مطلب فعلی :

آموزش قدم به قدم نصب فونت فارسی در ویندوز ۱۱

رفتن به بالا

آموزش قدم به قدم نصب فونت فارسی در ویندوز ۱۱

نوشته admin

2 هفته قبل

بدون دیدگاه

آموزش

مجله اینترنتی دانستنی ها
آموزش قدم به قدم نصب فونت فارسی در ویندوز 11

آموزش قدم به قدم نصب فونت فارسی در ویندوز ۱۱

اضافه کردن فونت‌های مختلف به کامپیوتر شما، می‌تواند تنوع بیشتری در استفاده از سبک‌های نوشتاری در برنامه‌های مختلف مانند ورد، پاورپوینت، فتوشاپ و غیره به وجود بیاورد. ✍️ این اقدام، یکی از ویژگی‌های مهم در ویندوز ۱۱ است و باعث می‌شود که کاربران بتوانند به آسانی فونت‌های دلخواه خود را اضافه کنند. در حالی که ویندوز به صورت پیش‌فرض برخی از فونت‌های انگلیسی رایج را شامل می‌شود، اما تنوع فونت‌های فارسی ممکن است محدودتر باشد. بنابراین، اضافه کردن فونت‌های فارسی جدید به کامپیوتر، می‌تواند به شما کمک کند تا در استفاده از زبان فارسی و نوشتارهای مختلف، دسترسی به گزینه‌های بیشتری داشته باشید. در ادامه این مطلب از کلاسیک وب به آموزش قدم به قدم نصب فونت فارسی در ویندوز ۱۱ میپردازیم.

نصب فونت های فارسی در ویندوز ۱۱

?How to Install Persian or Farsi Fonts in Windows 11

به طور کلی مراحل نصب و تغییر فونت ویندوز ۱۱ شامل مراحل زیر است:

پس از نصب فونت دلخواه از وبسایت‌های معتبر بخش Setting را باز کنید و وارد منوی Personalization و سپس fonts شوید. سپس Browse and install fonts را بزنید و فایل‌های مورد نظرتان را انتخاب کنید. حال Choose fonts را بزنید و منتظر اتمام نصب بمانید. پس از انجام فرایند، فونت جدید به لیست اضافه خواهد شد.

روش نصب و  تغییر فونت ویندوز ۱۱ برای ویندوز ۱۰ نیز تا حدود زیادی مشابه است.

نحوه عملکرد فونت‌ها در ویندوز ۱۱ و ۱۰

فونت‌های مخصوص کامپیوتر فایل‌هایی حاوی داده‌های کاراکتری هستند که مشخص میکنند شکل نوشتاری کلمات باید در صفحه به چه صورت باشد. فونت‌ها را میتوان به دو نوع شطرنجی و برداری تقسیم بندی کرد.

فونت‌های شطرنجی ساخته شده از پیکسل و نقاط ریزی هستند که تصویر را تشکیل میدهند. فونت‌های شطرنجی اندازه و وضوح ثابتی دارند، به این معنی که وقتی بزرگ یا کوچک می‌شوند، می‌توانند تار یا ناهموار به نظر برسند. به این نوع از فونت ها رستر یا بیت مپ نیز می گویند.

فونت های برداری از منحنی های ریاضی ساخته شده اند که شکل هر کاراکتر را مشخص می کند. فونت های برداری را می توان بدون از دست دادن کیفیت یا وضوح، کوچک یا بزرگ کرد.

ویندوز از چندین فرمت برای فونت های برداری مانند TrueType (TTF)، OpenType (OTF)، PostScript (PS) و Web Open Font Format (WOFF) پشتیبانی می کند. این فرمت ها ویژگی ها و سازگاری متفاوتی با اپلیکیشن ها و مرورگرهای مختلف دارند. پس بهتر است پیش از دانلود فونت‌ها به فرمت آنها و کاربرد هر یک توجه داشته باشید.

روش نصب یا حذف فونت‌ها در ویندوز ۱۱

شما میتوانید فونت‌های نصب شده را در پوشه C:WindowsFonts پیدا کنید و از این طریق مدیریت نصب یا حذف آنها را برعهده بگیرید. اما نصب فونت در ویندوز ۱۱ از روش‌های ساده‌تری هم امکان پذیر است.

به این مسئله توجه داشته باشید که برخی از فونت های پیش فرض ویندوز ۱۱ برای عملکرد آن ضروری هستند و ممکن است در زمان حذف آنها با پیام هشدار مواجه شوید. بنابراین فونت‌های سیستمی که برای عملکرد آن ضروری هستند، قابل پاک کردن نیستند. به خاطر داشته باشید که نصب فونت در ویندوز ۱۰ ، ۸.۱ و ۷ ممکن است با روش گفته شده در این بخش متفاوت باشد.

نصب فونت فارسی در ویندوز ۱۱ به صورت دستی

برای آن که بتوانید انواع فونت‌های فارسی یا انگلیسی دلخواه خودتان را از طریق سایت‌های مختلف دانلود و نصب کنید، میتوانید اینکار را به صورت دستی انجام دهید. توجه داشته باشید که ویندوز از فرمت های TrueType (TTF)، OpenType (OTF)، PostScript (PS) و Web Open Font Format (WOFF) پشتیبانی می کند.

پیش از شروع کار لازم است فونت فارسی یا انگلیسی مورد نظرتان را از طریق منابع معتبر اینترنتی دانلود کنید. برای اینکار میتوانید از وبسایت‌های زیر به عنوان نمونه استفاده کنید:

ابتدا برای شروع باید تنظیمات را از طریق منوی استارت یا زدن کلید میانبر “Windows + I” باز کنید.

باز کردن تنظیمات ویندوز 11

سپس وارد بخش “Personalization” شوید و صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید تا “Fonts” را پیدا کنید.

باز کردن بخش Personalizaiton و فونت در ویندوز 11

پس از وارد شدن به آن میتوانید با استفاده از بخش Add fonts که در بالای صفحه قرار دارد، فایل فونت دانلود شده را در این بخش درگ کنید یا با استفاده از گزینه Browse and install fonts آن را وارد نمایید.

نصب فونت فارسی در ویندوز 11

در این مرحله باید فایل فونت‌های دانلود شده را انتخاب کرده و سپس Choose fonts را بزنید. توجه داشته باشید که برخی اوقات فایل‌های فونت شامل حالت‌های مختلف نوشتاری همچون Bold, light, Medium و… هستند بنابراین بهتر است همه آنها را در هنگام نصب انتخاب کنید.

نصب فونت‌های فارسی در ویندوز

پس از انتخاب فونت کافی است چند لحظه صبر کنید تا به طور کامل نصب شود و آن را در لیست فونت‌ها ببینید.

 فونت فارسی در ویندوز 11

نصب فونت فارسی در ویندوز ۱۱ از طریق فایل

یکی از روش‌های دیگری که ممکن است کمی سریع‌تر از روش قبلی باشد، نصب مستقیم فونت‌ها از طریق فایل آنها است. شما میتوانید پس از دانلود یک فونت معتبر از طریق وبسایت فایل آن را از حالت فشرده خارج کنید. حال باید فایل هایی با نوع Truetype font file را پیدا کنید.

دانلود فونت‌های فارسی در ویندوز11

سپس روی آن دوبار کلیک کنید تا کادر پیش نمایش آن برای شما ظاهر شود. از بالای صفحه گزینه Install را بزنید تا نصب آن کامل شود.

 روش تغییر فونت ویندوز ۱۱

این روش میتواند گاهی به دلیل زیاد بودن فایل‌های داخل یک پوشه و تشخیص مورد درست برای نصب، کمی گمراه کننده باشد. همچنین در این راهکار لازم است تا همه استایل‌های موجود برای یک فونت را به صورت جداگانه نصب کنید و این مسئله گاها زمان نصب را بیشتر میکند. در نهایت میتوانید یکبار سیستم را برای اعمال تغییرات ری استارت کنید.

نصب فونت از طریق فروشگاه مایکروسافت

یکی از روش‌هایی که میتوانید از آن برای پیدا کردن یا دانلود فونت‌های جدید استفاده کنید، فروشگاه مایکروسافت است. این سرویس فونت‌های رایگان و پولی مختلفی را ارائه میکند که از طریق Microsoft Store میتوانید آنها را نصب کنید. برای اینکار کافی است تا مراحل زیر را دنیال کنید:

ابتدا بخش تنظیمات (Settings) را از طریق منوی استارت یا کلیدهای ترکیبی “Windows + I” باز کنید.

باز کردن تنظیمات ویندوز 11

سپس به بخش “Personalization”  بروید و صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید. حال روی قسمت “Fonts” کلیک کنید.

باز کردن بخش Personalizaiton و فونت در ویندوز 11

در صفحه باز شده روی گزینه Get more Fonts in the Microsoft Store بزنید تا وارد بخش فونت‌های فروشگاه مایکروسافت شوید.

دریافت فونت‌های بیشتر از فروشگاه مایکروسافت

سپس از باز شدن بخش مربوط به فونت فروشگاه مایکروسافت میتوانید نمونه موردنظرتان را از بین فونت‌های رایگان یا پولی انتخاب کنید و با زدن دکمه Get آن را دریافت نمایید. در آخر فونت دانلود شده قابل استفاده خواهد بود.

دانلود فونت از فروشگاه مایکروسافت

روش حذف فونت‌ها در ویندوز ۱۱

اگر به طور اتفاقی فونتی را نصب کرده‌اید که قصد آن را نداشتید یا تمایل به پاک کردن برخی از فونت‌های اضافی را دارید، میتوانید از این روش‌های ساده برای حذف آنها استفاده کنید.

در روش اول مطابق مراحل گفته شده در قسمت‌های بالا تنظیمات را باز کنید، وارد بخش “Personalizaiton” و سپس “Fonts” شوید. از لیست فونت‌های نمایش داده فونت مورد نظرتان را انتخاب کنید و روی آن کلیک کنید. به این صورت میتوانید جزئیات بیشتری از آن را مشاهده کنید و با اسکرول کردن صفحه به سمت پایین گزینه Uninstall را پیدا کنید. روی این گزینه بزنید و مجددا Uninstall را انتخاب کنید تا فونت مورد نظرتان پاک شود.

حذف فونت ها در ویندوز

شما میتوانید لیست فونت‌های دانلود شده را به شکل دیگری نیز مشاهده و مدیریت کنید. برای اینکار ابتدا وارد Control panel و سپس بخش Fonts شوید. در این صفحه فونت های مختلفی نمایش داده شده اند که شما میتوانید آنها را پنهان یا حذف کنید.

بخش فونت‌های کنترل پنل

معرفی سایت‌های ایرانی و خارجی دانلود فونت ویندوز

در حال حاضر سایت‌های مختلفی برای دانلود فونت‌های فارسی و انگلیسی وجود دارند که برخی از آنها را معرفی خواهیم کرد:

۱- سایت Google Fonts

یکی از بزرگترین آرشیو‌های دانلود فونت‌های مناسب با انواع نسخه‌های ویندوز، Google Fonts است. توسعه دهندگان و طراحان وب و حتی کاربران عادی میتوانند به خوبی از تنوع بالای فونت‌های مختلف این سرویس استفاده کنند. بسیاری از آیتم‌های موجود در این سایت با مرورگرها و دستگاه‌های مختلف سازگاری دارند و میتوان وزن، اندازه و سبک آنها سفارشی سازی کرد.

سایت گوگل فونت

۲- سایت Fontesk

Fontesk یکی از سایت‌هایی است که فونت‌های رایگان و پولی مختلفی را ارائه میکند. این سایت مجموعه متنوعی شامل بیش از ۸۵۰۰ فونت در سبک و دسته بندی‌های مختلف است. شما همچنین میتوانید بر اساس ویژگی‌های خاصی همچون زبان یا سبک نوشتاری فونت‌ها را به صورت فیلتر شده بررسی کنید. برخی از آیتم‌های موجود در این سایت مناسب استفاده در لوگو‌ها، پوستر، آگهی، وبسایت و فعالیت‌های تجاری هستند.

سایت Fontesk

۳- سایت Fontspace

Fontspace وبسایتی است که بیش از ۱۰۰۰۰۰ فونت رایگان را برای استفاده شخصی و تجاری ارائه میدهد. با این سایت میتوانید فونت‌های مختلف را در دسته بندی‌های مختلفی همچون خوشنویسی، انگلیسی قدیمی، فانتزی و… ببینید. پس اگر به دنبال فونت‌های جذاب و خلاقانه انگلیسی هستید، میتوانید این سایت را هم بررسی کنید.

سایت Fontspace

۴- سایت Font Library

Font Library یک پلتفرم آنلاین است که به کاربران امکان می دهد فونت ها را برای اهداف مختلف بررسی، دانلود و استفاده کنند. این سایت شامل بیش از ۱۰۰۰ فونت مختلف است که کاملا رایگان و با منبع باز هستند. بنابراین شما میتوانید این فونت‌ها را به هر شکلی که دوست دارید تغییر دهید و با دسته بندی‌های مختلفی پیش نمایش آنها را ببینید.

سایت Font Library

۵- سایت فونت ایران

یکی از منابعی که میتوانید از آن برای دانلود فونت‌های فارسی استفاده کنید، سایت فونت ایران است. این سرویس ارائه کننده بسیاری از فونت‌های فارسی و غیر فارسی را در فرمت‌های TTF, OTF, EOT, SVG, WOFF و WOFF2 است. آیتم های موجود در این سایت علی رقم پولی بودن، تنوع و جذابیت بالایی دارند بنابراین اگر برای طراحی پوستر، وبسایت و یا مقاصد تجاری یا معمولی قصد استفاده از فونت‌های فارسی خاص را دارید، این سایت قطعا مناسب شما است.

وبسایت فونت ایران

۶- سایت فونت یاب

اگر به دنبال انواع فونت‌های فارسی، انگلیسی، عربی و یا پکیج‌های کامل هستید، میتوانید از سایت فونت یاب استفاده کنید. این سایت با داشتن مجموعه کاملی از فونت‌های پولی و رایگان میتواند به خوبی پاسخگوی نیازهای شما باشد. پیش نمایش فونت‌های موجود در صفحه مربوط به هر یک گذاشته شده‌اند و شما میتوانید پیش از دانلود آنها را بررسی کنید.

سایت فونت یاب

سوالات متداول

چگونه فونت فارسی را در ویندوز 11 نصب کنیم؟

برای نصب فونت‌های فارسی در ویندوز 11، فایل‌های فونت را دانلود و با دابل کلیک بر روی هر فایل، آن‌ها را نصب کنید. سپس ویندوز را دوباره راه‌اندازی کنید تا تغییرات اعمال شود. حالا می‌توانید از فونت‌های فارسی نصب شده در برنامه‌های مختلف ویندوز 11 استفاده کنید.

جمع بندی

شما میتوانید فونت‌های جدید را به صورت دستی یا از طریق فروشگاه مایکروسافت به ویندوز ۱۱ اضافه کنید. اگر روش اضافه کردن دستی را انتخاب کنید، باید از طریق وبسایت‌های اینترنتی فونت‌های مختلف را بررسی  آنها را دانلود کنید. این روش دست شما را برای انتخاب آیتم‌های متنوع‌تر باز میگذارد. پس از دانلود تنها لازم است در عرض چند دقیقه آنها را در مسیر Persinalization→Fonts→Choose fonts منتقل کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا تا به حال فونت جدیدی را به ویندوز ۱۱ اضافه کرده‌اید؟ اگر با توجه به روش‌های گفته شده در این مطلب موفق به انجام اینکار شدید، تجربیات خودتان را با ما در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید. در صورتی که سایت یا منبع مناسب دیگری برای دانلود فونت‌های فارسی یا انگلیسی میشناسید، لطفاً آن را به سایر خوانندگان معرفی کنید.

  • نوشته admin
  • 2 هفته قبل
  • بدون دیدگاه
  • آموزش

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب