مطلب فعلی :

فرمت مناسب برای چاپ عکس ، بنر ، متن و.. چیست؟

رفتن به بالا

فرمت مناسب برای چاپ عکس ، بنر ، متن و.. چیست؟

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
فرمت مناسب برای چاپ عکس ، بنر ، متن و.. چیست؟

فرمت مناسب برای چاپ عکس ، بنر ، متن و.. چیست؟

فرمت‌های مختلف و زیادی برای تصویر و عکس وجود دارد اما همه این فرمت‌ها برای چاپ شدن 🖨️ مناسب نیستند. در این مطلب از کلاسیک وب به این سوال پاسخ می دهیم که فرمت مناسب برای چاپ عکس، بنر ، متن و.. چیست؟

فرمت مناسب برای چاپ بنر ، پوستر ، کارت ویزیت و..

?What is the Best Image Format for Printing

تصاویر و عکس‌ها می‌توانند فرمت‌ها مختلفی داشته باشند. وقتی می‌خواهید تصویری را چاپ کنید باید به فرمت آن توجه کنید. البته پاسخ روشنی برای این که بهترین فرمت عکس برای چاپ چیست، وجود ندارد زیرا بستگی به این دارد که شما می‌خواهید آن تصویر را در چه قالبی چاپ کنید. آیا قرار است آن تصویر برای کارت ویزیت استفاده شود؟ آیا می‌خواهید از تصویر برای عکس دیجیتال استفاده کنید؟ در این مطلب از کلاسیک وب نحوه آماده سازی عکس برای چاپ و انتخاب بهترین فرمت را بررسی می‌کنیم.

بهترین فرمت عکس برای چاپ بنر و… چیست؟ بررسی تفاوت میان رستر و وکتور

فرمت مناسب برای چاپ عکس ، بنر ، متن و.. چیست؟

پیش از هر چیزی به بررسی تفاوت میان رستر و وکتور می‌پردازیم. رستر و وکتور دو روشی هستند که با آن‌ها می‌توانید تصویر را به صورت دیجیتالی بسازید. تصاویر رستر یا شطرنجی بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند و از پیکسل تشکیل شده‌اند. یکی از نقاط ضعف پیکسل‌ها، پیکسلی شدن است. وقتی روی یک تصویر زوم می‌کنید، آن تصویر تار می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید رسانه چاپی با فرمت بزرگ مانند بیلبورد ایجاد کنید، ساخت تصویری رستری می‌تواند نتیجه نهایی شما را تار کند.

وقتی تصاویر رستر را چاپ می‌کنید، فایل‌های RAW بهترین وضوح را دارند. بسیاری از پرینترها این فایل‌های بزرگ و فشرده را نمی‌پذیرند. برخی از چاپگرها TIFF یا TIF را می‌پذیرند. این فایل‌ها بزرگ هستند اما تصویری باکیفیت برای چاپ ارائه می‌دهند.

تصاویر وکتور با استفاده از اشکال هندسی ایجاد می‌شوند. این بدان معنا است که شما می‌توانید آنان را بدون از دست دادن وضوح و جزییات تقریبا در هر اندازه‌ای بزرگ کنید. بهترین فرمت برای چاپ تصاویر وکتور PDF است. این فرمت می‌تواند جزییات تصویر وکتور را حفظ کند. یک وکتور با فایل EPS آغاز می‌گردد. سپس اندازه آن در نرم‌افزارهای ویرایشی مثل فتوشاپ یا Adobe Illustrator تغییر پیدا می‌کند. سپس به صورت فایل PDF صادر می‌شود.

بهترین فرمت برای چاپ کارت ویزیت، پوستر و… بر اساس مدل رنگی CMYK

فرمت مناسب برای چاپ عکس ، بنر ، متن و.. چیست؟

وقتی می‌خواهید یک تصویر رستر را در نرم افزار ویرایش خود ذخیره کنید، باید مدل رنگی را انتخاب کنید. دو مدل رنگی اصلی وجود دارد: افزایشی یا additive، تفریقی یا subtractive.

مطمئن شوید که هنگام چاپ مدل رنگی CMYK را انتخاب کنید. رایج‌ترین مدل افزایشی، RGB است. این مدل از نور برای ایجاد رنگ استفاده می‌کند و هنگام ایجاد رسانه‌های دیجیتالی استفاده می‌شود. این مدل از رنگ قرمز، آبی و سبز برای ایجاد رنگ‌های دیگر استفاده می‌کند. اگر تمامی رنگ‌ها با شدت نور یکسان نمایش داده شوند، تصویر سفید نشان داده می‌شود. اگر تمام نورها خاموش باشند، تصویر سیاه نمایش داده می‌شود.

مدل رنگی که برای چاپ باید استفاده شود، CMYK است. CMYK یک مدل رنگی تفریقی است که رنگدانه‌ها را به شکل جوهر یا رنگ تبدیل می‌کند تا رنگ سفید را از تصویر کاهش دهد. در این مدل از چهار رنگ فیروزه‌ای، سرخابی، زرد و سیاه استفاده می‌شود.

در ادامه فرمت‌های مختلف رستر و وکتور را بررسی می‌کنیم و مزایا و معایب هر کدام را توضیح می‌دهیم.

JPEG فرمت مناسب برای چاپ در فتوشاپ و تصاویر دیجیتالی

فرمت مناسب برای چاپ در فتوشاپ

JPEG خلاصه عبارت Joint Photographic Experts Group است. در واقع این عبارت نام تیمی است که این فرمت را ساخته‌اند. اکثر ما درباره این فرمت رستری شنیده‌ایم زیرا اغلب عکس‌ها، گرافیک‌های ایمیل، تصاویر بزرگ وب‌ها و تبلیغات بنری با این فرمت هستند. عکس‌های JPEG فشرده‌سازی می‌شوند. به همین دلیل اندازه فایل به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. با این حال، آرتیفکت‌ها یا پیکسل‌ها با فشرده شدن تصویر بیشتر می‌شوند.

نقاط قوت:

  • حجم کم
  • پشتیبانی از EXIF
  • فرمت قابل استفاده در اکثر برنامه‌ها و…

نقاط ضعف:

  • فشرده‌سازی
  • مناسب نبودن برای چاپ CMYK
  • عدم پشتیبانی از Transparency

JPEG فرمت مناسب برای چاپ عکس و آثار هنری است. علاوه بر این، این فرمت برای ویرایش تصاویر و سپس چاپ کردن آنان نیز ایده‌آل است. اگر می‌خواهید پیش نمایش یک تصویر را برای مشتری ارسال کنید، بهتر است فایل شما JPEG باشد زیرا هم اندازه آن کوچک است و هم به راحتی از طریق ایمیل ارسال می‌شود.

اگر چه JPEG از RGB و CMYK در ۲۴ بیت پشتیبانی می‌کند اما CMYK بهترین گزینه برای آن نیست. البته مشکل بزرگی هم نیست زیرا پرینترهای مدرن به خوبی از فایل‌های RGB پشتیبانی می‌کنند. با این حال، توصیه می‌شود برای چاپ کردن از بهترین کیفیت استفاده شود تا نتیجه نهایی در بهترین شکل خود باشد. در مقیاس طیف خاکستری ۸ بیتی نیز این فرمت مناسب است.

اگر با مشکل نصفه پرینت شدن مواجه شده اید، مطلب آموزش حل مشکل پرینت ناقص و نصف صفحه در کامپیوتر را مطالعه کنید.

PNG بهترین فرمت خروجی لوگو

فرمت خروجی لوگو

PNG مخفف Portable Network Graphics است. این فرمت دارای شفافیت داخلی است و در عین حال، قادر به نمایش عمق بیشتری از رنگ است. امروزه PNG محبوب‌ترین فرمت برای استفاده آنلاین است و به راحتی می‌توان آن را فرمت استاندارد وب نامید.

نقاط قوت:

  • تقریبا فشرده‌سازی انجام نمی‌شود.
  • پشتیبانی از رنگ‌های مختلف
  • پشتیبانی از شفافیت یا Transparency
  • حجم کم فایل‌ها

نقاط ضعف:

  • فقط از رنگ RGB پشتیبانی می‌کند.
  • عدم پشتیبانی از EXIF

با این فرمت می‌توانید تصاویر خود را در حجم کم داشته باشید و در عین حال، از کیفیت آن‌ها آن چنان کم نشود. از ویژگی‌های مثبت این فرمت، پشتیبانی از Transparency است. به عنوان مثال، وقتی می‌خواهید قسمتی از تصویر شفاف باشد، می‌توانید از فرمت PNG استفاده کنید. از این ویژگی می‌توانید در زمان طراحی سایت، عکس و… استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید لوگوی خود را روی عکس قرار دهید، کافی است لوگو را کات کنید و اطراف آن را در حالت شفاف قرار دهید. در این حالت، وقتی لوگو روی تصویر دیگری قرار بگیرد، می‌توانید آن تصویر را هم به خوبی در اطراف لوگو مشاهده کنید زیرا پیکسل‌های اطراف لوگو شفاف هستند.

اگر نمی توانید فایلی را از ورد پرینت بگیرید، مطلب رفع مشکل عدم پرینت در ورد را مطالعه کنید.

TIFF بهترین فرمت عکس برای چاپ باکیفیت

بهترین فرمت عکس برای چاپ

TIFF خلاصه عبارت Tagged Image File Format است. این فرمت هم مانند PNG کیفیت بالایی دارد و می‌توان ان را بهترین فرمت مناسب برای چاپ عکس باکیفیت نامید. از این فرمت برای انتشار دسکتاپی هم استفاده می‌شود. وقتی اسناد را اسکن می‌کنید یا از دوربین حرفه‌ای برای عکاسی استفاده می‌کنید، با این فرمت سر و کار خواهید داشت. در بسیار از مواقع برای کاهش حجم فایل‌های TIFF آنان را به فرمت JPEG تبدیل می‌کنند.

فایل‌های TIFF فایل اصلی RAW را فشرده نمی‌کنند. به همین دلیل، روز به روز در حوزه عکاسی و چاپ محبوب‌تر می‌شوند. فایل‌های TIFF بسیار بزرگ هستند اما همین امر موجب می‌شود تا وقتی تصویری را چاپ می‌کنید، بهترین کیفیت را داشته باشید.

نقاط قوت:

  • کیفیت تصویر بالا
  • پشتیبانی از شفافیت
  • فرمت قابل استفاده در بسیاری از برنامه‌ها
  • همه کاره و تطبیق پذیر

نقاط ضعف:

  • حجم زیاد
  • عدم تناسب زیاد با وب
  • عدم تطابق با بسترهای مختلف

برخی از برنامه‌ها مانند Word از این فرمت پشتیبانی نمی‌کنند. با این حال، می‌توانید از آن در Illustrator InDesign استفاده کنید.

PDF پسوند مناسب برای چاپ

PDF خلاصه Portable Document Format است. این فرمت برای نمایش گرافیکی در هر دستگاه، برنامه، سیستم عامل و مرورگر مناسب است. پی دی اف می‌تواند همه چیز را با موفقیت به نمایش درآورد.

نقاط قوت:

  • چاپ با کیفیت بالا
  • پشتیبانی از فرمت‌های مختلف
  • به فضای کمی نیاز دارد

نقاط ضعف:

  • نامناسب برای متن
  • غیرقابل ویرایش

PDF هم فرمت مناسب برای چاپ است. به لطف تطبیق پذیری آن، در بسیاری از مواقع به عنوان فرمت چاپ انتخاب می‌شود. یکی از مزایای PDF این است که Photoshop و Illustrator می‌توانند مستقیما PDF صادر کنند. به همین دلیل، شروع یک طرح و آماده‌سازی آن برای چاپ آسان خواهد بود. البته نباید از این فرمت برای لوگو یا نمادهایی که برای نمایش اسناد در وب وجود دارد، استفاده کنید. با این حال، بهترین فرمت فایل برای چاپ جزوات، مجلات، بروشورها، پوسترها و… PDF است.

EPS بهترین فرمت برای چاپ تصویر وکتور

بهترین فرمت عکس برای چاپ بنر

EPS مخفف Encapsulated PostScript است. EPS معمولا یک عنصر طراحی است که ممکن است در طراحی‌های بزرگ‌تر استفاده شود.

نقاط قوت:

  • فرمت بدون افت کیفیت
  • امکان پردازش حجم زیادی از داده‌ها برای چاپ در دستگاه‌های PostScript
  • انتقال داده‌ها به سیستم‌های گرافیکی دیگر

نقاط ضعف:

  • نیاز به فضای زیادی دارد
  • عدم پشتیبانی از شفافیت
  • تک صفحه‌ای

اگر قرار اسن یک لوگوی وکتور را برای مشتری خود ایمیل کنید یا آن را برای پرینتر ارسال کنید، فرمت EPS بهترین گزینه است. با این فرمت دیگر نیازی نیست نگران وضوح لوگوی خود باشید. همه چیز همان طور که برنامه‌ریزی کرده بودید، ظاهر خواهد شد. با این حال، اگر با عکس‌ها و آثار هنری کار می‌کنید، فرمت EPS نمی‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. اگر می‌خواهید تصویر خود را به صورت آنلاین نمایش دهید، پیشنهاد می‌کنید از فرمت‌های PNG، JPEG یا GIF استفاده کنید.

AI بهترین فرمت برای چاپ کارت ویزیت، پوستر و…

AI مخفف عبارت Adobe Illustrator است. این فرمت وکتور که توسط Adobe توسعه پیدا کرده است، بر اساس استانداردهای EPS و PDF طراحی شده است. در نتیجه، AI یک فرمت وکتور است که می‌تواند فایل‌های رستر را هم مدیریت کند. ممکن است فایل‌های AI به صورت فایل PDF یا EPS صادر شوند. اگر به ویرایش بیشتری نیاز دارید یا می‌خواهید از آن‌ها به صورت آنلاین استفاده کنید، می‌توانید AI را در فرمت GIF، PNG، JPEG، TIFF و PSD استخراج کنید.

مزایا:

  • امکان مدیریت عناصر متنی
  • پشتیبانی از لایه‌ها
  • حجم کم فایل
  • امکان مشاهده در بسیاری از برنامه‌ها

معایب:

  • عدم پشتیبانی از پیکسل
  • امکان مشاهده درست در Illustrator

اگر می‌خواهید پوستر، کارت ویزیت، بروشور و… چاپ کنید، این فرمت بهترین گزینه است.

فرمت مناسب برای چاپ پوستر و… به صورت فیزیکی چیست؟

هترین فرمت عکس برای چاپ

وقتی قرار است تصویری را به صورت فیزیکی چاپ کنید، بهتر است فرمت‌هایی را انتخاب کنید که افت کیفیت ندارند. این فرمت‌ها با کیفیت‌ترین نتایج را ارائه می‌دهند و تصویر اصلی را تغییر نمی‌دهند و بالاترین کیفیت را دارند. البته می توانید تصویر را فشرده کنید و سپس به راحتی آن را بازسازی کنید زیرا کیفیت افت نخواهد کرد.

PNG، TIFF، EPS و PDF فرمت‌های بدون افت کیفیت و بهترین فرمت عکس برای چاپ بنر و… هستند.

چگونه فرمت مناسب برای چاپ کارت ویزیت، پوستر و… را انتخاب کنیم؟

بهترین فرمت برای چاپ کارت ویزیت

برای این که بتوانید فرمت مناسب برای چاپ دیجیتال و… را پیدا کنید، ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید. در این بخش فرمت مناسب برای ایجاد بنر، لوگو و… برای استفاده از آن ها در رسانه، فضای دیجیتال و… را معرفی میکنیم.

چاپ عکس و بنر

اگر می‌خواهید بنر یا عکس چاپ کنید، بهتر است از فرمت‌های رستر استفاده کنید. تصاویر رستر دارای نقاط یا همان پیکسل‌ها هستند. برای همین هم به میزان رزولوشن بستگی دارند. اگر سعی کنید یک تصویر رستر را تغییر دهید، پیکسل‌ها کشیده و کیفیت تصویر خراب می‌شود. اصطلاحا ممکن است تار یا پیکسلی شود. علاوه بر این، وقتی تصویر را بزرگ می‌کنید، نرم‌افزار تلاش می‌کند تا حدس بزند چه بخشی از داده از دست رفته است.

فرمت‌های رستر برای آثار هنری دیجیتال و گرافیک‌های وب مانند محتوای رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات بنری و تصاویر ایمیل استفاده می‌شوند. فرمت‌های رستر شامل PNG، JPEG و TIFF می‌شوند.

لوگو و آیکون

اصولا از فرمت‌های وکتور برای ساخت لوگو و آیکون استفاده می‌شود. فرمت‌های وکتور، آثار هنری دیجیتالی هستند که از نقاط، خطوط و منحنی‌های محاسبه شده توسط کامپیوتر تشکیل می‌شوند. در واقع، آن‌ها معادلات ریاضی هستند و هر معادله رنگ، ضخامت و… خود را دارد. به همین ترتیب، اشکال به هنر تبدیل می‌شوند.

بنابراین، ممکن است به راحتی یک تصویر وکتور را کوچک یا بزرگ کنید و در عین حال، کیفیت تصویر تغییر پیدا نکند. به عنوان یک قاعده، طراحان از تصاویر وکتور برای لوگو، نمادها، حروفچینی و تصاویر دیجیتال استفاده می‌کنند. AI یک فرمت وکتور است. در حالی که PDF و EPS هم رستر و هم وکتور هستند. اگر به دنبال بهترین نوع فایل برای چاپ نماد و لوگو هستید، AI، PDF و EPS بهترین گزینه‌ها هستند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از کلاسیک وب انواع فرمت مناسب برای چاپ پوستر، کارت ویزیت و… را بررسی کردیم. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب