مطلب فعلی :

هنگام رعد و برق در بیرون از خانه باید چکار کنیم؟ در صورت اصابت چکار کنیم؟

رفتن به بالا

هنگام رعد و برق در بیرون از خانه باید چکار کنیم؟ در صورت اصابت چکار کنیم؟

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
هنگام رعد و برق در بیرون از خانه چکار باید کنیم؟ در صورت اصابت چکار کنیم؟

هنگام رعد و برق در بیرون از خانه باید چکار کنیم؟ در صورت اصابت چکار کنیم؟

طبق اعلام سرویس ملی هواشناسی، سالانه حدود ۲۰ نفر بر اثر صاعقه و رعد و برق ⚡ جان خود را از دست می دهند و صدها نفر دیگر مجروح می شوند. اگر می خواهید از آسیب های احتمالی جلوگیری کنید توصیه می کنیم مطلب هنگام رعد و برق در بیرون از خانه باید چکار کنیم؟ در صورت اصابت چکار کنیم؟ امروز کلاسیک وب را مطالعه بفرمایید.

چگونه از رعد و برق در امان بمانیم؟

How to Be Safe from Lightning Struck?

شاید اولین سوالی که باید در اینجا به آن پاسخ دهیم این است که چگونه از برخورد صاعقه جلوگیری کنیم؟ بدیهی ترین راه حل این است که هنگام طوفان بیرون نرویم. شما از قبل این را می دانید. پس بیایید فرض کنیم که در حالی که هوا طوفانی می شود در خارج از خانه مانده اید و گیر کرده اید. در این حالت توصیه های زیر را تا جایی که امکان دارد دنبال کنید:

  • در زمین های باز، بالای تپه ها و روی بلندی های دیگر نمانید.
  • زیر درختان بلند نروید و یا از هر چیز بلند دیگری دوری کنید.
  • اگر به صورت گروهی گیر کرده اید برای جلوگیری از عبور جریان الکتریکی از یک نفر به نفر دیگر (در صورت برخورد صاعقه)، از هم فاصله بگیرید.
  • از آب و هر چیزی که رطوبت دارد دوری کنید.

تصور رایج این است که آب و فلز صاعقه را جذب نمی کنند، اما این موارد به خوبی می توانند جریان را از خود عبور دهند. از آنجایی که یک جریان مسافت های طولانی را از طریق آب و فلز طی می کنند بهتر است در نزدیکی هیچ یک از آنها نمانید.

علاوه بر نظارت بر شرایط آب و هوایی از رادیو یا گوشی همراه، به دنبال نشانه های بصری مانند ابرهای طولانی با شکلی شبیه گل کلم، آسمان تاریک در روز، رعد و برق دور و البته رعد و برق قابل مشاهده باشید. به محض اینکه متوجه هر یک از این نشانه ها شوید سعی کنید به محلی سر بسته وارد شوید و منتظر بمانید تا شرایط مساعد شود.

خطرات رعد و برق در خانه

حتی اگر در داخل خانه هستید باید اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از هر گونه آسیب انجام دهید:

  • نزدیک آب نروید. در طول طوفان سعی کنید دوش نگیرید، ظرف نشویید یا لوله های آب را لمس نکنید. اگر برخورد صاعقه با ساختمان اتفاق بیافتد جریان می تواند از طریق لوله ها یا آب عبور کند و به شما صدمه وارد کند.
  • از تجهیزات الکترونیکی به ویژه هر چیزی که به پریز متصل است استفاده نکنید.
  • از تلفن سیمی استفاده نکنید اما با خیال راحت از تلفن های بی سیم یا تلفن های همراه استفاده کنید (به خصوص اگر به کمک نیاز دارید).
  • روی کف های بتنی دراز نکشید زیرا ممکن است سیم ها یا میله های فلزی در داخل آنها وجود داشته باشد که می توانند جریان را از خود عبور دهند.
  • از تعویض و نصب پریز برق در خانه خودداری کنید.
  • به تاثیر و خطر رعد و برق بر وسایل برقی نظیر لپ تاپ ، تلویزیون توجه داشته باشید و در صورت لزوم در هنگام صاعقه این تجهیزات را خاموش کنید.

خطرات رعد و برق در خانه

برخورد صاعقه به انسان : اگر صاعقه به شخصی در نزدیکی شما برخورد کرد چکار باید کنید؟

اصابت رعد و برق به انسان می تواند حتی منجر به مرگ شود. اگر فردی در نزدیکی شما مورد اصابت صاعق قرار گرفت باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • فورا با اورژانس تماس بگیرید.
  • اگر صاعقه به چند نفر خورده است اول به کسانی که بیهوش هستند کمک کنید و به خاطر داشته باشید که ممکن است به نظر برسد که آنها جان خود را از دست داده اند اما در واقعیت اینگونه نباشد.
  • در صورت وجود خطر مداوم صاعقه، فرد را به مکان امن تری منتقل کنید.
  • فورا CPR انجام دهید، البته باید مطمئن شوید که بار الکتریکی در بدن فرد باقی نمانده است.
  • برای جلوگیری از هیپوترمی (سرمازدگی)، فرد را با ژاکت یا پتو بپوشانید.
  • از افرادی که صاعقه خورده اند اما هوشیار هستند مراقبت کنید. آنها ممکن است دچار سوختگی یا شکستگی شده باشند.

انواع رعد و برق در طبیعت

به گفته سرویس ملی هواشناسی در واقع ۵ نوع برخورد صاعقه به قربانیان وجود دارد که هر یک از آنها می تواند کشنده باشد.

برخورد مستقیم: زمانی اتفاق می افتد که فرد به بخشی از کانال اصلی تخلیه صاعقه تبدیل شود و احتمالا به این دلیل است که در یک منطقه باز است. این نوع برخورد کشنده ترین نوع است.

انواع رعد و برق در طبیعت

برخورد جانبی: زمانی که رعد و برق به چیزی بلند در نزدیکی قربانی برخورد می کند و بخشی از جریان به سمت او هدایت می شود. به همین دلیل است که نباید زیر درختان بلند پناه بگیرید.

انواع رعد و برق در طبیعت

برخورد ناشی از جریان زمین: زمانی اتفاق می افتد که صاعقه به جسمی برخورد می کند و انرژی ناشی از برخورد به بیرون، داخل و در امتداد زمین هدایت می شود. اگر در نزدیکی دکل، میله های بلند و هر چیز مشابه دیگری هستید ممکن است قربانی این نوع برخورد رعد و برق قرار بگیرید. توجه داشته باشید که جریان می تواند از کف های بتنی حاوی مواد رسانا هم عبور کند.

انواع رعد و برق در طبیعت انواع رعد و برق در طبیعت

تماس با مواد رسانا: ویژگی رسانایی بیشترین تلفات صاعقه در داخل ساختمان و برخی از تلفات در فضای باز را به همراه دارد. هر کسی که با هر چیزی که به سیم های فلزی یا سطوح فلزی متصل به بیرون در تماس باشد در معرض خطر قرار دارد. به همین دلیل است که در هنگام طوفان از دوش گرفتن، استفاده از شیر آلات و دست زدن به تلفن های سیمی باید خودداری کنید.

انواع رعد و برق در طبیعت

تخلیه استریمر: طبق NWS در حالی که رعد و برق به زمین برخورد می کند توسعه پیدا می کند. به طور معمول تنها با نزدیک شدن یکی از استریمرها (جرقه های انشعاب تابیده نورانی) به زمین؛ همه استریمرهای دیگر این منطقه هم تخلیه می شوند. این بدان معناست که شما باید سعی کنید زمانی که یک طوفان نزدیک می شود، داخل خانه شوید.

انواع رعد و برق در طبیعت

هنگام رعد و برق امن ترین جا کجاست؟

امن ترین مکان هنگام رعد و برق می تواند یک ساختمان بزرگ و محصور باشد. برای جلوگیری از هر گونه خطر رعد و برق در ماشین سعی کند سانروف ماشین را ببندید و در داخل ماشین بمانید. شیشه ها را بالا بکشید. در صورت امکان سعی کنید از نزدیکی درختان بلند، میله ها، دکل ها، آب و هر گونه آیتمی که باعث هدایت جریان می شود دور بمانید. گوشی همراه خود را خاموش کنید. اگر سوالتان این است که آیا رعد و برق از شیشه عبور میکند؟ جواب بله است به همین دلیل توصیه می کنیم برای جلوگیری از خطرات صاعقه نزدیک شیشه های پنجره یا ماشین ننشینید.

هنگام رعد و برق امن ترین جا کجاست؟

در موقع رعد و برق چه کنیم؟

بر اساس گزارش NWS ایالات متحده، به طور متوسط بین سال های ۱۹۸۹ و ۲۰۱۸، حدود ۴۳ مورد مرگ ناشی از صاعقه خطرناک در سال گزارش شده است. تنها حدود ۱۰ درصد از کسانی که که مورد اصابت صاعقه قرار می گیرند می میرند، گرچه ۹۰ درصد از آنها زنده می مانند درجات مختلفی از ناتوانی را تجربه می کنند. هوشیار ماندن و انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از برخورد صاعقه می تواند به شما کمک کند تا یکی از آنها نباشید. در صورت برخورد صاعقه توصیه می شود در صورت توان با اورژانس تماس بگیرید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب هنگام رعد و برق در بیرون از خانه چکار باید کنیم؟ در صورت اصابت چکار کنیم؟ امروز کلاسیک وب ما سعی کردیم نکات مهمی که هر فرد باید بداند را به شما توضیح دهیم تا بتوانید از خود محافظت کنید. شما چه نکات دیگری را یاد دارید که در این مقاله به آنها اشاره نشده است؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب