مطلب فعلی :

۱۴ تا از مهمترین اقدامات کمک های اولیه که باید بلد باشید!

رفتن به بالا

۱۴ تا از مهمترین اقدامات کمک های اولیه که باید بلد باشید!

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
14 تا از مهمترین اقدامات کمک های اولیه که باید بلد باشید!

۱۴ تا از مهمترین اقدامات کمک های اولیه که باید بلد باشید!

دانستن کمک های اولیه 🤕 در موراد حیاتی بسیار ضروری است. گاهی با دانستن نکته‌ای ساده می‌توانید جان خود یا دیگران را نجات دهید. در این مطلب از کلاسیک وب ۱۴ تا از مهمترین اقدامات کمک های اولیه که باید بلد باشید! را بررسی می کنیم.

آشنایی با کمک های اولیه ضروری

Basic First Aid Training Tips & Procedures for Any Emergency

اقدامات و کمک های اولیه ابتدایی را هر شخصی باید بلد باشد تا بتواند در مواقع ضروری از آن ها استفاده کند. گاهی اشتباه انجام دادن کاری هم می تواند زندگی شخصی را به خطر بیندازد. در این مطلب از کلاسیک وب به آموزش تصویری کمک های اولیه میپردازیم.

کمک اولیه غش

زمانی که شخصی بیهوش است یا پاسخ نمی‌دهد، باید موارد زیر را چک کنید:

راه تنفسی او را چک کنید. اگر چیزی گیر کرده است، آن را خارج کنید. در صورتی که راه تنفسی باز است و همچنان شخص نفس نمی‌کشد، باید از تنفس دهان به دهان برای نجات او استفاده کنید. اگر فرد بیدار نیست، سعی کنید او را بیدار کنید. اگر بیدار نمی شود، با اورژانس تماس حاصل کنید.

گردش خون را با اجرای قلبی ریوی فعال کنید. همراه آن از تنفس مصنوعی استفاده کنید. هر زمان که مطمئن شدید فرد نفس می کشد و قلبش می‌تپد، سراغ چک کردن سایر مشکلات همانند خونریزی، آلرژی، آسیب دیدگی و… بروید.

همیشه در این موقعیت حواستان باشد که ما می خواهیم جانی را نجات دهیم. از آسیب بیشتر جلوگیری کنیم و کمک کنیم فرد بهبود یابد. موقعیت را بررسی کنید. ممکن است این مشکلات در هوایی طوفانی، جنگل بدون آنتن، ارتفاعات کوه و… رخ بدهند. در نتیجه، باید به محلی بروید که خطری جان شما و افراد دیگر را تهدید نکند.

CPR و AED چیست؟ کمک اولیه سکته قلبی

کمک اولیه

احیای قلبی ریوی یا CPR یکی از مهم ترین اقدامات فوریت های پزشکی است. اگر فردی ایست قلبی کند و قلبش نتپد، ممکن است جان خود را هر لحظه از دست بدهد. انجام CPR یا استفاده از AED می تواند جان آنها را نجات دهد. AED در بسیاری از مناطق عمومی و مشاغل موجود است. استفاده از این دستگاه ها حتی اگر هرگز آموزش هم ندیده باشید، ساده است.

زمانی که شک دارید فرد ایست قلبی کرده است یا خیر، کارهای زیر را انجام دهید:

اورژانس را خبر کنید. فورا احیای قلبی را شروع کنید. با استفاده از هر دو دست، به شدت و به سرعت در مرکز قفسه سینه فشار وارد کنید تا قفسه سینه بین فشار دادن‌ها بالا و پایین شود. اگر آموزش دیده‌اید، از احیای قلبی ریوی استفاده کنید. در صورت وجود AED از آن هم استفاده کنید. اگر این دستگاه در دسترس شما نیست، CPR را رها نکنید و از فرد دیگری برای پیدا کردن آن کمک بگیرید.

کارهای ضروری و کمک های اولیه در زمان خونریزی

کمک اولیه

رنگ خون و نحوه خروج آن از بدن می‌تواند میزان وسعت آسیب را به شما نشان دهد:

مویرگ‌ها: خونریزی از مویرگ‌ها، که کوچک‌ترین رگ‌های خونی هستند، قطره‌ای است. معمولاً خودبه‌خود متوقف می‌شود.

وریدها: جریان خونی ثابت و خونی که به رنگ قرمز تیره است و به احتمال زیاد از سیاهرگ‌ها می‌آید. میزان آن می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

شریان‌ها: شریان‌ها بزرگ‌ترین رگ‌های خونی هستند و اکسیژن زیادی را حمل می‌کنند. اگر زخمی شوند، معمولاً خون قرمز روشن بیرون می‌زند. خون بدن می‌تواند به سرعت در اثر این خونریزی از بین برود.

تقریباً تمام خونریزی‌ها قابل‌کنترل هستند.

در حالی که متوقف کردن خونریزی در این زمان مهم است، نباید مواردی را که در مورد او گفتیم، فراموش کنید. ابتدا موارد مهم‌تر را چک کنید. سپس در صورت امکان دست‌های خود را بشویید یا دستکش‌های یک‌بار مصرف بپوشید. این کار می‌تواند از شما در برابر بیماری‌هایی مانند هپاتیت ویروسی و HIV یا ایدز محافظت کند. زخم را با آب بشویید.

زخم را با یک گاز یا پارچه بپوشانید. برای توقف جریان خون روی آن فشار دهید تا خون لخته شود و از ادامه خونریزی جلوگیری شود. در صورت امکان، قسمتی را که خون‌ریزی دارد، بالای قلب قرار دهید. اگر پارچه خیس شد آن را جدا نکنید، اما در صورت نیاز لایه‌های بیشتری اضافه کنید. برداشتن لایه اول در روند لخته شدن اختلال ایجاد می‌کند و منجر به از دست دادن خون بیشتر می‌شود. هنگامی که خونریزی متوقف شد، از یک باند تمیز استفاده کنید.

در موارد زیر از کمک‌های پزشکی استفاده کنید:

  • زخم عمیق است.
  • زخم دوطرفه است. پس از اعمال فشار همچنان خون بیرون می‌زند.
  • آسیب ناشی از گاز گرفتن حیوان یا انسان است.
  • آسیب ناشی از سوراخ شدن، سوختگی یا جراحت الکتریکی است.
  • به خونریزی شریانی مشکوک هستید.
  • خون به شدت از بانداژ بیرون می‌زند.
  • خونریزی متوقف نمی‌شود.

کمک اولیه خفگی

کمک اولیه

خفگی به دلیل انسداد در گلو وضعیتی جدی است که می‌تواند منجر به بیهوشی یا حتی مرگ شود. نشانه‌های خفگی شامل موارد زیر می‌شود:

  • نفس‌نفس زدن یا خس‌خس سینه
  • ناتوانی در صحبت کردن یا ایجاد صدا
  • آبی شدن صورت
  • چنگ زدن به گلو
  • تکان دادن بازوها
  • وحشت‌زده شدن شخص

در این حالت می‌توانید مانور هایملیش را اجرا کنید. این مانور مجموعه‌ای از فشارهای شکمی است که می‌تواند به شخص در حال خفه شدن کمک کند. این عمل فقط در صورتی باید انجام شود که کسی واقعاً در حال خفگی باشد. قبل از انجام هر کاری، به سادگی از فرد بپرسید که آیا در حال خفگی است یا خیر. اگر فردی سرفه یا صحبت می‌کند، خفه نمی‌شود. اگر آن‌ها پاسخ ندادند یا هر یک از علائم بالا را نشان دادند، مانور را ادامه دهید.

برای انجام این کار پشت فرد بایستید و او را کمی به جلو خم کنید. دست‌های خود را دور کمر شخص قرار دهید.

مشت خود را گره کنید و آن را بین ناف و قفسه سینه قرار دهید. با دست دیگر مشت خود را بگیرید. مشت خود را با قدرت به سمت عقب و به سمت بالا یعنی زیر قفسه سینه فشار دهید. این کار را پنج بار انجام دهید. این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا چیزی که در گلو گیر کرده است، خارج شود. برای افرادی که چاق یا باردار هستند، به جای شکم، فشارهایی را در اطراف قفسه سینه انجام دهید.

اگر شخص بی‌هوش است، او را روی شکم بخوابانید. پاشنه دست را کمی بالاتر از ناف قرار دهید. دست دیگر خود را روی آن قرار دهید. حال دست را به سمت بالا بکشید تا انسداد از بین برود.

نکته: انجام این کار در نوزاد متفاوت است.

اگر تنها هستید، از صندلی برای فشردن این بخش از بدن خود استفاده کنید. درب ورودی را باز کنید. به فرد دسترسی پیامک بزنید تا برای شما کمک خبر کند.

کمک اولیه سوختگی

کمک اولیه سوختگی

اولین قدم برای درمان سوختگی متوقف کردن فرآیند سوختگی است. مواد شیمیایی باید پاک شوند. برق باید قطع شود. گرما را باید متوقف کنید. افرادی که دچار آفتاب سوختگی شدند، باید به سایه یا محلی خنک منتقل شوند. شدت سوختگی را بررسی کنید.

سوختگی درجه یک: در این حالت تنها لایه خارجی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث قرمزی و تورم می شود. سوختگی جزئی محسوب می شود.

سوختگی درجه دو: دو لایه پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث ایجاد تاول، قرمزی و تورم می‌شود. اگر بیش از سه اینچ عرض داشته باشد یا روی صورت، دست‌ها، پاها، اندام تناسلی، باسن یا روی یک مفصل اصلی باشد، سوختگی بزرگ محسوب می‌شود.

سوختگی درجه سوم: این سوختگی بر لایه‌های عمیق‌تر پوست تأثیر می‌گذارد و باعث سفیدی یا سیاه شدن پوست می‌شود و ممکن است آن قسمت بی‌حس شود. همیشه این حالت یک سوختگی بزرگ در نظر گرفته می شود.

سوختگی‌های عمیق نیاز به مراقبت‌های پزشکی اورژانسی دارند. در این شرایط با اورژانس تماس بگیرید. برای سایر سوختگی‌ها اقدامات اولیه زیر را انجام دهید:

ناحیه سوخته را با آب خنک به مدت چند دقیقه بشویید. از یخ استفاده نکنید. یک باند گاز نازک روی آن قرار دهید. اگر سوختگی جزئی است، می توانید قبل از انجام این کار از یک پماد مانند آلوئه ورا استفاده کنید.

در صورت لزوم از ایبوپروفن یا استامینوفن برای تسکین درد استفاده کنید. تاول‌هایی را که ممکن است ایجاد شده باشد، باز نکنید.

کمک های اولیه مهم درباره تاول

کمک اولیه سوختگی

در واقع تاول برای محافظت از پوست آسیب دیده ایجاد می‌شود. این که باید برای درمان آن اقدام کنید یا خیر، به میزان تاول و سلامت کلی شما بستگی دارد. اگر تاول کوچک است، باز نشده است و دردناک نیست، بهتر است آن را به حال خود رها کنید. فقط مراقب باشید به جایی نخورد که باز شود و موجب تورم شود. باز کردن تاول می‌تواند موجب ورود باکتری و در نتیجه، عفونت شود.

اگر تاول بزرگ و دردناک است، کارهای  زیر را انجام دهید:

دست های خود را بشویید و یک سوزن را با الکل استریل کنید.

سوراخ های کوچکی در لبه تاول ایجاد کنید.

به آرامی مایع را به بیرون فشار دهید.

پماد آنتی بیوتیک بزنید.

بانداژ ببندید.

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، خطر عفونت هم برای شما بیشتر است و نباید تاول را به تنهایی تخلیه کنید.

کمک‌ های اولیه شکستگی

کمک‌های اولیه شکستگی

در حالی که شکستگی‌ها نیاز به درمان پزشکی دارند، اما همه آن‌ها نیازی به مراجعه اضطراری به بیمارستان ندارند.

در مرحله اول با اورژانس تماس بگیرید. اگر مشکوک به شکستگی یا آسیب جدی دیگر به ستون فقرات، سر، لگن یا ران هستید، نباید فرد را جابه جا کنید، مگر توسط کادر پزشکی آموزش دیده و کاربلد.

وقتی در شکستگی استخوان از پوست بیرون می‌زند، شکستگی باز یا مرکب رخ داده است. سعی نکنید استخوان را صاف کنید. برای دست یا پا از آتل و بالشتک استفاده کنید تا آن بخش ثابت نگه داشته شود. پارچه‌ای روی محل قرار دهید و سپس روی آن کمپرس سرد بگذارید. برای تسکین درد از ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کنید.

برای یادگیری کدهای ضروری، مطلب ۴ روش استفاده از کد اضطراری با من تماس بگیرید ایرانسل ، همراه اول و رایتل را مطالعه کنید.

کمک اولیه گرمازدگی

گرمازدگی به دلیل قرار گرفتن طولانی‌مدت در دمای بالا رخ می‌دهد، به‌خصوص زمانی که فرد در حال انجام فعالیت‌های شدید یا کمبود آب است. علائم گرمازدگی عبارت‌اند از:

  • پوست خنک و مرطوب
  • عرق کردن شدید
  • سرگیجه
  • نبض ضعیف
  • گرفتگی عضلات
  • حالت تهوع
  • سردرد

فرد را به یک منطقه سایه‌دار که دور از نور خورشید است ببرید. به فرد آب بدهید. یک پارچه خنک روی پیشانی او قرار دهید تا دمای بدن کاهش یابد.

کمک ها و اقدامات اولیه در زمان رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی

کمک‌های اولیه شکستگی

منظور از رگ به رگ شدن زمانی است که رباط‌ها آسیب می‌بینند. این مشکل معمولا در اثر پیچانده شدن مفصل ایجاد می‌شود و بافت‌های اطراف آن بیش از حد کشیده یا پاره می‌شوند. علائم رگ به رگ شدن شبیه به علائم شکستگی استخوان است، بنابراین احتمالاً از اشعه ایکس برای تشخیص آن استفاده می شود.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید مصدوم هرگونه فعالیت غیرضروری را متوقف کند تا آسیب را بدتر نکند. پیچ خوردگی و رگ به رگ شدن اغلب نیازی به درمان اورژانسی ندارد. با این حال، اگر فرد آسیب دیده دارای موارد زیر باشد، باید فورا مراقبت‌های پزشکی دریافت کنید:

  • درد شدید در زمان لمس شدن یا حرکت دادن آن ناحیه
  • افزایش کبودی
  • بی‌حسی یا سوزت سوزن شدن در آن بخش
  • عفونت کردن
  • بهبود نیافتن در طول هفته اول

در این حالات آن بخش را ثابت نگه دارید. یک کمپرس سرد روی آن بگذارید. سپس به پزشک مراجعه کنید.

اگر وقتی تنها هستید، دچار حمله قلبی شوید، باید چه کار کنید؟

اگر زمانی که تنها هستید علائم حمله قلبی دارید، اولین قدم این است که با اورژانس تماس بگیرید. این علائم می تواند شامل فشار در قفسه سینه، درد در قفسه سینه، گردن یا فک، تنگی نفس، و غش یا حالت تهوع باشد. معمولاً فشار یا درد در قفسه سینه چند دقیقه طول می کشد یا ممکن است به طور مکرر رخ بدهد و از بین برود. اگر آسپرین دارید، آن را در دهان بگذارید و بجوید. آسپرین می‌تواند به کند کردن تشکیل لخته‌ها در حمله قلبی کمک کند، اما برای برخی از انواع سکته مغزی توصیه نمی‌شود، بنابراین اگر مطمئن نیستید دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد، قرص را مصرف نکنید.

کمک های اولیه زایمان به صورت تنهایی

با توجه به این که سالانه تعداد زیادی از نوزادان سالم در اتومبیل‌ها و سایر شرایط اضطراری متولد می شوند، احتمال کمی وجود دارد که هر تولدی نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد. به همین دلیل مهم است که به محض اینکه متوجه شدید (یا مشکوک هستید) نمی‌توانید به موقع به بیمارستان بروید، با اورژانس تماس بگیرید. اگر فاصله انقباضات شما دو دقیقه یا کمتر است، زمان تماس با اورژانس فرا رسیده است. اولویت دوم در این شرایط تماس با پزشک یا ماما معمولی خودتان است.

در صورت امکان حوله‌ای را آماده کنید. اگر در این شرایط فرزند شما به دنیا آمد و نفس نکشید، پشت و پاهای او را مالش دهید. اگر نمی‌دانید چگونه باید بند ناف را جدا کنید، این کار را انجام ندهید. خطری در این زمان شما را تهدید نمی‌کند.

کمک های اولیه خونریزی بینی

کمک‌های اولیه شکستگی

خون دماغ شدن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

  • هوای خشک و گرم
  • ارتفاعات بلند
  • دودهای شیمیایی که موجب تحریک مجاری بینی می‌شوند
  • سرماخوردگی یا آلرژی
  • انحراف تیغه بینی
  • پولیپ یا تومورهای درون بینی
  • اختلالات خونی همانند هموفیلی و لوسمی
  • فشار خون بالا
  • بارداری
  • استفاده مکرر از اسپری های بینی، ضد احتقان ها و آنتی هیستامین ها
  • داروهای رقیق کننده خون مانند کومادین (وارفارین)
  • کوکائین و سایر مواد مخدر

در زمان خون دماغ شدن کمی به جلو خم شوید. بالای پل بینی را فشار دهید به گونه‌ای که سوراخ بینی بسته نشود. کمی صبر کنید و ببینید خونریزی بند آمده است یا خیر. اگر همچنان ادامه دارد، این فرایند را هم ادامه دهید و پس از ده دقیقه چک کنید.

اگر این اتفاق همیشه می‌افتد، به پزشک مراجعه کنید و علت را بیابید.

کمک های اولیه سرمازندگی

کمک های اولیه

سرمازدگی زمانی اتفاق می افتد که بافت های بدن در اثر نفوذ سرما عمیق یخ بزنند. این حادثه برعکس سوختگی است اما آسیب آن تقریبا همانند سوختگی است. در این حالت باید آن ناحیه را به تدریج گرم کنید. در این موقعیت باید به پزشک مراجعه کنید. اگر این امکان را ندارید یا منتظر اورژانس هستید، از جای سرد خارج شوید.

ناحیه آسیب دیده را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در آب گرم قرار دهید. ناحیه آسیب دیده را مالش ندهید. برای گرم کردن از شومینه یا پد گرامیشی استفاده نکنید. اگر دست و پای شما دچار سرمازدگی شده است، پس از گرم شدن، توپ‌های پنبه‌ای را در میان انگشتان قرار دهید. آن ناحیه را با بانداژ به آرامی ببندید.

اقدامات ضروری برای نیش زنبور

کمک های اولیه

نیش زنبور ممکن است برای برخی افراد دردناک باشد، اما برای افرادی که به زهر زنبور آلرژی دارند نیز می تواند کشنده باشد.

آلرژی ممکن است در هر زمانی ایجاد شود، بنابراین مهم است که همیشه مراقب علائم واکنش آلرژیک بعد از نیش زنبور باشید. این موارد عبارتند از:

  • تورم
  • گرگرفتگی
  • کهیرهای برجسته و قرمز یا همرنگ پوست
  • خارش
  • گیجی
  • درد در قفسه سینه
  • تعریق
  • آبی شدن لب‌ها
  • مشکل در تنفس

بسیاری از این علائم می‌تواند نشانه آنافیلاکسی باشد.

در این حالات فورا اورژانس را خبر کنید. اگر فردی که نیش خورده آلرژی به نیش زنبور دارد، از EpiPen برای جلوگیری از آنافیلاکسی استفاده کنید. اگر فرد علائمی نشان نداد، در حین انجام اقدامات اولیه مراقب نمایان شدن علائم باشید.

نیش را به هر طریقی که می توانید خارج کنید تا از تزریق سم بیشتر جلوگیری شود. روش انجام آن مهم نیست. مهمترین چیز این است که این کار به سرعت انجام شود.

محل را با آب و صابون بشویید.

از کیسه سرد برای کاهش تورم در محل استفاده کنید، اما یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.

از داروهای آلرژی یا آنتی هیستامین مانند بنادریل برای کاهش تورم و خارش استفاده کنید.

از استامینوفن یا ایبوپروفن برای درد استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از کلاسیک وب مهم ترین اقدامات کمک های اولیه را آموزش دادیم و روش های انجام آن را در موقعیت ها و حوادث مختل شرح دادیم. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب