مطلب فعلی :

آموزش برنامه نویسی کودکان

رفتن به بالا

آموزش برنامه نویسی کودکان

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

رپرتاژ

مجله اینترنتی دانستنی ها
آموزش برنامه نویسی کودکان

آموزش برنامه نویسی کودکان

انگلیس در سال ۲۰۱۴ اولین کشور در جهان بود که برنامه نویسی کودکان را برای دانش آموزان ابتدایی اجباری کرد. در سال‌های پس از آن، بسیاری از کشورها به آموزش برنامه نویسی کودکان پرداختند و تعداد قابل توجهی از مدارس اکنون به آموزش برنامه نویسی کودکان می پردازند. آموزش برنامه نوسی کودکان مزایای زیادی دارد، از جمله مهارت های حل مسئله، خلاقیت، اعتماد به نفس و تفکر محاسباتی و …

اما علیرغم همه اینها، برخی افراد مخالف برنامه نویسی کودکان هستند و فکر می کنند ۸ سالگی برای یادگیری کدنویسی بچه ها بسیار زود است. در این پست، چهار استدلال ضد آموزش برنامه نویسی کودکان را بررسی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چرا با آنها موافق نیستیم. آیا فکر می کنید آموزش برنامه نویسی برای کودکان ۸ ساله مناسب است؟ اینجا در ایرانیان سایبر پاسخ کاملاً بله است. البته در سطح جهان هم مثلا دوره های اسکرچ برای بچه های ۸ تا ۱۶ سال ارایه می شود.

برنامه نویسی کودکان

سایت ایرانیان سایبر به آموزش برنامه نویسی کودکان ۸ تا ۱۸ سال می پردازد. دروس برنامه نویسی با توجه به سن بچه ها متفاوت هستند. شما میتوانید عبارت  www.iraniancyber.com را در URL  بزنید تا وارد سایت ایرانیان سایبر شوید همچنین می توایند عبارت ایرانیان سایبر را در گوگل سرچ کنید تا براتون سایت ایرانیان سایبر نمایش داده بشه.

  • دوره های برنامه نویسی کودکان ۸ تا ۱۱ سال
  • دوره های برنامه نویسی مقدماتی ۱۲ تا ۱۵ سال
  • دوره های برنامه نویسی پیشرفته ۱۵ تا ۱۸ سال

دوره های مختلفی در هر سطح ارایه می شود. برخی از این دوره ها عبارتند از اسکرچ، اپ اینونتور، آموزش پایتون، سی پلاس پلاس، جاوا و …. این دوره ها تخصصی برای کودکان ونوجوانان می باشد.

 

۳ استدلال ضد آموزش برنامه نویسی کودکان در ۸ سالگی

در این بخش ۳ مساله درباره برنامه نویسی کودکان مطرح می شود، سپس به هر یک جواب داده می شود. با ما همراه باشید.

برنامه نویسی کودکان

۱) بچه ها باید بازی کنند نه آموزش برنامه نویسی کودکان

این احتمالاً پرکاربردترین استدلال علیه یادگیری برنامه نویسی کودکان است. بسیاری از کودکان در حال حاضر به تلفن‌ها و رایانه‌های خود معتاد شده‌اند و مردم فکر می‌کنند که درس‌های کدنویسی فقط اوضاع را بدتر می‌کند. صفحه‌نمایش بیشتر، اعتیاد بیشتر، زمان کمتری در خارج از منزل برای انجام تمرینات بدنی یا کاوش در دنیای طبیعی کاهش میابد.

 

در محافل خاص، این نظر بسیار محبوب است. به جای آموزش برنامه نویسی به کودکان ۸ ساله، شاید لازم باشد دقیقاً برعکس عمل کنیم – کودکان را تشویق کنیم که صفحه نمایش خود را خاموش کنند و به جای آن کاری غیر دیجیتال انجام دهند. ما درک می‌کنیم که چرا مردم در مورد این موضوع نگران هستند، اما فکر می‌کنیم که این ترس‌ها گسترده است. قرار نیست برنامه نویسی کودکان جایگزین بازی در فضای باز شود. در عوض، جایگزین زمانی می شود که کودک قبلاً آنلاین می گذراند.

 

اینجوری فکر کن اگر یک کودک هشت ساله یک ساعت در روز را صرف یک بازی ویدیویی می کند، به سادگی باید آن بازی را با یک فعالیت کدنویسی جایگزین کنید. در کل زمان تماشای صفحه نمایش کودک تغییر نمی کند ولی فعالیتی که انجام می دهد مفید بوده و هنوز زمان زیادی در زندگی او برای ورزش و بازی در فضای باز وجود خواهد داشت. یک ساعت را به برنامه نویسی کودکان بگذرانید، سپس یک ساعت را بیرون از خانه بگذرانید، واقعاً نسبتاً ساده است.

ممکن است از خود بپرسید که آیا فرزندتان خوشحال نخواهد شد که بازی ویدیویی او با آموزش برنامه نویسی کودکان جایگزین شود. اما مهم است که به یاد داشته باشید که بهترین کلاس های کدنویسی سرگرم کننده و جذاب هستند و کودک احساس می کنند که یک بازی است. اسکرچ یک مثال عالی برای آن است: کودکان با بازی سازی و کارهای انیمیشنی به یادگیری برنامه نویسی بلوکی می پردازند. این داستان‌های تعاملی روشن و جذاب اند و جایگزین مناسبی برای بازی‌های ویدیویی غیرآموزشی هستند.

 

همچنین شایان ذکر است که در کلاس های آموزش برنامه نویسی کودکان نیازی نیست بچه ها تمام وقت آنلاین باشند. بچه ها می توانند پروژه های کدنویسی مورد علاقه خود را به صورت آفلاین در کامپیوتر انجام دهند.

 

نکته مهم: ما معتقد نیستیم که برنامه نویسی کودکان مهمتر از گذراندن وقت در بیرون است. هوای تازه، ورزش و وقت گذراندن با طبیعت همیشه مهم خواهد بود. کودکان ۸ ساله می توانند کدنویسی را یاد بگیرند و زمان خود را در خارج از خانه نیز بگذرانند.

 

۲) دروس مدرسه مهمتر از برنامه نویسی کودکان

فضای محدودی در برنامه درسی مدرسه وجود دارد و به منظور ایجاد فضایی برای دروس برنامه نویسی، سایر موضوعات باید کاهش یابد. برخی از مردم فکر می کنند که این مبادله ارزش آن را ندارد و موضوعات دیگر نسبت برنامه نویسی کودکان از اهمیت بیشتری برخوردارند. هر یک از ما در زندگی روزمره خود از موضوعات اساسی مانند انگلیسی و ریاضیات استفاده می کنیم، اما افراد بسیار کمتری از کدنویسی استفاده می کنند.

ما کاملاً موافقیم که انگلیسی و ریاضی دروس مهمی هستند، اما واقعاً فکر نمی‌کنیم که یک کودک ۸ ساله اگر شروع به کدنویسی کند، از درس های دیگر خود عقب بماند. اگر هر اتفاقی بیفتد، احتمالا برعکس این اتفاق می افتد. دروس کدنویسی، درک کودک ۸ ساله از این موضوعات را افزایش می دهد، به جای اینکه مانع ایجاد مشکل شود.

موضوع دیگر بحث آموزش غیر تخصصی برنامه نویسی است. از معلمانی که در حوزه برنامه نویسی تخصصی ندارند، خواسته می شود در مدارس به آموزش برنامه نویسی کودکان بپردازند. این که معلمی در دروس ریاضی و انگلیسی تدریس خوبی دارد دلیل نمی شود در برنامه نویسی هم بتواند تدریس کند. آن معلمان نمی دانند چگونه این درس ها را به درستی ارائه کنند. حوزه تخصص آنها نیست.

کدنویسی یک فرآیند مشارکتی است که به کودکان این فرصت را می دهد تا در یک تیم کار کنند و پروژه های خود را به خانواده و دوستان نشان دهند. کدنویسی مهارت های بین فردی مانند صحبت کردن، بیان نظرات و گوش دادن به دیگران را تشویق می کند.

جالب است بدانید برنامه نویسی کودکان به جذابیت ریاضی و زبان انگلیسی می افزاید. زمانی که کودکان در حال یادگیری کدنویسی هستند، حل مسائل دشوار را یاد می گیرند و منطقی تر فکر می کنند و تئوری ریاضی را عملی می کنند.

 

در مورد موضوعات هنری بیشتر چطور؟ آیا کد نویسی مانع این کار می شود؟

باز هم، پاسخ یک نه سخت است. برنامه نویسی کودکان فرآیندی خلاقانه‌تر از آن چیزی است که بیشتر مردم تصور می‌کنند، و فرصتی فوق‌العاده برای دانش‌آموزان ابتدایی برای ساختن بازی‌ها، متحرک کردن شخصیت‌ها و بیان خود به روش‌های خلاقانه دیگر. این یک راه عالی برای تمرین موضوعات دیگر، مانند هنر و نوشتن و … است.

کلاس آموزش برنامه نویسی برای کودکان

۳) آموزش برنامه نویسی کودکان برای انتخاب شغل

متخصصان برنامه نویسی بسیار مورد توجه هستند و دستمزد بسیار خوبی دریافت می کنند، اما برخی از مردم فکر می کنند که بچه های ۸ ساله برای فکر کردن به این مسایل خیلی کوچک هستند. به جای نگرانی در مورد زندگی کاری آینده خود، باید از این سالها برای استراحت، تفریح و زندگی بدون فشار آموزش برای شغل آینده استفاده کنند. این دلیل دیگری است که چرا کودکان ۸ ساله نباید برنامه نویسی کنند: آنها برای شروع سفر طولانی مدت خود به سمت شغل برنامه نویس کامپیوتر بسیار جوان هستند.

ما کاملاً موافقیم که دانش آموزان ۸ ساله برای فکر کردن به آینده شغلی خود بسیار جوان هستند، اما این بدان معنا نیست که آنها نباید آموزش برنامه نویسی کودکان بپردازند.

وقتی کودکی ریاضی را در دبستان می آموزد، به این دلیل نیست که در آینده یک ریاضیدان حرفه ای شود. همچنین وقتی انگلیسی یاد می گیرند، از آنها انتظار نمی رود که مدرس زبان شوند. آنها این موضوعات را برای پیشرفت در دیگر حوزه ها لازم می دانند. همچنین مزایای کوتاه مدت  زیادی دارد: حل مسئله، خواندن، نوشتن و سایر مهارت های قابل انتقال.

در مورد آموزش برنامه نویسی کودکان نیز همین امر صادق است – وقتی کودکی شروع به یادگیری می کند، هیچ انتظاری وجود ندارد که به یک برنامه نویس بزرگ تبدیل شود. ما قبلاً به مزایای فوری یادگیری برنامه نویسی کودکان اشاره کرده ایم، اما در اینجا یک یادآوری سریع می کنیم. برنامه نوسی کودکان در ۸ سالگی مزایایی دارد و هیچ ارتباطی با آینده و حرفه بلندمدت او ندارند.

  • سواد فنی
  • حل مسئله
  • تاب آوری
  • اعتماد به نفس
  • خلاقیت
  • ارتباط
  • تفکر محاسباتی

 

اگر یک بچه برنامه نویس کامپیوتر شود، عالی است. اما حتی اگر این کار را نکند، باز هم عالی است. برای تکرار این نکته: یادگیری کدنویسی ربطی به انتخاب شغل آینده ندارد. این در مورد تبدیل شدن به یک فرد بهتر و جامع تر، در دراز مدت و همچنین کوتاه مدت است.

این آزادی از برنامه‌ریزی شغلی بخشی از دلیلی است که چرا شروع “آموزش برنامه نویسی کودکان” عالی است. کودکانی که کدنویسی را در دبیرستان یاد می‌گیرند، فشار بیشتری را برای یادگیری مهارت برنامه نویسی احساس می‌کنند – انتظار کسب نمرات خوب، ایجاد شغل و ساختن زندگی. اما یک دانش آموز ابتدایی کدنویسی را در محیطی آرام و بدون هیچ رشته یا انتظاری یاد می گیرد. اگر اشتباه کنند، مهم نیست. این یک فضای امن و کم فشار است.

 

سخن پایانی

دلایل زیادی وجود دارد که فرزند ۸ ساله شما به یادگیری برنامه نویسی کودکان بپردازد و استدلال های متقابل واقعاً قانع کننده نیستند.

اولا، دلیلی وجود ندارد که نتوانید کدنویسی را یاد بگیرید در حالی که زمان زیادی را در خارج از منزل سپری می کنید. دوم، کدنویسی مانع موضوعات دیگر نخواهد شد. بلکه آنها را آسان تر می کند. سوم، آموزش برنامه نویسی کودکان به این معنا نیست که بعدا به عنوان وارد شغل برنامه نویسی شود.

 

متأسفانه، این نکته نهایی برای همه صادق نیست. کودکان زیادی هستند که به لپ‌تاپ یا کامپیوتر دسترسی ندارند. اما این بدان معنا نیست که کدنویسی نباید به کودکان ۸ ساله آموزش داده شود. این فقط به این معنی است که ما باید بکوشیم  با دادن فرصت‌های مشابه به این کودکان شرایط یادگیری را مقداری آسان کنیم.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و کلاسیک وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • رپرتاژ

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب