مطلب فعلی :

آموزش ۵ روش تغییر تبدیل بایوس Legacy به UEFI

رفتن به بالا

آموزش ۵ روش تغییر تبدیل بایوس Legacy به UEFI

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

آموزش

مجله اینترنتی دانستنی ها
آموزش 5 روش تغییر تبدیل بایوس Legacy به UEFI

آموزش ۵ روش تغییر تبدیل بایوس Legacy به UEFI

امروزه تمام سخت افزارهای جدید ?️ به جای بایوس سنتی از UEFI استفاده می کنند. UEFI در حال حاضر به یک راه حال جایگزین برای بایوس استاندارد منسوخ شده تبدیل شده است که بیش از ۴۰ سال قدمت دارد. اگر از ویندوز ۷ (۶۴ بیتی )؛ ویندوز ۸ ، ۸٫۱ یا ویندوز ۱۰ استفاده می کنید می توانید برای تبدیل بایوس Legacy به UEFI اقدام کنید تا عملکرد بهتری را داشته باشید.

نحوه تغییر حالت UEFI به Legacy

How to Change Legacy to UEFI Without Reinstalling Windows 10

در نسخه های قبلی ویندوز وقتی که می خواستید بایوس Legacy یا MBR را به GPT تبدیل کنید مجبور بودید کل سیستم عامل را دوباره نصب کنید. با این حال در ویندوز ۱۰ مایکروسافت یک ابزار ساده و جدید به نام MBR2GPT معرفی کرده است که به شما این امکان را می دهد فقط با استفاده از دو دستور برای تبدیل بایوس Legacy به UEFI اقدام کنید.

در حالت Legacy ویندوز فقط می تواند از MBR  که دارای اندازه ۲ ترابایت است بوت شود؛ در حالی که UEFI با جدول پارتیشن GUID کار می کند که به شما امکان می دهد از دیسک های بسیار بزرگ استفاده کنید. برای اینکه تفاوت ها را بهتر درک کنید پیشنهاد می کنیم مطلب UEFI چیست؟ بررسی تفاوت UEFI ، BIOS و Legacy Mode را مطالعه بفرمایید.

نکاتی برای تغییر Legacy به UEFI

گرچه تغییر Legacy به UEFI در ویندوز ۱۰ ساده است اما چند نکته وجود دارد که باید بدانید:

  • هنگام تبدیل Legacy به UEFI در ویندوز ۱۰ هیچ داده ای از دست نخواهید رفت، با این حال برای احتیاط از اطلاعات خود بکاپ بگیرید.
  • شما باید از Windows 10 v1703 یا بالاتر استفاده کنید؛ اگر در این باره مطمئن نیستید دکمه ویندوز و R را فشار دهید و عبارت winver را تایپ و اینتر کنید. در خط دوم باید نسخه v1703 یا بالاتر را مشاهده کنید.

نکاتی برای تغییر Legacy به UEFI

  • دیسکی که می خواهید تبدیل کنید نباید بیشتر از ۳ پارتیشن داشته باشد. اگر بیش از ۳ پارتیشن دارید موارد اضافی را ادغام و یا حذف کنید.
  • اگر از BitLocker برای رمزگذاری سیستم خود استفاده می کنید. قبل از شروع فرایند تبدیل؛ درایو را رمزگشایی کنید و محافظت در برابر BitLocker را غیرفعال کنید. با فعال بودن این قابلیت ویندوز ۱۰ نمی تواند برای تغییر بایوس از Legacy به UEFI اقدام کند.
  • بعد از تبدیل ویندوز Legacy به UEFI  ممکن است مجبور شوید تنظیمات فریم ویر مادربرد خود را تغییر دهید. بسته به تولید کننده مادربرد این کار از موردی به مورد دیگری متفاوت خواهد بود. برای سادگی کار دفترچه مادربرد خود را مطالعه کنید.

چگونه UEFI  Boot را فعال کنیم؟

خب اولین کاری که باید انجام دهید این است که مشخص کنید در حال حاضر از بایوس Legacy استفاده می کنید یا خیر. برای اطلاع از این موضوع؛ در کادر جستجوی منوی Start عبارت Create and format hard disk partitions را وارد و اینتر کنید تا ابزار داخلی Disk Management باز شود. حالا روی دیسکی که ویندوز را نصب کرده اید کلیک راست کنید و Properties را انتخاب کنید. در پنجره Properties سربرگ Volumes را کلیک کنید. در اینجا اگر Master Boot Record (MBR) را در کنار Partition style مشاهده می کنید؛ در حال حاضر بایوس شما Legacy است.

چگونه UEFI  Boot را فعال کنیم؟

تغییر بوت از UEFI  به Legacy با استفاده از Command Prompt

بعد از این که تایید کردید که از بایوس Legacy استفاده می کنید؛ از سیستم خود بکاپ بگیرید و برای تغییر بوت از UEFI به Legacy اقدام کنید.

در این روش ما از Command Prompt استفاده خواهیم کرد. کلید ویندوز و X را فشار دهید؛ روی Shut down or sign out کلیک راست کنید و در حالی که کلید Shift را نگه داشته اید روی دکمه Restart کلیک کنید.

تغییر بوت از UEFI  به Legacy با استفاده از Command Prompt

با انجام این کار صفحه Advanced Start-up باز خواهد شد. در اینجا به مسیر Troubleshoot -> Advanced Options بروید و Command Prompt را انتخاب کنید.

تغییر بوت از UEFI  به Legacy با استفاده از Command Prompt

اولین کاری که باید انجام دهید اعتبارسنجی دیسکی است که می خواهید به Legacy تبدیل کنید. دستور زیر را تایپ و اینتر کنید:

mbr2gpt /validate

اگر پیغام Validation completed successfully را مشاهده کردید می توانید به مرحله بعدی بروید و در صورت مشاهده هر گونه خطا ممکن است دیسک یا سیستم شما شرایط تبدیل را نداشته باشد.

تغییر بوت از UEFI  به Legacy با استفاده از Command Prompt

بعد از اعتبارسنجی دیسک دستور زیر را وارد کنید:

mbr2gpt /convert

به محض اجرای این دستور ویندوز ۱۰ فرایند تبدیل بوت UEFI  به Legacy را شروع می کند؛ یعنی تمام فایل های مورد نیاز UEFI و GPT را اضافه می کند و بعد داده های پیکربندی بوت را بروزرسانی می کند.

تغییر بوت از UEFI  به Legacy با استفاده از Command Prompt

حالا سیستم خود را ریستارت کنید؛ صفحه تنظیمات سیستم عامل مادربرد خود را راه اندازی کنید و آن را از Legacy BIOS به  UEFI تغییر دهید.

برای نحوه تشخیص پشتیبانی سیستم از UEFI ، بعد از ریستارت ویندوز ۱۰؛ برای اینکه مطئن شوید که نصب ویندوز UEFI موفقیت آمیزی را داشته اید؛ مانند قبل پنجره Properties دیسک را از Disk Management باز کنید و سربرگ Volumes را کلیک کنید. در اینجا شما باید در کنار Partition style عبارت GUID Partition Table (GPT) را مشاهده کنید؛ در غیر این صورت احتمالا سیستم شما از UEFI پشتیبانی نمی کند.

نصب ویندوز در حالت UEFI

با نصب ویندوز در حالت UEFI اطلاعات هارد پاک می شود؛ و شما می توانید آن را به GPT تبدیل کنید. بعد از تغییر مد بوت Legacy BIOS به  UEFI شما می توانید کامپیوتر خود را با دیسک نصب ویندوز بوت کنید. در صفحه  Windows Setup کلیدهای Shift + F10 را با هم فشار دهید تا Command Prompt باز شود. دستور diskpart را تایپ کنید و مانند تصویر زیر از دستور convert gpt برای تبدیل MBR به GPT استفاده کنید.

نصب ویندوز در حالت UEFI

حالا شما می توانید برگردید و ویندوز را نصب کنید. اگر بخواهید ویندوز را بدون این مراحل نصب کنید؛ بعد از تغییر بایوس به UEFI با خطای Windows cannot be installed to this disk مواجه خواهید شد. به نظر کمی پیچیده می رسد اما در ادامه می توانید راه حل ساده تری را پیش ببرید.

برای تبدیل MBR به GPT بدون از دست دادن داده ها در ویندوز اکس پی تا ویندوز ۱۰ می توانید از برنامه AOMEI Partition Assistant Professional Edition استفاده کنید. این نرم افزار را دانلود و اجرا کنید. روی دیسک سیستم کلیک راست کنید و گزینه Convert to GPT Disk را انتخاب کنید. برای اعمال تغییرات روی Apply کلیک کنید.

نصب ویندوز در حالت UEFI

در طی این مراحل؛ سیستم شما مجددا به حالت AOMEI Pre-OS ریبوت می شود. بعد از اتمام کار می توانید وارد بایوس شوید و تنظیمات را از Legacy به UEFI تغییر دهید. برای تغییر حالت UEFI  به Legacy می توانید به همین سبک عمل کنید.

تبدیل بایوس Legacy به UEFI از طریق تنظیمات BIOS

قبلا در مورد ریست تنظیمات بایوس لپ تاپ و کامپیوتر صحبت کردیم؛ اما مراحل فعال کردن مد UEFI از یک سیستم به سیستم دیگر متفاوت است. به طور معمول برای ورود به منوی EFI Setup و تنظیمات بوت مادربرد ایسوس UEFI فشار دادن یک کلید خاص مورد نیاز است. به طور معمول برای سیستم های Dell از کلید F2 استفاده می شود. اگر نمی دانید که مدام کلید را فشار دهید؛ Esc را فشار دهید تا منوی کاملی به شما نمایش داده شود و بعد می توانید BIOS Setup را انتخاب کنید.

تبدیل بایوس Legacy به UEFI از طریق تنظیمات BIOS

به طور معمول می توانید تنظیمات مد Legacy/UEFI را در سربرگ Boot پیدا کنید. در این سربرگ شما باید Legacy را غیر فعال و UEFI را فعال کنید. حالا F10 را فشار دهید تا تغییرات ذخیره شوند و از بایوس خارج شوید.

تغییر حالت Legacy به UEFI با Command Prompt

برای تغییر حالت Legacy به UEFI روی Command Prompt کلیک راست کنید و Run as Administrator را انتخاب کنید. دستور زیر را وارد و اینتر کنید:

mbr2gpt.exe /convert /allowfullOS

منتظر کامل شدن پروسه باشید. وقتی کانورت تمام شد سیستم شما خاموش می شود. سیستم را روشن کنید و وارد تنظیمات بایوس شوید؛ حالا مانند روشی که در بالا توضیح دادیم مد بوت را از Legacy به UEFI تغییر دهید. تغییرات را ذخیره کنید و از بایوس خارج شوید. سیستم خود را به حالت نرمال راه اندازی کنید.

تغییر حالت Legacy به UEFI با Command Prompt

نصب ویندوز UEFI با فلش

سیستم خود را از فلش یا DVD بوت کنید. در صفحه Windows Setup کلید های شیفت و F10 را با هم فشار دهید تا به Command Prompt دسترسی پیدا کنید یا به مسیر Next –> Repair your computer –> Troubleshoot –> Advanced Options –> Command Prompt بروید. دستور زیر را تایپ و اینتر کنید:

mbr2gpt.exe /convert

وقتی که کانورت تمام شد سیستم شما خاموش می شود. سیستم را روشن کنید و وارد تنظیمات بایوس شود. مد بوت را از Legacy به UEFI تغییر دهید. تغییرات را ذخیره کنید و از تنظیمات بایوس خارج شوید. سیستم خود را به حالت نرمال بوت کنید. در نهایت برای نصب آپدیت بایوس لپ تاپ و کامپیوتر می توانید از ۲ روشی که قبلا آموزش دادیم استفاده کنید.

نصب ویندوز UEFI با فلش

نظرات و پیشنهادات شما؟

امیدواریم با روش های مختلف تغییر تبدیل بایوس Legacy به UEFI توانسته باشیم به شما کمک کنیم. شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • آموزش

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب