مطلب فعلی :

چه ترک هایی در ساختمان خطرناک است؟ بررسی علت های ترک دیوار ، سقف و…

رفتن به بالا

چه ترک هایی در ساختمان خطرناک است؟ بررسی علت های ترک دیوار ، سقف و…

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
چه ترک هایی در ساختمان خطرناک است؟ بررسی علت های ترک دیوار ، سقف و...

چه ترک هایی در ساختمان خطرناک است؟ بررسی علت های ترک دیوار ، سقف و…

آیا نمی دانید که چه چیزی باعث ایجاد ترک روی دیوارها می شود؟ 🏠 دلایل احتمالی زیادی برای ایجاد ترک روی دیوارها وجود دارد که برای برطرف کردن ترک ها باید آنها را بشناسید. در مطلب چه ترک هایی در ساختمان خطرناک است؟ به بررسی علت های ترک دیوار ، سقف و شناسایی انواع آنها میپردازیم.

کدام ترک دیوار خطرناک است؟

What Causes Cracks in Walls or Roof , Reasons and When You Need to Worry

دیوارها چه گچی باشند چه بتونی مستعد ترک هستند. حتی دیوارهای خانه های نوساز هم مستعد ترک هستند که معمولا در اثر نشست ایجاد می شود. خانه ها به طور مداوم در حال نشست هستند زیرا مصالح ساختمانی مختلف با سرعت های متفاوتی منبسط و منقبض می شوند. نوسان سطوح رطوبت، حرکت خاک و پی باعث نشست ساختمان می شوند و ترک هایی در دیوار و سقف ایجاد می کنند. در ادامه در مورد انواع ترک های روی دیوار و علت ایجاد ترک روی سقف و دیوار صحبت خواهیم کرد.

انواع ترک های روی دیوار

قبلا در کلاسیک وب در مورد ۱۰ علت و روش های رفع مشکل پریدن فیوز برق خانه هنگام کولر و.. صحبت کردیم اما ترک های افقی بزرگ معمولا در اثر تغییرات سازه ای ایجاد می شوند و به همین دلیل باید به طور جدی با آنها برخورد شود زیرا اغلب در نتیجه جابجایی شدید فندانسیون یا آسیب ناشی از آب هستند. همیشه اطمینان حاصل کنید که این ترک ها توسط یک متخصص بررسی می شوند.

انواع ترک های روی دیوار

ترک های مورب در دیوارها معمولا در اثر خرابی سازه ایجاد می شوند. این مشکل می تواند به خاطر نشست، آسیب موریانه یا فرو ریختن الوار های چوبی باشد. ترک های مورب یا دندانه دار یکی از نگران کننده ترین ترک ها هستند و همیشه باید توسط یک متخصص بررسی شوند.

ترک های عمودی روی دیوار به سقف هم توسعه پیدا می کند و اغلب به خاطر نشست است. این ترک ها اگر از طول و عرض بزرگ نشوند جایی برای نگرانی ندارند. با این حال اگر علائمی از رطوبت و نم وجود داشته باشد باید سریعا مورد بررسی قرار بگیرند.

انواع ترک های روی دیوار

ترک های مویی روی دیوار داخلی نباید جایی برای نگرانی داشته باشند. شما می توانید با استفاده از خمیر اسپیکینگ این ترک ها را پر کنید، اجازه دهید خمیر خشک شود و بعد دوباره دیوار را رنگ کنید.

به طور کلی کارشناسان توصیه می کنند که اگر یک ترک بیش از یک چهارم اینچ عرض داشته باشد باید با یک مهندس سازه مشورت کنید زیرا ممکن است پایه های ساختمان ضعیف شده باشند و حتی منجر به فروپاشی ساختمان شود.

انواع ترک های روی دیوار

اگر می پرسید که کدام ترک دیوار خطرناک است باید بگوییم ترک های بلند و افقی که در امتداد درزها توسعه پیدا می کنند که در آن دیوارهای جدا کننده داخلی و سقف های طبقه بالا به هم متصل می شوند عموما نشان دهنده مشکلات خرپا سقف هستند که باعث جدا شدن سقف از دیوارها می شود. این ترک ها جدی هستند و نیاز به توجه حرفه ای دارند. ترک های کوچکی که در بالای پنجره های یا درب های داخلی قرار دارند معمولا بی خطر هستند.

جهت ترک را هم بررسی کنید تا جدیت آن را مشخص کنید. ترک های عمودی و مورب در دیوارهای بتنی معمولا تغییر و حرکت پی را نشان می دهد. اگر یک ترک عمودی در بالا یا پایین گسترش پیدا کند دیوار یا در حال نشست است یا به تدریج در در حل بالا آمدن است که ممکن است مشکلات جدی ایجاد کند. طراحی ضعیف دیوار یا ایجاد فشار در پشت دیوار می تواند ترک هایی را ایجاد کنند.

بررسی ترک های خطرناک در ساختمان

ترک روی دیوار حتی ممکن است در خانه های نوساز هم ایجاد شود. ایجاد این ترک ها از لحاظ زیبایی چندان جذاب نیستند و حتی می تواند منجر به مشکلات بزرگتری شوند.

ترک دیوار خانه نوساز

۲۴ تا از بهترین جاساز ها و روش های مخفی کلید در بیرون از خانه موضوعی بود که قبلا در مورد آن با شما صحبت کردیم اما اگر خانه شما نوساز است ممکن است ترک هایی روی دیوار را مشاهده کنید. این ترک ها بسیار ریز خواهند بود و با گذشت زمان بزرگتر نمی شوند. به سادگی می توانید ترک ها را پر کنید و دوباره دیوار را رنگ بزنید. پس از پر شدن ترک ها نباید دوباره ظاهر شوند.

ترک دیوار ساختمان قدیمی

خانه های قدیمی که با استفاده از آهک و مواد دیگر ساخته شده اند ممکن است ساختار شان به مرور زمان تغییر کند. همیشه باید ترک های ناشی از رطوبت این خانه ها را بررسی کنید. ترک خوردگی دیوارهای خانه های قدیمی بیشتر در جایی اتفاق می افتد که گچ های سخت، پوشش های سیمانی و ملات روی دیوارهای قدیمی اعمال شده اند اما ترک های سطحی خانه های قدیمی نباید نگران کننده باشند. هر ترکی که دارای اندازه بزرگی است باید با دقت بیشتری بررسی شوند چون می توانند تغییرات ساختاری مهم تری را شامل شوند.

ترک دیوار گچی

انقباض یا جمع شدگی گچ یکی از شایع ترین علل ایجاد ترک در دیوارها است و در نتیجه از بین رفتن رطوبت بعد از خشک شدن به وجود می آید. جمع شدن یا انقباض گچ جای نگرانی نیست و می توان آن را تعمیر کرد. شما می توانید با کاهش زمان خشک شدن گچ میزان ترک های دیوار گچی خود را کاهش دهید، این امر با تاریک نگه داشتن اتاق و عدم وجود جریان باد امکان پذیر است. همچنین می توانید قبل از گچ کاری دیوار را خیس کنید. اگر اولین بار است که گچ کاری می کنید حتما در مورد نحوه گچ کاری سقف و دیوارها تحقیق کنید.

ترک دیوار گچی

نفوذ نم و رطوبت علت ترک سقف خانه

علاوه بر ایجاد علائم تیره روی دیوارها و سقف ها، رطوبت هم می تواند باعث ترک خوردن شود. بعد از باران شدید یا سیل نفوذ نم و رطوبت رخ می دهد. ترک ها و گچ سست می توانند در اثر رطوبت ناشی از مشکلات ساختاری ایجاد شوند و باید با مواد مناسب تعمیر شوند.

ترک های ترمیم نشده به ویژه در دیوارهای بیرونی، می توانند باعث ایجاد ترک های بزرگتر شوند. ملات های سیمانی دارای نفوذ پذیری بالایی هستند و اجازه می دهند آب باران از طریق ترک های مویی نفوذ کند.

علت ترک سقف چیست؟

ترک های سقف همیشه باید بررسی شوند چون در غیر این صورت عواقب جدی را به همراه دارند. مشکلات سقف اغلب به خاطر خنثی شدن چسپ گچ؛ تغییرات ساختاری، شکست تیرچه ها، مشکلات رطوبتی و پوسیدگی ایجاد می شود.

بنابراین استفاده از راه حل هایی که این مشکلات را رفع کنند الزامی است. برای جلوگیری از لرزش سقف ها و جلوگیری از افتادن سقف های کاذب از پیچ ها برای اتصالات استفاده کنید. اگر متوجه شدید که ترک های سقف شما صرفا به خاطر انقباض گچ است باید یاد بگیرید که چگونه این ترک ها را بدون صرف هزینه بالا رفع کنید.

ریشه درختان علت ترک خوردن دیوار خانه نوساز و قدیمی

ریشه درختان یکی از دلایل رایج ترک خوردن دیوار خانه نوساز و قدیمی است. همانطور که درختان رشد می کنند ریشه های به سمت بیرون هدایت می شوند و اغلب در زیر خانه ها ریشه می دوانند که می تواند باعث نشست هم شود. برخی از گونه های پهن برگ درختان مانند صنوبر، بلوط، بید، زبان گنجشک، چنار و غیره دارای رشد سریعی هستند. بهترین راه حل برداشتن درختان است. با این حال این کار می تواند آسیب بیشتری ایجاد شود چون زمین با رطوبتی که دیگر جذب درخت نمی شود متورم می شود و پایه ها را به سمت بالا هدایت می کند. این عمل مخالف نشست می باشد.

در عوض بهترین روش، مدیریت درختان است که هدف آن مدیریت درختان برای کاهش جذب رطوبت است. در این راه از وسایلی که توسعه ریشه ها و رطوبت را محدود می کند استفاده می شود.

ترک دیوار بر اثر زلزله

هر عاملی که باعث ایجاد تکانه های شدید شود می تواند باعث ایجاد ترک شود. رایج ترین عامل زلزله است. اگر بعد از زلزله متوجه ترک های روی دیوار و سقف شدید بهتر است برای جلوگیری از هر گونه آسیب جدیدی تر آنها را بررسی و رفع کنید.

ترک دیوار بر اثر زلزله

ترک های ناشی از نشست ساختمان

کلمه نشست بدترین کابوس برای هر صاحب خانه ای است و زمانی که ترک روی دیوارها و سقف ها ظاهر می شود نگرانی اصلی شروع خواهد شد. نشست به این اشاره دارد که زمین زیر خانه جابجا شده است و باعث ریزش خانه می شود. علت این امر خشکسالی، ریشه های درختان و سرما و یخبندان شدید است.

تغییر در وزن خانه

قبلا در کلاسیک وب در مورد نحوه تعویض و نصب پریز برق در خانه صحبت کردیم اما اگر سوال شما این است که آیا نشست ساختمان خطرناک است؟ پاسخ بله است. هر گونه تغییر در وزن خانه شما می تواند باعث نشست یا حرکت ساختمان به اطراف شود. ممکن است ترک هایی روی سقف و دیوار ایجاد شود و به مرور زمان این ترک ها بزرگتر و جدی تر شوند.

ترک در ساختمان نوساز به دلیل نشست دیفرانسیلی

ممکن است یک خانه قدیمی داشته باشید و بخواهید که یک واحد جدید را به آن اضافه کنید. ممکن است ترک خوردگی را در محل اتصال بین این دو سازه مشاهده کنید. یکی از راه های سازگاری با این امر، ایجاد یک اتصال انعطاف پذیر بین این دو قسمت ساختمان است.

گیاهان بالا رونده علت ترک افقی دیوار

گیاهان بالا رونده به دلیل رشد و جلوه زیبایی که ایجاد می کنند بسیار محبوب هستند. با این حال باید از گیاهان بالا رونده روی دیوارهای بیرونی خانه خود مراقبت کنید چون باعث ایجاد ترک های افقی و عمودی روی دیوارها خواهند شد. این گیاهان دیوارها را بی ثبات می کنند زیرا ریشه آنها به شکاف ها راه پیدا می کنند، مخصوصا در جاهایی که دیوار معیوب است. حتی با رشد پیچک ها سنگ ها می توانند از هم جدا شوند. اگر مشکلات جدی را مشاهده کردید باید این گیاهان را قطع کنید.

ترک دیوار و سقف به خاطر ساخت خانه های جدید در مجاورت شما

اگر در اطراف خانه شما تخریبی صورت می گیرد تا خانه های جدیدی ساخته شوند ممکن است باعث ایجاد ترک در دیوار و سقف خانه شما شوند. این مشکل همچنین می تواند به خاطر حفاری رخ دهد.

خالی گذاشتن خانه و ایجاد ترک های مویی در ساختمان

خانه هایی که خالی می مانند احتمال ایجاد ترک در دیوارها و سقف در آنها وجود دارد. این به دلیل عدم کنترل شرایط آب و هوای خانه است. نوسانات در سطوح دما و رطوبت می تواند باعث انبساط و انقباض در دیوارها و ایجاد ترک شوند. این ترک ها را معمولا می توان پر و رنگ کرد.

ترک روی دال بتنی

روی یک دال بتنی ترک هایی ممکن است ظاهر شوند که خطری ایجاد نمی کنند. این ترک ها معمولا کوچک هستند و به بیش از یک هشتم اینچ نمی رسند و در همان موقعیت باقی می مانند. این ترک ها می توانند به دلیل نقص در فرایند استفاده از بتن رخ دهد و معمولا نیازی به نگهداری ندارند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز کلاسیک وب به بحث در مورد اینکه چه ترک هایی در ساختمان خطرناک است؟ بررسی علت های ترک دیوار ، سقف و… پرداختیم. آیا شما تجربه داشتن ترک مویی گچ دیوار، ترک های افقی، مورب، عمودی را داشته اید؟ چگونه این ترک های روی دیوار و سقف را رفع کردید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب