را غیر فعال کنید. سپس با زدن OK تنظیمات را ذخیره کنید.

۲- آخرین آپدیت‌های اتوکد را نصب کنید

در بسیاری از مواقع ورژن‌های مختلف اتوکد ممکن است با باگ‌های مختلفی مواجه شوند. به همین دلیل در صورتی که احساس میکنید ورژن نصب شده توسط شما دچار مشکل شده است یا به درستی نصب نشده بهتر است مجددا یک نسخه سالم را جایگزین کنید. بسیاری از اوقات دلیل باز نشدن برنامه اتوکد به دلیل نصب ورژن نامناسب است.

شما همچنین می توانید برخی از آپدیت‌های مربوط به این برنامه را از طریق اتودسک دانلود کنید. برای اینکار وارد منوی استارت شوید و Autodesk desk app را جستجو کنید. پس از باز کردن برنامه از نوار سمت چپ صفحه وارد قسمت My updates شوید.

آپدیت کردن اتوکد از طریق اتودسک

حال شما میتوانید از این قسمت تمامی بروزرسانی‌های موجود برای برنامه‌های اتودسک را ببینید و انجام دهید. همچنین شما میتوانید با وارد شدن به تب مخصوص برنامه اتوکد بروزرسانی‌های مربوط به آن را چک کنید. نصب آپدیت‌ها ممکن است بسیاری از مشکلات آن را از بین ببرد و عملکرد آن را بهتر کند.

بروز رسانی اتوکد

۳- کش گرافیک اتوکد را خالی کنید

یکی از راهکارهایی ک ممکن است سرعت نمایشگر اتوکد را افزایش دهد، پاک کردن اطلاعات کش و غیر ضروری گرافیک است. برای اینکار لازم است ابتدا عبارت Cashemaxfiles را در بخش Command تایپ کنید و عدد نمایش داده شده را به صفر تغییر دهید. سپس اتوکد را یکبار ببندید و دوباره باز کنید.

پاک کردن کش اتوکد

پس از ریستارت شدن اتوکد دوباره Cashemaxfiles را تایپ کنید و مجدد عدد را به ۲۵۶ تغییر بدهید. با این روش میزان کش برنامه یکبار خالی شده و مجددا به ظرفیت اولیه برمیگردد.

۴- ریست کردن اتوکد به تنظیمات اولیه

اگر احساس میکنید برخی از تنظیمات اخیرتان باعث بوجود آن مشکل در سرعت اتوکد شده است، میتوانید با ریست کردن برنامه اتوکد به تنظیمات اولیه، مجددا آن را به حالت دیفالت خود بازگردانید. برای اینکار به بخش استارت ویندوز بروید و از قسمت All apps پوشه مربوط به اتوکد را پیدا کنید. حال از زیر گزینه‌ها، Reset settings to default را انتخاب نمایید تا همه چیز مطابق نسخه نصب شده اولیه شود. توجه داشته باشید در این صورت ممکن است برخی از تنظیماتی و شخصی‌ سازی‌های اعمال شده توسط شما نیز از بین برود.

برگرداندن تنظیمات اتوکد به حالت اولیه

با این روش اگر برخی از تنظیمات به صورت تصادفی تغییر کرده باشند، مشکل کند بودن برنامه اتوکد و سایر مسائل آن به طور کامل برطرف خواهد شد.

۵- فایل‌هایتان را PURGE کنید

یکی از راهکارهای و دستورات مفیدی که میتواند برای حل مشکل کند شدن موس در اتوکد و نمایش فایل‌های سنگین موثر باشد، PURGE کردن فایل‌ها است. با این دستور بخش‌های اضافه‌ای از نقشه که غیر قابل دسترسی، پنهان و اضافه هستند برای سبک‌تر شدن فایل پاک میشوند. پس اگر در حال حاضر فایل سنگینی دارید که برای باز کردن و کار با آن دچار مشکل شده‌اید، میتوانید با استفاده از این دستور بدون آسیب به نقشه آن را سبک‌تر کنید. برای اینکار ابتدا لازم است فایلتان را باز کنید و سپس دستور PURGE را تایپ کنید و اینتر را بزنید.

دستور PURGE در اتوکد برای حل مشکل کند بودن برنامه اتوکد

حال لازم است تا تمامی گزینه‌ها را در صفحه نمایش داده شده فعال کنید و روی دکمه Purge all را از پایین صفحه بزنید.

مشکل کند شدن موس در اتوکد

در مرحله بعدی پیامی به شما نمایش داده میشود که باید نوع اجرای دستور Purge را در آن مشخص کنید. برای اینکار روی گزینه Purge all checked items بزنید تا تمامی آیتم های موجود در فایلتان سبک شوند.

دستور Purge در اتوکد

۶- دستور Audit را اجرا کنید

یکی از راهکارهای موثر برای حل مشکل کند شدن اتوکد و از بین بردن خطاهای فایل، اجرای دستور Audit است. برای استفاده از این دستور کاربردی، پس از باز کردن فایل مورد نظر Audit را اجرا و حالت آن را روی Yes قرار دهید یا حرف Y را تایپ کنید. این روش برای حل مشکلات فایل‌های سنگین و شلوغ بسیار موثر است.

اجرای دستور Audit در اتوکد

۷- اجرای دستور Overkill برای پاک کردن خط‌های روی هم

یکی از اصلی‌ترین دلایل قفل شدن صفحه اتوکد یا کم بودن سرعت آن، وجود آبجکت‌های اضافه، لایه بدون استفاده یا بلوک‌های حجیم است. بسیاری از این موارد را میتوان با استفاده از دستور Purge برطرف کرد اما ممکن است شما حتی با این وجود نیز متوجه خط‌های روی هم افتاده نشوید. این مسئله مشکل بسیار رایج اما در عین حال تاثیرگذاری است که میتواند سرعت اجرای فایل شما را کاهش دهد. بنابراین میتوانید با تایپ عبارت Overkill در نوار Command این دستور را اجرا کنید. آیکون این ابزار معمولا به شکل یک جارو است.

دستور Overkill در اتوکد

پس از اجرای دستور لازم است آبجکت و موضوعاتی که مدنظر دارید را انتخاب کنید و مجددا کلید اینتر را بزنید. سپس از پنجره نمایش داده شده دکمه Ok را بزنید تا تغییرات برای رفع مشکل کند بودن برنامه اتوکد اعمال شود.

رفع مشکل کند بودن برنامه اتوکد

۷- تنظیمات Text Style را بررسی کنید

گاهی ممکن است فایل اتوکدی را از جایی دانلود کرده باشید و متوجه حجم زیادی از نوشته‌ها شده باشید. این مسئله میتواند باعث مشکل ماندن رد موس در اتوکد یا کاهش سرعت آن شود. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است با تایپ st به بخش تنظیمات Textstyle بروید و تعداد حالت‌های نوشتاری را بررسی کنید. در صورت نیاز میتوانید موارد غیر ضروری را حذف کنید تا فایل سبک‌تر شود.

تغییر تنظیمات text style

۸- حالت‌های دیداری (Visual Styles) را تغییر دهید

در بسیاری از مواقع انتخاب حالت دیداری میتواند در سرعت عملکرد بخش‌های مختلف اتوکد تاثیرگذار باشد. این مورد به خصوص در زمینه استفاده از اتوکد سه بعدی مهم است. بنابراین بهترین حالت نمایش قرار تنظیمات روی ۲D Wireframe یا ۳D Wireframe است. در صورتی که از حالت سه بعدی اتوکد استفاده میکنید، Shaded with Edges یا Shaded نیز میتوانند حالت‌های پرسرعت‌تری نسبت به سایر مدل‌ها باشند.

تنظیمات Visual Styles برای رفع مشکل کند بودن برنامه اتوکد

۹- تغییر تنظیمات عملکردی کارت گرافیک برای اتوکد

یکی دیگر از روش‌هایی که میتوانید برای حل مشکل دیر باز شدن اتوکد و یا کند بودن آن استفاده کنید، اعمال برخی تغییرات در نرم افزار برنامه است. با این روش‌ها میتوانید میزان عملکرد نرم افزار و ارتباط آن با سخت افزار را بهبود بدهید. برای اینکار به بخش استارت ویندوز و سپس Settings بروید. حال وارد بخش Graphics settings شوید. در این قسمت اگر برنامه اتوکد در لیست نیست، باید آن را به صورت دستی اضافه کنید.

تنظیمات گرافیک ویندوز

روی دکمه Browse بزنید و سپس در این بخش لازم است آدرس و لوکیشن قرارگیری نرم افزار اتوکد را وارد کنید. برای اینکار ابتدا نام Autocad را در بخش سرچ ویندوز جستجو کنید. سپس روی آن کلیک راست کنید و Open file location را بزنید.

تنظیمات گرافیکی اتوکد در ویندوز

حال پس از مشخص شدن محل قرار گیری برنامه روی فایل آن مجدد راست کلیک کنید و Open file location را بزنید. در این مرحله آدرس قرارگیری فایل را از بالای صفحه کپی کنید و مجددا به تنظیمات بخش گرافیک ویندوز که باز کرده بودید، برگردید. مجددا Browse را بزنید و آدرس کپی شده را در کادر سرچ پیست کنید. سپس لیست را اسکرول کنید تا فایل acad با فرمت Application را پیدا و انتخاب کنید.

رفع مشکل کند بودن برنامه اتوکد

در اخرین مرحله پس از اضافه شدن اتوکد به لیست روی گزینه Option در کنار آن بزنید و نوع عملکرد آن را روی Hight performance قرار دهید تا گرافیک بتواند با تمام توان برنامه اتوکد را اجرا کند.

حل مشکل کند بودن برنامه اتوکد

نکاتی برای جلوگیری از کند شدن برنامه اتوکد در آینده

اگر احساس میکنید اخیرا کمی اتوکد کندتر شده است یا میخواهید قبل از ایجاد مشکل ترسیم در اتوکد پیشگیری کنید، این نکات را به خاطر داشته باشید و رعایت کنید:

  • تعداد آبجکت‌ها یا نقاط را به کمتر از ۱۰۰۰۰۰ محدود کنید، اگر فایل‌های شما زیاد یا سنگین هستند، آنها را در دو فایل اتوکد جداگانه تقسیم کنید.
  • ترسیمات را نزدیک به مبدا بکشید. (محورهای مشخص شده برای Y و X) اگر برای شما این محورها نمایش داده نمیشود، UCSICON را اجرا کنید و حالت را روی On بگذارید.
  • اطمینان حاصل کنید که همیشه سیستم عامل و درایورهای شما بروز است.
  • نرم افزارهای غیر ضروری تحت عنوان bloatware را نصب نکنید.
  • سعی کنید از افزونه‌های اتوکد استفاده نکنید.

سوالات متداول

چرا اتوکد هنگ میکند؟

هنگ کردن اتوکد میتواند به دلایل متعددی مثل نصب ورژن نامناسب، تغییر تنظیمات برنامه، مشکلات سیستمی و یا ایرادات مربوط به فایل باشد.

چرا اتوکد دیر باز میشه؟

علت اصلی دیر باز شدن برنامه اتوکد را میتوان به خاطر مسائلی همچون قدیمی یا نامتناسب بودن مشخصات سخت افزاری با برنامه معرفی کرد. البته سنگین بودن فایل‌ها یا مشکلات آن‌ها نیز میتواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

چرا فایل اتوکد باز نمیشه؟

ناهماهنگ بودن ورژن فایل با نسخه اتوکد، ایرادات مربوط به نرم افزار، مشکلات بوجود آمده برای خود فایل، کمبود حافظه هارد و… میتواند از دلایل باز نشدن برنامه اتوکد باشد.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با راهکارهای مشکل کند بودن برنامه اتوکد که شامل مسائل سیستمی یا مربوط به فایل هستند آشنا کنیم. روش‌هایی مثل نصب آپدیت‌های برنامه، خالی کردن کش گرافیک اتوکد، رست کردن تنظیمات اتوکد به حالت اولیه، اجرای دستورات PURGE، Audit یا Overkill در نقشه‌ها و اعمال تغییرات در گرافیک سیستم میتواند بسیار موثر باشد.

اگر همچنان اتوکد شما کند است و نمیتوانید به درستی از آن استفاده کنید، بهتر است با کمک یک فرد متخصص ورژن نصب شده را به طور کامل حذف کنید و از یک نسخه پایین‌تر استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا تا به حال با مشکل کاهش سرعت اتوکد مواجه شده‌اید؟ به نظر شما بهترین روش برای افزایش سرعت موس در اتوکد یا پردازش آن چیست؟ اگر از روش‌های گفته شده در این مطلب نتیجه گرفتید یا تجربه ای در این زمینه دارید، لطفا نظراتتان را با ما در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 2 ماه قبل
  • بدون دیدگاه
  • آموزش

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب