مطلب فعلی :

چرا باید مینی پی سی بخریم؟

رفتن به بالا

چرا باید مینی پی سی بخریم؟

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

رپرتاژ

مجله اینترنتی دانستنی ها

چرا باید مینی پی سی بخریم؟

بیشتر مینی پی‌سی‌ها به قدری کوچک هستند که به راحتی در کیف و کوله شما جا می‌شوند و حمل آن را بی‌نهایت آسان می‌کند. این کامپیوترها با اینکه کوچک هستند، اما کارایی و پرفورمنس آن‌ها کم نیست و در حد یک کامپیوتر معمولی و یا حتی فراتر (مانند مینی پی‌سی‌های گیمینگ) می‌توانید از آن‌‌ها کار بکشید.

مینی پی‌سی کلمه‌ای است که احتمالا این ‌روزها زیاد نامش را می‌شنوید. کامپیوترهای کوچکی که حکم همان کیس‌ کامپیوتر را دارند، ولی بسیار کوچک‌تر و کم حجم‌تر هستند. همین موضوع باعث شده است که افراد زیادی برای این مینی پی‌سی‌ها سر و دست بشکنند.

بیشتر مینی پی‌سی‌ها به قدری کوچک هستند که به راحتی در کیف و کوله شما جا می‌شوند و حمل آن را بی‌نهایت آسان می‌کند. این کامپیوترها با اینکه کوچک هستند، اما کارایی و پرفورمنس آن‌ها کم نیست و در حد یک کامپیوتر معمولی و یا حتی فراتر (مانند مینی پی‌سی‌های گیمینگ) می‌توانید از آن‌‌ها کار بکشید.

با گذشت زمان این مینی پی‌سی‌ها بهتر و پیشرفته‌تر شدند، به طوریکه مدل‌های گیمینگ نیز از آن‌ها به بیرون عرضه شده است. اوایل کسی گمان نمی‌کرد که این دستگاه بتواند در شرکت‌ها و کاربرد‌های اینترپرایز مفید باشد، اما الان می‌بینیم که بسیار بین مردم محبوب شده است.

سوال اینجاست، چرا محبوبیت مینی پی‌سی‌ها بین مردم روز‌به‌روز در حال افزایش است؟

مینی پی‌سی چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، مینی پی‌سی کاملا شبیه به کامپیوتر دسکتاپ است، منتهی اندازه کوچکتری دارد. ممکن است پیش خودتان فکر کنید که این موضوع باعث می‌شود قدرت شما کم‌تر شود، ولی کاملا برعکس است. با استفاده از پورت‌های ورودی زیادی که دارند، می‌توانید دستگاه‌ها و لوازم جانبی متعددی را وصل کنید.

طبیعتا با کاهش اندازه در این حد، عملکرد دستگاه نیز (در مقایسه با دسکتاپ) کاهش پیدا می‌کند. به عنوان مثال پردازنده‌های موبایل در مینی پی‌سی استفاده می‌شود، که مصرف کم‌تر و تولید گرمای کمتری هم دارند. اما این کاهش عملکرد کاملا در اختیار هدف ساخت آن است و ویژگی مثبت آن محسوب می‌شود.

مینی پی‌سی‌ها در دسته‌ و گروه‌های مختلفی وجود دارند، که بسته به نیازی که دارید می‌توانید به سراغشان بروید. امروزه برای خرید مینی پی‌سی کار خیلی راحتی دارید، و از گیمینگ گرفته تا اقتصادی و اداری برای شما گزینه‌های انتخاب زیادی موجود است.

مینی پی‌سی چیست؟

ویژگی‌های مهم مینی پی‌سی چیست؟

۱٫ ابعاد کوچک

مینی پی‌سی به معنای واقعی کلمه کوچک است و طول برخی از آن‌ها حتی به کمتر از ۱۲ سانتی‌متر نیز می‌رسد. به عنوان مثال، ابعاد مینی کامپیوتر اینتل NUC8i3BELS تنها ۱۱۵ × ۱۱۱ × ۵۱ میلی‌متر است! با استفاده از پایه VESA این امکان نیز وجود دارد تا آن ‌را پشت مانیتور یا مکان‌های مختلف نصب کنید. می‌توان از آن در ادارات شلوغ، با کارمند زیاد و فضای کم استفاده کرد تا جای کمتری اشغال شود. همچنین اگر از یک جا نشینی خوشتان نمی‌آید، می‌توانید آن را با خودتان حمل کنید و هر جایی که دوست داشتید از آن استفاده کنید؛ درست مانند لپ‌تاپ!

این کم ‌جا بودن باعث نشده است که ویژگی‌های اساسی را از دست بدهید، بلکه همچنان از پورت‌ها و قابلیت اتصال زیادی بهره‌مند هستید. به عنوان مثال مینی پی‌سی ایسوس PB62 i7 از پردازنده Intel i7-11700 استفاده می‌کند.

۲٫ هزینه کم

این کامپیوترها از آنجا که ابعاد کوچک‌تری دارند، هزینه نهایی‌شان کمتر است. درواقع مینی پی‌سی‌ها چیزی جز نسخه کوچک شده کامپیوترهای معمولی نیستند. اگر بتوانید از مانیتور، کیبورد و ماوس خودتان استفاده کنید، نیازی به هزینه بیشتر نیست.

اگر مانیتور و کیبورد داشته باشید، هزینه کلی آن از لپ‌تاپ‌های اقتصادی نیز پایین‌تر خواهد بود. قیمت لپ‌تاپ می‌تواند در رنج‌های مختلفی باشد که کم‌ترین آن‌ها، سخت‌افزار پایینی نیز دارد. درواقع برای کاهش قیمت، قدرت سخت‌افزار را نیز کاهش داده‌اند.

۳٫ قابلیت اضافه کردن لوازم جانبی

مینی پی‌سی ها معمولاً مجهز به پورت‌های زیاد و مختلفی هستند که می توانید ماوس، کیبورد، مانیتور، حافظه خارجی و موارد دیگر را به آن‌ها اضافه کنید. با استفاده از پایه مناسب، می‌توانید آن را به پشت مانیتور وصل کنید تا تبدیل به لپ‌تاپی با کیبورد و ماوس جدا شود. به طور کلی این کامپیوترهای کوچک به نسبت لپ‌تاپ، فضای بیشتری برای وصل لوازم جانبی به شما می‌دهند.

۴٫ امکان خرید با کانفیگ دلخواه

در لپ‌تاپ، عموما دست شما برای ارتقا سخت‌افزاری بسته است. همچنین یک‌سری ویژگی‌های ظاهری نیز مانند کیبورد و صفحه نمایش دائمی هستند و باید تا به آخر با آن‌ها بسازید. اما این موضوع در مینی پی‌سی برعکس است و دست شما برای اضافه کردن رم، حافظه داخلی و حتی کارت گرافیک باز است.

یک مورد جذاب دیگر، قابلیت کانفیگ دلخواه است. شما می‌توانید یک مینی پی‌سی خام را بدون رم و حافظه داخلی خریداری کنید و آن‌ را مطابق با سلیقه خودتان کانفیگ کنید. هنگام خرید مینی پی‌سی می‌توانید این‌کار را انجام دهید. به عنوان مثال، مینی پی‌سی گیمینگ اینتل NUC11BTMi9 حتی قابلیت اضافه کردن کارت گرافیک دلخواه را هم دارد.

۵٫ مصرف کم برق

امروزه مصرف برق هزینه زیادی را به۴ شما وارد می‌کند. از آنجا که مینی پی‌سی‌ها از قطعات لپ‌تاپ استفاده می‌کنند (که برای مصرف کم برق بهینه شده‌اند)، کم مصرف‌تر از کامپیوترهای معمولی هستند.

علاوه بر این، طراحی هوشمندانه کیس به سازندگان اجازه می‌دهد تا از خنک‌کننده غیرفعال (Passive Cooling) برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد دستگاه استفاده کنند. چنین روش‌هایی شامل ساخت کیس از فلزات رسانای گرما است که با عبور گرما به هوای اطراف، کامپیوتر را به طور طبیعی خنک می‌کند. در مقابل، خنک‌کننده فعال (Active Cooling) انرژی مصرف می‌کند، مانند فن‌های معمول، که پر سر و صدا هم هستند.

نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد که این کامپیوترهای کوچک چقدر کمتر برق مصرف می‌کنند، اما طبق پیش‌بینی‌ها یک مینی پی‌سی تقریبا نصف کامپیوتر معمولی برق مصرف می‌کند. میزان متوسط مصرف برای کامپیوتر‌های معمولی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ وات است، این درصورتی است کهNUC11PAHi3 مصرفی حدود ۶۰ وات دارد.

۶٫ همه‌کاره هستند

مزیت بزرگ دیگر آن‌ها این است که می‌توانند برای اهداف بیشتری نسبت به یک لپ‌تاپ یا یک کامپیوتر بزرگ استفاده شوند و برای شما این امکان را فراهم می‌کند تا برای مدت طولانی از آن‌ها استفاده کنید.

به عنوان مثال می‌توانید یکی را پشت تلویزیون قدیمی‌تان نصب کنید. با این کار تلوزیونی که از اول هوشمند نبوده و یا قدیمی شده را می‌توانید دوباره قابل استفاده کنید و کارهای زیادی با آن انجام دهید. یا ممکن است بخواهید آن را پشت روتر خود بچسبانید و SSD داخلی آن را به اشتراک بگذارید تا کل خانواده بتوانند فایل برای همدیگر بفرستند، موسیقی را شِر کنند و کارهایی از این دست انجام دهند. همچنین می‌توانید بازی‌هایی که خیلی سنگین نیست را اجرا کنید و بازی کنید.

از نظر فنی، می‌توانید همه این کارها را با PC یا لپ‌تاپ قدیمی هم انجام دهید، اما ستاپ آن‌ها سخت‌تر است. مینی کامپیوترها برای اینگونه کارها آسان‌تر هستند.

مینی پی‌سی برای چه کسانی مناسب است؟

به طور کلی اگر قدرت، اولویت اول شما نیست (مثلا اگر گیمر‌ حرفه‌ای و یا ادیتور‌ حرفه‌ای فیلم نیستید)، مینی پی‌سی یک گزینه فوق جذاب برای شما است. جدا از استفاده معمولی از یک کامپیوتر، شما می‌توانید کاربرد این کامپیوتر‌های کوچک را در موارد زیر پیدا کنید:

  • امضای دیجیتالی به تازگی در خیلی از بیزینس‌‌ها پیدا می‌شود. می‌توانید یک مینی کامپیوتر را به مانیتور وصل کنید و همه این موارد را کنترل کنید. با توجه به اینکه اندازه کوچکی دارند، پیدا کردن جا برای نصب‌شان نیز مشکلی نیست.
  • اگر فروشگاه و یا کسب و کاری دارید که نیازمند پیشخوان صندوق است، به ‌جای یک کیس بزرگ از این کامپیوتر‌ها می‌توانید استفاده کنید. در ترمینال‌ها نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و هزینه‌ها را کاهش داد.
  • مینی پی‌سی‌ها می‌تواند به عنوان وسیله رسانه‌ای در اماکن عمومی مانند فروشگاه‌ها و ایستگاه‌ها عمل کند. می‌توان از آن‌ها برای پخش آهنگ یا تبلیغات استفاده کرد.
  • این مینی پی‌سی‌ها در آفیس‌ و یا دانشگاه‌ها می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. بیزینس‌ها معمولا از کامپیوتر‌های زیادی استفاده می‌کنند و همین موضوع حجم زیادی را اشغال می‌کند. یک مینی کامپیوتر می‌تواند این مشکل را برطرف کند.
  • محبوبیت استفاده از آن‌ها برای یک کامپیوتر شخصی در حال افزایش است. یک کاربر معمولی، به طور معمول از کامپیوتر برای وبگردی و تماشای فیلم استفاده می‌کند. مینی پی‌سی می‌تواند این حجم را به آسانی مدیریت کند.

 

مینی پی‌سی برای چه کسانی مناسب است؟

با مینی پی‌سی، گیم هم می‌توان بازی کرد؟

پاسخ این سوال، “بله” است. درست است که قدرت مینی پی‌سی در مقایسه با کامپیوتر دسکتاپ کم‌تر است، اما همچنان کارهای بزرگی می‌توانید با آن‌‌ها انجام دهید. مدل‌های گیمینگ مختلفی وجود دارد که ساخته شده‌اند تا تجربه‌ای منحصربه‌فرد از بازی را به شما بدهند.

به عموان مثال، با مینی پی‌سی گیمینگ اینتل NUC12SNKi72 شما از پردازنده نسل دوازدهمی Intel i7-12700H بهره‌مند خواهید شد که قدرت فوق‌العاده‌ای به شما می‌‌دهد. این برای انجام اکثر بازی‌ها کافی است و می‌توانید همانند یک لپ‌تاپ گیمینگِ درست و حسابی، از مینی پی‌سی نیز انتظار داشته باشید.

البته همانطور که می‌دانید، محصولات گیمینگ، تنوع زیادی دارد و شما با توجه به نیازی که دارید می‌توانید دستگاه‌های مختلفی را خریداری کنید.

مینی پی‌سی چی بخریم؟

اینتل و ایسوس در این زمینه بهترین مینی پی‌سی‌ها را تولید می‌کنند و از محبوبیت خیلی زیادی بین کاربران برخوردارند.

مینی پی‌سی ایسوس PN64 i7 – B

این یک کامپیوتر همه چی تمام برای شما خواهد بود تا با هزینه‌ی کم، یک مینی پی‌سی کامل برای خودتان داشته باشید. ابعاد و اندازه مینی پی‌سی ایسوس PN64 i7 – B واقعا کوچک است و همین باعث می‌شود بتوانید آن را هر جایی که بخواهید (حتی پشت مانیتور)، نصب کنید. پورت‌های ورودی آن کامل است و تمام نیازهای شما را برطرف خواهد کرد. ایسوس از پردازنده نسل دوازدهمی Intel i7-12700H با ۱۴ هسته و ۲۰ رشته پردازشی استفاده کرده است که قدرتی فوق‌العاده به شما می‌دهد. همچنین ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت SSD نیز دقیقا همان چیزی است که این دستگاه ‌را به یک غول بزرگِ ارزان تبدیل می‌کند.

مینی پی‌سی‌ها شاید آینده‌ی دنیای کامپیوترها باشند. میزان علاقه به آن‌ها به طرز فزاینده‌ای در حال رشد است و در آینده‌ای نزدیک، در هرگوشه می‌توان ردی از آن‌ها را مشاهده کرد. شما برای خرید مینی پی‌سی کار سختی پیش رو ندارید، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت تاو پی‌سی و استفاده از کد تخفیف TavMiniPC150، هر مینی پی‌سی که می‌خواهید را ۱۵۰ هزار تومان ارزان‌تر خریداری کنید!

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و کلاسیک وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • رپرتاژ

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب