مطلب فعلی :

آموزش ۱۰ روش حل مشکل صدای فن PS4 یا پلی استیشن ۴

رفتن به بالا

آموزش ۱۰ روش حل مشکل صدای فن PS4 یا پلی استیشن ۴

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها

آموزش ۱۰ روش حل مشکل صدای فن PS4 یا پلی استیشن ۴

اگر صاحب کنسول بازی پلی استیشن ۴ (PS4) 🎮 هستید ممکن است در برخی مواقع از خود سوال کنید که چرا فن PS4 من اینقدر صدای بلندی دارد؟ برخی بازی ها می توانند باعث ایجاد صدای فن شوند اما صدای بلند فن در شرایط دیگر می تواند مسئله ای نگران کننده باشد. در مطلب آموزش ۱۰ روش حل مشکل صدای فن PS4 یا پلی استیشن ۴ امروز کلاسیک وب ما توضیح خواهیم داد که چرا فن PS4 صدای بلندی دارد و بعد از آن چند راه کار را به شما پیشنهاد خواهیم داد.

علت و رفع مشکل صدای فن زیاد PS4

PS4 Fan Loud: Why & How to Fix It?

قبلا در کلاسیک وب ۸ روش حل مشکل بالا نیامدن تصویر و بازی PS4 (پلی استیشن ۴) را به شما آموزش دادیم اما چرا صدای فن دستگاه PS4 بلند است؟ به طور کلی کنسول های بازی همه اجزای عملکردی یک سیستم را دارد اما سیستم عامل آن محدود است و می تواند بازی ها و برخی از قابلیت های پخش ویدیو و موسیقی را ارائه دهد. PS4 دارای پردازنده، GPU و رم GDDR هستند و مانند سیستم پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی آن از خمیر حرارتی استفاده می کنند که گرما را از طریق لوله های حرارتی به هیت سینک منتقل می کند. سپس یک دمنده یا فن دقیقا به همان روشی که سیستم انجام می دهد این هوای گرم را از PS4 خارج می کند. در برخی شرایط که کنسول تحت بار شدید است و یا گرد و غبار فن را درگیر کرده است شما صدای بلندی از آن می شنوید. در ادامه در این رابطه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بازی های سنگین دلیل صدای زیاد فن PS4

بازی ها می توانند بر ایجاد گرما و صدای بلند فن تاثیر بگذارند. اگر ی بازی مبتنی بر GPU باشد دارای گرافی، وضوح و فریم ریت بالا است. اگر یک بازی مبتنی بر CPU باشد دارای گرافیک با کیفیت پایین تری است اما پردازنده بیشتری استفاده می کنند.

در سیستم های شخصی تشخیص اینکه آیا یک بازی CPU محور است یا GPU محور، ساده است. می توانید با نگاه کردن به Task Manager این مسئله را بررسی کنید. البته در PS4 چنین گزینه ای را در اختیار ندارید. نکته مهم این است که بازی های سنگین باعث می شوند که کنسول سخت تر کار کند و در نتیجه گرمای بیشتری تولید می کند. چند نمونه از بازی هایی که باعث می شوند PS4 شما به سختی کار کنند عبارتند از:

  • The Witcher 3
  • Horizon Zero Dawn (and Forbidden West)
  • Assassin’s Creed Odyssey and Origins
  • FF7 Remake
  • Uncharted 4

بازی های بالا GPU محور هستند. از طرف دیگر Minecraft یکی از بهترین بازی های CPU محور است. گرافیک سنگینی ندارد اما بازی عملکردهای زیادی ایجاد می کند. در سیستم های شخصی Minecraft به حداقل ۸ گیگابایت رم نیاز دارد. No Man’s Sky نمونه دیگری از بازی های مبتنی بر پردازنده است که می تواند علت صدای زیاد فن PS4 باشد.

بازی های سنگین دلیل صدای زیاد فن PS4

علت صدای فن پلی استیشن ۴

پلی استیشن ۴ همیشه به عنوان عملکرد عادی خود مقداری سر و صدا ایجاد می کند. در حالت استراحت یا هنگام اجرای بازی هایی که سنگین نیست صدای فن زیاد قابل توجه نخواهد بود و حتی صدای تلویزیون می تواند این صدای فن را بپوشاند. در حالت عادی می توانید انتظار سطح صدای ۳۰ تا ۴۰ دسی بل را داشته باشید. ممکن است به دلایل زیر فن PS4 شما نسبت به حالت عادی صدای بیشتری ایجاد کند:

  • جمع شدن گرد و غبار در دریچه های فن
  • عدم وجود فضای کافی برای گردش هوا (مثلا گذاشتن کنسول در کمد)
  • بازی های سنگین
  • هارد PS4
  • خرابی فن خنک کننده

بازی های سنگین مانند  No Man’s Sky می تواند سطح صدا را به ۶۲٫۲ دسی بل برساند که برای یک فن کوچک در کنسول بازی نسبتا زیاد است. یکی دیگر از دلایل برجسته ای است که فن هایPS4 شما صداهای بلندی ایجاد می کند هارد است. این صدای بلند زمانی اتفاق می افتد که پلاترهای داخل هارددیسک هنگام جستجوی داده ها شروع به چرخش می کنند.

یکی دیگر از علل ایجاد صدای فن PS4 به خود فن خنک کننده بر می گردد. ممکن است این فن شل شده باشد یا گرد و غبار گرفته باشند و شروع به ایجاد صدا کنند. در زمان گرم شدن بیش از حد اگر فن ها نتوانند سیستم را خنک کننده به طور خودکار از کار می افتند.

به طور کلی یک فن PS4 نباید لرزش داشته باشید اگر این اتفاق برای شما افتاد باید کنسول را خاموش کنید چون طبیعی نیست.

علت صدای فن پلی استیشن 4

چگونه صدای فن PS4 را کم کنیم؟

اگر با مشکل Sign in to Playstation Network پلی استیشن مواجه شدید می توانید از ۶ روشی که قبلا در کلاسیک وب آموزش دادیم استفاده کنید،  در ادامه راهکارهایی را برای رفع مشکل صدای فن پلی استیشن ۴ توضیح خواهیم داد که امیدواریم کمک کننده باشد.

برای رفع صدای فن PS4 خود جای کنسول بازی خود را تغییر دهید

اگر PS4 خود را در یک کمد یا کابینت بسته قرار داده اید جای آن را تغییر دهید. دستگاه شما باید از هر طرف ۱۲ اینچ فضا داشته باشد بنابراین تهویه هوا امکان پذیر می شود. همچنین داشتن این فاصله به این معناست که گرما در اطراف کنسول باقی نمی ماند. به نوبه خود با کشیدن هوای تازه فن را خنک نگه می دارد.

حتی می توانید پایه های خنک کننده را برای PS4 خود خریداری کنید. برخی از این تجهیزات دارای فن های داخلی هستند تا جریان هوای بیشتری را برای کنسول فراهم کند. گرچه این تجهیزات خیلی ضروری نیستند اما اگر اتاق خیلی گرم باشد می تواند یک ویژگی مفید باشد. از استفاده از هر نوع پوشش پلاستیکی برای کنسول بازی خود خودداری کنید. پوشاندن دریچه ها هنگام بازی ایده خوبی نخواهد بود.

استفاده از بلوور برای حل مشکل صدای زیاد فن PS4

ساده ترین راه برای حذف گرد و غبار جمع شده روی دریچه های فن استفاده از اسپری هوا یا بلوور است که جریان هوای مناسب برای کنسول را تضمین می کند. گرد و غبار جمع شده می تواند به این معنا باشد که هوای کمتری به کنسول وارد می شود و از آن خارج می شود و به نوبه خود به این معناست که نمی تواند خود را به درستی خنک کند. برای تمیز کردن دریچه های فن پلی استیشن خود کارهای زیر را انجام دهید:

دستگاه را خاموش کنید و هر کابل (مانند HDMI) را از آن جدا کنید.

دریچه های جانبی و عقب را با استفاده از اسپری هوا یا بلوور تمیز کنید.

کابل ها را به کنسول وصل کنید و دوباره آن را روشن کنید.

اگر در از بین بردن گرد و غبار مشکل دارید می توانید قبل از استفاده از هوای با شدت بالا از پارچه برای تمیز کردن دریچه ها استفاده کنید.

مشکل صدای فن PS4 PRO به علت قرار دادن عمودی دستگاه

شما به طور افقی PS4 خود را روی میز قرار می دهید اما می توانید از آن به صورت عمودی هم استفاده کنید. با این حال کنسول بازی پلی استیشن ۴ به صورت افقی می تواند تجربه بازی آرام تری را برای شما به ارمغان بیاورد. استفاده عمودی از این دستگاه می تواند برخی از دریچه های جانبی را مسدود کند به این معنا که تهویه هوا کاهش پیدا می کند که همانطور که در بالا توضیح داده شد می تواند بر پتانسیل خنک کنندگی دستگاه تاثیر بگذارد.

همچنین PS4 وقتی که به صورت افقی استفاده می شود درایور دیسک آن آرام تر کار خواهد کرد. به طور کلی صاف نگه داشتن PS4 به نفع شماست. اگر می خواهید دستگاه خود را به صورت عمودی استفاده کنید از یک پایه خنک کننده استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که جریان هوا خوب است.

سایر راه حل هایی که در ادامه توضیح خواهیم دید نیاز به باز کردن دستگاه دارد که ممکن است گارانتی دستگاه شما را باطل کند.

مشکل صدای فن PS4 PRO به علت قرار دادن عمودی دستگاه

تمیز کردن و رفع صدای فن پلی استیشن ۴ پرو

هنگامی که PS4 خود را باز کردید واضح ترین مکان برای شروع تمیز کردن، فن ها است. برای این کار به اسپری هوای فشرده نیاز خواهید داشت. با دمیدن هوا از کنسول خود شروع کنید و بعد با قرار دادن گلوله هایی از پنبه بین برخی از پره ها، فن را در جای خود محکم نگه دارید. این کار از چرخش فن در حین اسپری کردن هوا جلوگیری می کند. هوا را با ضربه های کوتاه به پره های فن و محفظه اطراف آن اسپری کنید و در امتداد دریچه های هوا حرکت کنید.

تمیز کردن و رفع صدای فن پلی استیشن 4 پرو

صدای فن PS4 FAT بالا است؟ هیت سینک را تمیز کنید

تمیز کردن هیت سینک را هم باید در نظر داشته باشید. هنگامی که PS4 را باز می کنید هیت سینک به راحتی پیدا می شود. فن در داخل تعدادی محفظه مشکی قرار دارد و هیت سینک حرارتی مجموعه ای از میله های فلزی را دارد. همانند فن، هیت سینک را با استفاده از اسپری کوتاه هوا تمیز کنید. ممکن است نیاز باشد هیت سینک را با استفاده از پنبه تمیز کنید.

صدای فن PS4 FAT بالا است؟ هیت سینک را تمیز کنید

از بین رفتن خمیر حرارتی علت صدای فن PS4

صدای زیاد فن پلی استیشن ۴ می تواند به خاطر از بین رفتن خمیر حرارتی باشد باید به سراغ مادربرد PS4 بروید و خمیر حرارتی قدیمی را با دستمال پاک کنید. یک مقدار کم از خمیر حرارتی جدید را اعمال کنید. خمیر حرارتی باید هر چند وقت یکبار تعویض شود زیرا شروع به تجزیه شدن می کند. خمیر حرارتی تبادل گرمایی را بهبود می بخشد و این بدان معناست که PS4 شما به سرعت داغ نمی کند.

از بین رفتن خمیر حرارتی علت صدای فن PS4

تعویض یا تعمیر فن پلی استیشن ۴

کار دیگری که برای کاهش صدای فن PS4 SLIM می توانید انجام دهید این است که خود فن خنک کننده را بررسی کنید. ممکن است فن نچرخد و یا اینکه معیوب شده باشد. اگر PS4 شما هنوز گارانتی دارد می توانید از آن استفاده کنید و فن معیوب خود را عوض کنید. در غیر این صورت یک فن را به صورت آنلاین یا آفلاین خریداری کنید و مطمئن شوید برای مدل PS4 شما مناسب است. در نهایت فن را عوض کنید. اگر از مهارت کافی برخوردار نیستید می توانید از یک متخصص با تجربه کمک بگیرید.

تعویض یا تعمیر فن پلی استیشن 4

یک کابل HDMI بلند را خریداری کنید

اگر صدای فن PS4 پرو شما را اذیت می کند مجبور نیستید که در مجاورت تلویزیون باشید. می توانید یک کابل HDMI طولانی خریداری کنید و تا جایی که ممکن است از تلویزیون و PS4 خود دور بمانید.

خرید پدهای ضد لرزش

هنگام اجرای بازی ها ممکن است لرزش و ویبره را تجربه کنید. این لرزش باعث تکان خوردن قطعات داخلی دستگاه می شود که می تواند باعث ایجاد سر و صدا شود. خریدن پدهای ضد لرزش به دستگاه شما کمک خواهد کرد تا در جای خود باقی بماند و صدای کمتری ایجاد کند.

علت روشن شدن فن پی اس فور

اگر فایل دیتابیس کنسول شما خراب باشد فن پی اس فور فت شما سریعتر می چرخد و در نهایت سر و صدا افزایش پیدا می کند. این اتفاق همچنین زمانی رخ می دهد که بازی ها به درستی روی سیستم نصب نشده باشند که باعث داغ شدن بیش از حد پردازنده و خود کنسول می شود. توصیه می شود صحت فایل سیستم و نصب شدن بازی های خود را بررسی کنید.

اگر علاوه بر صدای فن پلی استیشن دسته بازی شما با مشکل مواجه شده است می توانید مطالب آموزش ۶ روش حل مشکل شارژ نشدن دسته PS4 و آموزش ۸ روش حل مشکل روشن نشدن دسته PS4 و آموزش ۲ روش حل مشکل ، تعمیر و تعویض آنالوگ دسته PS4 کمک بگیرید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در آموزش ۱۰ روش حل مشکل صدای فن PS4 یا پلی استیشن ۴ امروز کلاسیک وب ما به بررسی علل و راه حل های کاهش صدای فن پلی استیشن ۴ پرداختیم. شما همچنین می توانید برای تنظیم دور فن PS4 اقدام کنید و صدای کنسول بازی خود را کاهش دهید. اگر روش دیگری سراغ دارید یا نظر یا پیشنهادی دارید می توانید در بخش نظرات این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب