مطلب فعلی :

آموزش حل مشکل فعال نبودن Extend Volume در ویندوز ۱۱ ، ۱۰ و…

رفتن به بالا

آموزش حل مشکل فعال نبودن Extend Volume در ویندوز ۱۱ ، ۱۰ و…

نوشته admin

2 هفته قبل

بدون دیدگاه

آموزش

مجله اینترنتی دانستنی ها
آموزش حل مشکل فعال نبودن Extend Volume در ویندوز 11 ، 10 و…

آموزش حل مشکل فعال نبودن Extend Volume در ویندوز ۱۱ ، ۱۰ و…

قصد دارید در Disk Management اندازه یک پارتیشن را تغییر دهید اما گزینه Extend Volume را مشاهده نمی کنید؟ ⚫ مواقعی وجود دارد که در آنها گزینه Extend Volume به رنگ خاکستری در میاید و از تغییر اندازه پارتیشن جلوگیری می کند. اگر این اتفاق هم برای شما افتاده است می توانید مطلب آموزش حل مشکل فعال نبودن Extend Volume در ویندوز ۱۱ ، ۱۰ و… کلاسیک وب را دنبال کنید.

علت فعال نبودن Extend Volume در ویندوز

How to Fix a Grayed Out “Extend Volume” Option in Disk Management for Windows

به طور خلاصه علت فعال نبودن گزینه Extend Volume به شرح زیر است:

خاکستری بودن Extend Volume می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

  • فضای تخصیص نیافته مستقیماً در کنار پارتیشنی که می خواهید توسعه دهید قرار ندارد.
  • فایل سیستم پارتیشن در ویندوز پشتیبانی نمی شود.
  • اگر درایو شما فضای خالی نداشته باشد، گزینه Extend Volume خاکستری خواهد شد.

برای رفع این مشکل ویندوز هم سه راه حل زیر را پیش رو دارید:

تغییر فایل سیستم: روی پارتیشن کلیک راست کرده و Format را انتخاب کنید. NTFS را از منوی کشویی File system انتخاب کنید. سپس، روی OK کلیک کنید.

حذف پارتیشن ریکاوری: Command Prompt را باز کنید و دستور DiskPart را تایپ و اینتر کنید. سپس دستور List disk را تایپ کرده و اینتر را فشار دهید. دیسکی که می خواهید توسعه دهید را انتخاب کنید. list partition را تایپ کرده و اینتر را فشار دهید. در ستون Type، به دنبال پارتیشنی بگردید که روی آن Recovery نوشته شده است. به شماره پارتیشن توجه کنید. به عنوان مثال، اگر شماره پارتیشن ۴ است، select partition 4 را تایپ کرده و اینتر را فشار دهید.

ادامه راه حل فعال نبودن Extend Volume در ویندوز

با این کار پارتیشن ریکاوری انتخاب می شود. delete partition override را تایپ کرده و اینتر را فشار دهید. در مرحله بعد، ابزار Disk Management را باز کنید و یک فضای تخصیص نیافته در کنار پارتیشنی که می خواهید گسترش دهید، خواهید دید. روی پارتیشن کلیک راست کنید، Extend Volume را انتخاب کنید و سپس روی Next کلیک کنید.

از برنامه های جانبی استفاده کنید: برنامه IM-Magic Partition Resizer Free را اجرا کنید. روی پارتیشنی که می خواهید تغییر اندازه دهید کلیک راست کنید و بعد Resize/Move Partition را انتخاب کنید. در کادر متنی Volume size اندازه مد نظر خود را وارد کنید و روی OK کلیک کنید.

در ادامه این راه حل ها را به صورت مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد:

۱- پارتیشن را به یک سیستم فایل NTFS تبدیل کنید

ویندوز فقط از فایل سیستم های خاصی برای پارتیشن ها پشتیبانی می کند. اگر پارتیشنی که می خواهید توسعه دهید بر اساس یک فایل سیستم ناسازگار با ویندوز فرمت شده باشد، نمی توانید آن را گسترش دهید.

برای توسعه پارتیشن، باید پارتیشن را فرمت کرده و آن را به یک فایل سیستم NTFS تبدیل کنید. با این حال، فرمت کردن پارتیشن تمام داده ها را حذف می کند، بنابراین ابتدا از اطلاعات موجود در پارتیشن نسخه پشتیبان تهیه کنید.

برای تبدیل پارتیشن به یک فایل سیستم NTFS مراحل زیر را دنبال کنید:

روی پارتیشن کلیک راست کرده و Format را انتخاب کنید.

NTFS را از منوی کشویی File system انتخاب کنید. سپس، روی OK کلیک کنید.

پارتیشن را به یک سیستم فایل NTFS تبدیل کنید

فرآیند فرمت بندی بسته به میزان داده های پارتیشن ممکن است کمی طول بکشد. پس از اتمام، سیستم خود را ریستارت کنید و بررسی کنید که آیا مشکل حل شده است یا خیر.

۲- تمام شدن فضا دلیل فعال نبودن Extend Volume

اگر در کنار پارتیشنی که می‌خواهید توسعه دهید فضای آزاد وجود نداشته باشد، شاهد فعال نبودن گزینه Extend Volume خواهید بود. برای حل این مشکل می توانید پارتیشن کنار پارتیشنی که می خواهید توسعه دهید را حذف کنید. اگر یک پارتیشن معمولی دارید می توانید خیلی ساده روی آن کلیک راست کنید و Delete Volume را انتخاب کنید.

با این حال اگر پارتیشن حاوی داده و اطلاعات حساس است باید قبل از حذف از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید.

اگر پارتیشن یک پارتیشن بازیابی است، نمی توانید با استفاده از Disk Management آن را حذف کنید. بلکه باید با استفاده از Command Prompt آن را حذف کنید. برای انجام این کار:

کلید Win را فشار دهید تا منوی Start باز شود. Command Prompt را تایپ کنید و از پنجره سمت راست Run as Administrator را انتخاب کنید.

ادامه راه حل فعال نبودن Extend Volume در ویندوز

حالا دستور DiskPart را تایپ کرده و اینتر را فشار دهید.

List disk را تایپ کرده و اینتر را فشار دهید. این دستور تمام دیسک های فعلی شما را نمایش می دهد.

تمام شدن فضا دلیل فعال نبودن Extend Volume

دیسکی که می خواهید توسعه دهید را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید دیسک ۰ را گسترش دهید، select disk 0 را تایپ کرده و اینتر را فشار دهید.

list partition را تایپ کرده و اینتر را فشار دهید با این کار تمام پارتیشن های روی دیسک لیست می شود.

تمام شدن فضا دلیل فعال نبودن Extend Volume

در ستون Type، به دنبال پارتیشنی که روی آن Recovery نوشته شده باشید. به شماره پارتیشن توجه کنید. به عنوان مثال، اگر شماره پارتیشن ۴ است، select partition 4  را تایپ کرده و اینتر را فشار دهید. با این کار پارتیشن ریکاوری انتخاب می شود.

برای حذف پارتیشن ریکاوری، delete partition override را تایپ کرده و اینتر را فشار دهید.

تمام شدن فضا دلیل فعال نبودن Extend Volume

پیامی را مشاهده خواهید کرد که DiskPart با موفقیت پارتیشن انتخاب شده را حذف کرد. این نشان می دهد که پارتیشن ریکاوری حذف شده است.

تمام شدن فضا دلیل فعال نبودن Extend Volume

در مرحله بعد، ابزار Disk Management را باز کنید و یک فضای تخصیص نیافته در کنار پارتیشنی که می خواهید گسترش دهید، خواهید دید. روی پارتیشن کلیک راست کنید، Extend Volume را انتخاب کنید و سپس روی Next کلیک کنید.

پس از تکمیل ویزارد، خواهید دید که اندازه پارتیشن افزایش یافته است.

۳- رفع مشکل فعال نبودن Extend Volume در ویندوز با استفاده از برنامه های جانبی

برای حل مشکل اضافه نشدن حجم به درایو C شما می توانید از ابزارهای دیگری به غیر از Disk Management برای تغییر اندازه و یا حذف پارتیشن در ویندوز استفاده کنید. می توانید کار خود را با دانلود IM-Magic Partition Resizer Free شروع کنید. فایل ZIP دانلود شده را از حالت فشرده خارج کنید و آن را نصب کنید. در مرحله بعد برنامه را اجرا کنید. روی پارتیشنی که می خواهید تغییر حجم دهید کلیک راست کنید و بعد Resize/Move Partition را انتخاب کنید.

حل مشکل اضافه نشدن حجم به درایو C با استفاده از برنامه های جانبی

در کادر متنی Volume size اندازه مد نظر خود را وارد کنید و روی OK کلیک کنید.

حل مشکل اضافه نشدن حجم به درایو C با استفاده از برنامه های جانبی

این فرایند ممکن است چند ثانیه طول بکشد.

سوالات متداول

چگونه گزینه Extend Volume را فعال کنیم؟

با تغییر فایل سیستم و یا اندازه پارتیشن می توانید گزینه Extend Volume را فعال کنید.

چگونه از حجم یک درایو به درایو دیگر اضافه کنیم؟

Command Prompt را باز کنید و دستور DiskPart را تایپ و اینتر کنید. سپس دستور List disk را تایپ کرده و اینتر را فشار دهید. دیسکی که می خواهید توسعه دهید را انتخاب کنید. list partition را تایپ کرده و اینتر را فشار دهید. در ستون Type، به دنبال پارتیشنی بگردید که روی آن Recovery نوشته شده است. به شماره پارتیشن توجه کنید. به عنوان مثال، اگر شماره پارتیشن 4 است، select partition 4  را تایپ کرده و اینتر را فشار دهید. با این کار پارتیشن ریکاوری انتخاب می شود. delete partition override را تایپ کرده و اینتر را فشار دهید. در مرحله بعد، ابزار Disk Management را باز کنید و یک فضای تخصیص نیافته در کنار پارتیشنی که می خواهید گسترش دهید، خواهید دید. روی پارتیشن کلیک راست کنید، Extend Volume را انتخاب کنید و سپس روی Next کلیک کنید.

جمع بندی

اگر برای افزایش حجم درایو C یا هر درایو دیگری اقدام کردید و گزینه Extend Volume را غیرفعال یافتید به این خاطر است که فضا خالی ندارید و یا فایل سیستم مناسبی ندارید. برای حل این مشکل می توانید پارتیشن کنار درایو مد نظر خود را حذف کنید و یا فایل سیستم خود را تغییر دهید. برای تبدیل پارتیشن به یک فایل سیستم NTFS به این صورت عمل می کنیم که روی پارتیشن کلیک راست کرده و Format را انتخاب کنید. NTFS را از منوی کشویی File system انتخاب کنید. سپس، روی OK کلیک کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب آموزش حل مشکل فعال نبودن Extend Volume در ویندوز ۱۱ ، ۱۰ و… امروز کلاسیک وب ما به بررسی علت ها و راهکارهای این مشکل ویندوز پرداختیم. اگر نکته ای از قلم افتاده است، راه حل دیگری می شناسید، نظر یا پیشنهادی دارید در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

  • نوشته admin
  • 2 هفته قبل
  • بدون دیدگاه
  • آموزش

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب