مطلب فعلی :

هولوگرام امنیتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

رفتن به بالا

هولوگرام امنیتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نوشته admin

11 ماه قبل

بدون دیدگاه

رپرتاژ

مجله اینترنتی دانستنی ها
برچسب هولوگرام

هولوگرام امنیتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

هولوگرام چیزی نیست که نیاز به معرفی داشته باشد؛ چرا که اکثر افراد در موارد مختلف با آن برخورد داشته اند. از هولوگرام پاکت نامه گرفته تا هولوگرام روی کارت ملی و یا هولوگرامی که هنگام خرید تلفن همراه، روی بسته بندی موبایل خود مشاهده کرده اید اما شاید دقیق ندانید که چرا بعضی از انواع آن، هولوگرام امنیتی هستند و برای موارد حساس تری مانند کارت های بانکی استفاده می‌شوند و بعضی برای استفاده های عمومی تر. برای آشنایی بیشتر با انواع هولوگرام و نحوه ساخت آن، می‌توانید وارد این مقاله از سایت سیناپکینگ بشوید.

تاریخچه هولوگرام امنیتی

پس از اختراع لیزر در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی بود که تحقیقات گسترده ای در مورد طراحی هولوگرام ها انجام شد. این پیشرفت ها تا اوایل قرن ۲۱ ادامه پیدا کرد و هولوگرام ها به وفور در تمامی صنایع مشاهده شدند اما همین افزایش چشمگیر هولوگرام ها باعث افزایش بی اعتمادی مردم به این پدیده جذاب شد. در یک دهه اخیر بحث استفاده از هولوگرام های امنیتی بسیار بالا گرفت؛ چرا که شرکت های بزرگ باید به روش های گوناگونی، محصولات گران قیمت خود را از محصولات فیک و تقلبی متمایز می‌کردند و یکی از مناسب ترین راهکارها برای این موضوع، استفاده از هولوگرام امنیتی شد.

برای اطلاعات بیشتر مقاله روبرو را مطالعه نمایید: تکنولوژی هولوگرام و هولوگرافی چیست؟

هولوگرام امنیتی چگونه ساخته می‌شود؟

نکته ای که باید بدان توجه داشت این است که شرکت های تولید کننده هولوگرام های امنیتی، روش اختصاصی خودشان را دارند و آن را مخفی نگه می‌دارند؛ چرا که اساسا اگر غیر از این باشد دیگر مفهوم هولوگرام امنیتی معنی ندارد اما می‌توان گفت همه آن شرکت ها از سه فناوری کلی برای ساخت هولوگرام امنیتی استفاده می‌کنند.

۱٫ استفاده از روش های دو بعدی و سه بعدی

این نوع هولوگرام ها با استفاده از لیرز نوری ساخته می‌شوند و یا به صورت تصاویر روی هم قرار گرفته لایه بندی می‌شوند (در روش دو بعدی) و یا با استفاده از ترکیب رنگ و عمق های گوناگون که در زوایای مختلف تصاویر مختلفی را می‌سازند (در روش سه بعدی).

۲٫ استفاده از ماتریس نقطه ای

این نوع هولوگرام امنیتی، با استفاده از لیزری که توسط کامپیوتر کنترل می‌شود، ساخته می‌شود. در این روش هرچقدر بتوانید از نقاط بیشتری استفاده کنید، می‌توانید شکل های پیچیده تری بسازید که امکان جعل کردن آن ها سخت تر شود. آیا نحوه تشخیص هولوگرام جعلی با این روش وجود دارد؟

۳٫ استفاده از پرتو الکترونیکی

در این روش، امکان ساخت هولوگرام امنیتی با استفاده از میکروسکوب الکترونی وجود دارد. البته استفاده از این روش هزینه بسیار بالایی دارد و برای همین روش استفاده از پرتو الکترونیکی به مراتب کمتر از دیگر روش های ساخت هولوگرام امنیتی استفاده می‌شود.

هولوگرام امنیتی

کاربرد هولوگرام امنیتی

هولوگرام های امنیتی در موارد بسیار مختلفی کاربرد دارند. در اینجا مواردی که در هولوگرام های امنیتی استفاده رایج تری دارند را بررسی می‌کنیم.

۱٫ برچسب های ضد دستکاری

یکی از مهمترین موارد استفاده هولوگرام های امنیتی، استفاده از آن ها به عنوان نشان پلمپ بودن محصول است. در واقع با وجود هولوگرام امنیتی بر روی محصول، می‌توان مطمئن شد که محصولی که از کارخانه به دست شما رسیده، دستکاری و یا عوض نشده است و شما می‌توانید با خیال آسوده از آن محصول استفاده کنید.

۲٫ تایید محصول

کیست مخالف این موضوع باشد که مردم، به کالایی که دارای هولوگرام باشد احترام بیشتری می‌گذارند و برای آن محصول، ارزش بالاتری قائل هستند؟ در واقع با وجود هولوگرام، مردم اعتماد بیشتری به محصول نشان می‌دهند و همین موضوع، احتمال تمایل مردم به خرید آن کالا را بیشتر می‌کند.

۳٫ تایید مالیاتی و قابل پیگیری بودن

یکی از مهمترین کاربردهای هولوگرام امنیتی، این است که شما مطمئن می‌شوید کالایی که از طریق واردات به دست شما می‌رسد، توسط مراجع داخلی تایید شده است و در صورت بروز اتفاقات مختلف مانند سرقت، امکان پیگیری سریع توسط دستگاه های انتظامی وجود دارد.

۴٫ ساخت اسکناس

تقریبا اکثر کشورهای جهان از هولوگرام امنیتی در اسکناس ها استفاده می‌کنند و این باعث می‌شود امکان جعل کردن آن ها به حداقل برسد. البته بعضی کشورها مانند آمریکا، از هولوگرام امنیتی در اسکناس هایشان استفاده نمی‌کنند که البته با انتقاد شدید کارشناسان امنیتی نیز مواجه شده است. در هر صورت استفاده از هولوگرام امنیتی، باعث ایجاد آسودگی خاطر نسبت به تقلبی و جعلی نبودن اسکناس می‌شود.

لیبل هولوگرام

ویژگی های امنیتی هولوگرام های امنیتی

هولوگرام های امنیتی به دلایل مختلفی محبوب هستند. بعضی از دلایل آن مربوط به کاربرد آن هاست و بعضی از دلایل آن مربوط به ویژگی های خاص و جذابی که این هولوگرام ها در خود دارند. از این جمله می‌توان به نصب و تشخیص آسان اشاره کرد. البته از ویژگی های امنیتی آن جلوگیری از کلاهبرداری را نیز می‌توان نام برد.

۱٫ ویژگی های امنیتی آشکار

شاید مشهود ترین ویژگی هولوگرام های امنیتی، تشخیص آن با چشم غیر مسلح باشد. یعنی شما کافیست به یک هولوگرام نگاه بکنید و بلافاصله متوجه می‌شوید که آن هولوگرام، دارای یک سری نقش ها و الگوهای مختلف است. این الگوهای موجود در هولوگرام به شما این اطمینان را می‌دهد آن کالا دارای اصالت است.

۲٫ ویژگی های امنیتی مخفی

با آسان تر شدن ساخت هولوگرام ها، امکان جعل خود تصاویر هولوگرام ها نیز آسان تر شده است. با این وجود، یک سری ویژگی هایی در هولوگرام های امنیتی وجود دارند که فقط با تجهیزات خاصی قابل خواندن هستند.

۳٫ سریال سازی

یکی از مهمترین ویژگی های امنیتی هولوگرام های امنیتی، اضافه کردن شماره سریال به آن هاست. اینکار کمک می‌کند تا علاوه بر تایید گرفتن از مقامات مرتبط، مالکیت معنوی برای صاحبان محصول، محفوظ باقی بماند.

۴٫ استفاده از QR کد

انواع ویژگی های قابل اسکن، از جمله کدهای QR را می‌توان در هولوگرام های امنیتی درج کرد تا بین تولید کننده و مصرف کننده تعامل بیشتری برقرار شود. البته نه فقط به عنوان تعامل بلکه کاربران می‌توانند به عنوان یک لایه امنیتی اضافه نیز به این کدها نگاه کنند و آسودگی خاطر بیشتری از خرید خود داشته باشند.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با هولوگرام امنیتی و ویژگی ها و کاربردهای آن آشنا کنیم. هولوگرام های امنیتی ارزش بسیار زیادی به محصول می‌دهند، به طوری که شاید بتوان گفت تا به امروز، هیچ تکنولوژی دیگری نتوانسته است به اندازه هولوگرام های امنیتی در مبارزه با جعل و تقلب در انواع محصولات مبارزه کند.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و کلاسیک وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

  • نوشته admin
  • 11 ماه قبل
  • بدون دیدگاه
  • رپرتاژ

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب