مطلب فعلی :

نشانه ها و علائم بدسکتور هارد اینترنال و اکسترنال

رفتن به بالا

نشانه ها و علائم بدسکتور هارد اینترنال و اکسترنال

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
نشانه ها و علائم بدسکتور هارد اینترنال و اکسترنال

نشانه ها و علائم بدسکتور هارد اینترنال و اکسترنال

بدکستورها ❌ موجب می‌شوند تا هارد اکسترنال یا اینترنال شما نتواند به درستی کار کند. وقتی هارد دچار این مشکل می‌شود، دچار اختلالاتی می‌شود. در این مطلب از کلاسیک وب به بررسی نشانه ها و علائم بدسکتور هارد اینترنال و اکسترنال میپردازیم.

نشانه های بدسکتور هارد کامپیوتر و لپ تاپ

?What Are the Signs of Bad Sector in Hard Drive

اگر هارد اکسترنال یا اینترنال شما دچار مشکل شده است، به درستی کار نمی‌کند، برخی از فایل‌ها را نمایش نمی‌دهد، ممکن است دچار بدسکتور شده باشد. این مشکل علائمی دارد که در این مطلب از کلاسیک وب به نحوه تست بدسکتور هارد میپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

بدسکتور هارد چیست؟

بدسکتور هارد اینترنال

دو نوع بدکستور وجود دارد:

بدسکتور فیزیکی: در این حالت بخشی از هارد به صورت فیزیکی آسیب دیده است. ممکن است گرد و غبار موجب روی بخشی از هارد نشسته باشد یا خراشی برداشته باشد. این حالت از بدکستور قابل تعمیر نیست.

بدسکتور نرم‌افزاری: در این حالت بخشی از فضای ذخیره‌سازی روی هارد به درستی کار نمی‌کند. ممکن است سیستم عامل سعی کند داده‌های این بخش را بخواند و با ارور ECC مواجه شود. در این حالت، این بخش از داده‌ها را به عنوان بدسکتور شناسایی خواهد کرد. گاهی می‌توان این بدسکتور را تعمیر کرد و اطلاعات را بازیابی کرد.

دلایل زیادی می‌تواند موجب بروز این مشکل شود. گاهی هارد دیسک از همان ابتدا کمی مشکل سخت‌افزاری دارد. گاهی در هارد SSD حافظه اضافی هم پر می‌شود و ظرفیت درایو به سکتورهایی تبدیل می‌شوند که قابل خواندن نیستند. هارد HDD بیشتر در معرض آسیب‌های فیزیکی قرار می‌گیرد زیرا بخش متحرکی دارد که به مرور فرسایش پیدا می‌کند. ضربه خوردن هم می‌تواند موجب بروز بدسکتور سخت افزاری شود.

بدکستورهای نرم افزاری به دلیل بروز اختلال نرم افزاری ایجاد می‌شوند. مثلا فرض کنید که لپ تاپ شما به دلیل قطع برق ناگهان خاموش شود و هارد شما هم در حال نوشتن داده‌ها باشد. ویروس‌ها و بدافزارها هم می‌توانند موجب بروز این نوع بدسکتور شوند.

علائم بدسکتور هارد: صداهای عجیب

یکی از علائم رایج بدسکتور هارد صداهای عجیب و غریب است. وقتی کامپیوتر را روشن می‌کنید، متوجه این صداها خواهید شد. در این حالت بهتر است کامپیوتر خود را نزد متخصص ببرید.

علائم بدسکتور هارد

نشانه بدسکتور هارد: عدم کارکرد صحیح FDISK

FDISK ابزاری است که برای ایجاد یا دستکاری دیسک استفاده می‌شود و شما می‌توانید با آن به حذف، تغییر، کپی، جا به جایی و… پارتیشن بپردازید. وقتی این ابزار بد عمل می‌کند و مدام جلو و عقب می‌رود، یعنی هارد بدسکتور دارد.

نشانه های بدسکتور در هارد: اجرای خودکار Chkdsk

یکی دیگر از ابزارهای ویندوز اسکن Chkdsk است. اگر این اسکن به صورت خودکار اجرا می‌شود و هارد را مرتبا اسکن می‌کند، یعنی هارد دچار بدسکتور شده است.

نشانه بد سکتور در هارد: گیر کردن هارد در زمان فرمت کردن

وقتی می‌خواهید هارد دیسک را فرمت کنید اما فرایند درست اجرا نمی‌شود و گیر می‌کند، نشانه خوبی نخواهد بود. در این حالت، هارد شما دارای بد سکتور است که به ابزار اجازه اجرای فرمت را نمی‌دهد.

علامت بدسکتور در هارد: بوت نشدن کامپیوتر

یکی دیگر از علائم بدسکتور هارد خرابی بوت است. ممکن است در این حالت با ارور Sector not found مواجه شوید که نشانه بدسکتور یا وجود ویروس و بدافزار در سیستم است.

نشانه بدسکتور در هارد: ارور دادن

بدسکتورها را با ارورهای مختلف می‌توانید شناسایی کنید. وقتی فایلی را باز می‌کنید و خطا در آن نشان داده می‌شود، صفحه آبی، زمان باز شدن یک فایل، ارورهای مختلف و… می‌توانند نشانه وجود بدسکتور باشند.

رفع بدسکتور هارد و از دست دادن داده‌ها

حتی اگر هارد دیسک شما به درستی کار بکند، ممکن است بدسکتور ایجاد شود و برخی از داده‌های شما را خراب کند. برای همین همیشه از اطلاعات خود بکاپ بگیرید. وقتی کامپیوتر شما بخشی را به عنوان بدسکتور شناسایی کند، در آینده آن را نادیده خواهد گرفت. وجود چند بدسکتور نشان‌دهنده این نیست که هارد شما در حال از کار افتادن است. البته ممکن است این اتفاق بیفتد. اگر هارد دیسک در حال ایجاد مداوم بدسکتور است، ممکن است نشانه‌ای از خراب شدن هارد باشد.

رفع بدسکتور هارد دیسک با نرم افزار Macrorit Disk Scanner

نرم افزار رفع بدسکتور هارد Macrorit Disk Scanner را دانلود و نصب کنید. سپس آن را باز کنید. دیسکی را برای اسکن کردن انتخاب کنید. می‌توانید اطلاعات را مشاهده کنید.

رفع بدسکتور هارد

روی Start Now بزنید. در پایین می‌توانید فایل scan_log.tex را مشاهده کنید. می‌توانید زمان باقی مانده برای اسکن را مشاهده کنید. ارورها هم نمایش داده خواهند شد. علامت‌های قرمز بدسکتور هستند.

با باز کردن فایل scan-log.text میتوانید اطلاعات مربوط به هر سکتور را مشاهده کنید.

رفع بدسکتور هارد

از این برنامه برای اسکن هارد اکسترنال و فلش و… هم می توانید استفاده کنید.

رفع بدسکتور هارد سیگیت و… با استفاده از Command Prompt

برای چک کردن این که هارد شما بدسکتور دارد یا خیر، می‌توانید از Command Prompt استفاده کنید. این روش برای چک کردن بدسکتور در ویندوز ۷ و ۱۰ مناسب است. دکمه‌های Win+R را فشار دهید. در کادر CMD را وارد کنید و روی Enter بزنید. دستور زیر را وارد کنید و Enter را بزنید:

chkdsk X:

به جای X حرف درایو مدنظر خود را قرار دهید.

رفع بدسکتور هارد

اسکن در سه مرحله انجام خواهد شد:

مرحله اول: Examining basic file system structure…

مرحله دوم: Examining file name linkage…

مرحله سوم: Examining security descriptors…

پیدا کردن بدسکتور هارد اینترنال با Partition Properties

برای پیدا کردن بدسکتور در ویندوز ۱۰ و ۷، می‌توانید از روش دیگری هم استفاده کنید. فرض کنید می‌خواهیم بدسکتور پارتیشن E را چک کنیم:

روی This PC دو بار کلیک کنید. روی پارتیشن E راست کلیک کنید و Properties را انتخاب کنید. روی سربرگ Tools بزنید. سپس روی Check بزنید.

بدسکتور هارد اینترنال

اگر مشکلی وجود نداشته باشد، پیام زیر را دریافت خواهید کرد:

you don’t have to scan this drive – we haven’t found any errors in this drive. You can still scan this drive for errors if you want.

در آخر روی Scan Drive بزنید.

برای رفع بدسکتور، مطلب روش‌های تعمیر و رفع بدسکتور هارد دیسک لپ تاپ و کامپیوتر را مطالعه کنید.

نحوه رفع ارور Critical Process Died

برای رفع ارور Critical Process Died و صفحه آبی می‌توانید Partition Expert را اجرا کنید. روی Partition کلیک کنید و سپس Check Volume را از سمت چپ انتخاب کنید. در پنجره باز شده تیک هر دو باکس را بزنید. سپس روی OK کلیک کنید.

بدسکتور هارد اکسترنال

دوباره روی OK بزنید تا بتوانید نتایج را مشاهده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از کلاسیک وب انواع بدسکتور هارد اینترنال و اکسترنال را بررسی کردیم و نشانه های آنان را شرح دادیم. شما با کدام یک از این نشانه ها مواجه شدید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب