مطلب فعلی :

سیستم تهویه مطبوع و کولر دوال خودرو چیست و چگونه کار میکند؟

رفتن به بالا

سیستم تهویه مطبوع و کولر دوال خودرو چیست و چگونه کار میکند؟

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
سیستم تهویه مطبوع و کولر دوال خودرو چیست و چگونه کار میکند؟

سیستم تهویه مطبوع و کولر دوال خودرو چیست و چگونه کار میکند؟

بسیاری از افراد از امکانات موجود در ماشین‌ های خود آگاهی کاملی ندارند. همین امر سبب می‌شود که در فصل تابستان گاهی با وجود برخورداری از کولر نیز احساس گرما کنند. ♨️ اما تقریباً تمام خودروهای جدید مدرن از مزیت بسیار جالبی به نام سیستم تهویه مطبوع و کولر دوال برخوردارند. این سیستم به راننده اجازه می‌دهد که دمای دلخواه خود را تنظیم کرده و به لطف اتوماتیک بودن آن، نگران تنظیم مجدد نباشد. در این مطلب از انزل وب بررسی خواهیم کرد که سیستم تهویه مطبوع و کولر دوال چیست و چگونه کار میکند؟

طرز کار سیستم تهویه متبوع خودرو

How the Car Dual-Zone Climate System Works

سیستم تهویه دوال نسخه هوشمندتری از کولرهای مورد استفاده قرار گرفته در خودروها است. با استفاده از این سیستم دیگر نیاز نیست که راننده در هر زمان دمای مورد انتظار خود را به وسیله دکمه‌ای تنظیم کند. چرا که خودرو به صورت خودکار به انجام این کار می‌پردازند. در ادامه به طور کامل متوجه خواهید شد که کولر دوال یعنی چه و چه تفاوت‌هایی با کولرهای قدیمی دارد.

کولر دوال خودرو چیست؟

همان‌طور که از توضیحات قبلی متوجه شدید، این سیستم با سیستم‌های قبلی تفاوت‌هایی دارد. اجزای سیستم تهویه مطبوع خودرو شامل مجموعه‌ای از سنسورهاست که برای نظارت بر دمای خارج و داخل خودرو، رطوبت موجود، کیفیت هوا و نور خورشید تعبیه شده‌اندکامپیوتر این سیستم، سرعت گرمایش، تهویه و کولر را هماهنگ کرده و کمک می‌کند دمای تنظیم شده توسط شما به طور خودکار حفظ شود.

در واقع این سیستم شبیه به ترموستات‌های موجود در لوازم خانگی شماست. ترموستات‌ها با افزایش دمای دستگاه‌هایی نظیر اتو، مدار برقی دستگاه را قطع می‌کنند. سپس با پایین رفتن دمای دستگاه، دوباره مدار را وصل کرده و سبب روشن شدن آن می‌شوند. سیستم تهویه دوال نیز این امکان را برای شما فراهم می‌کند که دمایی واحد را برای کل اتاقک داخلی ماشین تنظیم کنید. با این کار سیستم به طور خودکار دما را در همان محدوده حفظ کرده و سبب می‌شود که شما در طول روز احساس راحتی کنید.

در تهویه دوال، دو بخش مختلف خودرو می‌توانند به طور مستقل دارای دمای متفاوتی باشند. یعنی راننده و سرنشین جلو هر کدام به طور جداگانه می‌توانند دمای مناسبی را برای خود انتخاب کنند. حتی در برخی از خودروهای بزرگ‌تر، صندلی‌های جلو و عقب هر دو دارای سیستم‌های مستقل برای گرمایش و تهویه‌اند. برخی از خودروهای لکسوس، دارای تنظیمات Climate Concierge هستند. این سیستم، تهویه دوال را با سیستم کنترل دمای صندلی‌ها و فرمان ماشین ادغام می‌کند. همچنین به دستگاه تصفیه هوا نیز مجهز است. به همین ترتیب سنسورهایی برای نظارت بر دمای صندلی سرنشینان وجود دارد.

تفاوت کولر ماشین و کولر دوال چیست؟

کولر خودرو یا AC از یک فن، برای مکش هوای گرم به داخل اتاقک خودرو استفاده می‌کند. به این ترتیب هوای گرم از خودرو خارج شده و هوای خنک و مطلوب به داخل خودرو وارد می‌شود. با استفاده از این سیستم دمای مورد نظرتان را تنظیم کرده و فن تهویه هوای داخل خودرو را با سرعتی که دوست دارید، هوای سرد به داخل دمیده شود، تنظیم می‌کنید. اگر کولر خودرو شما به خوبی کار کند، همانند یک یخچال بوده و به سادگی بدون پیچیدگی هوای داخل خودرو را سرد خواهد کرد. در این سیستم شما باید به صورت دستی محل دمیدن هوای سرد را تنظیم کنید.

تهویه یا به اصطلاح کولر ماشین، اگر روی دمای گرم تنظیم شود، سیستم خنک کننده خاموش شده و هوای داخل ماشین گرم خواهد شد. در این حالت نیز که به آن بخاری ماشین می گوییم، باز هم سرعت فن به صورت دستی و توسط ما تنظیم خواهد شد. یکی دیگر از نشانه‌های کولر ماشین، تبدیل رطوبت هوا به آب بوده که از زیر ماشین خارج خواهد شد.

برخلاف کولر ماشین، در سیستم تهویه هوا دوال، نیازی به تنظیم دستی فن ندارید. اگر دمای خودرو پایین‌تر از دمای مورد نظرتان شود، سیستم دوال با استفاده از گرمای موتور و فن دمنده اتاقک، تهویه را تا رسیدن به دمای مورد نظر خاموش می‌کند. همچنین بر خلاف کولر ماشین که همانند یخچال عمل می‌کرد، این مورد یک سیستم کامپیوتری است. کولر دوال از ابزارهایی برای حفظ دمای تنظیم شده در دو یا چند نقطه ماشین استفاده خواهد کرد.

مقایسه کولر ماشین و کولر دوال و تفاوت های آن ها

آیا سیستم تهویه مطبوع خودرو کارآمد است؟

بعضی از افراد حتی با برخورداری از این سیستم در ماشین‌های خود، از آن استفاده نمی‌کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند که کنترل هوا را به صورت دستی انجام دهند. اما استفاده از این سیستم در یک رانندگی طولانی می‌تواند بسیار کارآمد باشد. با روشن شدن سیستم تهویه دوال، دیگر لازم نیست راننده در هر زمان دمای جدیدی را تنظیم کند. به همین سبب احساس راحتی بیشتری خواهد کرد. حتی در سیستم‌های چند منطقه‌ای، سرنشینان پشتی نیز با استفاده از این سیستم، دمای مورد انتظار خود را خواهند داشت. به طور کلی سیستم تهویه اتوماتیک دوال، برای زمانی که یک فرد در معرض آفتاب مستقیم و دیگری در سایه است، انتخابی عالی خواهد بود.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مقاله سعی شد سیستم کولر دوال خودرو مورد بررسی قرار گیرد و تفاوت این سیستم با سیستم‌های قبلی برشمرده شود. با توجه به مطالب گفته شده، آیا از سیستم دوال خودرو خود استفاده خواهید کرد؟ یا هنوز هم تمایل به تنظیم دستی دمای خودرو دارید؟ شما می‌توانید دلایل خود برای استفاده یا عدم استفاده از این سیستم را در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب