مطلب فعلی :

آموزش ۱۴ روش مقایسه دو پوشه در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱

رفتن به بالا

آموزش ۱۴ روش مقایسه دو پوشه در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

آموزش

مجله اینترنتی دانستنی ها
آموزش 14 روش مقایسه دو پوشه در ویندوز 10 و ویندوز 11

آموزش ۱۴ روش مقایسه دو پوشه در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱

برای همه ما پیش آمده است که از بعضی از فایل‌های موجود در کامپیوترمان نسخه پشتیبان تهیه کنیم. اما گاهی اوقات در اثر مشغله زیاد زمان کافی برای مرتب کردن این نسخه‌های پشتیبان را نخواهیم داشت. بنابراین با دو پوشه مواجه می‌شویم که نمی‌دانیم کدام یک نسبت به دیگری به روز تر است. 📁 در این مواقع مقایسه مورد به مورد محتویات این دو پوشه عملی بسیار دشوار خواهد بود. خوشبختانه راه‌هایی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانیم به راحتی به مقایسه محتویات میان این دو پوشه‌ بپردازیم در این مطلب از کلاسیک وب به آموزش ۱۴ روش مقایسه دو پوشه در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ خواهیم پرداخت. پس ما با همراه باشید.

نحوه مقایسه دو فولدر در ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰

How to Compare Two Folders on Windows 10 and Windows 11

ممکن است دلایل بسیاری برای مقایسه دو پوشه در ویندوز وجود داشته باشد. گاهی اوقات شما می‌خواهید دقیقاً نسخه‌ای مشابه با یکی از فولدرهای خود را ذخیره داشته باشید. اما مطمئن نیستید که فایل جدید را با محتویات تازه به روز رسانی کرده‌اید یا خیر. در این مواقع و بسیاری از موارد دیگر شما با استفاده از روش‌های گفته شده در ادامه می‌توانید با خیال راحت به مقایسه دو فولدر بپردازید.

تمامی نرم افزارهای معرفی شده در ادامه، در هر دو ویندوز ۱۰ و ۱۱ پشتیبانی می‌شوند.

مقایسه دو پوشه در ویندوز ۱۰ و ۱۱ با کمک Windows File Explorer

با استفاده از Windows File Explorer می‌توانید محتوا و حجم کلی دو پوشه را با یکدیگر مقایسه کنید. برای انجام این کار مسیر زیر را طی کنید.

دکمه ویندوز و حرف E را به طور همزمان فشار دهید که File Explorer باز شود.

مقایسه دو پوشه در ویندوز با Windows File Explorer

حالا روی پوشه اول دوبار کلیک کرده که پوشه باز شده و محتویات درون آن به نمایش گذاشته شود.

مقایسه دو فولدر در ویندوز 10 و 11 با Windows File Explorer

با کلیک کردن و نگه داشتن موس روی نوار بالایی این پنجره، پنجره را کشیده و به سمت راست صفحه ببرید که قسمت راست نمایشگر را شامل شود.

مقایسه دو پوشه در ویندوز 10 و 11 با Windows File Explorer

بار دیگر دکمه ویندوز و حرف E را از روی کیبورد به طور همزمان فشار داده که File Explorer باز شود. حالا روی فولدر دومی که می‌خواهید مقایسه با آن صورت گیرد، کلیک کنید.

مقایسه محتوای دو پنجره در ویندوز 11 و 10 با کمک Windows File Explorer

همانند مرحله سوم، با کلیک و نگه داشتن موس روی نوار بالایی این پنجره آن را به سمت چپ صفحه نمایش انتقال دهید. حالا روی تب View در هر دو پنجره راست و چپ، کلیک کنید.

مقایسه دو پوشه در ویندوز 11 و 10 با استفاده از File explorer

در این مرحله روی Details هر دو پنجره کلیک کنید. Details در قسمت Layout قرار گرفته است. این بخش اطلاعاتی با جزئیات بیشتر نظیر نوع فایل را نشان خواهد داد. اگر در داخل فولدرهایی که می‌خواهید مقایسه کنید، فولدرهای دیگری وجود دارد، تاریخ آخرین ویرایش هر کدام را در کنار نام آنان خواهید دید.

مقایسه دو فولدر در لپ تاپ و کامپیوترهای شخصی

در یکی از قسمت‌های خالی یکی از پوشه‌های انتخابی، کلیک راست کرده که منویی به شکل زیر نمایش داده شود.

استفاده از Windows File Explorer برای مقایسه دو پوشه در ویندوز

روی گزینه آخر یعنی Properties کلیک کنید. این گزینه حجم کلی پوشه فعلی را به شما نمایش خواهد داد. حالا مرحله قبل را روی پوشه دوم انجام داده و دوباره روی Properties کلیک کنید. حجم پوشه دوم نیز هم اکنون در حال مشاهده است. با انجام این مراحل می‌توانید به راحتی حجم دو پوشه را با یکدیگر مقایسه کنید.

مقایسه دو فولدر در ویندوز ۱۰ و ۱۱ با کمک Microsoft WinDiff

Microsoft WinDiff نرم افزاری جهت مقایسه فایل‌های گرافیکی بوده که در سال ۱۹۹۲ منتشر شده است. البته در مدت زمانی که از انتشار آن گذشته، دارای به روز رسانی‌هایی نیز بوده است. این برنامه هنوز هم بسیار عالی بوده و می‌تواند فایل‌های ASCII، Binary و دو دایرکتوری را مقایسه کند. برای انجام مقایسه دو پوشه یا دو دایرکتوری با استفاده از این نرم افزار مراحل زیر را دنبال کنید.

Windiff.exe را راه اندازی کنید.

سپس در منوی File، روی Compare Directories کلیک کنید.

حالا در پنجره Select Directories باید نام دو پوشه‌ای را که می‌خواهید با هم مقایسه کنید، بنویسید. نام پوشه اول را در Dir1 و نام پوشه دوم را در Dir2 بنویسید. اگر می‌خواهید پوشه‌ها را به طور بازگشتی مقایسه کنید، گزینه Include subdirectories را تیک بزنید.

مقایسه دو فولدر در ویندوز با کمک Microsoft WinDiff

نتایج به طور پیش فرض فایل‌های یکسان و تفاوت‌های آنان را نشان خواهد داد. با غیرفعال کردن Show Identical Files می‌توانید فایل‌های یکسان را پنهان کنید.

مقایسه دو پوشه در ویندوز 10 و 11 با استفاده از Microsoft WinDiff

لازم به ذکر است که WinDiff تنها نام فایل‌ها را با یکدیگر مقایسه نمی‌کند. این برنامه محتوای فایل‌ها را در هر دو پوشه مقایسه کرده و در صورت مشاهده تفاوت، آنان را رنگی خواهد کرد.

مقایسه دو فولدر در ویندوز 10 و 11 با کمک Microsoft WinDiff

اگر روی موارد متفاوت دو بار کلیک کنید، پنجره مقایسه با کدگذاری رنگی نمایش داده می‌شود. نتایج رنگی نشان می‌دهد که تفاوت فایل‌ها شامل چه چیزی است.

همان طور که گفته شد، این برنامه علاوه بر مقایسه دو پوشه در ویندوز، می‌تواند مقایسه ASCII، Binary را نیز انجام دهد. یعنی WinDiff محتویات واقعی فایل‌ها را مقایسه خواهد کرد.

برای مثال اگر شما تنها یک علامت را در یک فایل متنی داخل فولدر مقایسه‌ای اول تغییر دهید، برای مثال علامت تعجب را با علامت دو نقطه جایگزین کنید و اندازه هر فایل ثابت بماند، WinDiff این تفاوت را به شما نشان خواهد داد.

مقایسه چیدمان پنجره ها در ویندوز 10 با کمک Microsoft WinDiff

برای ذخیره نتایج مقایسه باید در قسمت File روی Save File List کلیک کنید. حالا نام فایل را با مسیر کامل و بدون : (دو نقطه) تایپ کنید.

مقایسه چیدمان پنجره ها در ویندوز 11 با کمک Microsoft WinDiff

تیک گزینه‌های Identical files و Include Checksums را بردارید و سپس روی OK کلیک کنید. نتیجه به دست آمده به شکل زیر خواهد بود:

— D:WebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads2019 : E:RameshPC-Synced BackupWebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads2019 — includes left-only,right-only,differing files
.accesschk.exe only in E:RameshPC-Synced BackupWebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads2019
.compare-folders.txt only in E:RameshPC-Synced BackupWebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads2019
.fta-1803-w10.txt only in E:RameshPC-Synced BackupWebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads2019
.ssh-commands-useful.txt only in E:RameshPC-Synced BackupWebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads2019
.۰۵dell-supportassist.png only in D:WebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads2019
.۰۵disable-theme-sync-ramesh.png different (E:RameshPC-Synced BackupWebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads2019 is more recent)
.۰۵file-explorer-not-highlight-files.png only in D:WebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads2019
.۰۵firefox-forget-about-this-site-4.png different (E:RameshPC-Synced BackupWebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads2019 is more recent)
.۰۵msconfig-disable-services-non-microsoft.png only in D:WebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads2019
.۰۵windows-store-error-0x800706d9.png only in D:WebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads2019
.۰۶notepad-bing-search.png only in E:RameshPC-Synced BackupWebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads2019
.۰۶rundll32-refresh-commands.txt only in E:RameshPC-Synced BackupWebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads2019
.۰۶archives404chk.vbs only in E:RameshPC-Synced BackupWebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads2019
.۰۶archivesactxprxy-missing-issues.txt only in E:RameshPC-Synced BackupWebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads2019
.۰۶archivesapps.png only in E:RameshPC-Synced BackupWebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads2019
.۰۶archivesarticles.vbs only in E:RameshPC-Synced BackupWebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads2019
.۰۶archivesbash-sh.vbs only in E:RameshPC-Synced BackupWebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads2019
— ۱۷ files listed

به دلیل آن که خروجی به شکل فایل قالب جدولی است، شما باید آن را به فایل اکسلی یا Google Sheets تبدیل کنید که به شکل زیر شود.

نتیجه به دست آمده از مقایسه دو فولدر ویندوز

مقایسه دو پوشه در ویندوز ۱۱ با کمک WinMerge

WinMerge ابزاری برای مقایسه و ادغام پوشه‌ها و فایل‌ها در ویندوز است. این ابزار تفاوت‌ها را به شکل بصری که درک و مدیریت آنان است، نمایش می‌دهد. این برنامه را می‌توانید هم نصب کرده و هم از نسخه پرتابل آن استفاده کنید. مراحل زیر راهنمای استفاده از WinMerge برای مقایسه دو پوشه است.

اگر می‌خواهید برنامه را نصب کنید، دستورالعمل‌های مربوط به نصب را دنبال کرده که برنامه نصب شود. اگر هم نسخه پرتابل را دانلود کرده‌اید، پوشه را از حالت فشرده خارج کنید. حالا روی WinMergeU.exe کلیک کنید که برنامه اجرا شود.

مقایسه دو پوشه در ویندوز با کمک برنامه WinMerge

برای مقایسه دو پوشه در ویندوز پس از باز شدن پنجره WinMerge روی File و سپس Open کلیک کنید. همین کار را می‌توانید از طریق کلیدهای میانبری Ctrl + O نیز انجام دهید. در قسمت ۱st File or Folder، از طریق گزینه Browse روی اولین پوشه‌ای که می‌خواهید مقایسه شود کلیک کنید. همین کار را در قسمت ۲nd File or Folder برای پوشه دوم نیز انجام دهید. در این قسمت‌ها به جای انتخاب پوشه‌ها می‌توانید آدرس آنان را تایپ کنید. حتی در قسمت ۳rd File or Folder، می‌توانید پوشه سومی را نیز برای مقایسه انتخاب کنید.

برای شروع مقایسه روی گزینه Compare کلیک کنید.

مقایسه پوشه در ویندوز با استفاده از برنامه WinMerge

این برنامه در پنجره‌ای جدید و به شکل زیر نتایج مقایسه و تفاوت‌ها را به شما اعلام خواهد کرد.

مقایسه محتوای دو پنجره در ویندوز 10 و 11 با کمک WinMerge

با استفاده از برنامه WinMerge حتی می‌توان به مقایسه فایل‌های متنی نیز پرداخت. این برنامه به شما امکان می‌دهد که فایل‌های متنی را مستقیماً از درون WinMerge مقایسه کنید. برای این کار در تب نتیجه روی فایل دو بار کلیک کنید. WinMerge در تبی جدید فایل‌های انتخاب شده از دو پوشه را باز کرده و اقدام به مقایسه می‌کند. شما می‌توانید تفاوت‌های دو فایل را مشاهده کرده و آنان را ویرایش کنید.

مقایسه دو فایل متنی با استفاده از برنامه WinMerge

مقایسه دو پوشه با استفاده از Command Prompt

اگر دوست ندارید یک نرم افزار جدید برای انجام مقایسه نصب کنید، با استفاده از Command Prompt می‌توانید این کار را انجام دهید.

روی Start کلیک راست کرده و از منوی باز شده گزینه Windows Terminal (admin) را انتخاب کنید. این کار را می‌توانید از طریق رفتن به Start و جستجوی عبارت command prompt نیز انجام دهید.

مقایسه دو پوشه در کامپیوتر با Command Prompt

در Windows Terminal دستور زیر را وارد کنید. برای این کار باید مسیرهای پوشه‌ها را با مکان واقعی دو پوشه که در کامپیوتر خود قصد مقایسه کردن دارید، جایگزین کنید.

robocopy “path to first folder” “path to second folder” /L /NJH /NJS /NP /NS

برای مثال:

robocopy “C:folder” “C:folder 2” /L /NJH /NJS /NP /NS

اگر وارد کردن دستی مسیر پوشه برایتان دشوار است، می‌توانید روی پوشه کلیک راست کرده و Copy as path را انتخاب کنید. با این کار مسیر کامل پوشه کپی خواهد شد.

مقایسه دو فولدر در ویندوز 11 با کمک Command Prompt

حالا Terminal تفاوت‌های موجود در دو پوشه را به صورت زیر به شما نشان خواهد داد. برای مثال اگر فایلی در پوشه اول وجود داشته باشد، اما در پوشه دوم نباشد، در کنار نام فایل عبارت Extra File یا New File نوشته می‌شود. اگر دو فایل با نام‌های یکسان با یکدیگر متفاوت باشند، عبارت Older یا Newer در کنار نام فایل نوشته می‌شود.

مقایسه دو پوشه با استفاده از Command Prompt

 مقایسه دو فولدر با کمک Windows PowerShell

Windows PowerShell تنها می‌تواند در دسترس بودن فایل‌ها در دو پوشه را با یکدیگر مقایسه کند. با این روش نمی‌توان تفاوت فایل‌های هم نام را بررسی کرد.

روی Start کلیک کرده و عبارت Windows PowerShell را جستجو کنید. حالا روی آن کلیک راست کرده و روی Run as administrator کلیک کنید.

 مقایسه دو فولدر در ویندوز 10 و 11 با کمک Windows PowerShell

در پنجره PowerShell، دستورات زیر را به ترتیب وارد کنید. بعد از نوشتن هر فرمان دکمه Enter را فشار دهید. مسیرهای پوشه‌ها را نیز با مکان واقعی دو پوشه‌ای که می‌خواهید مقایسه کرده، جایگزین کنید. در این هنگام PowerShell به شما خروجی مقایسه را نشان خواهد داد.

$fso = Get-ChildItem -Recurse -path “C:folder”

$fsoBU = Get-ChildItem -Recurse -path “C:folder 2”

Compare-Object -ReferenceObject $fso -DifferenceObject $fsoBU

 مقایسه دو پوشه با Windows PowerShell

مقایسه دو فولدر در ویندوز ۱۱ و ۱۰ با FreeFileSync

FreeFileSync برنامه‌ای برای مقایسه پوشه‌ها بوده که از تمام فایل‌های مهم شما نسخه پشتیبان تهیه کرده و آنان را مدیریت می‌کند. مسیر زیر را دنبال کنید.

نرم افزار را نصب کرده و اجرا کنید.

اگر می‌خواهید محتوای فایل‌ها را مقایسه کنید، در Compare options به جای انتخاب سایز یا تاریخ تغییرات، گزینه Content را انتخاب کنید. در برنامه پوشه سمت چپ و سمت راست را انتخاب کنید.

حالا روی Compare (File content) کلیک کنید. با این کار لیست فایل‌های جدید و تغییر یافته نشان داده می‌شود. در خروجی به دست آمده، فایل‌های یکسان پنهان خواهند بود.

مقایسه دو پوشه در ویندوز 11 و 10 با کمک FreeFileSync

استفاده از SyncFolders برای مقایسه فولدرها

SyncFolders یک برنامه عالی برای مقایسه دو پوشه در ویندوز بوده که در ویندوزهای ۱۰ و ۱۱ قابل استفاده است. برای مقایسه با کمک این برنامه مراحل زیر را دنبال کنید.

از پنجره اصلی برنامه و از تب processing، روی Scan کلیک کنید. با این کار آماری به شما نشان داده می‌شود که شامل تعداد فایل‌ها، اندازه کل و سایر جزئیاتی است که می‌خواهید مقایسه شوند. با کلیک روی گزینه Details می‌توانید لیست فایل‌ها، پوشه‌ها و … را مشاهده کنید.

مقایسه دو پوشه در کامپیوتر با استفاده از SyncFolders

در پنجره مقایسه لیستی از مواردی را مشاهده می‌کنید که جدید یا قدیمی هستند. در این جا می‌توانید این فایل‌های اضافی را حذف کرده، در فولدر اصلی ذخیره کنید یا اقدامی انجام ندهید.

مقایسه دو فولدر در ویندوز با کمک SyncFolders

استفاده از Total Commander برای مقایسه دو فولدر در ویندوز ۱۰ و ۱۱

Total Commander نیز یک برنامه برای مقایسه دو پوشه در ویندوز بوده که می‌تواند فایل‌ها را بر اساس محتوایی که دارند، مقایسه کند.

برنامه Total Commander را اجرا کرده و دو پوشه را در سمت چپ و راست برای مقایسه انتخاب کنید.

نمایی از فضای داخلی برنامه Total Commander

در تب بالای پنجره و از منوی Commands، روی Synchronize Directions کلیک کنید. با باز شدن پنجره Synchronize Directions می‌توانید دو فولدر را باهم مقایسه کرده و سپس آیتم‌های متفاوت را در هر فولدری که می‌خواهید کپی کنید.

مقایسه دو پوشه در ویندوز 10 و 11 با استفاده از Total Commander

با انتخاب هریک از موارد زیر، برنامه فعالیت مخصوصی را انجام می‌دهد.

Asymmetric با انتخاب این گزینه، یک کپی از آیتم موجود در فولدر سمت چپ در فولدر سمت راست ایجاد می‌شود. فایل‌هایی که در سمت چپ وجود داشته و در سمت راست وجود ندارند نیز علامت گذاری می‌شوند.
Subdirs تمام زیر فولدرهای موجود در هر دو فولدر انتخاب شده، مقایسه می‌شوند.
by content محتوای فایل‌هایی که اندازه و تاریخ یکسانی دارند، مقایسه خواهد شد که یکسان بودن محتوای آنان نیز تأیید شود.

گزینه‌های Subdirs و by content را انتخاب کنید.

در بخش Show، فایل‌هایی را که دارای علامت = غیرفعال کرده و سه علامت دیگر موجود در این بخش را فعال کنید.

حالا گزینه‌های Singles و Duplicates را نیز فعال کرده و روی گزینه Compare کلیک کنید.

مقایسه دو فولدر با استفاده از Total Commander

استفاده از DSynchronize برای مقایسه پوشه‌ها

DSynchronize ابزاری خوب برای مقایسه دو پوشه در ویندوز و همگام سازی آنان به صورت دستی یا خودکار است. برای استفاده از این برنامه مراحل زیر را دنبال کنید.

برنامه را اجرا کرده و پوشه‌های اول و دوم را انتخاب کنید.

اگر تنها قصد مقایسه دارید و نمی‌خواهید که همگام سازی صورت پذیرد، در قسمت General گزینه Preview sync را فعال کنید.

روی Synchronize کلیک کرده که لیست فایل‌های جدید، به روز شده و وجود فایل در یک فولدر و نبود آن در فولدری دیگر را مشاهده کنید.

مقایسه دو فولدر در ویندوز 10 و 11 با استفاده از DSynchronize

مقایسه دو پوشه با استفاده از Robocopy

شما می‌توانید از Robocopy برای مقایسه دو پوشه در ویندوز ۱۰ و ۱۱ استفاده کنید. در این روش برای مقایسه دو فولدر مختلف به صورت زیر عمل می‌کنیم.

پنجره Command Prompt را باز کنید. اگر آدرس دو فولدر شما به شکل زیر است:

D:WebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads

E:RameshPC-Synced BackupWebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads

باید دستور زیر را نوشته و دکمه Enter را فشار دهید.

robocopy “D:WebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads” “E:RameshPC-Synced BackupWebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads” /L /TS /MIR /LOG:D:Diff.txt

مقایسه دو پوشه در ویندوز 10 و 11 با استفاده از Robocopy

نتایج دستور بالا در فایلی با فرمت D:Diff.txt ثبت می‌شود. حالا از پنجره Command Prompt خارج شوید.

می‌توانید از طریق مفاهیم زیر تفاوت‌های موجود در دو فولدر را متوجه شوید:

*EXTRA Dir: پوشه‌ای اضافی در پوشه دوم وجود داشته که در پوشه اول نیست.

*EXTRA File: فایلی در پوشه دوم وجود داشته که در پوشه اول نیست.

Older: فایلی که در پوشه اول وجود دارد، از فایل موجود در پوشه دوم قدیمی‌تر است.

Newer: فایلی که در پوشه اول وجود دارد، از فایل موجود در پوشه دوم جدیدتر است.

New file: فایلی تنها در یک پوشه وجود دارد.

مقایسه دو فولدر در ویندوز با کمک TREE command

در این روش، اگر شما دارای دو فولدر به نام‌های D:SOURCE و D:DEST هستید و می‌خواهید آنان را مقایسه کرده، باید مراحل زیر را دنبال کنید.

پنجره Command Prompt را باز کنید.

دو فرمان زیر را تایپ کنید.

TREE D:SOURCE /A /F >D:SOURCE.TXT

TREE D:DEST /A /F >D:DEST.TXT

نتایج مقایسه هر دو دستور بالا در دو متن جداگانه در درایو شما ذخیره می‌شود. در این مرحله برای مقایسه این دو نتیجه، می‌توانید از ابزارهای گفته شده در بالا مثل WinDiff، WinMerge یا DiffMerge استفاده کنید. حتی می‌توانید این دو فایل متنی را از طریق سایت diffchecker.com نیز با یکدیگر مقایسه کنید.

به سایت DiffChecker.com رفته و محتویات d:source.txt را در یک ستون و محتویات D:DEST.txt در ستونی دیگر الصاق کنید. حالا با کلیک کردن روی آنان می‌توانید تفاوت‌ها را پیدا کنید.

مقایسه دو پوشه در ویندوز با استفاده از سایت DiffChecker

مقایسه دو پوشه در ویندوز با کمک DIR Command

این روش همانند روش قبلی بوده و شما برای مقایسه دو پوشه در ویندوز باید از دو فرمان زیر استفاده کنید.

DIR D:SOURCE /S /AD /B >D:SOURCE.TXT

DIR D:DEST /S /AD /B >D:DEST.TXT

تنها مشکل این روش آن است که تمام مسیر فایل‌ها و فولدرها را در نتیجه به دست آمده به صورت زیر لیست خواهد کرد:

  1. D:SourceAprWeek1
  2. D:SourceAprWeek2
  3. D:DESTAprWeek1
  4. D:DESTAprWeek2

به همین سبب در این روش باید مسیرهای پایه مقایسه دو پوشه را به وسیله برنامه Notepad کامپیوتر حذف کنید. پس از انجام این کار همانند روش قبلی می‌توانید از طریق برنامه‌ها یا سایت DiffChecker.com به مقایسه محتویات فولدرها بپردازید. استفاده از فرمان TREE به مراتب آسان‌تر از استفاده از فرمان DIR است.

مقایسه دو پوشه با ابزار HashMyFiles با استفاده از مقایسه مجموع هش های فایل

HashMyFiles برنامه‌ای بوده مجموع هش‌های فایل شما را مقایسه می‌کند. به عنوان مثال تصور کنید که می‌خواهیم فایل‌های موجود در پوشه‌های زیر را با یکدیگر مقایسه کنیم.

D:WebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads2019
E:RameshPC-Synced BackupWebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads2019

برنامه HashMyFiles را نصب کرده و اجرا کنید.

از منوی Options موجود در پنجره این برنامه، روی Hash types کلیک کرده و سپس SHA-256 را انتخاب کنید.

مقایسه دو پوشه در ویندوز 10 و 11 با ابزار HashMyFiles

حالا در منوی View، روی Choose Columns کلیک کنید. در پنجره Column Settings، گزینه‌های SHA-256، Full path و File size را تیک زده و سپس روی OK کلیک کنید.

مقایسه دو فولدر در ویندوز با ابزار HashMyFiles

حالا روی منوی File کلیک کرده و گزینه Add Folder را انتخاب کنید. پوشه اولی را که می‌خواهید مقایسه شود، انتخاب کرده و سپس گزینه Add files in subfolders تیک زده و OK را بزنید.

مقایسه دو فولدر در کامپیوتر با برنامه HashMyFiles

نتایج را بر اساس ستون Full Path مرتب کرده و همه ورودی‌ها را انتخاب کنید.

در منوی File، روی Save selected items کلیک کنید.

لیست را در فایلی با نام source.txt ذخیره کنید.

تمام نتایج را با انتخاب Clear All از منوی File، پاک کنید.

مراحل بالا را برای پوشه دوم نیز انجام داده و این لیست را به صورت destination.txt ذخیره کنید.

حالا باید به وسیله Notepad کامپیوتر فایل‌های source.txt و destination.txt را ویرایش کرده و مسیرهای پایه را حذف کنید. علاوه بر این کار تمام علامت‌های = را که به عنوان جداکننده مورد استفاده قرار گرفته‌اند، پیدا کرده و حذف کنید. با انجام این فعالیت‌ها، فایل شما به شکل زیر خواهد شد:

مقایسه دو پوشه در ویندوز با کمک HashMyFiles

در این مرحله با استفاده از WinDiff یا هر ابزار مقایسه دیگری می‌توانید تفاوت‌های دو فایل را مشاهده کنید.

مقایسه دو پوشه با استفاده از مجموع فایل های هش با ابزار FCIV

پس از استفاده از روش‌های معرفی شده در بالا به خصوص Robocopy یا WinDiff می‌توانید از این روش استفاده کنید. تصور کنید که می‌خواهید محتویات پوشه‌های زیر را با استفاده از FCIV یا Microsoft File Checksum Integrity Verifier مقایسه کنیم.

D:WebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads
E:RameshPC-Synced BackupWebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads

پس از دانلود برنامه، fciv.exe را از حالت zip به داخل یک فولدر خارج کنید.

دستورات زیر را از طریق Command Prompt اجرا کنید.

fciv -r “D:WebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads” -bp “D:WebsitesWinhelponlineblogwp-content” >d:source.txt
fciv -r “e:RameshPC-Synced BackupWebsitesWinhelponlineblogwp-contentuploads” -bp “e:RameshPC-Synced BackupWebsitesWinhelponlineblogwp-content” >d:destination.txt

حالا می‌توانید دو فایل source.txt و destination.txt را با استفاده از برنامه‌هایی مانند WinDiff، WinMerge، DiffChecker.com، DiffMerge یا WinCompare مقایسه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب سعی شد که کامل‌ترین روش‌های آموزش مقایسه دو پوشه در ویندوز گرد هم آورده شوند. با استفاده از روش‌های بالا شما هم می‌توانید با نصب برنامه و هم بدون نصب برنامه‌ای جدید به مقایسه محتویات میان دو پوشه در کامپیوتر خود بپردازید. اگر تا به حال از یکی از روش‌های بالا برای مقایسه استفاده کرده‌اید، می‌توانید تجربیات خود را با ما و سایر مخاطبان کلاسیک وب در میان بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • آموزش

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب