مطلب فعلی :

آموزش قدم به قدم ۳ روش چرخاندن صفحه ویندوز ۱۰

رفتن به بالا

آموزش قدم به قدم ۳ روش چرخاندن صفحه ویندوز ۱۰

نوشته admin

2 هفته قبل

بدون دیدگاه

آموزش

مجله اینترنتی دانستنی ها
آموزش قدم به قدم 3 روش چرخاندن صفحه ویندوز 10

آموزش قدم به قدم ۳ روش چرخاندن صفحه ویندوز ۱۰

اتفاقی دستتان به دکمه هایی از صفحه کلید برخورد کرده و باعث چرخش ناخواسته صفحه نمایش ویندوز ۱۰ شده است؟ 🔁 یا اینکه می خواهید عمدا تصویر صفحه نمایش را بچرخوانید و آن را وارونه یا عمودی قرار دهید؟ برای این کار روش های مختلفی وجود دارد. ما در این مطلب از کلاسیک وب آموزش قدم به قدم ۳ روش چرخاندن صفحه ویندوز ۱۰ را برای شما آورده ایم.

نحوه چرخاندن صفحه ویندوز ۱۰

How to Rotate Screen Orientation on Windows 10

به طور خلاصه ساده ترین راه برای چرخاندن یا برگرداندن صفحه دسکتاپ در ویندوز ۱۰ این است که از کلید های میانبر Ctrl + Alt + فلش پایین (↓) استفاده کنید. برای برگرداندن صفحه دسکتاپ به حالت اول یا حالت عادی نیز به سادگی کلید های Ctrl + Alt + فلش بالا (↑) را فشار دهید. همچنین می توانید با استفاده از فلش های چپ و راست به جای فلش های بالا و پایین، صفحه نمایش خود را به طرفین بچرخانید یا اصطلاحا آن را عمودی (Portrait) نمایید.

سه راه رایج برای چرخاندن صفحه نمایش در ویندوز ۱۰ وجود دارد:

  • چرخاندن صفحه دسکتاپ در ویندوز ۱۰ از طریق کلیدهای میانبر
  • چرخاندن صفحه از طریق تنظیمات ویندوز
  • چرخاندن صفحه ویندوز از طریق تنظیمات درایور گرافیک

در این مطلب، روش های مذکور را به صورت قدم به قدم آموزش داده ایم. پس با ما همراه باشید.

۱- چرخاندن صفحه ویندوز از طریق کلیدهای میانبر

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، ساده ترین راه برای چرخاندن صفحه ویندوز با کیبورد می توانید با استفاده از کلید های ترکیبی Ctrl + Alt + فلش (→ یا ←) این کار را انجام دهید.

چرخاندن صفحه نمایش ویندوز با کیبورد

اگر این روش برای شما کار نکرد، احتمالا به این دلیل است که این کلید های ترکیبی در سیستم شما به درستی تنظیم نشده اند. معمولا این کلیدهای ترکیبی در دستگاه هایی که از گرافیک اینتل استفاده می کنند کاربرد دارد.

۲- چرخاندن صفحه ویندوز از طریق تنظیمات کارت گرافیک

اگر از کارت گرافیک اینتل (Intel) آنبورد یا مجزا استفاده می کنید، می توانید برای اطمینان تنظیمات کارت گرافیک را با فشردن کلیدهای Ctrl + Alt + F1 باز کنید. سپس بخش مربوط به تنظیمات کلیدهای میانبر کارت گرافیک را پیدا کنید و یک کلید میانبر مناسب برای چرخش صفحه ست نمایید.

همچنین خیلی راحت تر می توانید از قسمت پایین سمت راست صفحه نمایش خود نیز به تنظیمات گرافیک اینتل دسترسی پیدا کنید و از آنجا برای چرخاندن صفحه نمایش اقدام نمایید. کافیست تا پس از کلیک راست کردن بر روی آیکون تنظیمات کارت گرافیک (که برای کارت های گرافیک اینتل به رنگ آبی می باشد)، به به گزینه Graphics Options و سپس Rotation بروید.

تنظیمات کارت گرافیک اینتل

سپس در آنجا می توانید میزان چرخش تصویر دلخواه خود را انتخاب نمایید.

انتخاب میزان چرخش تصویر

اگر خواستید صفحه به حالت عادی قبل برگردد، کافیست تا مجددا گزینه Rotate to 0 Degrees زا انتخاب نمایید.

اگر ار کارت گرافیک NVIDIA نیز استفاده می کنید، برای چرخش صفحه نمایش کافیست تا بر روی دسکتاپ کلیک راست کنید و گزینه ی NVIDIA Control Panel را انتخاب کنید تا تنظیمات کارت گرافیک برای شما باز شود. سپس برای چرخش صفحه نمایش می توانید به تب Rotate Display بروید.

تنظیمات کارت گرافیک Nvidia

در آنجا با استفاده از گزینه ی Choose the Orientation می توانید برای چرخش صفحه نمایش ویندوز اقدام نمایید.

۳- چرخاندن صفحه ویندوز ۱۰ از طریق تنظیمات ویندوز

برای چرخاندن صفحه دسکتاپ در ویندوز ۱۰ می توانید از طریق تنظیمات ویندوز نیز اقدام کنید. برای این منظور ابتدا بر روی صفحه دسکتاپ خود کلیک راست کنید و گزینه Display Options را انتخاب نمایید.

رفتن به تنظیمات صفحه نمایش در ویندوز

با این کار تنظیمات نمایشی ویندوز برای شما نمایش داده می شود. حال در تب Display می توانید منوی کشویی ای با نام Display Orientation را مشاهده نمایید که حاوی چهار حالت از چرخش صفحه نمایش می باشد.

تنظیمات چرخش صفحه نمایش در ویندوز 10

این چهار گزینه عبارت اند از:

  • Landscape: صفحه را به حالت عادی و معمول صفحه نمایش میچرخاند.
  • Portrait: صفحه نمایش را به حالت عمودی تغییر می دهد.
  • Landscape (flipped): برای صفحه نمایش را وارونه می کند.
  • Portrait (flipped): صفحه نمایش را عمودی و وارونه می کند.

با انتخاب هر یک از این گزینه ها پیش نمایشی از چرخش صفحه نمایش به شما نمایش داده می شود و همراه با آن شما دو دکمه ی Keep Changes و Revert را خواهید دید. اگر خواستید که چرخش ایجاد شده را ذخیره کنید بر روی Keep Changes کلیک کنید و اگر از گزینه ی انتخاب شده راضی نبودید به راحتی Revert را بزنید.

ذخیره تغییرات در تنظیمات ویندوز 10

با روش فوق الذکر می توانید عمل برعکس شدن صفحه لپ تاپ ویندوز ۱۰ را به راحتی انجام دهید.

۴- قفل کردن چرخش صفحه مانیتور در ویندوز ۱۰

امروزه تبلت هایی با سیستم عامل ویندوز نیز وجود دارند. یکی از مشکلات کاربران این دستگاه ها چرخیدن صفحه نمایش به هنگام چرخش دستگاه می باشد. ویندوز ۱۰ این قابلیتی به نام Rotation Lock را در آخرین آپدیت های این ویندوز قرار داده تا به وسیله ی یک کلیک بتوانید حالت چرخش صفحه نمایش را قفل کنید و از چرخش ناخواسته صفحه نمایش جلوگیری نمایید. در صورتی که ویندوز شما از این ویژگی پشتیبانی کند آنگاه می توانید گزینه Rotation Lock را در زیر Settings > System > Display > Orientation که در بخش قبلی گفتیم ببینید.

قفل کردن چرخش صفحه نمایش در ویندوز 10

همچنین اگر بر روی آیکون Notification که در پایین سمت راست صفحه قرار دارد کلیک کنید، آنگاه  گزینه Rotation Lock را در نوار باز شده خواهید دید.

قفل کردن چرخش صفحه نمایش از منوی کناری در ویندوز 10

دقت داشته باشید که این قابلیت در برخی از ورژن ها و آپدیت های ویندوز ۱۰ پیاده سازی شده و شاید برای شما در دسترس نباشد.

سوالات متداول

چرا صفحه ویندوز برعکس شده؟

اگر صفحه ویندوز شما به یکباره برعکس شده، احتمالا دستتان به کلید های اشتباهی از مانیتور برخورد کرده و یا تنظیمات Orientation صفحه نمایش بهم خورده است. برای رفع این مشکل ما دو روش استفاده از کلید های ترکیبی و نیز مراجعه به تنظیمات ویندوز را در این مقاله از کلاسیک وب توضیح داده ایم.

ساده ترین راه برای چرخاندن صفحه نمایش ویندوز چیست؟

ساده ترین راه برای چرخاندن جهت صفحه مانیتور در دستگاه هایی که از گرافیک اینتل استفاده می کنند این است که کلید های ترکیبی “Ctrl + Alt + → یا ←” را بزنید.

جمع بندی

به طور کلی سه روش ساده برای چرخاندن صفحه در ویندوز وجود دارد که در این مطلب به آنها پرداختیم. اولین روش که ساده ترین نیز هست این است که از کلیدهای میانبر Ctrl + Alt + فلش استفاده نمایید. دومین روش تغییر حالت صفحه نمایش در تنظیمات ویندوز می باشد. سومین روش نیز مراجعه به تنظیمات درایور گرافیک کامپیوتر یا لپ تاپ تان می باشد. در نهایت نیز دیدیم که در صورتی که چرخش ناخواسته ی صفحه ویندوز شما را اذیت می کند می توانید این قابلیت را در ویندوز ۱۰ قفل یا غیر فعال نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

شما چرا به چرخش صفحه نمایش نیاز پیدا کردید؟ کدام روش برای شما راحت تر بود؟ آیا این مطلب به شما در چرخاندن صفحه نمایش کمک کرد؟ آیا روش دیگری وجود دارد که ما به آن اشاره نکرده باشیم؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

  • نوشته admin
  • 2 هفته قبل
  • بدون دیدگاه
  • آموزش

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب