مطلب فعلی :

چگونه با ماشین در گل گیر نکنیم؟ آموزش رانندگی در گل و لای

رفتن به بالا

چگونه با ماشین در گل گیر نکنیم؟ آموزش رانندگی در گل و لای

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
چگونه با ماشین در گل گیر نکنیم؟ آموزش رانندگی در گل و لای

چگونه با ماشین در گل گیر نکنیم؟ آموزش رانندگی در گل و لای

رانندگی 🚙 در مسیری که گل و لای است میتواند برای شما خطرناک باشد و باعث شود با مشکل مواجه شوید. شما باید یکسری اقدامات انجام دهید تا در جاده گل و لای گیر نکنید. در این مطلب از کلاسیک وب به جواب این سوال میپردازیم که چگونه با ماشین در گل گیر نکنیم؟ آموزش رانندگی در گل و لای را نیز بررسی میکنیم.

تکنیک های رانندگی در گل و لای

How to Drive in the Mud

رانندگی در شرایط آب هوایی و محیطی مختلف تکنیک های مختلفی دارد که باید آن ها را بلد باشید. پیش از این در کلاسیک وب به آموزش تصویری ترفند و اصول رانندگی در برف پرداختیم. یکی دیگر از شرایط هایی که ممکن است در رانندگی با آن مواجه شوید رانندگی در گل و لای است. مناطقی که گل و لای و خیس هستند یکی از سخت ترین شرایط برای کنترل و هدایت خودرو هستند. به دلیل این که در این شرایط با یک حرکت اشتباه، ترمز گرفتن در شرایطی که نباید بگیرید، حرکت با دنده اشتباه و رفتن از مسیر نادرست ممکن است برای شما دردسر ساز شود. شما با رعایت یکسری نکات ایمنی میتوانید از مسیر های گل و لای عبور کنید بدون آن که ماشین شما آسیب ببیند.

تکنیک های رانندگی در گل و لای

قبل از سفر رفتن شما باید اقداماتی را انجام دهید تا در طول مسیر رانندگی با مشکل مواجه نشوید برای دیدن این اقدامات میتوانید مطلب بررسی مهم ترین اقدامات و نکات قبل سفر با ماشین را مطالعه کنید.

پیش بینی شرایط گل آلود

از رفتن به مناطقی که گل و لای است اجتناب کنید. قبل از اینکه شروع به رانندگی کنید مخصوصا اگر مقصدتان مکانی نا آشنا است ابتدا کمی جست جو کنید و ببینید مسیر پیش رو چه نوع مسیری است. همچنین میتوانید از برنامه های گوشی آب و هوای منطقه را مشاهده کنید و ببینید بارندگی یا برف در آن مکان بوده یا خیر.

نحوه رانندگی در گل

بعد از دیدن شرایط و آب و هوای منطقه ای که میخواهید بروید باید متناسب با آن لاستیک مناسب انتخاب کنید. لاستیک هایی برای مناطقی با جاده گلی مناسب است که شیار های عمیق تری داشته باشد. لاستیک با شیار عمیق تر میتواند فرو رفتگی ماشین در گل را به حداقل برساند و کشش را بهبود ببخشد. دقت کنید که تاریخ انقضای تایر ماشین نباید گذشته باشد. اگر نمیدانید چگونه میشود تاریخ انقضای ماشین را دید میتوانید مطلب آموزش خواندن تاریخ انقضای تایر ماشین را مطالعه کنید.

چگونه با ماشین در گل گیر نکنیم؟ آموزش رانندگی در گل و لای

قدم بعدی تنظیم باد لاستیک است. برای اینکه بفهمید چه فشاری برای باد لاستیک مناسب است میتوانید دفترچه راهنما را مشاهده کنید و بعد باد لاستیک ماشین خود را تنظیم کنید. این کار عملکرد لاستیک در شرایط نامساعد را بهبود میبخشد. حتما دقت داشته باشید که باد لاستیک ها به طور ماهانه باید بررسی شود و در صورت تنظیم نبودن تنظیم شود تا مشکلی برای شما بوجود نیاید.

نحوه رانندگی در گل

وسایل مورد نیاز خود را بردارید

حتما وسایل ایمنی همراه خود داشته باشید. در شروع فصل های بارانی و برفی حتما کیف اضطراری خودرو خود را نگاه بیاندازید. وسایلی که در شرایط نامساعد ممکن است نیاز شما باشد شامل پتو، چراغ قوه، سیم بکسل و جک میشود. بنابر این اگر این وسایل را ندارید و قصد دارید به جاده ای بروید که بارانی یا گل و لای است ابتدا اینگونه وسایل را جمع کنید و در صندوق عقب خود قرار دهید.

رانندگی در گل و لای

همچنین شما باید اصول رانندگی در شرایط آب و هوایی نامساعد را بلد باشید. برخی از آموزشگاه های رانندگی دوره های رانندگی در شرایط نامساعد را ارائه میدهند که شما میتوانید با شرکت در این دوره ها مهارت خود را افزایش دهید. در ادامه یکسری نکات ایمنی قبل از گیر کردن و بعد از گیر کردن ماشین در گل و لای را با هم بررسی میکنیم.

تکنیک های رانندگی در گل و لای

نکات ایمنی در هنگام رانندگی در گل و لای

ابتدا شما باید عمق گل را بررسی کنید. برای این کار از وسیله نقلیه خود پیاده شوید یک تکه چوب بردارید. آن را در گل فرو کنید و میزان عمق آن را بسنجید.

رانندگی در گل و لای

نکته بعدی که باید به آن دقت کنید فعال کردن کنترل کشش خودرو است. بسیاری از ماشین های امروزی قابلیتی با نام کنترل کشش خودرو دارند. این قابلیت در زمانی که رانندگی در شرایط سخت است به طور خودکار فعال میشود. اگر اینطور نبود و به صورت خودکار فعال نشد میتوانید با فشار دادن دکمه آن که معمولا روی کنسول است آن را فعال کنید. دقت داشته باشید زمانی که ماشین شما در گل گیر میکند، روشن بودن کنترل کشش خودرو میتواند بیرون آمدن از گل و لای را دشوار تر کند. بنابراین این قابلیت را زمانی روشن کنید که در حال حرکت هستید.

تکنیک های رانندگی در گل و لای

فعال کردن ۴WD

۴WD را فعال کنید. قابلیت ۴WD در خودرو باعث میشود که قدرت خودرو به ۴ چرخ انتقال پیدا کند. هر گاه شما در شرایط نامناسب نیاز داشتید که قدرت کشش خودرو بیشتر شود میتوانید ۴WD را فعال کنید. به دلیل این که ۴WD باعث میشود قدرت حرکت چرخ ها بیشتر شود البته ممکن است سرعت شما کمتر شود. برخی از سیستم های ۴WD میتوانند در صورت استفاده نکردن در طولانی مدت خشک شوند. برای همین حتما از ۴WD حداقل دو ماه یک بار استفاده کنید تا خشک نشود.

چگونه با ماشین در گل گیر نکنیم؟ آموزش رانندگی در گل و لای

قدم بعدی رانندگی با دنده کم است. زمانی که جاده گل و لای است بهتر است با دنده دو و سه رانندگی کنید. رانندگی با دنده دو و سه باعث میشود در جاده گل و لای سرعت ثابتی داشته باشید. زمانی که جاده گل و لای تمام شد و مسیر حرکت مناسب شد برای کاهش فشاری که روی موتور و چرخ ها است دنده را تغییر دهید و با دنده بالاتر بروید.

چگونه با ماشین در گل گیر نکنیم؟ آموزش رانندگی در گل و لای

رانندگی در گل و لای با سرعت مناسب

سرعت خود را کنترل کنید و سعی کنید با سرعت کم رانندگی کنید. سعی کنید با فشار دادن پدال ترمز و گاز سرعت خود را ثابت نگه دارید. ترمز ناگهانی میتواند خطر لغزیدن خودرو را به همراه داشته باشد. ثابت نگه داشتن سرعت خودرو باعث میشود کنترل خودرو دست خودتان باشد.

تکنیک های رانندگی در گل و لای

مورد بعدی که باید به آن دقت کنید این است که هنگام رانندگی باید سعی کنید تا از قسمت های دست نخورده جاده استفاده کنید و یا قسمت های کم عق گل و لای رانندگی کنید. در غیر اینصورت ممکن است ماشین شما در گل و لای گیر کند مخصوصا اگر قبل از شما ماشین های سنگین مانند کامیون از آن جا حرکت کرده باشند.

رانندگی در گل و لای

اگر در هنگام رانندگی و چرخش فرمان ماشین شما به سمت دیگری میرود نشان دهنده این است که خودرو شما تمایل دارد به آن سمت سر بخورد. بنابر این پای خود را از روی پدال گاز بردارید تا سرعت خودرو کم شود. زمانی که سرعت خودرو کم میشود چرخ ها مجددا کنترل را بدست میگیرند. بعد از کم شدن سرعت مجددا فرمان را به همان سمت بچرخانید. اگر در هنگام رانندگی لیز خوردید نباید ترمز کنید به خاطر این که این کار میتواند کنترل خودرو را از دستان شما خارج کند. این کار که شما برای جاده ها گلی انجام میدهید در جاده های یخی نیز کاربرد دارد.

نحوه رانندگی در گل

زمانی که از جاده گل و لای خارج شدید و به یک مسیر مناسب رسیدید ماشین خود را بررسی کنید. اطراف ماشین خود را نگاه بیاندازید و به دنبال هرگونه مشکلی باشید. همچنین میتوانید گل و لای چسبیده به آینه های بغل و شیشه ها را تمیز کنید تا دید شما به مشکل نخورد. زمانی که دوباره شروع به حرکت کردید به آرامی بروید تا گل و لای چسبیده به لاستیک کنده شوند.

چگونه با ماشین در گل گیر نکنیم؟ آموزش رانندگی در گل و لای

گیر کردن خودرو در گل و لای

اگر با وجود نکته های ایمنی گفته شده باز هم در گل گیر کردید اولین کاری که باید انجام دهید این است که چراغ های خطر خود را روشن کنید. اگر در جاده رفت و آمد باشد سایر ماشین ها با دیدن چراغ خطر متوجه شما میشوند و از تصادف جلوگیری میشود. پس در قدم اول چراغ های خطر خود را روشن کنید و اگر چراغی دارید آن را نیز اطراف بیرون خودرو خود قرار دهید.

نحوه رانندگی در گل

بعد از اینکه در گل گیر کردید اگر خواستید از ماشین خود پیاده شوید اول اطراف خود را نگاه کنید. از طریق آینه ها ببینید ماشینی به شما نزدیک میشود یا خیر. اگر ماشینی نبود در هنگام پیاده شدند به آرامی بیرون بیایید تا روی گل و لای لیز نخورید. اگر شرایط خیلی خطرناک و نامساعد است در ماشین خود بمانید و با کمک های اضطراری تماس بگیرید.

رانندگی در گل و لای

سعی کنید ماشین خود را جابه جا کنید. فرمان خود را بچرخانید تا جهت لاستیک های شما صاف شود. بعد از آن کمی به پدال گاز فشار وارد کنید. اگر لاستک ها در جای خود میچرخند اما ماشین به جلو حرکت نمیکند گاز ندهید و زاویه چرخ ها را تغییر دهید و دوباره امتحان کنید.

تکنیک های رانندگی در گل و لای

باد لاستیک خود را کمتر کنید. زمانی که در گل و لای گیر کردید به سمت هر لاستیک بروید و باد هر لاستیک را کمی خالی کنید. این کار را با اعمال کمی فشار به میل سوپاپ انجام دهید. صبر کنید تا کمی باد لاستیک ها خالی شود بعد از آن مجددا لاستیک های خود را بررسی کنید. این باعث میشود راحت تر از گل و لای خارج شوید و رانندگی کنید.

چگونه با ماشین در گل گیر نکنیم؟ آموزش رانندگی در گل و لای

در آوردن ماشین از گل و لای

یکی از چیز هایی که میتوانید به در آمدن از گل به شما کمک کند ریختن شن روی زمین است. زمانی که در گل گیر میکنید میتوانید کمی شن روی زمین بمالید تا راحت تر از گل و لای خارج شوید. بنابر این اگر احتمال میدهید مسیری که میروید گل و لای است بهتر است یک کیسه شن عقب ماشین خود بگذارید.

چگونه با ماشین در گل گیر نکنیم؟ آموزش رانندگی در گل و لای

همچنن به غیر از شن میتوانید از کفپوش های خودرو استفاده کنید. زمانی که در گل گیر کردید از ماشین خود خارج شوید و کفپوش های خودرو را بردارید. زیر هر لاستیک یکی از کفپوش ها را قرار دهید و سعی کنید زیر لاستیک بگذارید. این کار باعث میشود سطح زیر لاستیک صاف شود و راحت تر از گل و لای خارج شود. زمانی که به جاده مناسب رسیدید میتوانید برگردید و کفپوش های خود را بردارید و دوباره درون ماشین قرار دهید.

تکنیک های رانندگی در گل و لای

اگر یک بیل یا بیل تاشو در ماشین خود دارید میتوانید با کمک آن نیز از گل و لای خارج شوید. زمانی که ماشین در گل و لای گیر کرد بیل را بردارید و اطراف لاستیک را حفاری کنید با این کار ممکن است زمین را برای حرکت ماشین مناسب تر کنید و راحت تر از گل و لای خارج شوید.

رانندگی در گل و لای

پس از خارج شدن خودرو از گل و لای چه کار باید کرد؟

در بالاتر گفته شد زمانی که در گل و لای گیر میکنید باید باد لاستیک را کم کنید تا راحت تر از گل و لای خارج شوید. بعد از اینکه ماشین شما از گل و لای خارج شد و به یک مسیر مناسب رسیدید باید باد لاستیک خود را مجدد تنظیم کنید. بعد از تنظیم مجددا باد لاستیک و برگرداندن آن به حالت قبل باید کمی ماشین خود را تمیز کنید. زمانی که به اولین کارواش و یا آب رسیدید ماشین خود را کامل بشویید تا گل چسبیده به ماشین تمیز شود. گل و لای چسبیده به بدنه ماشین میتواند باعث زنگ زدگی آن شود. همچنین اگر درون شیار لاستیک شما گل باشد در هنگام ترمز گرفتن با مشکل مواجه میشوید پس سعی کنید گل ها را از روی لاستیک خود پاک کنید تا دچار مشکل نشوید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز نحوه رانندگی در گل و نکات ایمنی در زمان رانندگی در گل و لای را بررسی کردیم. آیا شما تابه حال در مسیر های گل و لای رانندگی کردید؟ شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب